Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??


Anbefalte innlegg

Erfaringsmessig er det ikke unger som har blitt voldsomt fulgt opp mht lekser fra hjemmet som er de som tar høyere utdanning. Å sette seg ned etter forelesning tilhører faktisk studier, forelesning er supplement til pensa, ikke omvendt. Å lære å lære er en komplisert prosess, kommer ikke gjennom disiplinering.

Jeg snakker ikke om disiplinering. Jeg snakker om å hjelpe ungen å lage seg gode arbeidsvaner og å venne seg til å jobbe jevnt istedenfor i skippertak.

Fortsetter under...

  • Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs.Biko

    44

  • Sofline

    22

  • org

    14

  • calendula

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest venter tredjemann

Nei. Jeg er ikke opptatt av at far skal gjøre det samme som mor. Selv om vi deler oppgaven hjemme hos oss. Derimot er jeg for at mødre skal slippe kontrollen. Jeg tror noen mødre har et ganske intenst kontrollbehov, og ikke er villige til å overlate så mye som en millimeter faktisk ansvar til far.

Men uannsett var det vel leksene det dreide seg om.Betyr det at ungene dine slipper sfo, og er utvilte kl. 17? Husk at mange unger begynner dagen kl. 7.30 og slutter 17, så skal de hjem og gjøre lekser. Hvis de da ikke gjorde det på SFO, barna mine liker ikke å gjøre lekser der. Så vi gjør norsk/engelsk mens jeg lager mat, og mannen min tar matte/naturfag på stuen. Ved bordet tar vi samfunnsfag/historie/geografi og KRL som vi er mot.

Tror ikke vi representerer de "dårlige" foreldrene, men at lekser er en trosbekjennesler er jeg mot.

Glemte å svare på en annen del av spørsmålet ditt:

Selvfølgelig følger vi opp leksene. Stort sett blir det mamma grunnet at hun er hjemme etter skoletid.SFO har vi valgt bort da vi syntes det blir for slitsomt. Kveldene er fri til lek og aktiviteter. Kunne ikke tenke meg å sette meg ned med lekser da.

Svært mange avferdighetene ungene skal lære på skolen er avhenigig av mengdetrening.

Elevene får rett og slett ikke nok mengdetrening sammen med en voksen som kan følge dem opp i løpet av en skoledag.

Jeg jobber på videregående og ser tydelig forskjell på de elevene som har en rutine med å gjøre lekser og dem som ikke har det.

Ungdomsskolene har arbeidsplaner og en del faglig flinke elever som ikke har de helt høye ambisjonene har klart seg uten å gjøre lekser i 3 år. Når de kommer på vgs blir arbeidsmengden såpass stor at de må jobbe hjemme for å få nok mengdetrening. Det tar som regel nokså lenge for det går opp for disse elevene at de ikke får gode karakterer på vgs uten å gjøre lekser.

Hos oss i hjemmet er det som regel pappaen som gjør leksene med førsteklassingen vår.

Fint at en pappa også er her da.

Tror at mengdetrening er ganske deilig å vile hodet i. Også for ungene. I løpet av en slitsom dag er det fint å jobbe med f.eks. enkle regnestykker. Ren automatisering. Tror ikke at det trenger å skje hjemme, men skolen bør jo følge opp de ungene som ikke får nok. Hva tror du om at noen får lekser med hjem og andre ikke.

Syns du de skal ha ulike lekser?

Jeg er redd for at mange lærere overlater ansvaret til tidligere lærere og hjem, isteden for å se at ungene er forskjellige og at egne evner også varierer. Min erfaring fra ungdomsskole er at ungene sitter med utrolig mye kunnskap om verden som vi (lærerene) ikke bruker. Det er jo trist.

Jeg mener at ungene har godt av å strukturere fritiden sin mellom lek og alvorligere ting. Og da blir lekser det alvorlige på den alderen som omtales.

Jeg hadde selv aldri klart å gjennomføre skolegang uten å lese lekser fra jeg var liten. Er av den sorten som må terpe mange ganger for å huske ting som skal læres.

Er også imot lengre skoledag. Mine barn er veldig trøtte etter den tiden de allerede har på skolen i dag. Og hvis de skulle ha vært der lengre hadde de ikke klart å lære noe mer. Barna mine trenger en pause på ettermiddagen til å leke enten det er på sfo eller hjemme. Deretter er de klare for lekselesing på sen ettermiddag eller tidlig kveld.

Hos oss så er det far som hjelper med leksene fordi mor jobber skift. Det er gøy å være med på leksene og se hvilkne fremskritt ungene gjør for hver uke. Og vi kan følge med pensum og vite hva vi kan pugge ekstra på i hverdagen vår som kan bindes til stoffet som læres.

Godt poeng det med at ungene er slitene. Men da er det kanskje ikke så smart at de skal begynne med lekser. Vi må jo velge da. I Nederland har de nedprioritert engelsk for å bli bedre i matte. det er derfor de gjore det så bra i PISA undersøkelsen. Men ungene i Nederland er jo seine på engelsk da.

Egentlig er det et godt eksemple, mine unger er vant med at vi snakker engelsk hejmme, og vi hjelper dem selvfølgelig med fag. Men jeg har to venniner i samme klasse som ikke kan engelsk. Da er det plutselig veldig urettferdig, nå har en av mødrene begynt på engelsk kurs for å kunne følge opp datteren. Men hun tar jo dette veldig alvorlig, den andre gutten kommer til meg med engelsk leksa. Det er det jeg mener, det er urettferidg.

Fint at en pappa også er her da.

Tror at mengdetrening er ganske deilig å vile hodet i. Også for ungene. I løpet av en slitsom dag er det fint å jobbe med f.eks. enkle regnestykker. Ren automatisering. Tror ikke at det trenger å skje hjemme, men skolen bør jo følge opp de ungene som ikke får nok. Hva tror du om at noen får lekser med hjem og andre ikke.

Syns du de skal ha ulike lekser?

Jeg er redd for at mange lærere overlater ansvaret til tidligere lærere og hjem, isteden for å se at ungene er forskjellige og at egne evner også varierer. Min erfaring fra ungdomsskole er at ungene sitter med utrolig mye kunnskap om verden som vi (lærerene) ikke bruker. Det er jo trist.

Ja, elevene skal helt klart ha differensierte lekser.

Noe annet er å ikke følge opp intensjonene i kunnskapsløftet.

Gode arbeidsvaner og selvstendighet er viktig når barna kommer opp i årene - og jeg er av den mening at lekser er med på å gi barna det. Ser ingen grunn til at det skal være masse lekser, men noen få meningsfylte oppgaver.

Enkelte ting, som f.eks. lesing, er avhengig av mengdetrening for å mestres. Helt naturlig at det er et sammarbeid med skolen der.

Enig i at lesing er avhengig av mengdetrening. Men lesing på senga og sånne lesekampanjer har vel aldri vært omtalt som lekser??

Begge ungene mine leser, og blir lest for. Det er viktigere enn all pugg i veren.

Annonse

NOEN må gå mot skolen. Og hvis ikke vi gjør det hvem ellers. Hvis du ikke tør å gå mot skolen fordi du er redd for at det går utover ungen din, ja da har du jo sagt alt om hvor fantastisk du syns skolen er.

Det er forresten mange lærere som er enige med at leksene er feil, men de tør ikke si det for det har voldsomme konsekvenser.

Nå har ikke jeg skolebarn, så har ingen planer om å gå mot elelr for, for kjenner ærlig talt ikke til programmet som brukes i dag. men vet at det er lekser, og det synes jeg er greit, så lenge det ikke blir til at ungene må sitte flere timer daglig.

har ingen planer om å gå i mot senere heller. Skjønner ikke hvorfor jeg skal det?

"EE"?

Hvordan mener du man skal bli flink til f.eks å lese, hvis man ikke øver jevnlig?

Jo, men øver ikke ungene dine jevnlig. Leser ikke ungene bøkre/blader/spill. Leser de ikke på skolen? Tror ihvertfall at de som gidder å engasjere seg i denne debatten har bøker hjemme som de leser i. Det viktigste er vel å lese, på senga, i bilen, i leseløvebøker. Det er vel ingen som kaller det å lese bøker for lekser???

Godt poeng det med at ungene er slitene. Men da er det kanskje ikke så smart at de skal begynne med lekser. Vi må jo velge da. I Nederland har de nedprioritert engelsk for å bli bedre i matte. det er derfor de gjore det så bra i PISA undersøkelsen. Men ungene i Nederland er jo seine på engelsk da.

Egentlig er det et godt eksemple, mine unger er vant med at vi snakker engelsk hejmme, og vi hjelper dem selvfølgelig med fag. Men jeg har to venniner i samme klasse som ikke kan engelsk. Da er det plutselig veldig urettferdig, nå har en av mødrene begynt på engelsk kurs for å kunne følge opp datteren. Men hun tar jo dette veldig alvorlig, den andre gutten kommer til meg med engelsk leksa. Det er det jeg mener, det er urettferidg.

Altså skal jeg ikke snakke engelsk hjemme sammen med barna mine fordi det kan være utrettferdig mot naboungene?

Det er en del av livet at noen vil ha miljømessige eller evnemessige fordeler. Det skolen kan gjøre er å legge tilrette for at alle får utvikle seg best mulig. Men å fjerne leksene er ikke veien å gå for å få mest mulig rettferdighet.

Jeg har ei første og en i tredje og de liker å gjøre lekser de. Nå er de halve uka hos pappan, så hos meg har vi leksestund hver mandag, tirsdager har vi leksefri, unntatt leseleksa som må gjøres hver dag.

Vi kommer hjem fra skolen, ungene slapper av med lek / film / dataspill mens jeg lager middag. Vi koser oss med forskjellig en stund etter middagen også og kl. 18:30 setter vi oss ned med leksene. Dette har ungene blitt så vant til at de ikke er noen protester stort sett.

Jeg sitter sammen med dem og de synes det er stas å vise meg hva de har i lekser, hva de har gjort på skolen og slike ting. Og jeg liker å følge med på det de gjør på skolen, jeg er der når de gjør lekser så jeg kan hjelpe dem om nødvendig.

Og spesielt førsteklassingen ber stadig om jeg ikke kan lage "lekser" til henne! :o) Da må jeg lage forskjellige matteoppgaver, fargeleggingstegninger og andre saker som hun sitter og storkoser seg med.

Glemte å svare på en annen del av spørsmålet ditt:

Selvfølgelig følger vi opp leksene. Stort sett blir det mamma grunnet at hun er hjemme etter skoletid.SFO har vi valgt bort da vi syntes det blir for slitsomt. Kveldene er fri til lek og aktiviteter. Kunne ikke tenke meg å sette meg ned med lekser da.

Fint, da ser du problemet for oss som ikke har anledning til å velge bort SFO. Etter SFO når alle er grusomt slitene skal vi gjøre lekser, klemt inn mellom idrettsskoler, svømmebasseng og mammas spinntrim. Oj jeah.

Poenget er at det kanskje hadde vært bedre å øke skoledagen med en eller to timer, har varm lunsj, god pause og leketid, arbeidstime (lekselesing?) og to vanlige udnervisningstimer på slutten av dagen.

Eller at de ikke har lekser før de er gamle nok til ekstra arbeid.

Enig i at lesing er avhengig av mengdetrening. Men lesing på senga og sånne lesekampanjer har vel aldri vært omtalt som lekser??

Begge ungene mine leser, og blir lest for. Det er viktigere enn all pugg i veren.

Selvfølgelig kan og bør lesekampanjer omtales som lekser.

Dessuten: på lekseplanen til førsteklassingen vår står det at elevene skal bli lest for hver dag.

Jeg har ei første og en i tredje og de liker å gjøre lekser de. Nå er de halve uka hos pappan, så hos meg har vi leksestund hver mandag, tirsdager har vi leksefri, unntatt leseleksa som må gjøres hver dag.

Vi kommer hjem fra skolen, ungene slapper av med lek / film / dataspill mens jeg lager middag. Vi koser oss med forskjellig en stund etter middagen også og kl. 18:30 setter vi oss ned med leksene. Dette har ungene blitt så vant til at de ikke er noen protester stort sett.

Jeg sitter sammen med dem og de synes det er stas å vise meg hva de har i lekser, hva de har gjort på skolen og slike ting. Og jeg liker å følge med på det de gjør på skolen, jeg er der når de gjør lekser så jeg kan hjelpe dem om nødvendig.

Og spesielt førsteklassingen ber stadig om jeg ikke kan lage "lekser" til henne! :o) Da må jeg lage forskjellige matteoppgaver, fargeleggingstegninger og andre saker som hun sitter og storkoser seg med.

jeg har en 2.klassing som er matte-opptatt. Vi må lage mattestykker til han heletiden. Av typen 27+6, 11+33 osv. han har begynt med tier-overgang. Problemet er at han ikke har tilpasset undervisning, eller lekser. hans lekser er av typen 1+3+4

eller annet uten tierovergang, og ihvertfall ikke større tall.

Han har begynt med ganging og deling også. Lite geni og bare gøy med han, men han kjeder seg jo veldig med leksene.

Den andre gutten min er motsatt, helt håpeløs i fagstoff og får masse røde streker og merker. Det tok litt tid før jeg skjønte at jeg måtte rette opp leksene hans. Mesteparten av leksene har dreid seg om å lære han å skrive skjønnskrift, og nå når han går i 6.klasse har de endelig skjønt at det er umulig. Selv om vi har vært mot det hele tiden. Frem til nå har han grått over leksene hver dag, det går bedre nå fordi han er flink til å lese. Dessuten er han klok og har mye kunnskap. Men nei- han kan ikke gangetabellen.

Annonse

Jo, men øver ikke ungene dine jevnlig. Leser ikke ungene bøkre/blader/spill. Leser de ikke på skolen? Tror ihvertfall at de som gidder å engasjere seg i denne debatten har bøker hjemme som de leser i. Det viktigste er vel å lese, på senga, i bilen, i leseløvebøker. Det er vel ingen som kaller det å lese bøker for lekser???

Men hva med de barna som ikke kommer fra hjem der det leses mye "frivillig"? Jeg tror ikke at det er nok tid på skolen til at alle barna får prøve seg mye nok til at det monner. Da er ti minutters pålagt leselekse hjemme mye bedre enn at mange ikke får lest noe utenom det lille minuttet de kanskje slipper til i timen.

Men du ser jo ut til å være enig i at mengdetrening er viktig for å lære å lese godt, så jeg skjønner ikke hvorfor du har så mye imot drilling. Drilling og mengdetrening er det samme, og lekser er en metode for å oppnå den mengdetreningen det ikke blir tid til i en kort skoledag med mange elever som skal høres og følges opp.

Selvfølgelig kan og bør lesekampanjer omtales som lekser.

Dessuten: på lekseplanen til førsteklassingen vår står det at elevene skal bli lest for hver dag.

På lekseplanen til min andreklassing barn stod det at foreldrene skal lese noen setningene for barna hver dag fra et ark. Men det er vel ikke lesing? Lesing er Harry Potter, Narnia, Brødrene løvhjerte og sånt. Dessuten deler vi en leseløve, annen-hver side.

Tror kanskje at lesekampanje delvis er lekser, men ungene skal jo lese mest mulig da i denne perioden. Jeg syns det var kjempe gøy.

Altså skal jeg ikke snakke engelsk hjemme sammen med barna mine fordi det kan være utrettferdig mot naboungene?

Det er en del av livet at noen vil ha miljømessige eller evnemessige fordeler. Det skolen kan gjøre er å legge tilrette for at alle får utvikle seg best mulig. Men å fjerne leksene er ikke veien å gå for å få mest mulig rettferdighet.

Nei men leksene føre til mer ulikhet, og ikke til mer kunnskap. Det dreier seg om å disiplinere ungene, og oss foreldre. Det siste syns jeg vi skal motsette oss.

Gjest også en mamma

Jeg er enig med deg, lekser er helt unødvendig. Og jeg mener dette fordi:

Mange barn i småskolen (de fleste?) går på SFO i tillegg til skolen. Dvs de kommer hjem kanskje halv fem-fem, og så skal de få litt middag, kanskje slappe av / leke litt, og så skal de altså sette seg ned med lekser. Det er alt for lang dag for barna, og det er vanskelig å få organisert det rent praktisk i mange familier.

Påstandene om at barna må lære å strukturere fritiden sin syns jeg er tull. Jeg mener derimot at de skal lære å kjenne forskjellen på nettopp fritid (som er ens egen tid, og kan disponeres etter eget hode), og "arbeidstid" som er skoletiden. De burde lære gode arbeidsvaner i skoletida, og lære å ta fri fra pliktene på ettermiddagen.

Jeg tror ikke lekser gjør noen til bedre mennesker, og jeg tror at mye leksepress snarere resulterer i skoletrøtte barn som faller av lasset, enn ivrige små studenter som tar ansvar for sin egen læring.

Skoledagen kunne helt greit vært utvidet med en skoletime om dag, og så hadde de helt leksefri etterpå. hvis det er sånn at skoledagen blir for tung sammenhengende burde det heller legges opp til en SKIKKELIG pause midt på dagen, i forbindelse med matpausen, gjerne to timer, f.eks. matpause, frilek og en time gym midt på dagen.

Når barna (og foreldrene) kommer hjem må de få lov til å ha fri, mener jeg.

Ja, elevene skal helt klart ha differensierte lekser.

Noe annet er å ikke følge opp intensjonene i kunnskapsløftet.

Når ble intensjonen fulgt opp.

Mine barn har IKKE differensiering, og jeg kjenner ingen andre foreldre med differensierte lekser heller. Får dine det??

Jeg er enig med deg, lekser er helt unødvendig. Og jeg mener dette fordi:

Mange barn i småskolen (de fleste?) går på SFO i tillegg til skolen. Dvs de kommer hjem kanskje halv fem-fem, og så skal de få litt middag, kanskje slappe av / leke litt, og så skal de altså sette seg ned med lekser. Det er alt for lang dag for barna, og det er vanskelig å få organisert det rent praktisk i mange familier.

Påstandene om at barna må lære å strukturere fritiden sin syns jeg er tull. Jeg mener derimot at de skal lære å kjenne forskjellen på nettopp fritid (som er ens egen tid, og kan disponeres etter eget hode), og "arbeidstid" som er skoletiden. De burde lære gode arbeidsvaner i skoletida, og lære å ta fri fra pliktene på ettermiddagen.

Jeg tror ikke lekser gjør noen til bedre mennesker, og jeg tror at mye leksepress snarere resulterer i skoletrøtte barn som faller av lasset, enn ivrige små studenter som tar ansvar for sin egen læring.

Skoledagen kunne helt greit vært utvidet med en skoletime om dag, og så hadde de helt leksefri etterpå. hvis det er sånn at skoledagen blir for tung sammenhengende burde det heller legges opp til en SKIKKELIG pause midt på dagen, i forbindelse med matpausen, gjerne to timer, f.eks. matpause, frilek og en time gym midt på dagen.

Når barna (og foreldrene) kommer hjem må de få lov til å ha fri, mener jeg.

Så fint. Enig med deg. Varm lunsj på skolen sånn de har i Sverige hadde vært aldeles fantastisk.

De har det på Nyskolen også.

Men hva med de barna som ikke kommer fra hjem der det leses mye "frivillig"? Jeg tror ikke at det er nok tid på skolen til at alle barna får prøve seg mye nok til at det monner. Da er ti minutters pålagt leselekse hjemme mye bedre enn at mange ikke får lest noe utenom det lille minuttet de kanskje slipper til i timen.

Men du ser jo ut til å være enig i at mengdetrening er viktig for å lære å lese godt, så jeg skjønner ikke hvorfor du har så mye imot drilling. Drilling og mengdetrening er det samme, og lekser er en metode for å oppnå den mengdetreningen det ikke blir tid til i en kort skoledag med mange elever som skal høres og følges opp.

Nei. Drilling og mengdetrening er ikke det samme. Drilling har et spesifikt mål, mengde er mengde. Enig i at det er et paradoks at de ungene som kommer fra hjem hvor det ikke leses, ikke blir lest for. Men hva slags lesing tror du ungene blir utsatt for når det er "tvang". Syns mange skoler gjør en kjempe jobb med lesing. Lesekrok og åpent bibliotek bl.a.

Hvis jeg kunne bestemme på en skole ville jeg hatt 1 time stilletid i hver klasse. Da kan ungene lese, spille kort, data, tegne og være rolige. Litt styrt aktivitet mot lesing. Dessuten bør høytlesing tilbake i spisefriminuttet, det er det utrolig mye kvalitet i.

Men kjærlighet til bøker kommer ikke gjennom at den polske faren sliter seg gjennom 2 sider leseløve, heller gjennom at han deklamerer dikt på polsk i klasserommet. (nå ble jeg litt euforisk her, kan ikke noen gjøre det)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...