Gå til innhold

Tips til gode matpakker?

Anbefalte innlegg

Gjest husmødre søkes!

Hvordan får jeg ungene til å spise matpakken sin? Tror de rett og slett er lei av skive med ost, kaviar, skinkepålegg osv. De trenger to matpakker med hver, en til skole og en til sfo.

Mor i huset er alt annet enn kreativ så her trenger jeg deres hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262508-tips-til-gode-matpakker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å lage pizzasnurrer, som du kan fryse ned og ta opp, som en variasjon?

Eller lag toast av skivene. Ha skinke, ost, ketchup, evt krydder mellom skivene og sleng i toastjernet. Et av mine barn syns kald toast er helt knall skolemat. Eneste problemet er at det har hendt at noen rapper toasten hans... Det er tydeligvis fristende ;o)

Pitabrød med salat, salami og ost

Grove hamburgerbrød med fiskekaker eller egg

Pasta med revet ost og pesto

Stekt ris

Pizzasnurrer

Mine pleier ha med knekkebrød med ost. Osten er lagt lagvis med matpapir, vi bruker ofte ferdig skivet brunost eller gulost, da blir ikke knekkebrødene myke.

Når vi har pizza fryser vi ned rester i biter som jeg putter i matboksen i ny og ne. Det er også populært.

Annonse

sunnie1365380407

Joghurt og masse frukt og grønnsaker. Kanskje variere og sende med knekkebrød istedet for brød.

Jeg pleier å putte oppi litt mandler, riskaker, potetlompe med brunost ved siden av brødet.

Omelett, fiskepudding eller fiskekaker er også populært, eller et helt kokt egg.

Caloni Makaroni

Ser du får mange gode råd her. Men det enkleste av alt (om barna liker det) er å sende med en pose med en type frokostblanding, en plastskål, og enten termos med melk, eller bruke skolemelka å ha over. Men om mammaen min hadde orket å lage alt det andre som blir foreslått her, så ville jeg nok heller spist det ;)

Hva med større variasjon av brød og pålegg? Pynt med paprika og agurk, lag øyne og smil - det er morosmme skiver. :) Mamma lagde det til meg. Favoritten til lillegutten min er tine kremost naturell med salami oppå, det er også en av mine favoritter.

Du kan også kjøpe sånne posjonspakker med havregrøt med smak eller rett i koppen supper hvis de kan fikse det selv, eller få hjelp på SFO. Pastasalat med kylling med rundstykker til er godt.

Hvis du tenker kaldmat så kan du lage grove skiver en dag, rundstykker en annen dag, baguette med ost og skinke og salat en annen dag, og knekkebrød.. Send alltid med frukt og/eller yogurt. Du kan også skjære opp frukt og legge i sånne vakumposer eller tett boks med vann så det ikke blir brunt. Paprika, sukkererter, brokkoli, blomkål og gulrøtter er også godt å knaske rått.

Med litt frukt og grønt og en ypgurt og noe fristende bakst så blir sikkert matpakka spist. :)

delphina1365380402

Mine har gjennom hele barnaskolen hatt med "rett i koppen" suppe og kokende vann på termos (+ plastskje og en litt stor termoskopp). I tillegg kan de variere mellom knekkebrød, brød, rundstykke, havrekjeks, krutonger, grizzelini, smurt lefse eller lompe mm. Vi kjøper alltid "rett i koppen" supper i utlandet når vi er på tur, så de har rikelig variasjon mellom svenske, danske, tyske, engelske (wow for et utvalg) supper. Dette gjør at det ALDRI blir kjedelig! Noen ganger har de med litt ekstra å putte oppi, noen kalde oppskårne grønnsaker, kokt makaroni, litt kylling osv.

Jeg sier som Harald Heide Steen jr i sketsjen "supperådet": Suppe i sentrum!

Det som ikke gir ekstraarbeid er å lage litt ekstra av de middagene som kan tas med i en boks dagen etter!

(salat, pizza, rundstykkene til suppa, wok, div.pølser, fiskepinner(de sistenevnte som pålegg:-) etc etc)

Her i huset er DET veldig populært!

Lykke til.

Jeg har funnet ut at grønnsaker ikke funker. Men stekte kylling ben (restemat),svenske kjøttboller eller norske kj.kaker på skive er godt! og mye mat. Pizza leftovers, og jeg pleier å steke godt med pannekaker og ha til neste matpakke.

Yougurt er alltid digg.

Ungene mine syns det er godt med et knekkebrød m. ost og brødskiver ellers. Og sammen med frukt blir jo det et måltid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...