Gå til innhold

Barn og seksualitet


Gjest Undrende dolbruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    47

  • Solsikkefrø

    34

  • ylvali1365381015

    20

  • Dorthe

    10

Her er det ikke snakk om press! det MÅ jeg få presisere. Det handler om barn som har lyst å leke doktor fordi de synes det er spennende. Og nettop på denne måten lærer de tidlig at det er helt ok å leke doktor med et annet barn som også vil det, men det er er galt å leke det med en voksen fordi en voksen har andre hensikter. Det er viktig å understreke ovenfor barnet at h*n bestemmer over sin egen kropp, og hvem som får lov å ta på den. Og man må også hjelpe barnet til å skjønne hvor grensene går.

Kanskje noen synes jeg virker gal, det er helt ok for meg, men jeg vil det beste for mitt barn og jeg er helt enig med Langfeldt :) Men jeg respekterer også meningene til de som synes jeg er helt idiot her i denne tråden, og jeg traver jeg ikke rundt og kaller dem psykopater for deres meninger :)

Så spør jeg deg for 4.gang omtrent - hvorfor kaller du det å leke doktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir overrasket over svarene dine."

Barn er også mennesker. Barn har også en seksualitet. Man må aldri finne på å undertrykke den og få barnet til å føle seg skamfull.

For å sette det litt på spissen: Å fortelle barn at det de gjør er galt, er som å nekte to vanslige voksne mennesker å ha sex i det hele tatt.

Nei, jeg syns det er utrolig at det fortsatt finnes foreldre idag som undertrykker barns seksualtitet. Barn har lov å leke doktor akkurat som de vil! Dumt at noen nekter barna sine å få utforske kroppene til hverandre på sin barnslige måte :( jeg blir trist!

Når en gruppe barn "leker doktor" slik du mener, så kan det lett føre til at grensen for ett eller flere barn blir overskredet!

Det er nok ikke lett for DET ENE barnet å si NEI, hvis de andre synes det er OK!

I min datters barnehage brukte de gjenstander (pinner, leker mm) og det er vi mange som ikke liker eller aksepterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en gruppe barn "leker doktor" slik du mener, så kan det lett føre til at grensen for ett eller flere barn blir overskredet!

Det er nok ikke lett for DET ENE barnet å si NEI, hvis de andre synes det er OK!

I min datters barnehage brukte de gjenstander (pinner, leker mm) og det er vi mange som ikke liker eller aksepterer!

Ja - det er jo sånn de leker doktor - og har intet med seksualitet å gjøre - de kan skade seg. Jeg syns ikke noe om disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er jo sånn de leker doktor - og har intet med seksualitet å gjøre - de kan skade seg. Jeg syns ikke noe om disse tingene.

Jeg ble så sjokka da min nesten-femåring i vår plutselig en dag sa til meg, da vi var på badet: "Sånn gjør vi mamma, når vi fikser på tissen!!!" Og så trakk hun trusa til side og tok et eller annet (en penn eller noe annet) bort til tissen sin og fiklet litt.

Jeg ble så redd!

Heldigvis var det bare jenter involvert, men med pinner, ute. Jeg sa i fra, og barnehagen skulle passe på. Så kom sommeren, og et nytt semester begynte. Og saken kom tilbake. Denne gangen hadde de brukt leker, og også tatt med 3 og 4 åringene... Bare jenter nå og, men det var de største jentene som var doktor, de andre pasienter.

Minst ett av barna fikk skikkelige traumer av dette. Ordentlig lei sak, og det er ikke noe godt å vite at jenta mi var med på det - selv om hun påstår at for henne var det bare spennende, og at hun ikke var doktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble så sjokka da min nesten-femåring i vår plutselig en dag sa til meg, da vi var på badet: "Sånn gjør vi mamma, når vi fikser på tissen!!!" Og så trakk hun trusa til side og tok et eller annet (en penn eller noe annet) bort til tissen sin og fiklet litt.

Jeg ble så redd!

Heldigvis var det bare jenter involvert, men med pinner, ute. Jeg sa i fra, og barnehagen skulle passe på. Så kom sommeren, og et nytt semester begynte. Og saken kom tilbake. Denne gangen hadde de brukt leker, og også tatt med 3 og 4 åringene... Bare jenter nå og, men det var de største jentene som var doktor, de andre pasienter.

Minst ett av barna fikk skikkelige traumer av dette. Ordentlig lei sak, og det er ikke noe godt å vite at jenta mi var med på det - selv om hun påstår at for henne var det bare spennende, og at hun ikke var doktor...

Ja -og jeg nekter å tro at de syns det var godt - og særlig utviklende for å kjenne kroppen sin.

Mitt barnebarn på straks 5, vet bare at det er barn i magen -og den kommer ut fra tissen. Ellers tror hun at de sakene er for å tisse og bæsje med. Jeg gidder vel ikke begynne å undervise henne i noe hun ikke engang lurer på!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir overrasket over svarene dine."

Barn er også mennesker. Barn har også en seksualitet. Man må aldri finne på å undertrykke den og få barnet til å føle seg skamfull.

For å sette det litt på spissen: Å fortelle barn at det de gjør er galt, er som å nekte to vanslige voksne mennesker å ha sex i det hele tatt.

Nei, jeg syns det er utrolig at det fortsatt finnes foreldre idag som undertrykker barns seksualtitet. Barn har lov å leke doktor akkurat som de vil! Dumt at noen nekter barna sine å få utforske kroppene til hverandre på sin barnslige måte :( jeg blir trist!

Jeg er uenig med deg... har selv en femåring hjemme som utforsker støtt og stadig, men han fikk beskjed av meg at skulle han det så burde det foregå på hans rom:) jeg kjeftet ikke og irettesatte ikke, bare sa at det passet seg ikke i full offentlighet.... om han kom hjem og fortalte meg at han eller noen andre hadde hatt en "tiss" i munnen ville jeg blitt temmelig opprørt, det er ting et barn IKKE burde gjøre.

men det er nå min mening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja -og jeg nekter å tro at de syns det var godt - og særlig utviklende for å kjenne kroppen sin.

Mitt barnebarn på straks 5, vet bare at det er barn i magen -og den kommer ut fra tissen. Ellers tror hun at de sakene er for å tisse og bæsje med. Jeg gidder vel ikke begynne å undervise henne i noe hun ikke engang lurer på!?!?

Nei, jeg har tatt det når de har spurt. Eldstemann har vært en liten filosof fra han var 3 år, og jeg ventet og ventet på "det store spørsmålet". Først da han var 6,5 spurte han hvordan babyer ble til. Og jeg forklarte.

Nestemann spurte meg faktisk i forrige uke (hun som var med på doktorleken på bhg). Hun er 5,5. Og jeg forklarte, litt enklere enn til storebror. Men hun kom faktisk først med spørsmålet "Mamma - kan to damer være kjærester?" Jeg svarte ja. "Men de kan vel ikke få babyer?" Nei, svarte jeg da - og tok en enkel forklaring. Og den ble godtatt.

De må gjerne være bevisste på sin egen kropp, men det er utrolig viktig å sette grenser for seg selv og respektere andres grenser! Og voksen type seksualitet synes jeg IKKE noe om blant barn. Folk får bare kalle meg konservativ, men det mener jeg seriøst!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har tatt det når de har spurt. Eldstemann har vært en liten filosof fra han var 3 år, og jeg ventet og ventet på "det store spørsmålet". Først da han var 6,5 spurte han hvordan babyer ble til. Og jeg forklarte.

Nestemann spurte meg faktisk i forrige uke (hun som var med på doktorleken på bhg). Hun er 5,5. Og jeg forklarte, litt enklere enn til storebror. Men hun kom faktisk først med spørsmålet "Mamma - kan to damer være kjærester?" Jeg svarte ja. "Men de kan vel ikke få babyer?" Nei, svarte jeg da - og tok en enkel forklaring. Og den ble godtatt.

De må gjerne være bevisste på sin egen kropp, men det er utrolig viktig å sette grenser for seg selv og respektere andres grenser! Og voksen type seksualitet synes jeg IKKE noe om blant barn. Folk får bare kalle meg konservativ, men det mener jeg seriøst!!!!

Melder meg inn som "konservativ" :)

Flott svart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spør jeg deg for 4.gang omtrent - hvorfor kaller du det å leke doktor?

Det heter visst "doktorlek"....Vi må kanskje bare akseptere det.

I min datters barnehage lekte de mye "sykehus" en stund - og det var uskyldig. Etterhvert som dette har utviklet seg, har begrepet (som nå har vært oppe i konferanser og i samarbeidsutvalg) blitt hetende "doktorlek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn som "konservativ" :)

Flott svart..

Takk! Jeg blir engasjert, særlig når det har vært så nært som det har i "vår" barnehage.

I samtale med avdelingsleder er vi enige om at i barnehagen kan de leke sykehus og doktor, så lenge de har underbuksa på. Altså lytte på hverandre, "operere", se i halsen, kjenne på magen - men ikke utforske underlivet til hverandre.

Vi er nok ganske mange "konservative" foreldre tror jeg. Men det er liksom så hipt og moderne å være så liberal på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Jeg blir engasjert, særlig når det har vært så nært som det har i "vår" barnehage.

I samtale med avdelingsleder er vi enige om at i barnehagen kan de leke sykehus og doktor, så lenge de har underbuksa på. Altså lytte på hverandre, "operere", se i halsen, kjenne på magen - men ikke utforske underlivet til hverandre.

Vi er nok ganske mange "konservative" foreldre tror jeg. Men det er liksom så hipt og moderne å være så liberal på dette området!

Det kan blir "for" liberalt synes jeg...... tror ikke det gagner barna og være altfor åpne heller, men jeg svarer jo selvfølgelig når de har spurt/spør.....

jeg tror jeg ville svimt av om poden kom løpene mot meg splitter naken i barnehage og fortalte om doktorleker!:) hehe

hadde nok ikke levert ham på den plassen igjen nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har tatt det når de har spurt. Eldstemann har vært en liten filosof fra han var 3 år, og jeg ventet og ventet på "det store spørsmålet". Først da han var 6,5 spurte han hvordan babyer ble til. Og jeg forklarte.

Nestemann spurte meg faktisk i forrige uke (hun som var med på doktorleken på bhg). Hun er 5,5. Og jeg forklarte, litt enklere enn til storebror. Men hun kom faktisk først med spørsmålet "Mamma - kan to damer være kjærester?" Jeg svarte ja. "Men de kan vel ikke få babyer?" Nei, svarte jeg da - og tok en enkel forklaring. Og den ble godtatt.

De må gjerne være bevisste på sin egen kropp, men det er utrolig viktig å sette grenser for seg selv og respektere andres grenser! Og voksen type seksualitet synes jeg IKKE noe om blant barn. Folk får bare kalle meg konservativ, men det mener jeg seriøst!!!!

Ja .da er jeg konservativ også )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forsvant :o)

Ja -det ble så stille! .) Skulle legge meg -nå bare sjekker jeg en gang til -skal ta pillene mine og fikke loppekassa - og ha HENDA oppå dyna! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Takk! Jeg blir engasjert, særlig når det har vært så nært som det har i "vår" barnehage.

I samtale med avdelingsleder er vi enige om at i barnehagen kan de leke sykehus og doktor, så lenge de har underbuksa på. Altså lytte på hverandre, "operere", se i halsen, kjenne på magen - men ikke utforske underlivet til hverandre.

Vi er nok ganske mange "konservative" foreldre tror jeg. Men det er liksom så hipt og moderne å være så liberal på dette området!

Så du mener at man skal forby barn å utforske hverandres kropper?

Enkelte deler av barnekroppen er tabu og ikke lov å røre eller se på???

:-O

Hva tror du barn får utav denne regelen?

Seksuell trygghet?

Eller skam, utrygghet og tabufisert forhold til eget kjønn og naturlige lyst?

Hva barn lekte for seksti år siden aner de konservative lite om. For da var ikke de voksne der med øyne i nakken og ører på stilk og overvåket dem bestandig.

Stakkars unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja -det ble så stille! .) Skulle legge meg -nå bare sjekker jeg en gang til -skal ta pillene mine og fikke loppekassa - og ha HENDA oppå dyna! hehe

Jeg skrev og så oppdaget jeg plutselig at du var borte :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja -og jeg nekter å tro at de syns det var godt - og særlig utviklende for å kjenne kroppen sin.

Mitt barnebarn på straks 5, vet bare at det er barn i magen -og den kommer ut fra tissen. Ellers tror hun at de sakene er for å tisse og bæsje med. Jeg gidder vel ikke begynne å undervise henne i noe hun ikke engang lurer på!?!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexualization_of_children

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal forby barn å utforske hverandres kropper?

Enkelte deler av barnekroppen er tabu og ikke lov å røre eller se på???

:-O

Hva tror du barn får utav denne regelen?

Seksuell trygghet?

Eller skam, utrygghet og tabufisert forhold til eget kjønn og naturlige lyst?

Hva barn lekte for seksti år siden aner de konservative lite om. For da var ikke de voksne der med øyne i nakken og ører på stilk og overvåket dem bestandig.

Stakkars unger...

Ja, jeg mener at i en barnehagesammenheng (der foreldrene ikke er tilstede) skal ikke barna undersøke hverandre med berøring i tissen. De kan gjerne være nakne når de bader og løpe nakne når det varmt, men jeg synes ikke de skal undersøke hverandre slik vi snakker om her.

Jeg er spesielt redd for gruppepresset enkelte barn kan kjenne på, at de ikke tør si nei, spesielt til lederne i flokken. I en barnehage er det også barn som ikke har så godt språk og som ikke kan formidle til andre voksne (foreldre eller ansatte) hvis de har opplevd noe ubehagelig.

At de blir kjent med sin egen kropp, er selvfølgelig helt akseptabelt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...