Gå til innhold

Høy feber hver annen uke

Anbefalte innlegg

Hei.Trenger sårt hjelp og veiledning.

Har en datter på to år som har så ofte feber. Ca annenhver uke skyter feberen rett opp i 39,5-40 i tre-fire dager, etter disse dagene er hun så max en uke frisk( som regel bare fire fem dager). Deretter lik omgang feber igjen. Slik har det vært nå i over tre måneder, og hos legen får jeg bare beskjed om at barnehage barn er så masse syke. Hun har ikke fått antibiotika, med unntak av kun en gang som det var utslag på CRP`en. Ellers har denne vært innenfor normalen. Hver gang hun er syk er feberen så høy og hun er så slapp, at jeg ikke kan la være å gi febernedsettende( paracet 250). Noe som da betyr at hun annenhver uke får dette i en tre-fire dager, så ingenting og så på den igjen.Synes det er litt ekkelt at hun er så masse syk, har så høy feber og at jeg er nødt til å gi henne så mye febernedsettende. Hvorfor er det slik og er dette bare sånn det er? Er jo greit at barn er mye syke, men som forskolelærer må jeg inrømme at ingen barn i de bhg jeg har jobbet i har vært så masse borte. Er det noen prøver vi bør kreve at de tar hos legen og hva kan dette vært?

For nesten ett år siden la vi inn dren i ørene hennes etter at hun hadde vært syk sammenhengende fra november til februar, da med tydelige øresmerter. Hun har kun hatt to omganger med verkende ører etter dette, så jeg vet at det ikke er ørene nå.

Er veldig bekymret og for å være ærlig litt redd når hun er så masse syk.

Fortvilet mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263181-h%C3%B8y-feber-hver-annen-uke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Mellom 1 og 3 års alder er det ikke helt uvanlig at barn har hyppige virusinfeksjoner med høy feber, og er friske mellom infeksjonene. Noen barn er klart mer mottagelige enn andre, og får infeksjoner bare med ukers mellomrom gjennom senhøsten og vinteren. Dette gjelder spesielt enkelte barnehagebarn som til stadighet blir utsatt for ny smitte. Det typiske er også at disse barna utvikler et godt immunforsvar og blir friske uten medikamentell hjelp, og at de mellom sine infeksjoner er friske og i god allmenntilstand.

Barn med en slik sykehistorie har ingen form for immunsvikt. De barna som har immunsvikt vil ofte ha mange forskjellige bakterielle infeksjoner som krever antibiotika, og dersom de har virusinfeksjoner vil disse gjerne få et alvorligere forløp enn dem din datter har.

Ved gjentatte virusinfeksjoner vil legen vanligvis undersøke på konsentrasjonen av immunstoffer i blodet, men noen utredning for immunsvikt utover det er det ikke grunnlag for å gjøre.

Trøsten jeg kan gi er at dette er infeksjoner som vanligvis gir seg etter 3 års alder, eller ihvertfall forekommer sjeldnere etter den tid.

Løsningen vår ble homopat, intervalle mellom hver sykdomsepisode og at hun taklet feberen bedre. Begynte i barnehage rett etterpå, det gikk brukbart. Selv om hun var mer syk og tålte det dårligere enn andre barn frem til 4 årsalder, så vil jeg si at homopaten var det eneste lyspunktet. Har 3 barn fra før og hun har vært dobbelt så mye syk som de andre tilsammen.

Sitter å håper at hun som 5 åring får sin første vinterferie på fjellet. Det er så kjedelig om vi også i år må være hjemme med henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...