Gå til innhold

Problemer med arving av klær og utstyr

Anbefalte innlegg

Har 3 gutter på 5, 8 og 11 år. Har ingen slektninger og venner som vi kan arve av, så utgifter til klær og div barneutstyr er forholdsvis store. Heldigvis, tenker vi foreldre, har vi tre gutter, som dermed kan arve mye av hverandre... Det har stort sett gått bra til nå. De to yngste har vært fornøyd med brukte dresser, sykler og ski. Har vært bevisst på å spe på med noen nye klær til de to yngste også innimellom, slik at ikke bare den eldste har kommet hjem med fulle handleposer, men dog - mye arveklær har det jo blitt.

Nå har 8-åringen blitt svært bevisst på dette, og poengterer stadig at han bare får gamle klær og utstyr. Det toppet seg i helga når eldste og yngstemann fikk nye skisko, mens han måtte gå i de som var blitt for små fra storebror. Kunne selvsagt ha kjøpt nye sko til han også, men det skjærer i meg å skulle bruke 4-500 kroner på nye sko, når de andre er lite slitt.

Hva gjør dere andre i slike situasjoner?

Gode ideer til hvordan man kan kompensere?

Det hører med til historien at minstemann kanskje oftere har fått nytt enn nr. 2 fordi dresser o.l. har vært utslitt etter de andre to når det har vært hans tur...

Fortsetter under...

Akkurat sko (kanskje med unntak av pensko som bare er brukt et par ganger), så bør man jo absolutt ikke arve sko da.

Og om man følger med på hva som kommer på salg, så er det jo mye å spare på det.

La nr. 2 få litt mer nytt, som nr. 3 kan arve (ikke utslitt), så det jevner seg litt mer ut.

Akkurat sko (kanskje med unntak av pensko som bare er brukt et par ganger), så bør man jo absolutt ikke arve sko da.

Og om man følger med på hva som kommer på salg, så er det jo mye å spare på det.

La nr. 2 få litt mer nytt, som nr. 3 kan arve (ikke utslitt), så det jevner seg litt mer ut.

Det er jo ikke sikkert skiskoene er brukt så mange ganger heller da. :-)

Det er jo ikke sikkert skiskoene er brukt så mange ganger heller da. :-)

Sant nok... :)

Men jeg innbiller meg at man som oftest rekker å bruke skistøvler oftere i løpet av en sesong enn pensko, men det avhenger jo både av vær og andre faktorer.

Men jeg synes fortsatt at nr 2 kan få litt nye klær (og sko), fx på salg innimellom, som nr. 3 kan arve, så ikke nr. 2 blir den alltid ender med arvet...

Men jeg innbiller meg at man som oftest rekker å bruke skistøvler oftere i løpet av en sesong enn pensko, men det avhenger jo både av vær og andre faktorer.

Men jeg synes fortsatt at nr 2 kan få litt nye klær (og sko), fx på salg innimellom, som nr. 3 kan arve, så ikke nr. 2 blir den alltid ender med arvet...

"Men jeg synes fortsatt at nr 2 kan få litt nye klær (og sko), fx på salg innimellom, som nr. 3 kan arve, så ikke nr. 2 blir den alltid ender med arvet..."

Enig!

Annonse

Gjest Pontiac

Jeg skjønner dere veldig godt, det er dyrt å kle tre barn.

Men jeg skjønner også den lille veldig godt, og det er aldri så fornuftig å gjøre det slik så er det "aldri" han som kan tre på noe nytt som de andre ikke har brukt fra før.

Jeg synes du skal begynne å handle inn en og annen rimelig ting til bare ham.

Hvis du en sjelden gang kjøper en t.skjorte med et tøfft trykk/i tøffe farger, en fin bukse el. fra tilbudsstativ så blir det ikke svære hugget i budsjettet.

Da kan det hende han lettere kan godta at det meste må være arvet.

Jeg er også for at unger lærer fornuft og realitet sånn generellt i livet, men enkelte ganger så tror jeg at det å sparke til bare bitte, lite granne kan gjøre ting så mye enklere for barn å godta.

Forklar ham hvor mye penger dere sparer på denne måten (la ham se tallene i et konkret regnestykke), og vis hvordan dette gjør det mulig for familien å gjøre andre ting enn bare å kjøpe klær og utstyr.

Også hadde jeg gjort et poeng av at han av og til får velge et plagg som han har ordentlig lyst på - selv om det kanskje ikke er helt påkrevet (f.eks. en fortball skjorte).

Jeg har tre gutter. Og slik har det vært hos oss også: nr.1 har fått nytt, nr. 2 har arvet "alt", nr.3 har arvet og fått nytt, alt ettersom... men vi har ikke kjøpt noe nytt bare for å kjøpe noe nytt til den som arver mest. Tror ikke de har tatt skade av det. Selv er jeg nr. 3 i rekken av min søskenflokk og har arvet masse - uten at jeg kan se det har skadet meg - tvert i mot: jeg har lært at foreldre må ta økonomiske hensyn slik at alle barn har rent og pent tøy å bruke.

Gjest sola mi

Det er ofte den midterste ungen som får minst.

Det er masse flott tøy på salg. Du kan få halv pris av rød pris i flere kjedebutikker for øyeblikket.

Benytt deg av disse salgsstativene og du skal se at guttungen blir mye mer blid og godtar å arve utstyr og andre dyrere ting.

F.eks kan han arve sykkel hvis han får ny kul hjelm osv. Vær litt bevisste på dette og finn på liknende ting.

Man bruker stort sett ikke skisko så mye at foten kan få varige mén.

Dessuten er det en sannhet med store modifikasjoner at det skal være så farlig å gå i brukt fottøy. Men de som tjener penger på å selge nytt vil helst vi skal tro det.

Sko som er helt utslitte eller tråkket fullstendig skjeve, er jo ikke arvemateriale uansett.

Men ikke alle sko, nye eller brukte passer enhver fot. Og det må man ta høyde for ved arving.

Jeg tror ikke jeg hadde nye skisko noen gang før jeg var voksen. Og jeg gikk veldig mye på ski. Gikk helt fint. Engentlig greit at noen andre hadde gått inn skoene og slitt med gnagsår, så slapp jeg.

mvh

Slutter meg til de som foreslår å kjøpe litt ekstra til ham på salg. Samt å handle en del brukte klær på Fretex til de alle sammen.

Det blir for dumt å kjøpe nytt i dyre dommer når man allerede har noe som er fullt brukbart.

Å vise ham regnestykket er god idé.

Hva med å også ha en genser eller bukse kjøpt på salg liggende på lur til slike traurige dager.

mvh

Annonse

Det er jo en logisk grunn til at man gjør det slik!

Vi har tre jenter og alt av skiutstyr etc kjøpes nytt til eldstemann, mens de to yngre må arve. Heldigvis har dette aldri vært noe problem hos oss. Minsten skjønner ikke noe av det ennå, men seksåringen er overlykkelig over å kunne arve klær :-)

Vi har forklart henne at storesøster desverre ikke har noen å arve fra, men at hun er kjempeheldig som kan arve. Dette er hun helt enig i ;-)

De to yngste får uansett nye klær iblant de også. Olabukser og gensere arves sjelden, da de oftest er ganske slitte etter storesøster.

Storesøster på sin side, var superglad når hun en gang fikk en sekk arveklær av en perifer slektning, så hos oss er arv av klær veldig kult ;-)

Prøv å vinkle det at han må arve, til noe positivt:-)

Gjest slik er livet med eldre søsken

Dere får forklare godt hvorfor det er slik det er.

Og være obs når plaggene fra eldstemann er såpass slitt at det antageligvis ikke kan arves til yngstemann, slik at han i midten kan få nytt disse gangene, i stedet for at dere venter med å kjøpe nytt til minsten.

Hvis man er obs på det over tid, slipper dere kanskje å kjøpe noe nytt i stedetfor noe brukt som er helt brukbart, som brannslukning når han er mest lei av arvetøy.

Og la ham få nytt når det er snakk om rimelige ting (badebukse, lue) så slår han seg kanskje lettere til ro med arving av dyre klær (vinterdress).

Han må også få lov til å sutre litt, uten at dere lar ham få nytt av den grunn. Si at du hører ham / forstår ham, men at livet er slik når man har eldre søsken..

Jeg ville kjøpt noen ting innimellom til ham for å gi ham gleden over å ha noe nytt og kjøpt spesielt til ham. Jeg ville tenkt at det får god utnyttelse likevel, for det skal jo brukes igjen. Og det er jo en grunn til at nr 3 oftere får nytt... ting blir slitt ettter to. Da er det jo lurt at også nr 2 får noe nytt innimellom, slik at det ikke utelukkende er nr 1 og nr 3.. Men jeg ville da ikke kjøpt nye skisko, men vinterstøvler, gensere, jakke eller noe han blir glad for.

Gjest fornuftig

Jeg tror at det med at man ikke skal arve sko er svært overdrevet. Ville nok ikke brukt sko som mange hadde gått i før. Bruk sunn fornuft. Om det er et veldig tungt barn som har brukt de er de trolig mere slitte. Sjekk rundt og under skoen. Ser det rett ut er det bare å bruke de mener nå jeg.

Jeg tror at det med at man ikke skal arve sko er svært overdrevet. Ville nok ikke brukt sko som mange hadde gått i før. Bruk sunn fornuft. Om det er et veldig tungt barn som har brukt de er de trolig mere slitte. Sjekk rundt og under skoen. Ser det rett ut er det bare å bruke de mener nå jeg.

Kjekt å se at det er flere som tenker som meg. Har jo også hørt av noen at man aldri skal arve sko, men i praksis er det ikke alle par sko som blir like slitt. Noen vokser veldig fort i føttene, og sko kjøpt seint på året er for små til høsten. Når det da dreier seg om eks Gore tex til 6-700 kr lar jeg nestemann i rekka arve.

Gjest livets lære

Han har vel kanskje arvet noen leker også? Leker som eldstemann kanskje kunne tenke seg å holde på litt lenger en han strengt tatt trenger dem? Disse kommer jo i tillegg til egne bursdagsgaver. Det kunne i alle fall være et argument her - ikke alltid dumt å være nummer to :o)

Barna må godta at de arver. Nummer to eller tre i rekken og må bruke brukt eller eldst og alltid få nytt? Vel, det er livets gang. Det er like tilfeldig at man er eldst eller yngst som at man tilfeldigvis ble født i Norge -verdens rikeste land og i FRED....

Vi vil jo ikke lære barna våre bruk og kast-mentalitet. Og en del lærdom er litt bitter å svelge ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...