Gå til innhold

Noen ganger har jeg så lyst til å si noe..!

Anbefalte innlegg

Gjest nabodama

-Om måten folk behandler ungene sine på.. Men det er jo noe av det verste man kan gjøre, alle er jo så hårsåre når det gjelder akkurat dette..Men noen ganger får jeg bare SÅ lyst.

F.eks På kjøpesentre eller på en butikk. En mor/far kommer med en vogn med en liten baby i, det er kaldt regn ute, så vognen har regntrekket på.(Gjerne myggnetting under regntrekket også!) Inne. Nede i vogna høres ilter gråt mens foreldrene bare rugger og rugger på vogna for å få ungen til å "sovne". Det er nesten så Jeg kjenner jeg begynner å svette og må gå fra stedet.Har så lyst til til å gå bort og si "tror du ikke det er litt varmt og dårlig med luft der inni vogna?" "lukk opp trekket, ta av myggnettingen (hærregud..)og åpne voksiposen så ungen ikke kveles!

Voksne åpner jo alltid på klærne sine på kjøpesenter, men hvorfor er det så mange som triller rundt på unger i bobledress og lue?

Samme er det om sommeren også.. for alle som har prøvd å stikke hodet inn under kalesjen på ei barnevogn på en varm solskinnsdag vet hvor stillestående lufta er der inne.. Og hvor varmt!

Likevel går folk rundt med myggnetting, oppslått kalesje, og også ofte hvite "kluter" hengende forran åpningen. Det er så fælt å se på!

- men ungen blir sikkert rolig av det -

Et helt motsatt tilfelle er nå om vinteren, hvor jeg ser unger som sitter i vogner med armene stikkende ut- uten votter - hendene er røde av frost.. og den som triller har selvfølgelig votter på..

Møtte engang en bekjent som hadde med seg en skrikende gutt på knapt et år, faren sa til meg "jeg skjønner ikke hvorfor han skriker sånn" ... og etterpå tenkte jeg med meg sel : Hvorfor sa jeg ikke "kanskje han fryser sånn på hendene.." (de var helt røde) men får ikke til å formidle det"..?

Angrer på at jeg ikke sa det, for han kjente jeg jo litt..

men til fremmede er det vel ikke lov..ELLER?

Hva mener dere...?

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Er så enig med deg! Tror mange foreldre ikke tenker over det engang.

Snakket nettopp med en mamma til en nyfødt, og hun var veldig bevisst på problemet.

Hvorfor tar ikke helsestasjonene dette opp som tema?

Barn sitter/ligger stille, og kan ikke sammenlignes med foreldre som løper hit og dit...

Fødte min første for 23 år siden og jeg var veldig bevisst på temperaturen til babyen/ barnet.

Men det er forferdelig vanskelig å si noe!

Gjest Viktig!!

Joda, man kan se mye rart. Men det kan jo også tenkes at noen reagerer på ting vi gjør også?

Og det med votter - det er ikke bestandig like lett å få vottene til å bli værende på små hender...

Hvis du tar på vottene inne går de fort av igjen, men hvis du tar de på ute, så kanskje de blir der på grunn av kulda.

Da mitt barn ble født fikk vi klar beskjed på fødeavd å kle av barnet når vi går inn noen plasser og det er jeg kjempeglad for.

Mange foreldre er livredde for at barna skal fryse, men man må jo tenke på at de skal ha like mye klær på som oss.

De har jo også en liten kropp og lite å fordele varmen på.

DE blir fort varme og fort kalde.

Hender og hode ++ er viktig å holde varme på grunn av faren for blodpropp siden blodet tykner når vi er kalde.

viktig

Prinsessemamma

Hvis du tar på vottene inne går de fort av igjen, men hvis du tar de på ute, så kanskje de blir der på grunn av kulda.

Da mitt barn ble født fikk vi klar beskjed på fødeavd å kle av barnet når vi går inn noen plasser og det er jeg kjempeglad for.

Mange foreldre er livredde for at barna skal fryse, men man må jo tenke på at de skal ha like mye klær på som oss.

De har jo også en liten kropp og lite å fordele varmen på.

DE blir fort varme og fort kalde.

Hender og hode ++ er viktig å holde varme på grunn av faren for blodpropp siden blodet tykner når vi er kalde.

viktig

Blodpropp hos babyer?? Greit at man skal holde dem varm på hodet fordi hodet er stort i forhold til kroppen og de taper mye varme fra hodet, og da blir kalde/nedkjølt, men jeg fikk beskjed om fra helsesøster at babyer er nesten alltid kald på hender og føtter, og at det er helt normalt og IKKE farlig.

Blodpropp hos babyer?? Greit at man skal holde dem varm på hodet fordi hodet er stort i forhold til kroppen og de taper mye varme fra hodet, og da blir kalde/nedkjølt, men jeg fikk beskjed om fra helsesøster at babyer er nesten alltid kald på hender og føtter, og at det er helt normalt og IKKE farlig.

Det går da sikkert an at babyer og får blodpropp. Det kan man da få i alle aldre. Er ikke bare gamle folk som får det.

Annonse

Det med nedpakkede babyer er jeg så enig i, synes det er helt merkelig.. Burde jo være instinkt å løfte litt på dyner og tepper når man kommer inn der det er varmt, jeg kjenner det er en automatisk refleks i meg, hvertfall..!

He-he, ja det med reflekser er jeg helt enig i! Og mine (nå store) barn har for lengst gjennomskuet meg: "kle på deg litt mer" blir som regel besvart med "fryser du, mamma?"

Klassikeren hjemme hos oss er jo: "Nå må dere vel snart være så trøtt at dere går og legger dere" blir alltid besvart med "Jasså er du trøtt nå? Også skal VI gå og legge oss?"

mvh

Gjest altfr tynn

tenkte mere generelt hos mennesker.

Ble nok litt misforstått.:)

He-he, ja det med reflekser er jeg helt enig i! Og mine (nå store) barn har for lengst gjennomskuet meg: "kle på deg litt mer" blir som regel besvart med "fryser du, mamma?"

Klassikeren hjemme hos oss er jo: "Nå må dere vel snart være så trøtt at dere går og legger dere" blir alltid besvart med "Jasså er du trøtt nå? Også skal VI gå og legge oss?"

mvh

Hi-hi :-)

Hender og føtter er jo aldri noen målestokk på om barnet er passe varmt, da må man jo kjenne på kroppen (nakken/ryggen/magen) har jeg lært. Men det er klart at selvfølgelig er man _for_ kald på rosa små hender ute i kuldegrader uten votter på....

Når det er sagt så var alltid min gutt et veldig varmt barn som trengte mindre klær på enn andre gjorde da han var spedbarn. Jeg syns det verste er å se barn som er altfor varme, huffameg, det er noen ganger det er vanskelig å la være å si noe ja....

Helt enig med deg. Jeg tenker det samme når jeg ser sånt. Tenker "uff, stakkars liten". Første jeg gjør når jeg kommer inn på en senter er å "åpne" vogna og ta av evt. lue, votter og jakke på gutten min. Vet godt hvor fælt det er å være for varm. Svogeren min har vært mye ute med gutten sin nå mens det har vært kaldt, og han mangler ALLTID votter. :( Han er rødfrossen på hendene og helt tørr i huden. Jeg sier alltid i fra jeg, siden det er familie. Spør først gutten hvor han har gjort av vottene sine, så far om hvor vottene er er, eller at jeg påpeker at han er iskald. Han er to, så hjan kaster dem, men det går an å kjøpe klyper eller sånne votter med snor gjennom jakka så de ikke blir borte.

mvh

Jeg kjenner igjen de spørsmålene fra jeg selv var barn. :-)

Annonse

Da vesla var lita fikk vi beskjed om at rikshospitalet hadde målt luftkvaliteten i vogner med "forheng" foran til farlig dårlig. Og at selv myggnetting må brukes med fornuft fordi det fører til dårligere luftgjennomstrømning.

Når man legger til at overoppheting kan føre til krybbedød ...

Grøss.

Jeg har også et innebygd instinkt som gjør at jeg automatisk tar vekk regntrekk, åpner voksi-posen og tar av lue og votter når jeg kommer inn på f.eks. et kjøpesenter.

Når babyen ligger i voksiposen, har jeg ikke så inmari mye klær på henne. Som regel en strikkejakke utenpå bodyen eller genseren. Er hun våken åpner jeg kalesjen så hun kan ligge og titte på alle lysene i taket...det er pop!

Er jeg bare innom nærbutikken for å kjøpe brød, tar jeg ikke av. Det er gjort på 2-3 minutter.

Det går da sikkert an at babyer og får blodpropp. Det kan man da få i alle aldre. Er ikke bare gamle folk som får det.

Helt enig med deg , noen ganger har jeg også lyst til å si ifra .

Husker så godt en episode med meg selv som hovedperson... Det regnet ute , varmt var det også , og jeg var helt fersk mor . Hadde vært på shopping og tok bussen hjem , poden hylte som en stukken gris og ville ikke roe seg i vogna. Helt til jeg da kom på at kansje jeg skal lette litt på trekket... HERREGUD som jeg da følte meg ..ungen var jo helt kokt !!! Stakkars liten , tror du jeg følte meg som ei god mor den gangen ??

Vennlig hilsen ei mye mer erfaren mor :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...