Gå til innhold

Lengde på fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var vel i forbindelse med at fars permisjon ble økt - han skulle ikke "spise av mors kvote", derfor ble totalen økt.

Det er nytt fra 1/7-06. Vi fikk vår siste i januar 2006, og går glipp av noen uker. Jeg har mine 5 uker som far. Totalt 42 ukers lønn i stedet for den nye 44 ukers lønn .

http://www.nav.no/1073746793.cms

Det var vel i forbindelse med at fars permisjon ble økt - han skulle ikke "spise av mors kvote", derfor ble totalen økt.

Nå er ikke resten av permisjonen "mors kvote"! De siste tre ukene før og de første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor og så er 6 uker forbeholdt far, resten er det faktisk opp til foreldrene å fordele seg imellom. At det er vanligst at mor tar det meste er en annen sak.

Gjest Elextra

Nå er ikke resten av permisjonen "mors kvote"! De siste tre ukene før og de første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor og så er 6 uker forbeholdt far, resten er det faktisk opp til foreldrene å fordele seg imellom. At det er vanligst at mor tar det meste er en annen sak.

Jeg regnet med noen ville kommentere det, til tross for bruken av anførselstegn... ;)

Annonse

Hvis man først skal pirke... ;-)

"De siste tre ukene før og de første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor" skriver du.

Dette er ikke helt korrekt. Det korrekte er at de siste 3 ukene før TERMIN og de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor. Føder man fx 2 uker før termin, så mister man 2 uker av den totale permisjonstiden(!). Og føder man fx 2 uker over termin, så har mor tatt to uker ekstra av permisjonen, som altså ikke er til fri deling mellom foreldrene. Det sistnevnte er ikke så problematisk, men at man rett og slett mister uker av sin permisjon hvis man føder før termin synes jeg er en liten svakhet ved ordningen.

"De siste tre ukene før og de første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor" skriver du.

Dette er ikke helt korrekt. Det korrekte er at de siste 3 ukene før TERMIN og de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor. Føder man fx 2 uker før termin, så mister man 2 uker av den totale permisjonstiden(!). Og føder man fx 2 uker over termin, så har mor tatt to uker ekstra av permisjonen, som altså ikke er til fri deling mellom foreldrene. Det sistnevnte er ikke så problematisk, men at man rett og slett mister uker av sin permisjon hvis man føder før termin synes jeg er en liten svakhet ved ordningen.

Det stemmer ja, husker jeg ble sjokkert over det selv da jeg oppdaget den ordningen der mot slutten av det første svangerskapet. Jeg hadde ferie før permisjonsstart og om jeg ikke husker helt feil så gikk jeg ut i permisjon 4 uker før termindato, men fødte en uke før så det gikk akkurat opp med dagene alikelvel. :o)

"at man rett og slett mister uker av sin permisjon hvis man føder før termin synes jeg er en liten svakhet ved ordningen."

Helt enig, her er det rom for forbedringer..

Jeg fødte hhv 18 og 15 dager etter termin de to første gangene. Gikk dermed hjemme og "sullet" i fem uker før babyen kom. Var frisk som en fisk og bare ventet. Følte dermed at jeg mistet litt av permisjonen, fordi disse to siste ukene skulle jo ha vært sammen med barnet mitt, ikke alene hjemme!

Sist gang hadde jeg planlegt keisersnitt to uker før termin. Jeg hadde så mye å gjøre på jobb for å bli ferdig, at jeg jobbet til halvannen uke før keisersnittet. Sa jo først i fra om termindatoen, ble liksom ikke til at jeg sa at jeg egentlig skulle hatt permisjon noe tidligere pga keisersnittet....

Fy søren så babysjuk jeg blir når jeg leser disse innleggene her......!!!!!!!

Og Gemini - husker veldig godt en bekjent jeg traff på butikken da jeg ventet førstemann. Hun sa: "Nyt det å være gravid for første gang! Det kommer aldre tilbake! Følelsen over underet som skjer i magen for første gang, er helt unikt for deg!"

Og det var jammen sant! Det var flott de andre gangene og, men ingenting er som første gangen!

Termindato og fødsel vurde da strengt tatt være sammenfallende for alle, synes jeg! ;-) Har man først gjort en avtale, så bør man jammen meg lære opp barna til å holde dette fra første stund! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...