Gå til innhold

Leggetider- snart 5 og 7 år

Anbefalte innlegg

Her i huset er det ganske ville tilstander rundt kl. 19... Minsten på 2,5 år er kjempetrøtt, og legger seg uten å mukke, men så...

De to andre på snart 5 og 7,5 vil jo ikke legge seg enda, og de får da leke seg, det blir lest for dem og de får spist kveldsmat. I 19.30-tida blir mellomsøster veldig trøtt, og storebror forbereder seg til "Ut i naturen". Dette er et program han elsker, men søster hater...

Vi prøver å legge søstera, men hun protesterer vilt og hemningsløst, men vi mener at hun skal legge seg, og det gjennomfører vi. Hun er _veldig_ trøtt, og har virkelig behov for søvn, - men når legger deres 5-åringer seg!?

Storebror (2.klassing) har aldri hatt noe stort søvnbehov, og siden han har fri imorgen (onsdager), får han være oppe til i 21-tida (på tirsdager) og så leser han på senga til ca. 21.30.

Når han skal på skolen dagen etter, må han være i seng ca. 20.30.

Er dette for seint/tidlig!?

Vi er ganske usikre nå, da vi har fått tilbakemeldinger fra andre foreldre i klassa, at de synes dette er for tidlig i seng... (Foreldrenettverk i helga, nemlig)

Hva synes dere!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263339-leggetider-snart-5-og-7-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klokka 20.30 er da ikke tidlig for en åtteåring å være i seng når det er skole dagen etter?? Min erfaring er at de fleste åtteåringer er i seng på denne tiden.

Vår femåring legger seg i 7-tida uten å mukke. Han er i full aktivitet hele dagen og er fullstendig utslitt når klokka blir 7. Lillebror på to har ikke så stort søvnbehov og kunne nok holdt seg våken noe lenger, men han også legges i 7-tida. Guttene har felles rom og det er på den måten også veldig greit at de legger seg samtidig

Vår seksåring (jente, 7 i mai) må vi på regelmessig basis ha i seng til 20 (etter 20 blir det ikke lesing). Blir klokka 2030 flere kvelder på rad, sliter hun skikkelig. I helgen har hun en kveld hvor hun får være opp til halv ni-ni (kosestund). Lillebror på 2,5 år bærer lite preg av tretthet uansett tid på døgnet (like blid), men har ganske likt behov som storesøster. Han kan imidlertid ta igjen søvnen om morgenen.

Men unger er like forskjellige som oss voksne når det kommer til søvnbehov. Spør skolen om han er trett i timen. Det er mange unger som ikke virker trette selv om de er det og min eldste bruker lengre tid på å sovne jo trettere hun blir...

Jentene våre er 7 (i desember) og 6 (blir i februar).

De har stort sett alltid lagt seg samtidig. Og vi starter leggingen kl. 19 på hverdager. Så leser vi og så legger de seg. De er i seng mellom 19.30 og 20.00.

De får lov til å lese på senga. Stort sett sover de i god tid før 20.30.

Vi står opp kl. 07 om morgenen.

Annonse

Våre (4,5 og 7,5) legger seg samtidig, en gang mellom 19:30 og 20:30. Om det er før åtte blir det lest litt på senga, om det er etter åtte må de "klare seg sjøl". De hører gjerne på musikk, får lov å ha leker i senga, og sovner vel rundt 21 en gang, tenker jeg. De deler rom.

Vi står opp rundt 7:30 på ukedagene. Det hender det kan bli litt lite søvn for minstemann, men det regulerer han sjøl ved å ta seg en sen ettermiddagslur i blant. Det går fint å legge ham til vanlig tid selv om han kanskje bare har vært våken en drøy halvtime fra den luren når det er leggetid igjen.

2,5 åringen legger seg ca 19:00

Det samme gjør 4,5 åringen.

Elste jenta er oppe til 20 når det er skole dagen etter, hender at det blir litt senere men da er hun litt trøtt dagen etter.

Ungene står opp kl 06 de dagene jeg jobber. Ellers så har de begynt å sove litt lenger de dagene jeg har fri.

Sønnen min blir 8 år i mars og har aldri hatt stort søvnbehov.

Han legger seg rundt kl. 2030 på dager før skoledager og en halvtimes tid senere når det er skolefri dagen etter. Han sovner altså rundt kl. 21 hver dag. Han står opp ca. kl. 7 hver morgen uansett - noen ganger kan han sove en halvtimes tid lenger på fridager.

Jeg synes ikke vi legger ham tidlig. Jeg tror storesøsteren var i seng litt før ved samme alder, men hun har alltid sovet mer enn broren.

Hvis 20.30 er alt for tidlig lurer jeg litt på når de synes det er passe å legge seg i den aldren.....

Vår snart 5 åring legger seg senest 19.30, da er han stup trøtt og sovner med en gang.

Jenta på snart 8 kunne sikkert lagt seg og sovnet fint kl 20.00, men hun og storesøster på snart 11 liker å legge seg sammen så da blir det 20.30 på de begge.

Det er den tiden de skal være i senga, så skal de se noe som varer til 20.30 på tv går de på badet før programmet begynner, så de er klare.

Her i huset er det helt tyst før nyhetene kl 21.00.

Ingen klager og de er da opplagte om morgenen :-)

Hilsen

Nei, det er iallefall ikke for tidlig..

Nei, jeg synes også at det er litt seint.... MEn guttunge på snart 8 har aldri hatt sovehjerte, og har siden han var 2 år våkna en gang mellom 5 og 6 om morgenen. Han slutta i 15 mnd alder med å sove på dagtid, og er ikke trøtt før han kommer i senga i 20-tida på hverdager.

JEnta på snart 5 er noe trøttere, men også hun våkner i 6-tida, og er da helt uthvilt, selv om hun legger seg i 20-tida (da slokner hun momentant).

Vi har lenge holdt på å at de to eldste skal legge seg samtidig, dvs. en gang mellom 19.30 og 20, men det motsetter storebror seg nå. Han er jo 3 år eldre!

Vi prøver nå å få til en rutine på legging kl. 19 (2 år), 19.30 (5 år) og 20 (7,5 år). Men problemet er da at de våkner mellom 5 og 6 om morgenen. Uansett om det er helg eller hverdag. Og det er fryktelig kjedelige tider å være våken på...

Derfor får de være oppe en halvtimes tid lenger på tirsdagskvelder, for da har vi fri på onsdag. Men ungene våkner likevel i 5-6-tida.

Minstejenta vår på snart 3 år legger seg som regel frø kl 20. Hun deler rom med søstera på 5,5 - og vi veksler mellom å legge hun minste først når hun er trøtt - og legge begge jentene ca 20.

Storebror på 7,5 skal være i seng før halv ni, og han slukker lyset ca kvart på ni.

Så femåringen legger seg som regel en gang mellom 20 og 20.30, avhenging om hun legges med lillesøster eller i samme selg som storebror.

Når de skal på skole/ barnehage vekkes de ca klokka 7.

Annonse

Kusina mi går i 3. klasse, og hun er i seng før kl. 20, helst 19.30 for å få nok søvn.

Slik legger mine seg:

Jente 3år: 19.00

Jente 5år: 19.30

Gutt 7år: 20.00

Gutt 8år: 20.30

Vi står opp klokka 7 på hverdager, så dette passer fint for ungene her, de sovner kjapt å er lette å få opp om morran.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...