Gå til innhold

Fortelle barn om seksualitet

Anbefalte innlegg

Gjest kvitsymra

Eg såg et norsk TVprogram forleden, som tok opp problemstillingen om barn og seksualitet.

Gutter vet det meste om penisen sin, men jentene vet minimalt om sitt underliv.

En sexolog argumenterte for hvorfor man skulle informere barnet, og en dansk/nederlansklærer fortalte om deres seksualitetundervisning på småskolen.

Eg tenkte over dette programmet i mange dager, og bestemte meg å snakke med den eldste datteren min.

Hun hadde noen uker ført spurt meg hva den "tappen" var for noe, og da ga eg henne et kjapt svar.

Denne gangen fikk hun vite navnene, samt se "babyhullet" sitt, og en liten enkel forklaring på hva mamma og pappa egentlig gjorde da de lagde henne. Eg presiserte også at det var hun som bestemte hvem som fikk lov å kose med henne "sånn", og at voksne ikke hadde lov å røre. Hun trente på å si høyt NEI også.

Jenta mi tok det helt fint, og det virket som om hun satte pris på informasjonen. Hun fortalte meg også at hun og to venninner hadde utforsket hverandre da de gikk i barnehagen.

Godt er det å vite at jenta mi har et avslappet og bevisst forhold til kropp og nakenhet. Det kan komme godt med når hun blir eldre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262971-fortelle-barn-om-seksualitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest for tidlig for oss.

Vår jente på 8 år har jeg lest en bok om hvordan barn blir til. Jeg leste gjennom stykket og spurte om det var noe hun lurte på eller ville vite noe om. Men det var det ikke, hun brydde seg overhodet ikke om noe jeg hadde lest virket det som. Så jeg har siden ikke snakket mer om saken.

Den dagen hun spør meg direkte tenker jeg at hun er klar for mer innviklete forklaringer.

Hvor gammel var din jente?

Gjest kvitsymra

Vår jente på 8 år har jeg lest en bok om hvordan barn blir til. Jeg leste gjennom stykket og spurte om det var noe hun lurte på eller ville vite noe om. Men det var det ikke, hun brydde seg overhodet ikke om noe jeg hadde lest virket det som. Så jeg har siden ikke snakket mer om saken.

Den dagen hun spør meg direkte tenker jeg at hun er klar for mer innviklete forklaringer.

Hvor gammel var din jente?

hun er 6 år.

Gjest sjøstjerna

Greit det du skriver.

Men i dagens samfunn får jentene vite det allikevel. De får info'en presset på seg.

Så jeg har ikke snakket med mine døtre om det der. Men jeg har svart når de har spurt. Uansett om det dreide seg om hvordan få barn, menstruasjon eller vibrator og/eller sex-klubber.

Personlig synes jeg det er altfor stort fokus på seksualitet. Ungene må få være unger.

Skjønner ikke hva de skal med detaljet info om alt mulig- før de selv kommer og spør (tenker nå også på en annen tråd som gikk på seksualundervisning).

Annonse

Greit det du skriver.

Men i dagens samfunn får jentene vite det allikevel. De får info'en presset på seg.

Så jeg har ikke snakket med mine døtre om det der. Men jeg har svart når de har spurt. Uansett om det dreide seg om hvordan få barn, menstruasjon eller vibrator og/eller sex-klubber.

Personlig synes jeg det er altfor stort fokus på seksualitet. Ungene må få være unger.

Skjønner ikke hva de skal med detaljet info om alt mulig- før de selv kommer og spør (tenker nå også på en annen tråd som gikk på seksualundervisning).

"Men i dagens samfunn får jentene vite det allikevel. De får info'en presset på seg."

Ja, og mye av den såkalte infoen er både feilaktig og basert på at jentene skal oppfylle andres kriterier og krav.

Derfor ønsker i hvert fall jeg å gi barna mine et jordnært og trygt syn på denslags før gruppepresset, tabloidene og reklamen tar helt over.

Gjest sjøstjerna

"Men i dagens samfunn får jentene vite det allikevel. De får info'en presset på seg."

Ja, og mye av den såkalte infoen er både feilaktig og basert på at jentene skal oppfylle andres kriterier og krav.

Derfor ønsker i hvert fall jeg å gi barna mine et jordnært og trygt syn på denslags før gruppepresset, tabloidene og reklamen tar helt over.

I første klasse på skolen fikk de første leksjon i seksual undervisning.

Men - hver gjør som de synes er best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...