Gå til innhold

fikk igjen bilstolen fra venner..ødelagt. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg måtte bare google det opp, fordi jeg ble usikker på om det var "god oppdragelse er ikke å ikke søle..." eller om det var "dårlig oppdragelse er ikke å søle..", og da fikk jeg med opphavsmannen på kjøpet! :-)

Jeg falt noe voldsomt for dette sitatet da jeg første gang leste det, for min svigermor er verdensmester i å lage oppstuss over den minste lille dråpe på duken: Her skal det tørkes og gnis med en gang, pluss at man må rydde av halve bordet for å lirke en klut under slik at ikke bordet skal bli ødelagt av en våt flekk! ;-)

Guri, så slitsomt, både for vertinne og gjest (eller svigerfar...*S*)

Etter at jeg fikk barn har jeg lært meg trikset med å ha en tynn plastduk _under_ duken, og det funker bra også når man har voksne som søler, så her fortsetter måltidet uforstyrret. *S*

God helg til deg også.

Vi hadde faktisk et slikt bord (ikke kjøkkenbord!) i min oppvekst. Det tålte nesten ikke vann.

Alle oppøvde raske reflekser, men jeg tror ikke foreldrene mine var helt fornøyd med kjøpte. Ingen av oss hadde på forhånd forestilt seg at det gikk an å lage noe så avsinndig upraktisk.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• PieLill

19

• jiipp

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Er det sant? Mht anbefaling om max 5 år?

Lurte nemlig på om jeg skulle få ut finger'n og selge BeSafe 1-2-3 nå. Den er jo like pen, og man bruker jo bilens sikkerhetsbelte, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den eventuelt ikke burde brukes mer.

Hadde vi hatt et yngre barn hadde vi nok glatt brukt den.

Ifølge Trygg Trafikks brosjyre om sikring av barn i bil, skal man ikke _kjøpe_ seter som er eldre enn 5 år.

http://tinyurl.com/2awtx7 (side 9)

Det vil vel si at de holder noen år lenger.

Men selv om man ikke synes dte er så lenge siden barnet var lite, så nmerker jeg at jeg er ekstremt uoppdatert på utstyr til babyer!

Jeg gidder ikke engang å _prøve_ å gi et tips når folk snakker om vogner og vognposer og flasker og brystpumper og hvadetnåmåttevære. ;-)

Helt enig. :o) Vanligvis holder jeg meg langt unna tråder om barnevogner og bilseter - jeg er jo totalt udatert på fronten. Og min er ikke eldre enn 6 og 8 år! Alikevel ser jeg jo at det har skjedd så mye særlig babystol-fronten når det gjelder bilsikring at jeg er sjeleglad mine er så store at eldstemann nå sitter på pute og lillepus på hts 1-2-3'en.

Ifølge Trygg Trafikks brosjyre om sikring av barn i bil, skal man ikke _kjøpe_ seter som er eldre enn 5 år.

http://tinyurl.com/2awtx7 (side 9)

Det vil vel si at de holder noen år lenger.

Det står også råd om å sjekke spenner og sømmer der, og det gjelder jo for småbarnssetene med integrert belte. Jeg ville ikke betenkt meg på å bruke en 1-2-3 eller løs bilpute som var en del eldre enn fem år.

;-)

Ja, det er nok en del som spiller på foreldres frykt!

Og når det kommer til sikkerhet er det bare å la koste. Nesten som om antall kroner brukt er direkte proposjonalt med foreldrenes ansvarsfølelse og fornuft.

Om et sete er 1000,- kroner dyrere, er det ikke nødvendigvis 1000,- kroner bedre.

For øvrig ville problemstillingen i hovedinnlegget for meg være en glimrende unnskyldning til å fleske til med noe jeg slikket etter. Om jeg ikke hadde flesket for mye med annet slikk allerede.

mvh

Annonse

Helt enig. :o) Vanligvis holder jeg meg langt unna tråder om barnevogner og bilseter - jeg er jo totalt udatert på fronten. Og min er ikke eldre enn 6 og 8 år! Alikevel ser jeg jo at det har skjedd så mye særlig babystol-fronten når det gjelder bilsikring at jeg er sjeleglad mine er så store at eldstemann nå sitter på pute og lillepus på hts 1-2-3'en.

Nå sitter min bare rett på setet!! DET er stort barn, det! ;-) *sukk*

Ja, jeg måtte bare google det opp, fordi jeg ble usikker på om det var "god oppdragelse er ikke å ikke søle..." eller om det var "dårlig oppdragelse er ikke å søle..", og da fikk jeg med opphavsmannen på kjøpet! :-)

Jeg falt noe voldsomt for dette sitatet da jeg første gang leste det, for min svigermor er verdensmester i å lage oppstuss over den minste lille dråpe på duken: Her skal det tørkes og gnis med en gang, pluss at man må rydde av halve bordet for å lirke en klut under slik at ikke bordet skal bli ødelagt av en våt flekk! ;-)

Etter at jeg fikk barn har jeg lært meg trikset med å ha en tynn plastduk _under_ duken, og det funker bra også når man har voksne som søler, så her fortsetter måltidet uforstyrret. *S*

God helg til deg også.

Der har du grunnen til at jeg ikke gidder skifte ut det gamle furu-spisebordet mitt. :o) Ungene skal få være unger, male, tegne, søle og spise der uten å være livredde for å sette en flekk.

Så får de heller holde slike ting unna det nye salongbordet og det funker helt fint.

Vi hadde faktisk et slikt bord (ikke kjøkkenbord!) i min oppvekst. Det tålte nesten ikke vann.

Alle oppøvde raske reflekser, men jeg tror ikke foreldrene mine var helt fornøyd med kjøpte. Ingen av oss hadde på forhånd forestilt seg at det gikk an å lage noe så avsinndig upraktisk.

mvh

He he..

Men den tynne plastduken under ser ingen, men jeg vet at den beskytter bordet. Den er av den tynne gjennomsiktige typen som gamle bestemødre i gamle dager kunne finne på å bruke OPPÅ penduken hvis barn kom i selskap! :-)

Rart i grunnen at ikke svigermor "tok hintet" om å begynne å bruke slik duk under hun også, for hvis hun gikk i fistel pga søling hjemme hos oss, forklarte jeg rolig at det var null problem pga duken under.

Men nei, da! Så når vi kom på middag der med lite barn var han alltid plassert ytterst på bordenden, og hun hadde drapert plast over bordet akkurat der han skulle sitte...:-(

Ikke akkurat en hedersgjest, hennes da eneste barnebarn!! ;-)

Der har du grunnen til at jeg ikke gidder skifte ut det gamle furu-spisebordet mitt. :o) Ungene skal få være unger, male, tegne, søle og spise der uten å være livredde for å sette en flekk.

Så får de heller holde slike ting unna det nye salongbordet og det funker helt fint.

Jeg har et idiotisk spisebord (i stua, ikke det på kjøkkenet) med finert bordplate! Tåler ingenting! Det hadde vært litt vannsøl rundt foten av en blomstervase, og det lagde bulker i overflata:-( Heldigvis bare på en av ileggsplatene, men likevel.

Derfor må bordet beskyttes, og derfor da denne tynne plastduken under. Funker perfekt! :-)

He he..

Men den tynne plastduken under ser ingen, men jeg vet at den beskytter bordet. Den er av den tynne gjennomsiktige typen som gamle bestemødre i gamle dager kunne finne på å bruke OPPÅ penduken hvis barn kom i selskap! :-)

Rart i grunnen at ikke svigermor "tok hintet" om å begynne å bruke slik duk under hun også, for hvis hun gikk i fistel pga søling hjemme hos oss, forklarte jeg rolig at det var null problem pga duken under.

Men nei, da! Så når vi kom på middag der med lite barn var han alltid plassert ytterst på bordenden, og hun hadde drapert plast over bordet akkurat der han skulle sitte...:-(

Heldigvis var det ingen som ojet seg hjemme hos oss, annet enn over det dustete bordet.

Av en eller annen grunn kom det aldri noen plastduk. Men det var ikke alltid heldekkende duk.

Hater forresten å stryke duker...

Heldigvis var det ingen som ojet seg hjemme hos oss, annet enn over det dustete bordet.

Av en eller annen grunn kom det aldri noen plastduk. Men det var ikke alltid heldekkende duk.

Hater forresten å stryke duker...

Ditto! :-) Derfor leverer jeg inn dukene på vaskeriet! De tar vel ca 50 kroner per lengdemeter for vask og rull, og det er en sann fryd å betale 150 kroner for en 3-meters duk enn å måtte stryke den selv:-)

Jeg har et idiotisk spisebord (i stua, ikke det på kjøkkenet) med finert bordplate! Tåler ingenting! Det hadde vært litt vannsøl rundt foten av en blomstervase, og det lagde bulker i overflata:-( Heldigvis bare på en av ileggsplatene, men likevel.

Derfor må bordet beskyttes, og derfor da denne tynne plastduken under. Funker perfekt! :-)

Jeg gidder ikke ha duk i det hele tatt, den vil jo da måtte vaskes hele tiden for å se bra ut. Evt. man kunne ha en sånn teflonduk da.

Annonse

Jeg er enig med de andre i at siden dette er redelige mennesker, som dermed sannsynligvis hadde gitt beskjed om at de hadde fått ødelagt stolen, og siden du ikke strengt tatt vet når stolen ble ødelagt, så synes jeg du skal "la det fare".

I tillegg kommer naturligvis det faktum at stolen uansett bør skiftes, siden de nyere stolene er mye tryggere.

Når det gjelder venninnen din og rødvinsflekken, så er jeg sjokkert! Når jeg blir invitert til noen, forutsetter jeg at jeg ikke utsetter meg selv for mulighet for å bli saksøkt pga "henderlige uhell". Sånt må man da virkelig regne med at kan skje - hvis ikke venninnen helte rødvin over sofaen med vilje, da.

Når jeg inviterer gjør jeg da det på eget ansvar. Erstatning for ting som skyldes uhell, kunne jeg ikke falle meg inn å kreve. Annerledes dersom folk oppfører seg direkte uaktsomt, men det skal nå noe til.

Hvis jeg hadde ødelagt noe borte, hadde jeg nok tilbudt meg å betale - for egen samvittighets skyld. Men jeg hadde nok blitt snurt dersom noen hadde krevet erstatning for et knust krystallglass - selv om det er dyrt.

Er disse damene venner fremdeles, forresten?

..nei..de er faktisk ikke det...

Ja, ikke sant! Vi har safe mørkebrun sofa vi. :) Var hos venninna mi som har beige sofa, men da vi drakk rødvin tok jeg et teppe over fanget og sofaen tilfelle! Det er fort gjort, og uhell er uhell da. Sånt må man regne med. Var verre da en kamerat knakk den nye hjærnesoafen min i to da han dumpa ned i den (han er litt stor da..), men jeg satte en kjele under for å holde den oppe, og krevde ikke noe av han - men ringte butikken og ba om ny del til sofaen siden den burde tåle litt tunge mennekser også, og det fikk vi. :)

Minner meg på da vi hadde satt opp nytt kjøkken for 10 år siden, det var fra Obs! Bygg og laminat - sponplate inni og hvitt utenpå, ganske fint var det faktisk.

Fikk så en kompis på besøk som skulle koke kaffe... Antagelig var det en usynlig sprekk i lamineringen (eller hva det nå heter), for kaffen kokte over og randt nedover døra som villig sugde til seg og este ut! Eksen tok med seg døra tilbake, klagde og fikk en ny - helt gratis! :o)

He he..

Da poden var baby, han satt i høystol, men ble matet, var vi borte på besøk hos en kompis og hans foreldre. Disse hadde ennå ikke fått egne barnebarn og det var sånn stas å få babybesøk vet du!

Så mor i huset fant frem en nydelig liten brodert spisebrikke som hennes yngste sønn pleide å ha under grøtskåla si og la under podens matfat.... Jeg var livredd for at han skulle ødelegge det eller søle på det, men det gikk heldigvis bra. :o)

Da poden var baby, han satt i høystol, men ble matet, var vi borte på besøk hos en kompis og hans foreldre. Disse hadde ennå ikke fått egne barnebarn og det var sånn stas å få babybesøk vet du!

Så mor i huset fant frem en nydelig liten brodert spisebrikke som hennes yngste sønn pleide å ha under grøtskåla si og la under podens matfat.... Jeg var livredd for at han skulle ødelegge det eller søle på det, men det gikk heldigvis bra. :o)

Ja, det kan bli stress hvis det går den andre veien. Så misforstå meg rett *S*: Det er bare fint at verten dekker til slik at man slipper å bekymre seg. Men dersom det gjøres for mye oppstuss rundt denne tildekkingen, samt at man husker fra før det hysteriet som oppstår ved søling, så føler man seg ikke akkurat så veldig velkommen:-(

Og derfor synes jeg Tchekovs visdomsord var "midt i prick" som svensken sier (?) *S*

Gjest baremei

God helg til deg også.

"Dårlig oppdragelse er ikke å søle på andres duk, men å merke at man har sølt på duken når man har gjort det" Plystre;)

Mulig du har rett i at det er en forskjell på ulike typer seter, jeg har ikke tenkt så langt fram ennå, har jo ennå nesten halve svangerskapet igjen, og har ikke tenkt forbi første babystol... hehe

Næææ? Er du gravid? :)

Så koselig!

Ditto! :-) Derfor leverer jeg inn dukene på vaskeriet! De tar vel ca 50 kroner per lengdemeter for vask og rull, og det er en sann fryd å betale 150 kroner for en 3-meters duk enn å måtte stryke den selv:-)

Voksduk, tørkmedklutduk og stilige, lett vaskbare spisebrikker, duker som kan dryppetørre, eller ingen duk.

Man må både levere og hente dukene på vaskeriet, må vite!

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...