Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min får flutide morgen og kveld, to puff. Og ventoline 2-6 ganger daglig også to puff. Glemte å spørre legen om han skal ha begge dosene med en gang?? Han sa "puff puff" så regner med det, men vil sjekke allikevel. Skal han ha ventoline først om morningen? Mener å huske noen her sa det sist han prøvde de med.?

Noen med peil her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263411-astmamed-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Når legen sier to puff, er det greit å gi dem rett etter hverandre - men riste beholderen mellom.

Det er best å gi Ventoline først fordi da åpnes luftveiene. Dermed kommer den betennelsesdempende medisinen Flutide bedre til. F.eks. vente et par minutter mellom de to ulike medisintypene.

Gjest annlovinda

Vi har fått beskjed av legen om at når han skal ha både flutide og ventoline skal han alltid ha ventoline først. Også vente 5-10 min. før flutide gis.

Når han skal ha to puff gir vi de rett etter hverandre. Et puff i babyhaler, puster inn og ut 10 ganger, så et puff til, puster inn/ut i babyhaleren 10 ganger til.

Husk å gi gutten noe å drikke etter at han har fått flutide.

Du skal gi de to dosene med ventoline med 30 sekunders mellomrom ca. Han skal puste i det "røret" i 6-8 åndedrag på hver dose. Så venter du 10 min og gir Flutide på samme måte. Men vær nøye med munnskylling etter flutide. Dvs la ungen drikke vann etterpå;-)

Gjest trultemor26

Han kan få ventoline ca 10 minutter før han får flutide. Snuppa her i hus får flutide morgen og kveld i forbindelse med frokost og kveldsmat, 3 puff får hun da, har akkurat økt dosen. Så skal hun ha ventoline så har jeg gitt henne det før måltidet, så får hun flutiden etter.

Først rister du medisinen, så puffer du og så puster ungen. Så rister du igjen før neste puff.

Er gutten din flink til å puste i røret? Her i huset er det ofte en utfordring, må finne på noe nytt nesten hver gang som gjør henne opptatt.

Du skal gi de to dosene med ventoline med 30 sekunders mellomrom ca. Han skal puste i det "røret" i 6-8 åndedrag på hver dose. Så venter du 10 min og gir Flutide på samme måte. Men vær nøye med munnskylling etter flutide. Dvs la ungen drikke vann etterpå;-)

Hmmm.... Fem åndedrag står det i vedlegget til babyhaleren.

Annonse

Åja, da puster og peser lille gullet for lenge i det røret. Men det har nå ikke så mye å si om de puster i den 5 eller 10 ganger, bare de får i seg medisinen!

Sant nok. :) Begynte bare å lure om jeg hadde latt han puste for lite. For ikke alltid like gøy å ha den over munnen så lenge. Men det går stort sett veldig bra. Han smiler og kaster smokken når jeg kommer med medisinene. Så foreløpig synes han det er litt gøy (så sant han ikke er trøtt eller grinete da)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...