Gå til innhold

Barn og seksualitet


Gjest Undrende dolbruker

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Det kan blir "for" liberalt synes jeg...... tror ikke det gagner barna og være altfor åpne heller, men jeg svarer jo selvfølgelig når de har spurt/spør.....

jeg tror jeg ville svimt av om poden kom løpene mot meg splitter naken i barnehage og fortalte om doktorleker!:) hehe

hadde nok ikke levert ham på den plassen igjen nei..

Nei, guuud forby!

At han er naken og leker doktor er jo noe av det verste du kan se for deg som mor, ikke sant?

Lekte du doktor som liten?

Skammet du deg over det, eller kunne du fortelle om det som en naturlig ting?

Det er en naturlig ting, alle har gjort det til alle tider. Forskjellen er bare hva vi voksne lærer barna gjennom våre reaksjoner... galt og skammelig eller naturlig og akseptabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    47

  • Solsikkefrø

    34

  • ylvali1365381015

    20

  • Hatsumomo

    10

ylvali1365381015

Ja, jeg mener at i en barnehagesammenheng (der foreldrene ikke er tilstede) skal ikke barna undersøke hverandre med berøring i tissen. De kan gjerne være nakne når de bader og løpe nakne når det varmt, men jeg synes ikke de skal undersøke hverandre slik vi snakker om her.

Jeg er spesielt redd for gruppepresset enkelte barn kan kjenne på, at de ikke tør si nei, spesielt til lederne i flokken. I en barnehage er det også barn som ikke har så godt språk og som ikke kan formidle til andre voksne (foreldre eller ansatte) hvis de har opplevd noe ubehagelig.

At de blir kjent med sin egen kropp, er selvfølgelig helt akseptabelt og fint.

Vel, du har jo gode argumenter...

Barnas alder og språklige ferdigheter er vesentlig. Men det vesentligste er å ikke formidle skam over naturlige og sunne ting.

Det er vel mange flere barn som lider under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, guuud forby!

At han er naken og leker doktor er jo noe av det verste du kan se for deg som mor, ikke sant?

Lekte du doktor som liten?

Skammet du deg over det, eller kunne du fortelle om det som en naturlig ting?

Det er en naturlig ting, alle har gjort det til alle tider. Forskjellen er bare hva vi voksne lærer barna gjennom våre reaksjoner... galt og skammelig eller naturlig og akseptabelt?

les mitt tidligere inlegg før du hyler opp:)

jeg nekter ikke mine barn og utforske seksualitet, men i barnehagen, helt åpenlyst, helt nakne osv... neitakk, bare hyl videre du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trigometri

Når en gruppe barn "leker doktor" slik du mener, så kan det lett føre til at grensen for ett eller flere barn blir overskredet!

Det er nok ikke lett for DET ENE barnet å si NEI, hvis de andre synes det er OK!

I min datters barnehage brukte de gjenstander (pinner, leker mm) og det er vi mange som ikke liker eller aksepterer!

Kan en femåring ta de avgjørelsene helt selv? sette grenser altså. Hva som er helt naturlig og greit og hva som ikke er det . Og at de ikke gjør noe som de ikke er inntelektuelt eller følelsesmessig klare for konsekvensene,reaksjoner og følelser som kan dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

les mitt tidligere inlegg før du hyler opp:)

jeg nekter ikke mine barn og utforske seksualitet, men i barnehagen, helt åpenlyst, helt nakne osv... neitakk, bare hyl videre du:)

Hyl? Jeg har bare haka nedpå øverste skjorteknapp her... Men det lager ingen lyd.

Jeg synes det virker som om du synes det er galt eller ekkelt at barn leker doktor sammen. Men hva kan skje? Hva er du redd for?

Rent bortsett fra at de må lære seg å sette sine grenser og markere hva de har lyst til å være med på og ikke, er det jo bare fint vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en femåring ta de avgjørelsene helt selv? sette grenser altså. Hva som er helt naturlig og greit og hva som ikke er det . Og at de ikke gjør noe som de ikke er inntelektuelt eller følelsesmessig klare for konsekvensene,reaksjoner og følelser som kan dukke opp.

Vanskelig å svare på... Jeg prøvde å snakke med min femåring om hun syntes det hadde vært gøy eller dumt. Hun sa at det hadde vært gøy, men at det var ei som ikke syntes det var gøy.

Har ikke merket noen endring i adferd på mitt barn etter dette - men det andre barnet som opplevde dette som fælt, har hatt endret adferd i en periode - veldig utrygg både i barnehagen og hjemme i gata, men det virker som det går bedre nå.

Det er klart at noen ting kan virke OK der og da, men kan oppleves ekkelt når en tenker tilbake på det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyl? Jeg har bare haka nedpå øverste skjorteknapp her... Men det lager ingen lyd.

Jeg synes det virker som om du synes det er galt eller ekkelt at barn leker doktor sammen. Men hva kan skje? Hva er du redd for?

Rent bortsett fra at de må lære seg å sette sine grenser og markere hva de har lyst til å være med på og ikke, er det jo bare fint vel?

Jeg har ei på 17, en på 14 og en på 5..... ingen har noensinne måtte skamme seg for utforsking av egen kropp og seksualitet, men ville du som voksen legge deg ned på karljohan i tjukkeste oslo og hatt sex fordi det er SÅ naturlig?

jeg har henvist til rommet på en ordentlig måte, men suging på tiss eller fremmedlegemer i vagina, der går grensen! detter tilhører den voksne verden, vi kan faktisk gi våre barn feil signaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 17, en på 14 og en på 5..... ingen har noensinne måtte skamme seg for utforsking av egen kropp og seksualitet, men ville du som voksen legge deg ned på karljohan i tjukkeste oslo og hatt sex fordi det er SÅ naturlig?

jeg har henvist til rommet på en ordentlig måte, men suging på tiss eller fremmedlegemer i vagina, der går grensen! detter tilhører den voksne verden, vi kan faktisk gi våre barn feil signaler...

Er veldig enig med deg, sheba!

Og nå må jeg legge meg...en dag i morgen også - selv om jeg har fri. Må opp halv åtte for å få eldstemann avgårde på skolen.

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg, sheba!

Og nå må jeg legge meg...en dag i morgen også - selv om jeg har fri. Må opp halv åtte for å få eldstemann avgårde på skolen.

Natta!

natta til deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Vanskelig å svare på... Jeg prøvde å snakke med min femåring om hun syntes det hadde vært gøy eller dumt. Hun sa at det hadde vært gøy, men at det var ei som ikke syntes det var gøy.

Har ikke merket noen endring i adferd på mitt barn etter dette - men det andre barnet som opplevde dette som fælt, har hatt endret adferd i en periode - veldig utrygg både i barnehagen og hjemme i gata, men det virker som det går bedre nå.

Det er klart at noen ting kan virke OK der og da, men kan oppleves ekkelt når en tenker tilbake på det i ettertid.

Da jeg var barn og gikk på skolen (et av de første årene tror jeg) opplevde jeg noe veldig ekkelt. Vi lekte i mørket og en jente tok hånden min til noe fuktig. Hun lo og sa at hun hadde dratt den gjennom skrittet sitt.

Jeg ville bare fortelle at selv om en vil kan en annen ikke ville, og da kan personen selv flere år etter tenke på det som ekkelt og dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn og gikk på skolen (et av de første årene tror jeg) opplevde jeg noe veldig ekkelt. Vi lekte i mørket og en jente tok hånden min til noe fuktig. Hun lo og sa at hun hadde dratt den gjennom skrittet sitt.

Jeg ville bare fortelle at selv om en vil kan en annen ikke ville, og da kan personen selv flere år etter tenke på det som ekkelt og dumt.

Helt enig!

Det hadde jo vært ekkelt å få den andres buser i munn etc. også.

Det er jo også utforsking av kroppen...

Klart vi voksne må vise ungene hva som passer seg og ikke.

Ikke lov å spise buser - så folk ser det, - men sutte tiss er greit liksom?

Ikke i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har jo gode argumenter...

Barnas alder og språklige ferdigheter er vesentlig. Men det vesentligste er å ikke formidle skam over naturlige og sunne ting.

Det er vel mange flere barn som lider under det.

Det får da holde å finne ut av egen kropp - om en ikke skal utforske andres. Sånn har i alle fall jeg oppdratt mine barn - at man ikke skal gjøre ting med andre som er ekkelt -og at de også skal si fra om de syns det andre gjør er ekkelt. I vår barnhage har de vært veldig opptatt av egene kropp og grenser -det syns jeg er helt fint! og alle leker med trusa på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyl? Jeg har bare haka nedpå øverste skjorteknapp her... Men det lager ingen lyd.

Jeg synes det virker som om du synes det er galt eller ekkelt at barn leker doktor sammen. Men hva kan skje? Hva er du redd for?

Rent bortsett fra at de må lære seg å sette sine grenser og markere hva de har lyst til å være med på og ikke, er det jo bare fint vel?

Å leke doktor er ikke det samme som munnsex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen doler

Helt enig!

Det hadde jo vært ekkelt å få den andres buser i munn etc. også.

Det er jo også utforsking av kroppen...

Klart vi voksne må vise ungene hva som passer seg og ikke.

Ikke lov å spise buser - så folk ser det, - men sutte tiss er greit liksom?

Ikke i min verden.

Absolutt ikke i min verden heller.

Jeg må si jeg blir sjokkert av enkelte ting jeg leser i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 17, en på 14 og en på 5..... ingen har noensinne måtte skamme seg for utforsking av egen kropp og seksualitet, men ville du som voksen legge deg ned på karljohan i tjukkeste oslo og hatt sex fordi det er SÅ naturlig?

jeg har henvist til rommet på en ordentlig måte, men suging på tiss eller fremmedlegemer i vagina, der går grensen! detter tilhører den voksne verden, vi kan faktisk gi våre barn feil signaler...

Helt enig med deg! .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen doler

Det får da holde å finne ut av egen kropp - om en ikke skal utforske andres. Sånn har i alle fall jeg oppdratt mine barn - at man ikke skal gjøre ting med andre som er ekkelt -og at de også skal si fra om de syns det andre gjør er ekkelt. I vår barnhage har de vært veldig opptatt av egene kropp og grenser -det syns jeg er helt fint! og alle leker med trusa på.

"Det får da holde å finne ut av egen kropp - om en ikke skal utforske andres." Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte det første spørsmålet. Hvis det var en voksen som ville leke samme lek med ham, så må man lære barnet å si nei og gå rett til en av foreldrene og fortelle dette. Man må presisere ovenfor barnet at barn har lov å leke doktor med andre barn som har lyst til det, men det er ikke lov av en voksen å leke doktor med barn, og da prøve å forklare så godt man kan hvorfor.

Til å fronte såpass avanserte teorier som at barn som ikke utfører oralsex på hverandre og ikke undersøker andre barns kroppsåpninger sent og tidlig, hvorsomhelst og nårsomhelt, nærmest er unaturlige og undertrykte, har du jammen meg et infantilt språk. Leke doktor?

Tips: Du bør vurdere å bytte 'doktor'. 'Doktorer' gjør ikke slik, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - ser ut som alt er "normalt" bare det ikke blir barn av det. Sykt

Hei flisa, enig til Dovre faller i alt du skriver i tråden. Folk er sjuke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å fronte såpass avanserte teorier som at barn som ikke utfører oralsex på hverandre og ikke undersøker andre barns kroppsåpninger sent og tidlig, hvorsomhelst og nårsomhelt, nærmest er unaturlige og undertrykte, har du jammen meg et infantilt språk. Leke doktor?

Tips: Du bør vurdere å bytte 'doktor'. 'Doktorer' gjør ikke slik, skjønner du.

Helt enig - hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flisa, enig til Dovre faller i alt du skriver i tråden. Folk er sjuke...

Også jeg som trodde du var sånn lilla manilla - fri oppdragelse, urtete og fotformsko? ;D

*erter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...