Gå til innhold

Ønsker seg en lillebror - hva om det blir en jente ?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt første barn. Men jeg har en stedatter på fem og et halvt år som ønsker sterkt at denne babyen skal bli en lillebror. Hun har nemlig allerede en lillesøster hos mor.

Vi har forklart henne at sjansen for at det blir en jente er like stor som at det blir en gutt osv.

Og da vi spurte om hvordan hun kom til å reagere om det ble en jente, svarte hun: "da går jeg på rommet mitt" .... :-)

Vi kunne ikke se på ultralyd om det ble jente eller gutt, men jeg har en sterk følelse på at det blir en jente, men man vet jo aldri.

Har dere hatt barn som har ønsket seg et kjønn og fått et annet, og hvordan har det gått ?????

Håper og tror at når nurket endelig kommer så spiller det ingen rolle for henne. Hun gleder seg veldig og er veldig opptatt av magen min osv.

Fortsetter under...

Jeg har en stedatter som så inderlig ønsket seg en lillesøster da jeg ble gravid. Hun har to storebrødre.

Hun var veldig bestemt på at det skulle bli en lillesøster.

Nå BLE det ei jente i dette tilfellet - men jeg føler meg 100% trygg på NÅ at det ikke hadde spilt noen rolle for henne i mer enn fem minutter. Nå fikk vi vite på UL i ca. uke 28 var det vel at det var ei jente.

Ikke lag noen stor sak ut av det, bare fortsett som dere gjør med å minne henne på at det like gjerne kan være en gutt i magen, og det med den største selvfølge. Ikke la det være noe "valg" å være trist om det blir ei jente. Det går helt sikkert strålende, uansett hvem som er der inne ;)

Datteren min ville ha en lillesøster.

Vi fikk vite på forhånd at det ble en gutt, og hun ble rasende - i ca. to minutter. Hun var overmoden for å bli storesøster, siden vi strevde i maaange år for å få barn nr. 2, så hun "tilga" ham lett at han hadde feil kjønn.

Men det hender fremdeles at hun lurer på hvordan alt ville gått hvis han hadde vært jente. De to er veldig forskjellige, men det har nok ikke bare med kjønnsforskjellen å gjøre.

Han på sin side ville gjerne hatt en bror, så det er egentlig bare vi voksne som er fornøyde... :-)

Jeg har en stedatter som så inderlig ønsket seg en lillesøster da jeg ble gravid. Hun har to storebrødre.

Hun var veldig bestemt på at det skulle bli en lillesøster.

Nå BLE det ei jente i dette tilfellet - men jeg føler meg 100% trygg på NÅ at det ikke hadde spilt noen rolle for henne i mer enn fem minutter. Nå fikk vi vite på UL i ca. uke 28 var det vel at det var ei jente.

Ikke lag noen stor sak ut av det, bare fortsett som dere gjør med å minne henne på at det like gjerne kan være en gutt i magen, og det med den største selvfølge. Ikke la det være noe "valg" å være trist om det blir ei jente. Det går helt sikkert strålende, uansett hvem som er der inne ;)

Må legge til at stedatteren min akkurat hadde fylt 5 da lillesøsteren ble født, så hun er ikke så langt unna din stedatter i alder.

Annonse

Broren min og nabojenta var kjempesinte på meg i lang da jeg ble født fordi de ønsket seg en lillebror, de hadde nemlig fått en lillesøster året før meg.

Det gikk over etterhvert, men han husker selv at han var svært skuffet. Nå hadde min bror to storesøstre fra før og nabojentene (2stk) som nesten bodde hos oss. Det ble litt mye for en fireåring å takle ;)

Det går helt sikkert greit etterhvert, hun må bare få litt tid og ikke bli presset til å føle noe for babyen tror jeg. Og jeg ville latt henne vite at alle følelser er lov det er mye som skal fordøyes når man er fem og det kommer en baby hjemme hos mamma og en hjemme hos pappa. Kan hende hun føler at ingen av babyene blir ordentlig hennes siden hun er litt hos mamma og litt hos pappa? Vet iallefall at min venninnes sønn følte det sånn da han ble storebror på hver sin kant.

Det går seg til, broren min og jeg er kjempegode venner og elsket og hatet hverandre som søsken flest da vi var mindre. Nå bare elsker vi hverandre tror jeg :)

Gjest også en mamma

Jeg har en på 5 1/2 år, og jeg kjenner igjen språkbruken, for å si det sånn. Han truer gjerne med å gå på rommet sitt, at vi ikke får komme i bursdagen hans, eller at vi ikke er bestevennen hans lenger, hvis han ikke får viljen sin.

Kort sagt - ikke legg så mye i dette. Ikke press henne NÅ til å si at hun blir like glad for jente som for gutt. Hun ønsker seg gutt, og la henne få ha ønsket sitt i fred. Blir det ei jente er det garantert over på et blunk likevel, når hun får komme på sykehuset, holde babyen, og virkelig være storesøster.

Dette går seg til! Og det å presse en på 5 1/2 er håpløst. :-)

Jeg er helt sikker på at det går seg til.

Husker da mor ventet lillebroren min. Jeg ønsket meg så inderlig ei lita lillesøster. I stedet kom en skikkelig rosa, skrukket og ikke særlig pen lillebror. Men jeg ble jo glad i ham også!

Sønnen til ei venninne ville absolutt IKKE ha ei lillesøster. For alle jenter var dumme.

Vel, han fikk ei lillesøster som han elsker og forguder og beskytter etter alle kunstens regler.

Så jeg tror du kan slappe helt av. Du har forklart at det er like store sjanser for at det blir gutt som at det blir jente. Hun er også så stor at hun forstår dette.

Caloni Makaroni

Ei jeg kjenner var gravid, og hadde allerede en datter på 4-5 år. Denne datteren var helt fast bestemt på at hun skulle få en lillebror, og han skulle heter Mathias. Venninnen min forsøkte å si til henne at det blir ingen liten bror, det blir ei lita søster, men neida, storesøster var fast bestemt på at det skulle bli en liten bror, og han skulle hete Mathias. Jeg sa til jenta at dersom det nå skulle bli ei jente likevel, og ikke en bror som du ønsker, så kanskje lillesøsteren din kan hete Mathias? Og da var jenta såre fornøyd. Moren var ikke like fornøyd der hun skulte bort på meg, da ;)

Men hun fikk ei lita søster, og det gikk veldig fint. Hun er kjempestolt over lillesøster nå :)

Annonse

Da vi fikk nr tre, var eldstemann nesten fem år. Mellom dem har vi ei jente.

Storebror ønsket seg så veldig veldig en lillebror - "for lillesøster hadde han jo allerede fra før".

På UL sa legen at det med all sannsynlighet var ei jente, og den følelsen hadde jeg og. Vi sa forsiktig til gutten vår at doktoren tror det er ei jente, men vi kan ikke være helt sikke før babyen er kommet ut av magen.

Vel - han håpet i det lengste på at det ble en gutt. Ut kom ei jente. Litt skuffet var han nok, men etter kort tid, gjorde det ikke noe med ei jente til.

Nå spør han stadig vekk om en lillebror igjen... Vi vet ikke helt om han skal få flere søsken....!

Sønnen min ville ha en bror da jeg var gravid, han hadde jo alt en søster. :-) Han så ingen grunn til å ha enda en jente i huset.

Da lillesøster kom, ringt vi å fortalte han det og da kom det andektig:; En HEL lilleøster?!!! Det første møtet dagen etter var starten på et nært bror/søsterforhold og jeg har aldri hørt han ytre at han heller ville hatt en bror ( men det hender han ønsker henne pokker i vold likevel altså!)

Storebror ønska seg ei lillesøster da vi venta nr2, og det fikk han. Han ønska seg ei lillesøster til da vi venta nr 3, og det fikk han.

Denne gongen ønska han seg ein lillebror. Det sa han mange gongar, og fortalde utfyllande om :)

Da vi spurde litt meir da det nærma seg fødselen, var det framleis ein lillebror han ville ha - men det var no *greit* med ei søster også, han kunne vel eigentleg tenke seg begge delar.

Så han er nøgd med den nye lillesøstera, og syns ho er så fin, så :-D

Her har det gått bra.

Kva storesøstrene syns, er eg ikkje så sikker på. men det var no han som hadde "bestilt" ein bror ;-) men som sagt er han like blid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...