Gå til innhold

hva fikk dere i strømregning?

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Vi har et hus på 230kvm og fikk strømregning på 5900 på to måneders forbruk. Enda hadde vi mindre forbruk i år enn i fjor. Heldigvis har denne vinteren vært mild.

Utrolig kjedelig å bruke 3000kr pr måned bare i strøm. Hva ligger dere strømregning på, dere som har hus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263192-hva-fikk-dere-i-str%C3%B8mregning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker i underkant av 20 000 kWh/år. 150 kvm, fyrer med ved med strøm som supplement.

Dersom du ønsker å spare penger på strøm, skal du tenke mest på hvordan du/dere kan bruke mindre strøm. Det er mer penger å spare på et enn hyppige leverandørbytter.

Annonse

246 kvm, gammelt trekkfullt hus. Denne regningen kom på 7.500,- enda vi har varmepumpe, og fyrer masse med ved. Skjønner ingenting, har til og med stengt av flere rom i vinterkulda. Er revmatisk, og trenger varme, men dette er helt hårreisende. Vet noen om jeg kan skrive av strøm, pga sykdommen?

Vurderer altså å sette opp egen vindmølle :-)

Gjest mandolina

246 kvm, gammelt trekkfullt hus. Denne regningen kom på 7.500,- enda vi har varmepumpe, og fyrer masse med ved. Skjønner ingenting, har til og med stengt av flere rom i vinterkulda. Er revmatisk, og trenger varme, men dette er helt hårreisende. Vet noen om jeg kan skrive av strøm, pga sykdommen?

Vurderer altså å sette opp egen vindmølle :-)

Ja, særfradrag for store sykdomsutgifter.

"Du må nå kunne dokumentere/sannsynliggjøre merkostnader på minst 9 180 kroner for at du skal kunne få særfradraget."

Hilsen

Annonse

Ja, særfradrag for store sykdomsutgifter.

"Du må nå kunne dokumentere/sannsynliggjøre merkostnader på minst 9 180 kroner for at du skal kunne få særfradraget."

Hilsen

Tusen Takk mandolina! Har aldri søkt på noe støtte/fradrag tidligere, men vil definitivt prøve. Ikke særlig gøy at nær sagt all inntekt går i faste avgifter.

Gjest mandolina

Tusen Takk mandolina! Har aldri søkt på noe støtte/fradrag tidligere, men vil definitivt prøve. Ikke særlig gøy at nær sagt all inntekt går i faste avgifter.

Utgifter til medisin, legebesøk, ekstra bilkjøring osv kan også trekkes fra.

Hilsen

Utgifter til medisin, legebesøk, ekstra bilkjøring osv kan også trekkes fra.

Hilsen

Takker så mye for tips, men hva regnes for ekstra bilkjøring? Og når vi først er inne på det :-), har du peiling på hvordan man "trekker fra"? Hvordan det føres, og hvordan det fungerer i praksis? Altså, får man tilbakebetalt noe om det blir innvilget?

Litt unna hovedtema, men..

Gjest mandolina

Takker så mye for tips, men hva regnes for ekstra bilkjøring? Og når vi først er inne på det :-), har du peiling på hvordan man "trekker fra"? Hvordan det føres, og hvordan det fungerer i praksis? Altså, får man tilbakebetalt noe om det blir innvilget?

Litt unna hovedtema, men..

Post 3.5.5 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader

"Særfradraget kan fås i tillegg til særfradrag pga. alder eller uførhet. Som kostnader ved varig sykdom/varig svakhet regnes direkte kostnader (medisin- og legekostnader mv.), indirekte kostnader (transportkostnader mv.), merkostnader ved fordyret kosthold (kostbar diett) og kostnader til tilsyn, pleie og hjelp i huset. Også kostnader du har hatt til å besøke den syke, regnes med når det er ektefellen eller forsørget barn som er varig syk. Kostnader du ville ha hatt uavhengig av sykdommen, gir ikke rett til særfradrag.

Har du mottatt tilskudd fra det offentlige til dekning av kostnadene vedrørende sykdommen eller svakheten, og tilskuddet er skattefritt (f.eks. grunnstønad eller hjelpestønad), skal tilskuddet redusere kostnadene ved den aktuelle sykdom som gir rett til særfradrag. Stønaden skal imidlertid ikke komme til fradrag i andre kostnader enn de kostnader stønaden er ment å dekke. Det gis ikke særfradrag for kostnader du får dekket skattefritt av din arbeidsgiver."

Dette er sakset fra Skattedirektoratets rettledning til selvangivelse hos www.skatteetaten.no

Vil du ha ytterligere opplysninger kan du søke i Lignings-ABC.

Summen av kostnadene gir 28% i skattelette.

Du lager et vedlegg til selvangivelsen, hvor du fører opp hva sykdommen din er og hvor lenge du har hatt denne sykdommen, hvis du ikke har fått særfradraget før er det lurt å legge ved en legeerklæring. Deretter lister opp hvilke kostnader du har pga denne sykdommen. Har dere to biler pga din sykdom (og ellers kunnet klare dere med en bil) så kan du trekke fra utgiftene til den bilen du disponerer.

Det er viktig å begrunne utgiftene på en grundig måte.

Jo mer dokumentasjon du legger ved, jo lettere får du fradraget.

Lykke til!

Hilsen

Post 3.5.5 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader

"Særfradraget kan fås i tillegg til særfradrag pga. alder eller uførhet. Som kostnader ved varig sykdom/varig svakhet regnes direkte kostnader (medisin- og legekostnader mv.), indirekte kostnader (transportkostnader mv.), merkostnader ved fordyret kosthold (kostbar diett) og kostnader til tilsyn, pleie og hjelp i huset. Også kostnader du har hatt til å besøke den syke, regnes med når det er ektefellen eller forsørget barn som er varig syk. Kostnader du ville ha hatt uavhengig av sykdommen, gir ikke rett til særfradrag.

Har du mottatt tilskudd fra det offentlige til dekning av kostnadene vedrørende sykdommen eller svakheten, og tilskuddet er skattefritt (f.eks. grunnstønad eller hjelpestønad), skal tilskuddet redusere kostnadene ved den aktuelle sykdom som gir rett til særfradrag. Stønaden skal imidlertid ikke komme til fradrag i andre kostnader enn de kostnader stønaden er ment å dekke. Det gis ikke særfradrag for kostnader du får dekket skattefritt av din arbeidsgiver."

Dette er sakset fra Skattedirektoratets rettledning til selvangivelse hos www.skatteetaten.no

Vil du ha ytterligere opplysninger kan du søke i Lignings-ABC.

Summen av kostnadene gir 28% i skattelette.

Du lager et vedlegg til selvangivelsen, hvor du fører opp hva sykdommen din er og hvor lenge du har hatt denne sykdommen, hvis du ikke har fått særfradraget før er det lurt å legge ved en legeerklæring. Deretter lister opp hvilke kostnader du har pga denne sykdommen. Har dere to biler pga din sykdom (og ellers kunnet klare dere med en bil) så kan du trekke fra utgiftene til den bilen du disponerer.

Det er viktig å begrunne utgiftene på en grundig måte.

Jo mer dokumentasjon du legger ved, jo lettere får du fradraget.

Lykke til!

Hilsen

Tusen hjertelig takk, enda en gang. Dette skal jeg ta vare på, og studere nøye, før jeg setter meg ned og fører dette inn når selvangivelsestiden er inne.

Et lite siste spørsmål, men ikke svar om du ikke gidder mer...; Jeg har nylig fått en revmatisk diagnose, men har strevd lenge, og vært uføretrygdet i 6 år. Har jeg noen som helst mulighet til å søke for de foregående år..?

Er kanskje helt på jordet, men strømregningene tar omtrent knekken på meg/familieøkonomien hver vinter.

Gjest mandolina

Tusen hjertelig takk, enda en gang. Dette skal jeg ta vare på, og studere nøye, før jeg setter meg ned og fører dette inn når selvangivelsestiden er inne.

Et lite siste spørsmål, men ikke svar om du ikke gidder mer...; Jeg har nylig fått en revmatisk diagnose, men har strevd lenge, og vært uføretrygdet i 6 år. Har jeg noen som helst mulighet til å søke for de foregående år..?

Er kanskje helt på jordet, men strømregningene tar omtrent knekken på meg/familieøkonomien hver vinter.

Du kan forsøke om du kan få omgjort selvangivelsen for de siste tre årene, hvis det var forhold du ikke kjente til på selvangivelsestidspunktet.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...