Gå til innhold

Vil bare være i fred!

Anbefalte innlegg

Gjest snøft!

Jeg er egentlig bekymret for sønnen min som går i 1. på videregående. Han tilbringer mesteparten av tida hjemme inne på rommet sitt, spiller GTA eller sover. Vi bor trangt og er mange, så jeg forstår godt han ikke vil være i stua sammen med småsøsken og mor, men likevel...

Han er sløv, har bare 2-ere på skolen, og stor motstand mot å gjøre noe som helst av skolearbeid. Jeg er begynt å lure på om han kan ha hatt dysleksi eller oppmerksomhetsproblemer gjennom hele skolegangen uten at noen av oss har oppdaget det! Han har veldig motstand mot å gjøre noe som helst som tar tid eller konsentrasjon. Er utålmodig og blir lett sur og ufordragelig.

I tillegg er han veldig opptatt av utseendet, timer foran speilet og vil å begynne å trene og spise proteinpulver for å få muskler. Men er egentlig veldig slapp, som en sekk, veldig treg i alt han gjør og når han begynner på aktiviteter, mister han fort interessen.

Hobbies: Ut med kamerater og kjøpe klær, spise kebab, sammenligne vekt og muskler og drømme om å tjene raske og store penger.

Er det slik tenåringer er - ? Og skal jeg bare la ham i fred - når han ikke vil, er det vel ikke noe jeg kan gjøre, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263438-vil-bare-v%C3%A6re-i-fred/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig normalt, tror jeg. Broren min var likedan. Han er nå 21, men husker han var slik da han var 17-18 år. Han begynte da å løfte vekter istedetfor å gå på ski slik han gjorde tidligere. Ellers var han med kamerater/kjæreste, kjørte bil eller så på film og han gjorde det sånn passelig godt på skolen. Han brukte også proteinpulver og _selvsagt_ er de opptatte av utseendet! :-)

I dag er han en flott, stor (muskuløs, for han løfter fortsatt mye vekter), utrolig ok, ung mann.

La ham være, så lenge han klarer seg bra og ikke gir uttrykk for noe annet.

hidi, the scorpion

Helt normalt! Det er da guttene begynner å virkelig interessere seg for motsatt kjønn og være med kamerater, på et annet plan...

Min sønn er akkurat slik for tiden, men jeg nevner fremtid og viktigheten av å ha litt gode karakterer, avogtil!

Så lenge det ikke er dop i bildet, og omgangskretsen hans er OK, så ville jeg ikke sagt for mye.

Det blir fort folk av disse unge òg!

Jeg har en gutt som er like gammel, og ja, vi merker at han i stadig større grad vil være i fred! Han er på MSN og spiller FM når han er på rommet sitt, og vil helst ikke at vi skal komme i tide og utide. Jeg må nesten mase på ham for å få tilbrakt kvalitetstid med ham! :-) Han er flink på skolen da, og trener mye! Som jeg sa til faren hans i går: enten løper han etter jentene, eller så bare løper han!

Men i går kl. 21.40 kom han naturligvis og ville prate om løst og fast, men da er jo Dr. House på NRK! Det endte med at vi så på sammen.

Tror det er veldig typisk for gutter å løsrive seg litt i den alderen!

mvh

Han høres ut som en typisk tenåring.

Det eneste jeg ville bekymret meg for her var karakterene, men heller ikke det er uvanlig. Jeg ville passet på at han gjør lekser, og at han ikke finner på noe farlig for å få større muskler (lite sannsynlig dog).

Jo, det er slik tenåringer er. Hvis du er bekymret for skolearbeidet hans ville jeg tatt det opp med han. Men ikke samtidig som du tar opp alle andre ting du irriterer deg over.

Det kan jo hende han trenger hjelp i ett eller flere fag. Tilby mattekurs, helgetur til London el. hvis du har råd til det. Hvis ikke kan du jo fortelle at du vil VÆRE der, og at du gjerne vil se over noen av leksene hans. Feks neste stil. Det er sikkert et motivasjonsdytt han trenger..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...