Gå til innhold

Astrid lindgrens verden - eller Mummidalen - masse spørsmål!

Anbefalte innlegg

Vi tenker å dra til en av disse stedene i sommer - men , dere som har vært der: bør man være 2 dager, eller er det nok i massevis med 1 dag?, (vi tenker 2, men ikke dersom vi kjeder oss på dag to...), hvordan kommer man til stedene lettest med fly? (vi må fly inn, skal ikke har med bil), overnatting - hva er nærmest, og mest praktisk?

Fortsetter under...

Vi har ikke vært i Astrid Lindgrens verden, men hørt veldig mye bra om den.

I Mummidalen har vi vært, og vi tok fly fra Gardermoen til Helsinki, flybytte der og videre til Åbo. Det var ikke lang vei fra flyplassen til Nådendalen. Vi bodde på hotell i Nådendalen og fra hotellet gikk det "Thomas-tog" til inngangen til Mummidalen.

Vi hadde to dager i Mummidalen, og syns det var veldig greit. Parken er ikke så veldig stor, så man rekker å se alt på en dag om man vil, men vi valgte å ta det ganske med ro begge dagene vi var der. Bade, spise masse is, slappe av.

Vi kjøpte en pakkeløsning, fly + hotell + inngangsbilletter.

Bor du i nord eller husker jeg helt feil? Jeg gjorde det den gang vi var i Mummidalen, og vurderte å kjøre bil til Ivalo og deretter ta fly derfra. Det ville blitt noe rimeligere. Nå hadde det seg slik at vi likevel skulle på besøk her i sør, så derfor dro vi fra Gardermoen.

Gjest catiki21

Jeg hadde ønske om dette for noen år siden, selv om jeg er stor! Men det var ikke ledig overnatting 3 måneder før ferien var! Så jeg ambefaller at dere fikser overnatting nå med engang, om det fortsatt er ledig da!

Det var det rådet jeg vil gi!

Vi har ikke vært i Astrid Lindgrens verden, men hørt veldig mye bra om den.

I Mummidalen har vi vært, og vi tok fly fra Gardermoen til Helsinki, flybytte der og videre til Åbo. Det var ikke lang vei fra flyplassen til Nådendalen. Vi bodde på hotell i Nådendalen og fra hotellet gikk det "Thomas-tog" til inngangen til Mummidalen.

Vi hadde to dager i Mummidalen, og syns det var veldig greit. Parken er ikke så veldig stor, så man rekker å se alt på en dag om man vil, men vi valgte å ta det ganske med ro begge dagene vi var der. Bade, spise masse is, slappe av.

Vi kjøpte en pakkeløsning, fly + hotell + inngangsbilletter.

Bor du i nord eller husker jeg helt feil? Jeg gjorde det den gang vi var i Mummidalen, og vurderte å kjøre bil til Ivalo og deretter ta fly derfra. Det ville blitt noe rimeligere. Nå hadde det seg slik at vi likevel skulle på besøk her i sør, så derfor dro vi fra Gardermoen.

Hvor fikk dere kjøpt en slik pakke? (hotell, fly ++)

Ivalo er klart et alternativ dersom det er billigere...

Jeg hadde ønske om dette for noen år siden, selv om jeg er stor! Men det var ikke ledig overnatting 3 måneder før ferien var! Så jeg ambefaller at dere fikser overnatting nå med engang, om det fortsatt er ledig da!

Det var det rådet jeg vil gi!

Vi har sjekket litt - sett på en campingplass rett i nærheten(?) , og der er det plass - og man kan bestille med 2-dagers billetter osv - men er SÅ usikker på om dette er noe som er topp...

Vi har vært i Legoland på i Dyreparken i Kristiansand, og det likte ungene svært godt.

Annonse

Hvor fikk dere kjøpt en slik pakke? (hotell, fly ++)

Ivalo er klart et alternativ dersom det er billigere...

Det var min mor som var "reiseleder" og booket dette i ett eller anna reisebyrå. Vet ikke hvilket siden jeg ikke hadde noe med dem å gjøre. Men vi brukte Finnair.

Sjekk på Finnair sine nettsider. De legger ut billige billetter Ivalo-Helsinki innimellom.

Vet jeg vurderte å ta tog fra Helsinki til Åbo. Det er ikke så lange biten.

Gjest catiki21

Vi har sjekket litt - sett på en campingplass rett i nærheten(?) , og der er det plass - og man kan bestille med 2-dagers billetter osv - men er SÅ usikker på om dette er noe som er topp...

Vi har vært i Legoland på i Dyreparken i Kristiansand, og det likte ungene svært godt.

Kom til dyreparken i kristiansand. Jeg skal gi god service:)! Skal kanskje jobbe der. Dyreparken er det beste som er i Norge synes jeg! Jeg vet ikke hva som er best av Finland eller Sverige i de parkene der. Men bestilling må hvertfall skje fort, ambefaller jeg dere! Håper det uansett blir en super ferie!

Gjest Tatjana

Vi har vært begge steder.

Da min eldste var fem år var vi i Mummidalen. Vi tok fly fra Oslo til Helsinki, byttet fly der og fløy til Åbo. Vi bodde på hotell i Åbo, og det gikk egne busser derfra til mummidalen hver dag. Vi brukte to dager der, og var fornøyd med det. Femåringen syntes det var helt topp.

Astrid Lindgrens verden slo ikke an her i huset. Den eldste var 8 år og nr to var to og et halvt år da vi var der. Vi kjørte bil da. De syntes parken var kjedelig. ikke noe å gjøre, bare gå og se. De kunne selvfølgelig gå inn i noen av husene, men men det var ikke mye å foreta seg der. Bare gå og kikke. Så vi var fort ferdige der.

Gjest Elextra

Kom til dyreparken i kristiansand. Jeg skal gi god service:)! Skal kanskje jobbe der. Dyreparken er det beste som er i Norge synes jeg! Jeg vet ikke hva som er best av Finland eller Sverige i de parkene der. Men bestilling må hvertfall skje fort, ambefaller jeg dere! Håper det uansett blir en super ferie!

Er du kjent ved dyreparken? Hvor vil du anbefale å bo med små barn?

Er du kjent ved dyreparken? Hvor vil du anbefale å bo med små barn?

I hyttegrenda rett utenfor eller i Kardemomme by, hvis du har mye penger og kan langtidsplanlegge - eller reiser utenom Sabeltann-sesongen.

Evt. på hotellet (Rica Dyreparken) hvis dere ikke vil ha selvhushold. Det er barnevennlig og rett utenfor parken, men har små rom (som man ikke trenger være så mye på fordi det er div. lekerom osv. der).

Alle disse finner du info om på dyreparkens nettsider, under "Overnatting på Sørlandet".

Et annet barnevennlig sted som er mye billigere, er studentferieleilighetene på Roligheden:

http://www.studentiagder.no/ferieleiligheter.aspx

Gangavstand til stranda, lekemuligheter utenfor og kort vei til både sentrum og Dyreparken (spesielt hvis du har med egen bil).

Gjest Elextra

I hyttegrenda rett utenfor eller i Kardemomme by, hvis du har mye penger og kan langtidsplanlegge - eller reiser utenom Sabeltann-sesongen.

Evt. på hotellet (Rica Dyreparken) hvis dere ikke vil ha selvhushold. Det er barnevennlig og rett utenfor parken, men har små rom (som man ikke trenger være så mye på fordi det er div. lekerom osv. der).

Alle disse finner du info om på dyreparkens nettsider, under "Overnatting på Sørlandet".

Et annet barnevennlig sted som er mye billigere, er studentferieleilighetene på Roligheden:

http://www.studentiagder.no/ferieleiligheter.aspx

Gangavstand til stranda, lekemuligheter utenfor og kort vei til både sentrum og Dyreparken (spesielt hvis du har med egen bil).

Takk :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...