Gå til innhold

Er lekser nødvendig i småskolen??

Anbefalte innlegg

Så moro med et barn som vil ha enda flere lekser! Da jeg gikk i småskolen laget jeg lekser til læreren (!).

Poden i tredje synes vel han har nok andre lekser, men vil gjerne ha mer mattelekser - han er gal etter tall. :o) Men han får ekstraoppgaver fra læreren som han har fått en egen strikkmappe til på skolen og det er stor stas tydeligvis.

Fortsetter under...

• Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs.Biko

44

• Sofline

22

• org

14

• calendula

13

Mest aktive i denne tråden

Vel... det er vel litt forskjellig, det? Både personavhengig, noen tilegner seg kunnskap lettere enn andre, men også undervisningsavhengig. God undervisning er gull verdt! Den som konsentrerer seg og følger med trenger knapt åpne boka etterpå. :egen erfaring:

Men man kan da ikke regne med at alle som skal utdanne seg utover videregående skal ha så mye klisterhjerne at de ikke trenger lese noe utover forelesningene.

Dessuten er de fleste universitetsstudier lagt opp med få undervisningstimer og masse tid til å lese selv; det er meningen at man skal lese selv.

Utfra hvilken utdannelse man velger, er det også mange høyskoler som har utdannelser hvor man skal skrive mange obligatoriske oppgaver, rapporter mv.

Og lekselesningen skal ikke bare forberede til universitetet, men også til ungdomsskolen og videregående, hvor man ikke vil komme gjennom pensum uten lekser.

Poden i tredje synes vel han har nok andre lekser, men vil gjerne ha mer mattelekser - han er gal etter tall. :o) Men han får ekstraoppgaver fra læreren som han har fått en egen strikkmappe til på skolen og det er stor stas tydeligvis.

Vi fikk også ekstraoppgaver i matte da jeg gikk på skolen. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det kan være så vanskelig for læreren å gi det til de elevene som ligger foran de andre.

Gjest også en mamma

"Men hvem sier at man egentlig TRENGER å lese lekser på ungdomsskolen eller videregående for den del? Det er ingenting i veien for å tilegne seg kunnskap i skoletida."

I såfall skal læreplanen kuttes drastisk, eller skoledagen utvides til kl 18-19 på videregående.

"Men om man fortsatt skal ha lekser hele veien, så er det vel strengt tatt ikke noe verre å lære seg det når man er 12 år eller 15 år, enn når man er 6?"

Det er da en kjent sak at det er vanskeligere å tilegne seg nye ting jo eldre man blir.

"Lekser er for meg noe som er knyttet til det å ta ansvar for egen læring, og etter min mening er de for små til det i småskolen, og forsåvidt i barneskolen i det store og hele. Så kunne de heller hatt litt lekser på ungdomsskolen, hvis man altså syns det er så viktig at barna skal jobbe fleksibelt."

Som sagt blir det vanskeliger å lære nye rutiner jo eldre man blir.

"Forresten - hva er vitsen? I arbeidslivet er det sjelden vi kan velge helt selv når vi skal gjøre jobben. Det vi må lære oss er å møte opp til fast tid hver morgen, yte gjennom hele dagen, og så har vi fri når vi går hjem. Hvorfor skal da skolebarna lære seg til å ha bare noen få timers "kjernetid" midt på dagen, og velge om de vil gjøre alle leksene den dagen de får ukeplanen, eller sitte og gråte hver kveld over leksene? Det blir jo helt feil."

Det er jo ikke bare for å forberede barna på arbeidslivet, men for å forberede dem på senere skolegang. Dessuten er det svært mange som i dag har fleksible arbeidsdager eller som må ta med seg "lekser" hjem.

Jeg tror du tar feil med hensyn til arbeidsmengden. Men OM du skulle ha rett, så vil jeg si at det er helt vannvittig hvis man virkelig mener at elever på videregående skal jobbe 10-11 timer daglig med skolearbeidet.

Det er for mye. Rett og slett.

Arbeidsdagen for skolebarn bør økes gradvis, er ikke sikker på timetallet i småskolen, men la oss si at de har 20 timer i uka (vet ikke om det er riktig, altså, det er et eksempel), så er det naturlig å øke jevnt. F.eks. i 5 klasse ha 25 timer i uka, i 8 klasse ha 30 timer i uka, på videregående ha 40 timer i uka. Men mer enn det? Nei. Det syns jeg ikke.

Eller man kan tenke seg en variant hvor det legges opp til 40 timers uke, men hvor 5 timer i uka er ubundet tid, som elevene kan bruke til selvstudium etter behov. Dvs at noen vil bruke alle 5 timene, mens andre får "fri" de timene fordi de har tilegnet seg kunnskapen allerede.

Du unnskyld meg, men de fleste jobber fra 8.-16. Det er bare de som har råd til å jobbe 1/2 dag, fordi de er gift f.eks som ikke har det sånn. Også lærere da, men det er en veldig sær yrkesgruppe. Hvis du sier at normalarbeidsdag går utover ungene, ja da MÅ du jo innse at det er feil at ungene skal gjøre lekser når de kommer hjem. Også en mamma beskriver en helt vanlig hverdag, uten overtid for de fleste av oss.

Utenom tema, men de fleste lærere har en gjennomsnittlig arbeidsuke med et timeantall som overstiger det "normale" arbeidere har.

Jeg tror du tar feil med hensyn til arbeidsmengden. Men OM du skulle ha rett, så vil jeg si at det er helt vannvittig hvis man virkelig mener at elever på videregående skal jobbe 10-11 timer daglig med skolearbeidet.

Det er for mye. Rett og slett.

Arbeidsdagen for skolebarn bør økes gradvis, er ikke sikker på timetallet i småskolen, men la oss si at de har 20 timer i uka (vet ikke om det er riktig, altså, det er et eksempel), så er det naturlig å øke jevnt. F.eks. i 5 klasse ha 25 timer i uka, i 8 klasse ha 30 timer i uka, på videregående ha 40 timer i uka. Men mer enn det? Nei. Det syns jeg ikke.

Eller man kan tenke seg en variant hvor det legges opp til 40 timers uke, men hvor 5 timer i uka er ubundet tid, som elevene kan bruke til selvstudium etter behov. Dvs at noen vil bruke alle 5 timene, mens andre får "fri" de timene fordi de har tilegnet seg kunnskapen allerede.

De fleste videregående skoler har allerede så lange dager. Det er vanskelig å legge opp en individuell timeplan til så mange elever uten at det blir noen hull innimellom (fritimer/lesetimer).

Da jeg gikk på videregående, brukte jeg gjerne tre timer på lekser hver dag (foruten det jeg tok igjen i helga). Og jeg har lett for å tilegne meg kunnskap; jeg vet det var mange som brukte mer. Foruten prøvene da, hvor man gjerne ble sittende og lese fra man kom hjem til man la seg.

Annonse

Enig i at lesing er avhengig av mengdetrening. Men lesing på senga og sånne lesekampanjer har vel aldri vært omtalt som lekser??

Begge ungene mine leser, og blir lest for. Det er viktigere enn all pugg i veren.

Min 2.klassing har i lekse "Les eller bli lest for minst 10 minutter hver dag" Hva vi leser er valgfritt.

Vi ville nok lest uansett, men det er jo flott at det faktisk er lekse å bli lest for på senga!

Utenom tema, men de fleste lærere har en gjennomsnittlig arbeidsuke med et timeantall som overstiger det "normale" arbeidere har.

Fremdeles er lærere en sær gruppe fordi de jobber komprimert i 39 uker, og har innlagt mellom 25 og 50% arbeid som kan gjøres hjemme (etterarbeid, forarbeid og lesing). ARbeidstiden til en lærer som ikke snur bunken er altså normal, men for de som flyter på rutine er arbeidstiden mye kortere.

Fremdeles er lærere en sær gruppe fordi de jobber komprimert i 39 uker, og har innlagt mellom 25 og 50% arbeid som kan gjøres hjemme (etterarbeid, forarbeid og lesing). ARbeidstiden til en lærer som ikke snur bunken er altså normal, men for de som flyter på rutine er arbeidstiden mye kortere.

Ikke uvanlig med fleksitid og hjemmekontor i andre yrker.

Ikke uvanlig med fleksitid og hjemmekontor i andre yrker.

Nei, men det er ikke regelen, og tilhører ikke arbeiderne. Arbeiderne der jeg jobber deltid begynner på jobb kl. 7 og går en gang mellom 15.30 og 16. Det er en småbarnspappa som blir hentet av kona si kl 15.30 hver dag, og han regnes som upålitelig av de andre pga det. Tror nok regelen er lange dager, men at mange finner måter å ordne det på.

Jeg skulle drept for en stilling i skolen, men det er beklageligvis umulig å få der jeg bor.

Gjest også en mamma

De fleste videregående skoler har allerede så lange dager. Det er vanskelig å legge opp en individuell timeplan til så mange elever uten at det blir noen hull innimellom (fritimer/lesetimer).

Da jeg gikk på videregående, brukte jeg gjerne tre timer på lekser hver dag (foruten det jeg tok igjen i helga). Og jeg har lett for å tilegne meg kunnskap; jeg vet det var mange som brukte mer. Foruten prøvene da, hvor man gjerne ble sittende og lese fra man kom hjem til man la seg.

Da jeg gikk på videregående hadde vi 6 skoletimer hver dag 4 dager i uka, og 9 timer en dag. Dette hadde noe med skoleskyss å gjøre. Vi hadde et par fritimer i uka innenfor denne tidsrammen, og stort sett brukte jeg de to-tre fritimene (husker ikke om det var to eller tre) til lekser, og så kanskje 2-3 timer til i løpet av uka. ALDRI 3 timer om dag!

Annonse

Gjest også en mamma

Men man kan da ikke regne med at alle som skal utdanne seg utover videregående skal ha så mye klisterhjerne at de ikke trenger lese noe utover forelesningene.

Dessuten er de fleste universitetsstudier lagt opp med få undervisningstimer og masse tid til å lese selv; det er meningen at man skal lese selv.

Utfra hvilken utdannelse man velger, er det også mange høyskoler som har utdannelser hvor man skal skrive mange obligatoriske oppgaver, rapporter mv.

Og lekselesningen skal ikke bare forberede til universitetet, men også til ungdomsskolen og videregående, hvor man ikke vil komme gjennom pensum uten lekser.

Jeg har gått på mange skoler og min erfaring er at videregående skoles mas om lekser, lekseprøver og kontroll av lekser IKKE på noen måte forberedte for graden av selvstudium på universitetet. På vg skole lærte vi å tilfredsstille læreren, og gjorde lekser i hui og hast for å ha noe å vise fram hvis læreren ville kontrollere.

Det å lære seg å studere etter selvstudiumsprinsippet var en ny metode, som måtte læres, da jeg begynte på universitetet. Når ingen kontrollerer deg og henger over deg og du selv har ansvaret så er det noe helt annet enn det man opplever på skolen. Og merkelig nok tror jeg at de fleste 19 åringer GREIER å tilpasse seg til selvstudium, mens barn på småskolen IKKE greier det. De mangler selvdisiplin, mangler evne til å se verdien i det de lærer, og mangler pådriverkraften til å få ting gjort også når det er vanskelig.

Da jeg gikk på videregående hadde vi 6 skoletimer hver dag 4 dager i uka, og 9 timer en dag. Dette hadde noe med skoleskyss å gjøre. Vi hadde et par fritimer i uka innenfor denne tidsrammen, og stort sett brukte jeg de to-tre fritimene (husker ikke om det var to eller tre) til lekser, og så kanskje 2-3 timer til i løpet av uka. ALDRI 3 timer om dag!

Så har du vært veldig heldig og hatt veldig enklet for å huske, eller ikke kommet gjennom alt pensum. Uansett er jeg rimelig sikker på at det er kortere tid siden jeg gikk på videregående enn siden du gjorde det.

Jeg har gått på mange skoler og min erfaring er at videregående skoles mas om lekser, lekseprøver og kontroll av lekser IKKE på noen måte forberedte for graden av selvstudium på universitetet. På vg skole lærte vi å tilfredsstille læreren, og gjorde lekser i hui og hast for å ha noe å vise fram hvis læreren ville kontrollere.

Det å lære seg å studere etter selvstudiumsprinsippet var en ny metode, som måtte læres, da jeg begynte på universitetet. Når ingen kontrollerer deg og henger over deg og du selv har ansvaret så er det noe helt annet enn det man opplever på skolen. Og merkelig nok tror jeg at de fleste 19 åringer GREIER å tilpasse seg til selvstudium, mens barn på småskolen IKKE greier det. De mangler selvdisiplin, mangler evne til å se verdien i det de lærer, og mangler pådriverkraften til å få ting gjort også når det er vanskelig.

Man er nødt til å begynne et sted. Man sitter ikke i rullestol den ene dagen og løper den andre.

Nei, men det er ikke regelen, og tilhører ikke arbeiderne. Arbeiderne der jeg jobber deltid begynner på jobb kl. 7 og går en gang mellom 15.30 og 16. Det er en småbarnspappa som blir hentet av kona si kl 15.30 hver dag, og han regnes som upålitelig av de andre pga det. Tror nok regelen er lange dager, men at mange finner måter å ordne det på.

Jeg skulle drept for en stilling i skolen, men det er beklageligvis umulig å få der jeg bor.

Hvis du ikke selv har jobbet i skolen, så tror jeg ikke du vet hva du snakker om. Det er ikke så enkelt som der høres ut som.

Og jo, i det private næringsliv i dag er det helt normalt med hjemmekontor. I det offentlige er det veldig normalt med fleksitid. Moren min tar seg ofte fri tidlig ettermiddag for så å jobbe i helgene i stedet.

Ja vi diskuterte dette med hjem-skole tidligere i stringen. Det bør jo kunne løses. Tror egentlig alle foreldre syns det er ok å følge opp ungene sine, men det er noe med måten som ofte blir så feil. Hva med månedsoppgave til hjemmet: det kan jo gi barn fra sk svake hjem noe å være stolte over: Min pappa kan alt om fisking er jo like kuult som min mamma er professor:))

Enig! Tradisjonelle lekser skaper på mange måter større forskjeller mellom elevene.

Ikke pålagte lekser nei, men man er nødt til å lese utover undervisningen for å få med seg stoffet man skal lære.

Den overgangen er nok tøff uansett. Jeg var, som de fleste av oss, vant med lekser fra første skoledag. Når jeg begynte på universitetet (18 år gammel), var det ikke lenger noen som fortalte meg hva jeg skulle lese på hjemme - og kontrollerte at jeg hadde gjort det. Jeg måtte virkelig ta meg sammen for å klare å fikse dette på egen hånd...

Den overgangen er nok tøff uansett. Jeg var, som de fleste av oss, vant med lekser fra første skoledag. Når jeg begynte på universitetet (18 år gammel), var det ikke lenger noen som fortalte meg hva jeg skulle lese på hjemme - og kontrollerte at jeg hadde gjort det. Jeg måtte virkelig ta meg sammen for å klare å fikse dette på egen hånd...

Ja, men tenk hvor tøff den vil bli hvis man aldri har vært vant til å lese uten at det har vært en lærer til stede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...