Gå til innhold

Barn på samme rom

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til to gutter

Har sett på noen av nanny programmene. De er ofte veldig opptatt av at barn må sove på eget rom og at de skal lære å sovne alene. I de tilfellene som har vært har barna sovet på samme rom som foreldrene.

Mine to gutter på tre og seks år vil sove på samme rom. Er et dumt å la de få lov til det? Ville nannyen sagt noe på det? Evt. hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263172-barn-p%C3%A5-samme-rom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girasol

Herlighet... alt man skal fundere på... :) Selvfølgelig er det helt greit at de to guttene sover på samme rom! har ingen som helst tro på at det er dette som kommer til å gjøre dem mer eller mindre selvstendige, lykkelige, trygge, harmoniske osv. For mange er dette er praktisk problem, og jeg tror jeg med stor sikkerhet kan påstå at flesteparten av verdens barn sover på rom med andre! ;-)

Jeg og søstra mi hadde stor glede av å dele rom i barndommen. Selv om vi praktisk sett kunne hatt hvert vårt, så valgte vi å sove sammen. Hytta var enda bedre, for da sov hele familien på samme rom. Og som femåringen sier nå: Det er urettferdig at de voksne får sove sammen, og at jeg som er barn må sove aleine. Gjett om det blir gjort plass i familiesenga for sånne argumenter! Ikke det at han noengang har mista hevd på plassen sin der, da...

Tror unger som sover sammen har det trygt og godt, så gi blaffen i alle verdens nannyer. De sier så mye rart uansett.

I det tilfellet jeg så på Nannyene forleden dag holdt ungene hverandre våkne og oppspilte og det var jo en mirakuløs endring da de fikk hvert sitt rom!

Men dersom ungene trives sammen og ikke holder hverandre våkne halve natta så er det ikke noe problem med å la dem dele rom. Mange unger synes det er trygt og godt.

Annonse

Nannyene foreslår vel egne rom hvis barna ikke klarer å sovne. I deres tilfelle er det å dele rom en trygghet og barn som er trygge sover godt ;o) Og deres barn har trygghet i hverandre.

har sett mange nannyprogrammer jeg og funnet ut at mange av deres metoder ikke funker på vårt barn. Gjør det dere mener er best, dere!

Jeg og søstra mi hadde stor glede av å dele rom i barndommen. Selv om vi praktisk sett kunne hatt hvert vårt, så valgte vi å sove sammen. Hytta var enda bedre, for da sov hele familien på samme rom. Og som femåringen sier nå: Det er urettferdig at de voksne får sove sammen, og at jeg som er barn må sove aleine. Gjett om det blir gjort plass i familiesenga for sånne argumenter! Ikke det at han noengang har mista hevd på plassen sin der, da...

Tror unger som sover sammen har det trygt og godt, så gi blaffen i alle verdens nannyer. De sier så mye rart uansett.

Akkurat det argumentet bruker jenta vår også. Hun skjønner ikke hvorfor hun skal sove alene når vi voksne gjør det.

Hver morgen ca 05.00 kommer hun inn og legger seg lydløst ned på min side. Våkner alltid rett før for jeg merker at hun skal våkne. Som regel tusler hun tilbake til seg selv med èn gang for hun orker ikke å høre pappas snorking. Nå har hun en stor seng med herlig madrass, så det hender jeg våkner opp hos henne også etter å bare skulle følge henne tilbake..... ;o)

Det er vel et fåtall av land i verden der unger SKAL sove alene, vil jeg tro. Der det ikke er reelle problemer for foreldre og barn, er vel foreldrene de beste nannyene vil jeg tro.

Syns det er koselig når hun kommer tuslende jeg. Er ikke mange år av hennes liv hun vil gjøre det så jeg nyter det jeg, grusomme meg ;o) Men nå har jeg da også bare henne.

Nanny-programmene viser mulige løsninger for familier som har kommet skikkelig ut å kjøre når det gjelder rutiner og oppdragelse.

Så lenge dere har legge- og soverutiner som fungerer for hele familien, spiller det ingen rolle om barna sover her eller der.

Du ville kanskje selv tenkt på å true med å skille dem, dersom gutta dine holdt hverandre våkne til bortimot midnatt. Det er i slike tilfeller man må gjøre noen grep.

Sønnene dine kommer tidsnok i den alderen at de vil ha mer privatliv. Bare vær glad for at de har glede av hverandres selskap nå. Mannen min er vokst opp med en jevnaldrende lillebror og har fortalt mye om hvordan de følte at de passet på hverandre når noe var litt skummelt.

Annonse

Det er jo ikke noe problem sålenge de ikke forstyrrer hverandre!

Mine unger sover også på samme rom, det har de gjort siden lillesøster var baby.

Nå skal de forøvrig straks få hvert sitt, men det er mest fordi storebroren på 7,5 snart trenger litt mer privatliv mht besøk av kompiser. Han gruer seg litt til å sove aleine, så foreløpig er det nye rommet hans bare leikerom.

Hva de derre Nannyene mener betyr vel ingenting når det fungerer hjemme hos dere :-)

Jeg har 3 barn på 11, 8 og 5.

De har hvert sitt rom, som et utgangspunkt.

Lillemann sovner alltid i sin egen seng, men kommer inn til oss mellom 00.30-01.30 og fullfører natten der.

Jentene overnatter hos hverandre hver natt :-)

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har flyttet madrasser fram og tilbake.

Ungene vil ligge sammen, de sovner fint og sover godt.

Det plager ikke dem, det plager ikke oss, så da får nannyene si hva de vil :-)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...