Gå til innhold

Barn og seksualitet


Gjest Undrende dolbruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    47

  • Solsikkefrø

    34

  • ylvali1365381015

    20

  • Hatsumomo

    10

Jeg skal ikke legge meg oppi 12-åringens liv så lenge han ikke gjør noe det blir konsekvenser av. Hvis han vil slikke mus eller sutte på en penis så gjerne for meg, det er bare flott.Men hvis han vil ha samleier som igjen kan føre til barn, da er det noe annet :)

Spøker du? Himmel og hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Jeg ble så sjokka da min nesten-femåring i vår plutselig en dag sa til meg, da vi var på badet: "Sånn gjør vi mamma, når vi fikser på tissen!!!" Og så trakk hun trusa til side og tok et eller annet (en penn eller noe annet) bort til tissen sin og fiklet litt.

Jeg ble så redd!

Heldigvis var det bare jenter involvert, men med pinner, ute. Jeg sa i fra, og barnehagen skulle passe på. Så kom sommeren, og et nytt semester begynte. Og saken kom tilbake. Denne gangen hadde de brukt leker, og også tatt med 3 og 4 åringene... Bare jenter nå og, men det var de største jentene som var doktor, de andre pasienter.

Minst ett av barna fikk skikkelige traumer av dette. Ordentlig lei sak, og det er ikke noe godt å vite at jenta mi var med på det - selv om hun påstår at for henne var det bare spennende, og at hun ikke var doktor...

Hei prust! Skjønner veldig godt at dette blei leit for dere alle sammen! Støtter deg i at dette ikke er heldig oppførsel.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Nei, jeg har tatt det når de har spurt. Eldstemann har vært en liten filosof fra han var 3 år, og jeg ventet og ventet på "det store spørsmålet". Først da han var 6,5 spurte han hvordan babyer ble til. Og jeg forklarte.

Nestemann spurte meg faktisk i forrige uke (hun som var med på doktorleken på bhg). Hun er 5,5. Og jeg forklarte, litt enklere enn til storebror. Men hun kom faktisk først med spørsmålet "Mamma - kan to damer være kjærester?" Jeg svarte ja. "Men de kan vel ikke få babyer?" Nei, svarte jeg da - og tok en enkel forklaring. Og den ble godtatt.

De må gjerne være bevisste på sin egen kropp, men det er utrolig viktig å sette grenser for seg selv og respektere andres grenser! Og voksen type seksualitet synes jeg IKKE noe om blant barn. Folk får bare kalle meg konservativ, men det mener jeg seriøst!!!!

Jeg joiner rekken av de konservative!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Takk! Jeg blir engasjert, særlig når det har vært så nært som det har i "vår" barnehage.

I samtale med avdelingsleder er vi enige om at i barnehagen kan de leke sykehus og doktor, så lenge de har underbuksa på. Altså lytte på hverandre, "operere", se i halsen, kjenne på magen - men ikke utforske underlivet til hverandre.

Vi er nok ganske mange "konservative" foreldre tror jeg. Men det er liksom så hipt og moderne å være så liberal på dette området!

"det er liksom så hipt og moderne å være så liberal på dette området!"

Ja ikke sant?! Jeg synes dette føyer seg inn i rekken av liberalismens rsultater, som den frie barneoppdragelsen og mange andre nting. Og vi som foreldre er mer liberale på noen punkter og mer konservative på andre, alt etter hva vi opplever er riktig og best for våre barn. Men ikke bare det, det handler også om moral og etikk, synes jeg. Og som motsvar til de som måtte mene at denne frie sexuelle utfoldelsen mellom barn er livsviktig for et barns selvstendige og trygge sexuelle utvikling, vil jeg abre si at det finnes mange, mange faktorer som skal være med å gjøre et barn trygt! Hva en sexolog måtte spesialisere seg på er jo bare en side av saken - dratt ut i det ekstreme. Nei, jeg er glad for at jeg kan si jeg er nøktern, både med hensyn til temaet sexualitet, religion, oppdragelse og prestasjoner osv. Nine barn får ubetinget kjærlighet sammen med tydelige grenser. Det tror jeg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

"Det du i praksis sier er at om to 8 åringer vil ha samleie så var det greit så lenge det ikke var mulig for dem å få barn!!"

Hvis du oppfattet det sånn, så var det ike det jeg mente. Man må prøve så godt man kan å forklare at tissene våre er ikke helt klar for et når vi er så unge. Man kan leke barnslige rumpe-leker hvis man vil, men samleie gjør man av hensikt for å få barn, derfor bør man prøve å forklare barnet dette på best mulig måte.

Herlighet, dette er jo helt tullete forklaringer! Ungene dine kommer til å ende opp med å tro at det er lov å ha sex (samleie) en gang annenhvert år - med den hensikt å få barn! For det er jo bare det samleie er ment for!...

Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

Da kan man vel likegodt fortelle poden at den SEKSUELLE lavalderen er 16 år?

Takke meg til at de sniker seg til en pils mot for at de har munnsex som 12-åringer.

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å fronte såpass avanserte teorier som at barn som ikke utfører oralsex på hverandre og ikke undersøker andre barns kroppsåpninger sent og tidlig, hvorsomhelst og nårsomhelt, nærmest er unaturlige og undertrykte, har du jammen meg et infantilt språk. Leke doktor?

Tips: Du bør vurdere å bytte 'doktor'. 'Doktorer' gjør ikke slik, skjønner du.

Det er barna som kaller det å "leke doktor", "rumpe-lek" og diverse.

Jeg har aldri sagt at barn som ikke gjør slike ting er unormale. Tvert imot, det er normalt det også, men jeg tror noen av de barna som ikke utforsker andre barn, kanskje får sine lyster undertrykket av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette er jo helt tullete forklaringer! Ungene dine kommer til å ende opp med å tro at det er lov å ha sex (samleie) en gang annenhvert år - med den hensikt å få barn! For det er jo bare det samleie er ment for!...

Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter.

"Ungene dine kommer til å ende opp med å tro at det er lov å ha sex (samleie) en gang annenhvert år - med den hensikt å få barn! For det er jo bare det samleie er ment for!..."

Neida, jeg vil jo komme til å forklare at det er for den seksuelle nytelse også. Men kommer til å påpeke at det finnes en seksuell lavalder. Og at man skal vente til tissene våre er helt klare for det, og det er gjerne rundt den seksuelle lavalder :)

"Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter."

Dette ER mine meninger. Jeg støtter som sagt Langfeldt fullt ut. Det er bare du som bør slutte å oppføre deg som en sur og premenstruell megge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Det er barna som kaller det å "leke doktor", "rumpe-lek" og diverse.

Jeg har aldri sagt at barn som ikke gjør slike ting er unormale. Tvert imot, det er normalt det også, men jeg tror noen av de barna som ikke utforsker andre barn, kanskje får sine lyster undertrykket av sine foreldre.

"Tvert imot, det er normalt det også, men jeg tror noen av de barna som ikke utforsker andre barn, kanskje får sine lyster undertrykket av sine foreldre."

Javel? Leste du om opplevelsen jeg hadde som barn? En annen gang ville denne jenta fikle med meg nedentil med en kleshenger. Det er et ubehagelig og dumt minne. Det er ikke alltid begge barn vil være med på leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal forby barn å utforske hverandres kropper?

Enkelte deler av barnekroppen er tabu og ikke lov å røre eller se på???

:-O

Hva tror du barn får utav denne regelen?

Seksuell trygghet?

Eller skam, utrygghet og tabufisert forhold til eget kjønn og naturlige lyst?

Hva barn lekte for seksti år siden aner de konservative lite om. For da var ikke de voksne der med øyne i nakken og ører på stilk og overvåket dem bestandig.

Stakkars unger...

Enig med deg til de grader!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tvert imot, det er normalt det også, men jeg tror noen av de barna som ikke utforsker andre barn, kanskje får sine lyster undertrykket av sine foreldre."

Javel? Leste du om opplevelsen jeg hadde som barn? En annen gang ville denne jenta fikle med meg nedentil med en kleshenger. Det er et ubehagelig og dumt minne. Det er ikke alltid begge barn vil være med på leken.

Men da må foreldrene til jenta sørge for at hun bare gjør det med de som har lyst selv også. man må lære barnet at man ikke skal tvinge andre barn til det. Men dersom begge vil utforske hverandre med pinner eller andre ting, hvorfor skal vi undertrykke dem i det? de er barn! la barn få være barn og leke rumpe lek på sin barnslige måte! Hvorfor skal vi forledre legge oss oppi deres liv? De må jo går dunt å respektere våre liv, da må vi vise respekt tilbake. Ylvali har et godt poeng lengre nedi tråden her! les den du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

"Ungene dine kommer til å ende opp med å tro at det er lov å ha sex (samleie) en gang annenhvert år - med den hensikt å få barn! For det er jo bare det samleie er ment for!..."

Neida, jeg vil jo komme til å forklare at det er for den seksuelle nytelse også. Men kommer til å påpeke at det finnes en seksuell lavalder. Og at man skal vente til tissene våre er helt klare for det, og det er gjerne rundt den seksuelle lavalder :)

"Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter."

Dette ER mine meninger. Jeg støtter som sagt Langfeldt fullt ut. Det er bare du som bør slutte å oppføre deg som en sur og premenstruell megge :)

"Det er bare du som bør slutte å oppføre deg som en sur og premenstruell megge :)"

*lol* Det er alltid like gøy når forsvarsmetoden i ytterste grad er en tåpelig utskjelling ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du syns ikke sjøl at du fikk svar på MYE mer enn du lurte på da?

Jeg skal vedde på at du tenker helt anderledes når du selv har en 10-12-åring.

"Du syns ikke sjøl at du fikk svar på MYE mer enn du lurte på da?

Jeg skal vedde på at du tenker helt anderledes når du selv har en 10-12-åring."

Jeg kommer nok ikke til å skifte mening. Jeg ser hva dette har gjort med meg selv som barn og voksen. Jeg er helt trygg på min seksualitet og er liberal i forhold til andres lyster, men jeg har alltid våget å gi beskjed, for det lærte mine foreldre meg at jeg måtte gjøre. Hvis jeg ikke ville leke doktor med gutten i barnehagen idag, ga jeg klar beskjed, for det hadde jeg som sagt lært av mine foreldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er bare du som bør slutte å oppføre deg som en sur og premenstruell megge :)"

*lol* Det er alltid like gøy når forsvarsmetoden i ytterste grad er en tåpelig utskjelling ;-)

"Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter."

Det der med megge var ikke ment som utskjelling. Jeg ville bare påpeke fakta utover de beslutninger du tar om meg :) Jeg prøver ikke å bortforklare noe, jeg forvsarer mine meninger med klar fakta og sann psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

"Vet du solsikkefrø? Jeg tror du bare er ute etter å provosere! jeg tror ikke på meninene dine! For de blir vanskeligere pg vanskeligere å forklare jo mer motstand du møter."

Det der med megge var ikke ment som utskjelling. Jeg ville bare påpeke fakta utover de beslutninger du tar om meg :) Jeg prøver ikke å bortforklare noe, jeg forvsarer mine meninger med klar fakta og sann psykologi.

Ja, ja... egentlig tror jeg du og jeg har svært mange "psykologiske teroier" som ikke stemmer overens. Så vi får kutte anklagene og bli enige om å være uenige, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... egentlig tror jeg du og jeg har svært mange "psykologiske teroier" som ikke stemmer overens. Så vi får kutte anklagene og bli enige om å være uenige, eller hva?

enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg skal ikke legge meg oppi 12-åringens liv så lenge han ikke gjør noe det blir konsekvenser av. Hvis han vil slikke mus eller sutte på en penis så gjerne for meg, det er bare flott.Men hvis han vil ha samleier som igjen kan føre til barn, da er det noe annet :)

Syntes tidligere i tråden at du hadde et forfriskende og deilig fordomsfritt syn på barn og seksualitet. Men nå synes jeg du går langt over grensen. Foreldre bør selvfølgelig forsøke å bidra til at barn får et normalt og godt forhold til egen seksualitet.

Men etter min oppfatning bør voksne også lære barna at sex er noe som hører voksenlivet til. Vi må hjelpe barna å sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Woooofh

Jeg hadde syntes det var helt i orden, det er sånn barn utforsker sin seksualitet. Hadde han derimot kommet hjem og sagt at han hadde prøvd å putte tissen sin inn i en jentetiss, så hadde jeg forklart ham at det er lurt å vente med akkurat den biten, og at man ikke skal putte tissen sin inn i jenter som ikke har lyst.

Men det med å sutte på tissen, da hadde jeg tatt det helt med ro og forklart at det er mange menn som gjør sånn og de kalles homofile og at det er helt flott og naturlig å være det hvis man har lyst!

Det er en fare for at sønnen din vil få store problemer og bebreide deg når han blir større, fordi du ikke satte grenser for han og fortalte hva som var galt og riktig.

Det er ikke noe fint minne for en sannsynligvis heterofil mann å huske at han suttet på naboguttenes peniser fordi han trodde det var normalt. Mamman hans hadde jo sagt det, og mødre tror man på.

Foreldrene er de viktigste rollemodellene for barna sine. Det er vi som er foreldrene som skal fortelle barna hva som er riktig og galt, informere dem om hva de bør si nei og ja til.

Du skriver at det er naturlig at barna har sex med (eller doktorlek som du kaller det da) med alle, men jeg skjønner det bare ikke. Hvordan kan reglene og moralen være så vidt forskjellig for barn og voksne?

Sier du da sånn til barna dine "Før 10-12 år kan du ha sexdoktorlek med alle andre under 12(ingen grenser bare alle sier ja), men som tenåring og voksen kan du ha sex med bare en partner?"

Hva med den vanen som er innarbeidet, doktorsexlek(eller hva det var nå det skulle kalles) med alle i hele oppveksten?

Unger kan læres opp til så mye rart, men jeg tror det er viktig at de har grenser.

Jeg tror ikke det er noe godt minne å være den jenta eller den gutten som alle de andre barna kunne eksprimentere avanserte doktorrumpeleker med (forsøksdyr?), bare fordi foreldrene til det barnet oppfordret til det og syntes det var helt greit.

Det er sånn at de andre barna sannsynligvis forteller foreldre sine hva som har skjedd også, og slike historier sitter friskt i minnet til dem selv når barnet det gjaldt har blitt voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...