Gå til innhold

Er vi besatt av frisk luft?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg leser at mange lar de små sove ute i vogna i all slags vær. Jeg fatter bare ikke hvorfor det skal være spesielt bra å sove ute i kulda.

Jeg ser at flere hevder at barna sover bedre da, og at det er så viktig med frisk luft.

Men er det ikke frisk nok luft med et relativt kjølig soverom (15 grader) der man lufter gjevnlig. Er det noe "magisk" med uteluften som jeg går glipp av?

Eller er det kulden i seg selv som regnes som bra? Og i så fall, hvordan går det da an å vokse opp i et land der det aldri er så kaldt som her?

Pippelippen min sover helt klart best i senga si. Der er det mørkt og stille og trygt. Og relativt varmt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263450-er-vi-besatt-av-frisk-luft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjernen og kroppen fungerer best og er roligst på frisk luft. Lufta inne vil stort sett alltid har mer co2 i seg enn den ute, så lenge man ikke har like bra luftgjennomstrømning som ute, og det skal jo godt gjøres. Hra ldri vært skadelig med frisk luft, mens innelufta er kunstig og mer oksygenfattig enn utelufta, noe som kan føre til hodepine osv.

fuji1365380447

Hjernen og kroppen fungerer best og er roligst på frisk luft. Lufta inne vil stort sett alltid har mer co2 i seg enn den ute, så lenge man ikke har like bra luftgjennomstrømning som ute, og det skal jo godt gjøres. Hra ldri vært skadelig med frisk luft, mens innelufta er kunstig og mer oksygenfattig enn utelufta, noe som kan føre til hodepine osv.

Mener du at vanlig inneluft i et hus er oksygenfattig og dårlig?

Hos oss så trekker det litt fra vinduer og dører, vi lufter litt, og vi går jo ut og inn.

Kan ikke forestille meg at det gir dårlig inneluft. Og på soverommet luftes det jo...

hidi, the scorpion

Og da tar du med eksos, piperøyk, industrigifter...

Iskald luft er _ikke_ bra for små barn...

Du bør nok ha en bedre begrunnelse!

Og da tar du med eksos, piperøyk, industrigifter...

Iskald luft er _ikke_ bra for små barn...

Du bør nok ha en bedre begrunnelse!

Her prater vi om -frisk- luft.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=frisk&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Annonse

Mener du at vanlig inneluft i et hus er oksygenfattig og dårlig?

Hos oss så trekker det litt fra vinduer og dører, vi lufter litt, og vi går jo ut og inn.

Kan ikke forestille meg at det gir dårlig inneluft. Og på soverommet luftes det jo...

Ikke nødvendigvis dårlig, men dårligERE enn ute ja. Uansett hvor mye det trekker og man lufter så får man rett og slett bare ikke den luftsirkulasjonen som ute.

Mine tre unger har kun sovet ute i vogna si hvis vi allerede har vært på trilletur og jeg vil unngå å vekke dem når vi kommer hjem. Ellers har de sovet enten i senga si eller på sofaen. Minsten sover forøvrig ute når hun er i barnehagen.

Den eldste var mye syk som liten (pga store mandler), mens de to yngste har vært veldig lite syke!

Ikke nødvendigvis dårlig, men dårligERE enn ute ja. Uansett hvor mye det trekker og man lufter så får man rett og slett bare ikke den luftsirkulasjonen som ute.

Luftventilasjonsanlegg finnes jo iallefall i alle nye hus nå. Ventilasjonsfilteret har pollenfilter, så man slipper iallefall pollen innendørs!

*prøver å overbevise piraye*

Hvis datteren din sover best inne så fortsett med det og bry deg ikke om hva eventuelle andre sier om den saken.

Men jeg innbiller meg litt at man bør ha litt frisk luft hver dag (også barn). Selv blir jeg mye mer opplagt når jeg har vært ute.

Selv har jeg en søster som ikke klarer å sove innendørs på dagtid.

Luftventilasjonsanlegg finnes jo iallefall i alle nye hus nå. Ventilasjonsfilteret har pollenfilter, så man slipper iallefall pollen innendørs!

*prøver å overbevise piraye*

Heheh. Du skal ha "thumbs up" for iherdig forsøk! :P

For å omformulere meg; jeg mener ikke at man på død og liv skal kaste ungene ut når de skal sove, jeg bare konstaterer at det ikke er en statshemmelighet at utelufta er bedre enn innelufta(såfremt man ikke bor midt i oslo da...). Pga luftsirkulasjon og sånn.

Trådstarter spør hva som er det store med uteluft; vel, kvalitet, mener jeg. Men det er dermed ikke sagt at inneluft nødvendigvis er dårlig, bare at uteluften som oftest er bedre.

That's it! No offends to anyone. :) Hafint.

Annonse

Det er forskjell på¨å være ute og å sove ute. Her er det ca- 15' nå. Det kunne ikke ramle meg inn å drasse med meg soveposen ut nå og legge meg til å sove, derfor tror jeg ikke snuppa vil det heller. Vi er jo ute ca en time hver dag, men det er forskjell på å leke og å sove. Dessuten er det ikke bra å være lenge ute for små barn og de med hjerteproblem hvis det er mer enn -10'.

Gutten min på to har nesten alltid sovet ute på dagtid, men vi bor skjermet til ift trafikk og forurensning. Jeg merker stor forskjell på humøret og formen hans de dagene han har sovet inne, det er akkurat som om det ikke er "like bra" som å ha seg en lur ute.

Så for han er det definitivt best å sove ute! Jeg har absolutt tro på at det er best med litt frisk luft hver dag, og selv om han leker ute både i barnehagen og hjemme så blir det kanskje ikke mer enn max to timer.

Snart kommer det en lillesøster i hus, og hun kommer også til å bli lagt ut for å sove. For meg skal det veldig mye til før jeg velger å la dem sove inne.

Men finn ut hva som fungerer for deg og dine barn du, hvis de sover best inne så fortsett med det! Uten å ha dårlig samvittighet for at de ikke får "nok frisk luft"....

Heheh. Du skal ha "thumbs up" for iherdig forsøk! :P

For å omformulere meg; jeg mener ikke at man på død og liv skal kaste ungene ut når de skal sove, jeg bare konstaterer at det ikke er en statshemmelighet at utelufta er bedre enn innelufta(såfremt man ikke bor midt i oslo da...). Pga luftsirkulasjon og sånn.

Trådstarter spør hva som er det store med uteluft; vel, kvalitet, mener jeg. Men det er dermed ikke sagt at inneluft nødvendigvis er dårlig, bare at uteluften som oftest er bedre.

That's it! No offends to anyone. :) Hafint.

Hvorfor anbefales da ikke befolkningen som sådan (uansett alder) å sove ute i langt større grad enn hva som praktiseres? Svært mange har jo en terrasse/veranda og har utmerket mulighet til å sove ute..!?

Hvorfor anbefales da ikke befolkningen som sådan (uansett alder) å sove ute i langt større grad enn hva som praktiseres? Svært mange har jo en terrasse/veranda og har utmerket mulighet til å sove ute..!?

Så små barn er ikke ute annet enn når de er i vognen, i motsetning til resten av befolkningen som har anledning til å ta seg en tur ut i ny og ne. At ikke alle gjør det er en annen sak, men det anbefales jo at man kommer seg ut i frisk luft i løpet av dagen.

Mine unger har sovet best i sengene sine, så de har sovet mest inne. Men vi har gått mange turer med dem nettop for at de skal få sin dose med frisk luft.

Beviler du at mange unger sover bedre ute? Det gjør ikke jeg, og når de da i tillegg får fordelen av å være mer ute i frisk luft, forstår jeg ikke hvor du vil.

Men jeg tror ikke det er skadelig at barna sover inne heller, det har f.eks. mine gjort og de er da friske og fine :-)

Mine sov bra ute de. I all slags vær. Ikke når det var under -10.

De har ikke tatt skade av det.

Frisk luft er sundt.

Sovet ute i vogn har også gått i perioder. De har også hatt lange perioder hvor de har sovet inne i sengen.

Våre naboer har en liten gutt på 3mnd som sover ute nå når det er så kaldt (bor på østlandet). Går helt fint, er lunt og godt inne i vognen!

Skjønner ikke hvorfor de ikke skal sove ute, de har jo ull fra innerst til ytterst gjerne ull rundt eller dyner, bag, softbag... Kan ikke tenke meg at noen legger barna sine ut tynnkledd og uten beskyttelse nå.

HAr også gått masse tur med vogn, ikke tatt vognen inn når de har sovet lengre enn turen varte, da fikk de bare sove til de våknet, de sov gjerne lengre ute enn inne :-)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...