Gå til innhold

Rett på fri med lønn?

Anbefalte innlegg

Dattera mi har fått time hos en spesialist i Arendal neste tirsdag klokka 10. Det tar ca en time å kjøre dit. Det betyr at vi må kjøre hjemmefra halv ni, levere minstejenta i barnehage - kjøre dit - og så tar vel konsultasjonen en halvtime eller litt mer... Og vi kan da være tilbake i Kristiansand tidligst klokka 12. Det er jo da fristende å ikke gå på jobb/levere henne i barnehagen....

Hvordan gjør jeg dette i forhold til min jobb? Kan jeg ta en sykt-barn-dag? Hun er jo ikke direkte syk, men skal undersøkes.

Eller finnes det noen form for annen permisjon med lønn? Mannen min kunne forsåvidt gått med henne, men det er jeg som vet mest om dette med magen hennes...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263100-rett-p%C3%A5-fri-med-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen annen form for permisjon med lønn som gjelder hos alle arbeidsgivere i alle fall. Men du kan jo sjekke personalhåndboken i din bedrift.

Ellers er nok sykt barn det mest nærliggende å bruke.

Dersom barnet er kronisk sykt (eller funksjonshemmet), og dere derfor trenger flere dager i året enn for andre barn. så er det mulig å søke om utvidet antall dager. Men det er kanskje ikke relevant her?

Tror ikke det er noen annen form for permisjon med lønn som gjelder hos alle arbeidsgivere i alle fall. Men du kan jo sjekke personalhåndboken i din bedrift.

Ellers er nok sykt barn det mest nærliggende å bruke.

Dersom barnet er kronisk sykt (eller funksjonshemmet), og dere derfor trenger flere dager i året enn for andre barn. så er det mulig å søke om utvidet antall dager. Men det er kanskje ikke relevant her?

Nei, det er foreløpig ikke snakk om kronisk sykdom....

Vi har ingen personalhåndbok... Er en liten privat stiftelse med kun fem ansatte...

Regner med at sjefen min kommer til å spørre om jeg bare kan bytte fridag... Jobber 70%. Bør jeg si ja til det eller ? Har jo ikke lyst til å gi fra meg noen fridager.....

Ta en feriedag?

Ja, det er en mulighet. Jeg jobber 70% og har 1,5 dag fri pr uke (dvs 1 dag denne uka og 2 dager neste uke).

Men jeg har jo ikke lyst til å gi fra meg en fridag HVIS dette med å følge et barn til spesialist vanligvis gir rett på fri med lønn?

Annonse

Velferdspermisjon med lønn? Vi har uansett fått fri hele dager med lønn til slike undersøkelser av barna dersom de har tatt store deler av dagen.

Ja, jeg får høre litt...Vi er en lite privat stiftelse uten noen personalhåndbok - så jeg vet ikke helt hva jeg har krav på... Sannsnyligvis er det vel sjefens velvilje det står på.

Tror ikke jeg tar det i dag. Vi hadde en heftig diskusjon om barnehagepolitikk på morrakvisten...

Ja, det er en mulighet. Jeg jobber 70% og har 1,5 dag fri pr uke (dvs 1 dag denne uka og 2 dager neste uke).

Men jeg har jo ikke lyst til å gi fra meg en fridag HVIS dette med å følge et barn til spesialist vanligvis gir rett på fri med lønn?

Nå skal jeg ikke påberope meg å ha gransket alle muligheter, jeg kikket raskt på NAV.no og fant ikke noe der umiddelbart. Men du kan jo lese nøyere gjennom det som står der selv.

Men tror nok jeg hadde tatt av en av fridagene jeg da, så har du sykt-barn-dager til gode hvis det trengs senere.

Hos oss bruker vi av sykt barn-dagene, både når det gjelder spesialister og planleggingsdager, og selvfølgelig når de er syke :)

Jobber hos ett av de to som holder på med en stor fusjon nå om dagen :)

Å bruke av sykt-barn-dagene til planleggingsdag blir vel feil?

Da bruker vi oppspart avspasering.

Men hvis arbeidsgiver synes det er OK, så er det vel OK?

Annonse

Gjest hos oss

Å bruke av sykt-barn-dagene til planleggingsdag blir vel feil?

Da bruker vi oppspart avspasering.

Men hvis arbeidsgiver synes det er OK, så er det vel OK?

Vi har fått beskjed av vår personalavdeling at de dagene skal brukes der også, de som har tilsyn til barna våre har jo ikke anledning til å passe barna våre .... det blir litt det samme som når f.eks. dagmammaen er syk, da skal vi jo bruke av sykt barn-dagene.

I min bedrift bruker en sykt-barn-dager til slikt. I følge personalavdelingen her, var dette mest korrekt.

Forstår at det er litt ulik praksis fra sted til sted. Tar først en prat med en kollega med barn - så sjefen.

Neste uke har jeg fri mnadag og torsdag. Mandag er jeg bortreist og torsdag har jeg en avtale klokka 14 - så jeg kan uansett ikke jobbe en hel ekstradag en av de andre dagene. Dessuten blir det litt feil, hvis jeg egentlig kan ta det på sykt barn-dag.

Men jeg kan jo foreslå et kompomiss med at jeg kan jobbe halv dag på torsdag - frem til ca 13...og ha fri hele tirsdag...

Hva synes du om det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...