Gå til innhold

fikk igjen bilstolen fra venner..ødelagt. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

kjedelig.. kjøpte ny bebi-bil-stol til min nå fireåring...og et vennepar har lånt den til sitt barn i ettertid. Vi fikk den igjen og jeg satt den i kjelleren. Etter et halvt år har jeg nå tatt den opp og begynte å vaske osv. Da ser vi at spennen på baksiden er brukket (den som er avgjørende for at stolen henger fast i selen), og vi leverte denne til vårt vennepar i tipp topp stand.

Ikke så lett å vite hva man gjør synes jeg...mannen min sender hvert fall en tekstmelding til dem, hvor de svarer at dette visste de ikke noe om (dette er gode rederlige mennesker med god råd!), men de sa at de selvsagt kunne erstatte stolen om vi ønsket det...

Hva svarer vi?

(husker ei venninne av meg hadde ei venninne på besøk som sølte rødvin på sofaen. Og min venninne fikk henne til å betale nytt trekk ...ca tusen...husker jeg synes det var litt drøyt, uhell er et uhell liksom...kanskje de skulle ha spleisa...)

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• PieLill

19

• jiipp

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Er dette en stol som fortsatt finnes på markedet, er det kanskje mulig å få tak i reservedeler?

Jeg ville svart de at dere sjekker om det er mulig å få tak i en slik spenne, og hvis det finnes, så la vennene betale for den.

Sjekk mulighetene for reservedeler.

Ellers koster vel et nytt sete fra ca 1000 kr (i alle fall koster maxi-cosi det på salg nå snart hos Barnas Hus).

Er litt usikker på om jeg ville ha krevet at de erstattet det, men kanskje en spleis? De burde jo ha forsikret seg om at de leverte bilstolen tilbake i god stand.

Det er litt vanskelig, ja.. På den ene siden kunne dere tenkt dere erstatning, for ved å låne ut har dere fått en ekstrautgift. På den annen side er det litt ekkelt å be om penger.. Jeg har pleid å låne ut med den innstillingen at det kan bli ødelagt, og den risken går på meg. Likevel er det jo kjekt om de vil gjøre opp for seg med en så kostbar sak, særlig om de har bedt om å få låne setet.

Det er sånn forskjell på folk. En venninne av meg er vel det en kaller rik. Datteren min som da var 2 år ødela solbrillene hennes. Hun var kjapp med å kreve erstatning. noen år etter ødela den neste datteren min, som også var 2 år solbrillene til en venninne. Hun er alenemor med trang økonomi. Hun nektet å ta i mot betaling for brillene.

Det er litt vanskelig, ja.. På den ene siden kunne dere tenkt dere erstatning, for ved å låne ut har dere fått en ekstrautgift. På den annen side er det litt ekkelt å be om penger.. Jeg har pleid å låne ut med den innstillingen at det kan bli ødelagt, og den risken går på meg. Likevel er det jo kjekt om de vil gjøre opp for seg med en så kostbar sak, særlig om de har bedt om å få låne setet.

Det er sånn forskjell på folk. En venninne av meg er vel det en kaller rik. Datteren min som da var 2 år ødela solbrillene hennes. Hun var kjapp med å kreve erstatning. noen år etter ødela den neste datteren min, som også var 2 år solbrillene til en venninne. Hun er alenemor med trang økonomi. Hun nektet å ta i mot betaling for brillene.

Kan tenke meg at det var en prisforskjell på brillene.

Hadde jeg lånt noe og ødelagt det, ville jeg ha betalt for ny eller en reparasjon.

Annonse

Kan tenke meg at det var en prisforskjell på brillene.

Hadde jeg lånt noe og ødelagt det, ville jeg ha betalt for ny eller en reparasjon.

Jeg var både overrasket og lettet over at solbrillene ikke ruinerte meg :)

Sånn ellers er jeg enig med deg i at det er viktig å gjøre opp for seg, men det er verre å kreve penger av andre.

Kontakt butikken der den er kjøpt, kanskje går det an å kjøpe en ny spenne bare? Og den kan vel ikke koste mange kronene?

...nei, men det er en liten dings som skal holde spennen på plass som er brukket..men må sjekke!

det var en god innstilling! Lurt å tenke slik. at låner man ut, vet man det kan bli ødelagt..

Sjekk mulighetene for reservedeler.

Ellers koster vel et nytt sete fra ca 1000 kr (i alle fall koster maxi-cosi det på salg nå snart hos Barnas Hus).

Er litt usikker på om jeg ville ha krevet at de erstattet det, men kanskje en spleis? De burde jo ha forsikret seg om at de leverte bilstolen tilbake i god stand.

ja må gjøre det..sjekke resevedeler, men trooor at det er noe som er brukket også...ser ut som det..

Jeg var både overrasket og lettet over at solbrillene ikke ruinerte meg :)

Sånn ellers er jeg enig med deg i at det er viktig å gjøre opp for seg, men det er verre å kreve penger av andre.

Er ikke det typisk, lettere å betale enn å kreve:-)

Kinkig.

Jeg tenker at når jeg låner bort barneting er det en risk for at det blir ødelagt eller forsvinner (mindre ting). Om det er noe jeg ikke kan bære tapet av, låner jeg det ikke bort. Samtidig forventer jeg å at ting ikke er unødig herpet av ren slendrian. Slitasje må påregnes.

Om jeg skulle måtte betale full pris i erstatning for noe jeg kunne kjøpt brukt til halv pris, ville jeg følt meg lite vel med dette.

Jeg synes det blir urimelig å kreve mer i erstatning enn dere kunne solgt setet for da dere lånte det bort. Samtidig forstår jeg at det ikke er kjekt å måtte kjøpe et helt nytt sete.

Er det et slitasjepunkt som er ødelagt? Er det en dårlig patent?

Kanskje ikke mye hjelp i det jeg skriver her...

mvh

Det jeg blir veldig nysgjerrig på er hvordan en toåring fikk tak i (dyre?) solbriller.

Om folk av slendrian gir en toåring mulighet til å ødelegge en (sol)brille synes jeg ikke foreldrene er erstatningspliktige.

Du har rett. Folk er svært forskjellige.

mvh

Annonse

Gjest sola mi

Når man lar andre låne babytøy og babyting så må man godta at noe kan ødelegges.

Det er da ganske logisk! Ellers så få man lagre på tingene i mellomtiden hos ens selv.

Dette var din risk og følgelig skal ikke noen annen måtte erstatte noe.

Gjest også en mamma

Når man lar andre låne babytøy og babyting så må man godta at noe kan ødelegges.

Det er da ganske logisk! Ellers så få man lagre på tingene i mellomtiden hos ens selv.

Dette var din risk og følgelig skal ikke noen annen måtte erstatte noe.

Enig. Unntaket er hvis det er åpenbart at folk har ødelagt med vilje, eller rett og slett har rotet bort / gitt videre gjenstanden.

Plastspenner kan knekke, og trekket kan få varige flekker. Det er risikoen ved å låne vekk ting.

Akkurat når det gjelder bilstol ville jeg tatt det helt med ro, det skjer så mye på sikkerhetsfronten på 4 år at jeg ville ikke brukt dette setet om igjen likevel. Men det er meg.

I prinsippet er jeg enig med PieLill, du ville ikke solgt et brukt sete til full pris, hvorfor skal de da erstatte hele summen.

Jeg ville glemt hele greia. Slikt skjer dessverre, neste gang er det kanskje deg. :-)

Når det gjelder rødvin i sofa så kan vertinnen skylde seg selv synes jeg, en hvit sofa innbyr jo til flekker. ;-)

Når jeg låner bort noe så tenker jeg at det KAN bli ødelagt. Så om jeg har grei økonomi så forlanger jeg ikke noe i erstatning.

Jeg synes i hvertfall ikke dere kan forlange NY stol da de lånte en brukt.

Lånte selv bort et kamera for en stund siden. Det gikk i stykker. Var et kamera som hadde kostet 5.000,-, MEN som definitivt ikke var vært det i dag ettersom utviklingen på digitale kameraer har vært enorm.

Jeg sa glem det, men min venninne betalte meg 1.000,-. Synes egentlig det var unødvendig, men har ikke klart å overtale henne til at det faktisk var det.

Jeg ville tenkt som så, spesiellt når du sier at de er ærlige og redelige mennesker, at denne spennen kunne faktisk ha brukket i det dere satte den i kjelleren, uten at dere la merke til det.

og når ingen helt vet når den er brukket, så la saken være.

Denne spennen er garantert utstyr du kan få tak på i babybutikker til en liten sum.

Lykke til med valg av løsning :0)

Nei, det er ikke lett. De var sikkert ikke klar over det, og siden de tilbyr ny stol så ville jeg sagt nei jeg da... :) Men det er fordi jeg er en smule dumsnill. Men om de kunne lagt i litt kanskje til ny stol?

For øvrig ville jeg ikke brukt en så gammel stol uansett. Det frarådet også å bruke gamle bilstoler. jeg ga bort min maxicosi til en venninne jeg, for ville ikke brukt den til neste barn - for da hadde den vært for gammel. Bilsikkerhet er jeg supernøye på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...