Gjest svært usikker mamma Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Datteren vår sliter med ufrivillig vannlating, men det har ikke alltid vært slik. Hvorfor jeg sier ufrivillig er fordi hun beskriver det slik selv. "Plutselig bare renner det ut tiss selv om jeg ikke er tissetrengt!" Så det virker ikke som det er fordi hun venter for lenge med å gå på do. Da hun sluttet med bleier hadde hun en del uhell om dagen i starten (men mindre enn mange andre, så hun var nok ikke ekstrem på noen måte), men vi fikk klart inntrykk av at dette hadde med vilje og psykisk modenhet å gjøre. Hun kunne nekte å gå på do, selv om vi så at hun måtte og hun utsatte gjerne dobesøket til aller siste liten og gjerne til litt for sent. Om natten var hun alltid tørr (4 uhell på 4 år og alle pga stort væskeinntak før legging). Denne donekten vokste hun imidlertid av seg etterhvert og var tørr i måneder i strekk, men kunne plutselig ha et par uker hvor det skjedde uhell et par-tre ganger (da også alltid om dagen og ofte bare noen dråper). Slik har det vært siden hun ble ca. 4 år. Donekten snudde og ble til tissehysteri i skolestartalder. Da kunne hun gå på do tre ganger på et kvarter før hun skulle dra med bussen til skolen, fordi hun syntes hun måtte tisse og ikke ville tisse på seg. Nå føler vi at problemet har økt og fått en litt annen karakter. Først hadde hun kun slike "uhell" om dagen. Nå opplever hun også at hun våkner om natten uten å føle trang til å tisse, men så renner det plutselig ut tiss. Om dagen kommer det stadig tiss i trusa (ikke hver dag, men ofte). Hun opplever det som å tisse på seg, selv om det bare er en flekk i trusa som ikke smitter videre til resten av klærne. Vi har lurt på om det er psykisk og på mange måter virker det slik, men mitt inntrykk er nesten at det er det fysiske problemet som kommer først. Altså, at det blir psykisk fordi hun ikke føler at hun har kontroll. Hun kjenner ikke at hun må tisse (hun kan være tissetrengt også, altså, så hun har refleksen). Vi har testet for urinveisinfeksjon (siden hun også har mye magevondt) et utall ganger med 1 positiv og resten negativt resultat. Noen som har liknende er faring og tips til hva det kan være? Bør hun utredes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har vært borti noe lignende med datteren min som nå er 8 år. Hun ble tørr ganske tidlig, og var helt tørr helt til hun ble 6. Da fikk hun plutselig disse rundene med helt ukontrollert blære. Hun rakk ikke å gå på toalettet når hun kjente hun måtte. Hun ble til tider våt flere ganger om dagen, VELDIG plagsomt! Det gikk ikke lang tid før hun fikk urinveisinfeksjon, men som vi har forstått i ettertid: det var en FØLGE og ikke en ÅRSAK. Etter mange runder hos lege, gjentatte infeksjoner og fortvilelse ble vi til slutt sendt til utredning på barneklinikken. Og der fant de ut hvorfor: Hun tømmer ikke blæren ordentlig. Det har hun antakelig aldri gjort, hun tisser bare "halvparten" eller noe før hun løper videre. Dermed blir blæren fullt opptatt med å holde igjen denne væsken, og får ALDRI HVILE. Etter en stund - noen år for hennes del - ble den HELT UTSLITT fordi det aldri var tomt, og mistet kontrollen totalt. Løsning: hun må lære seg å tømme blæren helt. Og det krever stor konsentrasjon og tålmodighet. Hun øver og øver, har blitt bedre, men ennå ikke helt bra. Vi fikk målt resturin i blæren for å påvise dette. Fikk høre at dette var et typisk forløp, og at det kun er jenta selv som kan bestemme seg for å bli bra igjen. Håper dere finner utav det, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei :-) Jeg har gitt et svar på temaet under "samliv - nattevandring", hvis du vil lese om et forslag til løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amtyst Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har vært borti noe lignende med datteren min som nå er 8 år. Hun ble tørr ganske tidlig, og var helt tørr helt til hun ble 6. Da fikk hun plutselig disse rundene med helt ukontrollert blære. Hun rakk ikke å gå på toalettet når hun kjente hun måtte. Hun ble til tider våt flere ganger om dagen, VELDIG plagsomt! Det gikk ikke lang tid før hun fikk urinveisinfeksjon, men som vi har forstått i ettertid: det var en FØLGE og ikke en ÅRSAK. Etter mange runder hos lege, gjentatte infeksjoner og fortvilelse ble vi til slutt sendt til utredning på barneklinikken. Og der fant de ut hvorfor: Hun tømmer ikke blæren ordentlig. Det har hun antakelig aldri gjort, hun tisser bare "halvparten" eller noe før hun løper videre. Dermed blir blæren fullt opptatt med å holde igjen denne væsken, og får ALDRI HVILE. Etter en stund - noen år for hennes del - ble den HELT UTSLITT fordi det aldri var tomt, og mistet kontrollen totalt. Løsning: hun må lære seg å tømme blæren helt. Og det krever stor konsentrasjon og tålmodighet. Hun øver og øver, har blitt bedre, men ennå ikke helt bra. Vi fikk målt resturin i blæren for å påvise dette. Fikk høre at dette var et typisk forløp, og at det kun er jenta selv som kan bestemme seg for å bli bra igjen. Håper dere finner utav det, lykke til! Tusen takk for svar! Hun opplever at det renner ut litt urin når hun reiser seg fra do også og det har gjort at jeg har tenkt på sprengt blære som er blitt slapp og sliter med å slippe ut alt etterhvert. Samtidig har hun det mer i perioder og det stemmer ikke helt. Urinveisinfeksjon har hun ikke hatt siden den første gangen vi testet det, så det er ikke et problem som har kommet etterhvert. Hm, dette er ikke lett. Men jeg tar det med meg og vurderer fortløpende! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amtyst Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei :-) Jeg har gitt et svar på temaet under "samliv - nattevandring", hvis du vil lese om et forslag til løsning. Overanspent er noe som virkelig stemmer på min datter! Hun er kontrollfrik og da mener jeg kontrollfrik og perfeksjonist og jeg har mistanke om at iallfall magevondten kan ha psykisk årsak. Dette er verdt et forsøk! Og virker ikke det, går jeg rett til legen og sjekker om problemet kan være det som "mermaid" foreslår. Føles utrolig deilig å ha noen konkrete tråder å nøste! Blir sprø av å gruble og bekymre meg uten å ane hva jeg skal ta meg til (etter flere negative urinprøver for å teste for urinveisinfeksjon tørr jeg knapt å gå til legen i redsel for å bli tatt for å være hysterisk mor...). TUSEN TAKK! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Overanspent er noe som virkelig stemmer på min datter! Hun er kontrollfrik og da mener jeg kontrollfrik og perfeksjonist og jeg har mistanke om at iallfall magevondten kan ha psykisk årsak. Dette er verdt et forsøk! Og virker ikke det, går jeg rett til legen og sjekker om problemet kan være det som "mermaid" foreslår. Føles utrolig deilig å ha noen konkrete tråder å nøste! Blir sprø av å gruble og bekymre meg uten å ane hva jeg skal ta meg til (etter flere negative urinprøver for å teste for urinveisinfeksjon tørr jeg knapt å gå til legen i redsel for å bli tatt for å være hysterisk mor...). TUSEN TAKK! Jo, bare hyggelig. Håper det kan fungere greit. Litt ang. type magnesium: Magnesium asporotate fra Solaray er best. (Helsekost). Hvor gammel er personen? Fra ca 5-8 år, pleier jeg å gi ca 200 mg om kvelden, men over 9 år, ca 3-400 mg. Over 12 år, 4-500 mg. Vurderer litt ut ifra andre symptomer også. Stiv nakke/muskler generelt, voksesmerter osv. Alle disse indikerer ofte magnesiummangel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amtyst Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Jo, bare hyggelig. Håper det kan fungere greit. Litt ang. type magnesium: Magnesium asporotate fra Solaray er best. (Helsekost). Hvor gammel er personen? Fra ca 5-8 år, pleier jeg å gi ca 200 mg om kvelden, men over 9 år, ca 3-400 mg. Over 12 år, 4-500 mg. Vurderer litt ut ifra andre symptomer også. Stiv nakke/muskler generelt, voksesmerter osv. Alle disse indikerer ofte magnesiummangel. Stiv nakke, ja, men dette stammer fra fødselen (trodde jeg iallfall, hun var/er ganske skjev). Voksesmerter, nei. Alder: Snart 7, men er like lang som en 9-åring (132 cm og veier 25 kg?). Veldig rask vekst kan vel gi vitamin/mineralmangel vil jeg tro? Rekker ikke spise nok på et vis? Du har ikke tilfeldigvis noen tips mot PMS også? Vitamin/mineraltilskudd, mener jeg. Har hatt to utarmende svangerskap (hyperemesis)....selv om vekta endte med å bli høy nok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2111822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jo, bare hyggelig. Håper det kan fungere greit. Litt ang. type magnesium: Magnesium asporotate fra Solaray er best. (Helsekost). Hvor gammel er personen? Fra ca 5-8 år, pleier jeg å gi ca 200 mg om kvelden, men over 9 år, ca 3-400 mg. Over 12 år, 4-500 mg. Vurderer litt ut ifra andre symptomer også. Stiv nakke/muskler generelt, voksesmerter osv. Alle disse indikerer ofte magnesiummangel. Jeg skal jammen også prøve magnesium i tillegg. For vi er ikke helt kvitt problemet selv om vi har fått en "oppskrift". Skader ikke med ekstra hjelp :-) Min datter har ihvertfall ikke voksesmerter. Hun vokser veldig LITE, er laaaaangt under gjennomsnittet for sin alder. Er til utredning for dette også, dvs det tar EVIGHETER å få noe svar fra sykehuset, skjer ingenting, har mast og mast uten resultat... ikke engang fått vite svar på prøver fra juni i fjor! Var ikke analysert i oktober ihvertfall... Jaja, det var en digresjon. Takker for tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2112002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hvis problemet er at hun ikke tømmer blæra ordentlig kan hun prøve dobbelt-tissing. Hun tisser, teller sakte til 30 og tisser igjen. Da skal det egentlig ikke komme noe, men hvis det gjør det har hun ikke tømt seg ordentlig. Dette gjøres ved hvert dobesøk til det ikke kommer mer andre gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263368-ufrivillig-vannlating-snart-7-%C3%A5r-langt-men-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2112021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.