Gå til innhold

8 åring å det å være alene hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick i dag

Jeg har en 8 år gammel sønn som pga at jeg jobber 3 dager i uka må være alene hjemme 2 timer disse 3 dagene etter endt skoletid.Jeg begynte i 60% stilling like før jul, har før det stort sett vært hjemmeværende. Hans far jobber offshore, 2 uker ute å 4 uker hjemme, alså er det bare de 2 ukene min samboer er offshore at han behøver å være alene hjemme. Min sønn synes det er helt greit å være hjemme alene disse 2 timene og han er en dyktig gutt, jeg ringer han et par ganger å sjekker at alt er ok, han ringer også meg hvis det er noe. Må legge til at vi har nære familiemedlemmer som våre nærmeste naboer, å disse kan han besøke om han synes det blir for kjedelig.

Jeg er så vant til å være hjemme når min sønn kommer for skolen, føler meg som verdens dårligste mor som overlater han disse timene til seg selv, sikkert fordi jeg ikke er vant til dette.

Synes dere det er greit at han er alene hjemme?

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Så lenge din sønn selv syns det er i orden å være alene hjemme, så er han stor nok til at det ikke er noe problem.

Hadde han følt seg utrygg, så hadde det vært noe annet.

Nå er det bare snakk om to uker av gangen, og med slektninger i nærheten, så blir det bare en fin erfaring for ham.

Annonse

Høres helt greit ut.

Har han en kompis som kan være med hjem av og til? Det hadde sikkert vert enda bedre!

her er 10 åringen og nesten 8 årigen hjemme aleine litt hver dag. Av og til er han som er nesten 8 aleine ( bestemor i nærmeste hus) og han har ofte med seg en kamerat hjem. Det eneste du risikerer er litt rot på kjøkkenbenken etter at de har laget seg mat :-)

Gjest ikke nick i dag

Han høres ansvarsfull og fornuftig ut, så da synes jeg det er helt greit at han er alene den tiden.

Tusen takk for svar dere, det var godt å høre at dette hørtes greit ut. Jeg er nok en liten hønemor, sønnen min synes faktisk det er godt å være alene hjemme denne stunden.

Ja det går helt fint! Min datter er også hjemme alene to timer to ganger i uken. Vi gjør som deg, hun ringer oss når hun kommer inn hjemme, og vi tar somregel en tlf til før jeg er hjemme hos henne.

Jeg ordner litt mat klart, og gjerne frukt om vi har.

Hun elsker å kunne kose seg med tv uten at vi maser. Andre ganger finner jeg henne i stua fullt omringet av barbiene sine. Det går så greit atte. Jeg forstår hva du mener, jeg følte også at jeg sviktet ho i begynnelsen. Det går over :)

Annonse

Ungene våre kommer hjem alene dann og vann (veldig sjelden). Og de simpelthen elsker det. De ringer meg med det samme de kommer hjem. Når de er alene, koser de seg foran tv og raider kjøkkenskapene etter noe godt. Så får jeg telefon da, om de kan spise det de finner (litt potetgull etc.) Og det ordner seg. De er så stolte!

Gjest abrahamsen

Min sønn på ni ELSKER å være alene hjemme. Han koser seg så innmari og har det helt supert. I dag har vi telefoner med oss over alt og vi har også bestemor i nærheten. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Han koser seg sikkert disse to timene.

Gutten min er på SFO noen dager, men tirsdagene går han rett hjem etter skolen er ferdig halv to. Vi kommer som regel ikke hjem før 1615 eller 1630, og da skal han rett på en aktivitet.

Noen dager blir han med en kamerat hjem, noen dager har han en med seg, noen dager kommer min mor og er der og lager middag, og noen dager er han alene.

I dag har vi avtalt at han går hjem først og gjør lekser. SÅ kan han få besøk eller gå til noen. Han skal være hjemme klokka fire, slik at han får spist før han skal avgårde.

De dagene han er på SFO velger han selv når han går hjem (etter klokka tre). Noen dager vil han ha litt tid alene, og går tidlig hjem, andre dager er han der til 1630.

Tror det fungerer fint! Han er forresten 7,5 år.

Jeg synes det er helt greit at han er hjemme aleine et par timer ettersom han virker som en fornuftig fyr.

Jeg har en på 7,5 sjøl, og han hadde jeg heller ikke hatt problemer med å la være aleine en stund. (sjøl var jeg nøkkelbarn da jeg var 8, jeg har ingen traumer etter det heller)

Han kan kanskje få lov til å ha med seg en kompis eller to hjem som selskap innimellom? -og kanskje det er lurt å repetere hva han får lov til og hva han skal gjøre i tilfelle en krise-situasjon?

Jeg har akkurat sagt opp SFO plassen til gutten min på 8.

Syns det er litt vanskelig, men her er det flere unger som også går hjem (2,5 km) og klarer seg selv. Jeg er faktisk mest redd for konflikt med storebror, som er 12.

Han passer selvfølgelig på lillebror, men de sloss mye også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...