Gå til innhold

rift i endetarmen på 1 åring.

Anbefalte innlegg

Gjest ung mor til 1

Har en datter på 1 år som holder igjen avføringen. dette har pågått ganske lenge nå, hun har fått rift i endetarmen og får hemoroide salve som heter scheriproct, det er veldig vanskelig å gi den til henne i og med at den skal inn i endetarmen og jeg tror den bare gir verre psykiske problemer. Hun har brukt salven i 3 dager. Skal hun bruke den lenge? Hun får også avføringsmiddel som heter duphalac. HUn blir også fort sår og er veldig rød hele tiden, smører henne med sårsalve,men kan jeg bruke pudder.?

Det hele startet en natt hun hadde diare og lå med avføringen hele natten uten at hun våknet. Hun ble veldig sår og fikk urinveisinfeksjon (behandlet) og har vegret seg for avføring siden. Hun hylskriker hver gang hun merker at avføringen kommer ut. Har prøvd å tvinge henne på potten for at avføringen skal komme lettere ut. Anbefales det å fortsette med dette? Jeg er så redd for de psykiske konsekvensene for dette. Det er like traumatisk hver gang, for både meg og henne. Vet ikke hva mere jeg kan gjøre.Dette er jo en sirkel som hun aldri kommer ut av. Når skal det ende?

Hilsen veldig bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262417-rift-i-endetarmen-p%C3%A5-1-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Trolig har din datter fått en rift i endetarmen fordi diareen har gitt en krafig hudirritasjon. Alle som har hatt en slik rift kan fortelle at det er smertefullt, spesielt når avføringen kommer. Barn velger derfor som regel å holde igjen, med det resultat at de blir obstipert, og smerten blir enda verre neste gang de skal på do.

Den behandlingen du gir din datter høres riktig ut. Sheriproct pleier å være effektiv i løpet av en uke. Imidlerid klarer det seg å smøre utvendig, fordi det er der sprekken sitter. Du behøver med andre ord ikke plage barnet med å forsøke å få salven innenfor åpningen. Jeg synes ikke du skal bruke pudder, men dekke til med beskyttende sinksalve, etter at du har smurt med Scheriproct. Duphalac hindrer at avføringen blir hard, men det tar noen dager før det virker. Dersom du gir for liten dose virker det heller ikke godt nok. Det er vanlig å starte med 1,5 ml 2 ganger daglig, og om nødvendig øke til 3 ml 2 ganger daglig ved 1 års alder. Duphalac er en helt ufarlig medisin, som ikke suges opp av tarmen, og som du kan fortsette med i mange uker, inntil det hele roer seg.

I tillegg til Scheriproct kan du gjerne vaske endetarmsåpningen med pyrisept, dersom du synes sprekken virker rød og irritert, for da er det kommet litt infeksjon i den, og det gjør ekstra vondt.

Min erfaring er at slike problemer ikke gir psykiske ettervirkninger hos små barn, når det er over er det over

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...