Gå til innhold

fikk igjen bilstolen fra venner..ødelagt. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg ville vel neppe ha brukt om igjen en "småbarns-bilstol" etter mange år, nettopp fordi den har så mange finesser som gjerne forbedres. F eks så har det bag-nettet som vi benyttet da vi hadde baby blitt kastet!! ;-)

BeSafe 1-2-3 er på en metallramme med selve setet i isopor, og som sagt: man bruker bilens egne belter. Synes kanskje den er i en litt annen kategori enn småbarnssetene.

Ville heller ikke hatt betenkeligheter med å bruke om igjen en slik løs pute som man ofte bruker for litt større barn.

En kan ofte lure på på om slike generelle anbefalinger kommer fra produsentene selv - de ser selvfølgelig gjerne at det blir minst mulig gjenbruk av bilstoler.

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• PieLill

19

• jiipp

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Jeg er enig med de andre i at siden dette er redelige mennesker, som dermed sannsynligvis hadde gitt beskjed om at de hadde fått ødelagt stolen, og siden du ikke strengt tatt vet når stolen ble ødelagt, så synes jeg du skal "la det fare".

I tillegg kommer naturligvis det faktum at stolen uansett bør skiftes, siden de nyere stolene er mye tryggere.

Når det gjelder venninnen din og rødvinsflekken, så er jeg sjokkert! Når jeg blir invitert til noen, forutsetter jeg at jeg ikke utsetter meg selv for mulighet for å bli saksøkt pga "henderlige uhell". Sånt må man da virkelig regne med at kan skje - hvis ikke venninnen helte rødvin over sofaen med vilje, da.

Når jeg inviterer gjør jeg da det på eget ansvar. Erstatning for ting som skyldes uhell, kunne jeg ikke falle meg inn å kreve. Annerledes dersom folk oppfører seg direkte uaktsomt, men det skal nå noe til.

Hvis jeg hadde ødelagt noe borte, hadde jeg nok tilbudt meg å betale - for egen samvittighets skyld. Men jeg hadde nok blitt snurt dersom noen hadde krevet erstatning for et knust krystallglass - selv om det er dyrt.

Er disse damene venner fremdeles, forresten?

Tror det er snakk om materialtretthet, selv om stolen ikke har vært utsatt for kollisjon.

Ja, skjønner det, men synes likevel det er en viss forskjell på en småbarnsstol med innebygde seler osv og f eks en løs bilpute til store barn.

Ja, skjønner det, men synes likevel det er en viss forskjell på en småbarnsstol med innebygde seler osv og f eks en løs bilpute til store barn.

Mulig du har rett i at det er en forskjell på ulike typer seter, jeg har ikke tenkt så langt fram ennå, har jo ennå nesten halve svangerskapet igjen, og har ikke tenkt forbi første babystol... hehe

enig med deg altså..burdde ikke lånt det vekk om vi ikke kunne ta tapet.,..men det jeg reagerte mest på var liksom å levere det uten å si noe om det...

når jeg tenker etter passer det litt inn i profilen da vi skulle låne en pulk en påske av dem, hadde de plutselig lånt dem vekk til noen andre. og de var begge til stede da de sa de skulle låne den vekk til oss. rart.

Kan jo forstå at din bedre halvdel sa ifra.

Man låner som regel vekk ting med en mer eller mindre bevisst tanke om at lånerne viser den samme respekt for andres eiendom som en selv gjør.

Så er det ikke alltid slik. De burde sett over den og selv tatt inisiativ til å ordne opp.

Så finnes det de som er så pirkete at jeg ikke hadde turt å låne en 3 kroners blyantspisser av dem. (Men det er på _ingen_ måte et hint til deg.)

Håper der får en grei løsning.

mvh

Annonse

Mulig du har rett i at det er en forskjell på ulike typer seter, jeg har ikke tenkt så langt fram ennå, har jo ennå nesten halve svangerskapet igjen, og har ikke tenkt forbi første babystol... hehe

:-) he he, nei slik er det! *S*

Når man er gravid eller har et lite barn virker det så utrolig lenge til de er store, men når man så har barn på 9-10 år synes man at det ikke er lenge siden de var små! :-)

Men selv om man ikke synes dte er så lenge siden barnet var lite, så nmerker jeg at jeg er ekstremt uoppdatert på utstyr til babyer!

Jeg gidder ikke engang å _prøve_ å gi et tips når folk snakker om vogner og vognposer og flasker og brystpumper og hvadetnåmåttevære. ;-)

Ja, ikke sant! Vi har safe mørkebrun sofa vi. :) Var hos venninna mi som har beige sofa, men da vi drakk rødvin tok jeg et teppe over fanget og sofaen tilfelle! Det er fort gjort, og uhell er uhell da. Sånt må man regne med. Var verre da en kamerat knakk den nye hjærnesoafen min i to da han dumpa ned i den (han er litt stor da..), men jeg satte en kjele under for å holde den oppe, og krevde ikke noe av han - men ringte butikken og ba om ny del til sofaen siden den burde tåle litt tunge mennekser også, og det fikk vi. :)

Bra jobba!

;-)

mvh

Akkurat når det gjelder bilstol ville jeg tatt det helt med ro, det skjer så mye på sikkerhetsfronten på 4 år at jeg ville ikke brukt dette setet om igjen likevel. Men det er meg.

I prinsippet er jeg enig med PieLill, du ville ikke solgt et brukt sete til full pris, hvorfor skal de da erstatte hele summen.

Jeg ville glemt hele greia. Slikt skjer dessverre, neste gang er det kanskje deg. :-)

Når det gjelder rødvin i sofa så kan vertinnen skylde seg selv synes jeg, en hvit sofa innbyr jo til flekker. ;-)

De første flekkene er de verste...

;-)

mvh

Et av mine favorittsitat.

Nå fikk jeg også vite hvem som klekket det ut.

;-)

God Helg!

mvh

Ja, jeg måtte bare google det opp, fordi jeg ble usikker på om det var "god oppdragelse er ikke å ikke søle..." eller om det var "dårlig oppdragelse er ikke å søle..", og da fikk jeg med opphavsmannen på kjøpet! :-)

Jeg falt noe voldsomt for dette sitatet da jeg første gang leste det, for min svigermor er verdensmester i å lage oppstuss over den minste lille dråpe på duken: Her skal det tørkes og gnis med en gang, pluss at man må rydde av halve bordet for å lirke en klut under slik at ikke bordet skal bli ødelagt av en våt flekk! ;-)

Guri, så slitsomt, både for vertinne og gjest (eller svigerfar...*S*)

Etter at jeg fikk barn har jeg lært meg trikset med å ha en tynn plastduk _under_ duken, og det funker bra også når man har voksne som søler, så her fortsetter måltidet uforstyrret. *S*

God helg til deg også.

Når jeg låner bort noe så tenker jeg at det KAN bli ødelagt. Så om jeg har grei økonomi så forlanger jeg ikke noe i erstatning.

Jeg synes i hvertfall ikke dere kan forlange NY stol da de lånte en brukt.

Lånte selv bort et kamera for en stund siden. Det gikk i stykker. Var et kamera som hadde kostet 5.000,-, MEN som definitivt ikke var vært det i dag ettersom utviklingen på digitale kameraer har vært enorm.

Jeg sa glem det, men min venninne betalte meg 1.000,-. Synes egentlig det var unødvendig, men har ikke klart å overtale henne til at det faktisk var det.

Den andre siden av saken er hva det vil koste å skaffe nytt/tilsvarende.

Ikke helt riktig om eieren må gå å kjøpe seg helt nytt fordi en låner herpa det.

mvh

Annonse

De første flekkene er de verste...

;-)

mvh

Og slik er det med riper og hakk også. Har man nytt gulv eller nytt møbel, synes man det er ille med slikt.

Men har man f eks et gammelt arvestykke av et møbel, er riper og hakk en del av patinaen;-)

Nei, det er ikke lett. De var sikkert ikke klar over det, og siden de tilbyr ny stol så ville jeg sagt nei jeg da... :) Men det er fordi jeg er en smule dumsnill. Men om de kunne lagt i litt kanskje til ny stol?

For øvrig ville jeg ikke brukt en så gammel stol uansett. Det frarådet også å bruke gamle bilstoler. jeg ga bort min maxicosi til en venninne jeg, for ville ikke brukt den til neste barn - for da hadde den vært for gammel. Bilsikkerhet er jeg supernøye på.

Det er merkelig at det som var toppen for noen år siden er livsfarlig i dag.

Jeg klarer ikke helt å kjøpe den argumentasjonen. Slitasje kan jeg være med på. Men at setene på noen få år blir så mye bedre at de "gamle" er uforsvarlige har jeg vanskelig for å tro.

Er prisforskjellen mellom nytt og bukt liten, ville jeg kjøpt nytt.

mvh

Er det sant? Mht anbefaling om max 5 år?

Lurte nemlig på om jeg skulle få ut finger'n og selge BeSafe 1-2-3 nå. Den er jo like pen, og man bruker jo bilens sikkerhetsbelte, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den eventuelt ikke burde brukes mer.

Hadde vi hatt et yngre barn hadde vi nok glatt brukt den.

Det skjønner du vel! ;-)

Det er mange som skal tjene penger...

mvh

:-) he he, nei slik er det! *S*

Når man er gravid eller har et lite barn virker det så utrolig lenge til de er store, men når man så har barn på 9-10 år synes man at det ikke er lenge siden de var små! :-)

Jeg tenkte på det derre i går. Skulle kjøpe sokker til eldstemann på Lindex - de har jo så mange kule sokker der.

Og han bruker jo 35/36, og må jo ha de største sokkene!!!!

For noen år siden da jeg kjøpte sokker til ham, så jeg på de største og tenkte: "For noen enorme bein de må ha de guttene som passer de sokkene!!!"

*s*

Og klær kan ikke lenger kjøpes i minste avdeling på H&M, verken til ham eller til søstera (de er 7,5 og 5,5)....

Og jeg kjøpte et skjørt til minstejenta i går (hun fyller 3 i mars) - og jeg kjøpte størrelse 5 år - og det passet!

HJELP! Hvor er småbarna mine blitt av?????

En kan ofte lure på på om slike generelle anbefalinger kommer fra produsentene selv - de ser selvfølgelig gjerne at det blir minst mulig gjenbruk av bilstoler.

Jeg tror ikke jeg lurer på det en gang.

Man kan lese flust av slike anbefalinger, men hvem har lest en skikkelig, saklig uavhengig test?

mvh

Jeg tenkte på det derre i går. Skulle kjøpe sokker til eldstemann på Lindex - de har jo så mange kule sokker der.

Og han bruker jo 35/36, og må jo ha de største sokkene!!!!

For noen år siden da jeg kjøpte sokker til ham, så jeg på de største og tenkte: "For noen enorme bein de må ha de guttene som passer de sokkene!!!"

*s*

Og klær kan ikke lenger kjøpes i minste avdeling på H&M, verken til ham eller til søstera (de er 7,5 og 5,5)....

Og jeg kjøpte et skjørt til minstejenta i går (hun fyller 3 i mars) - og jeg kjøpte størrelse 5 år - og det passet!

HJELP! Hvor er småbarna mine blitt av?????

He he.. Kjenner igjen den der, ja, Jeg har begynt å kjøpe sokker i "damestørrelse" til poden! Vinterskoa er riktignok litt ekstra store og har både innleggssåle + plass til tykke sokker, men de er str 39!!

Husker ikke helt str på joggeskoa som han bruker i gymmen, men det er ihvertfall 37...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...