Gå til innhold

Kan han få samvær??

Anbefalte innlegg

Gjest aine_25

Hei. Jeg har en liten gutt på snart to år som jeg har alene omsorgen for.Faren har ikke vist noen interesse inntil nylig da jeg fikk en telefon der han sa han ville treffe han. Vi bor 40 mil unna hverandre, gutten min har ikke sett sin far på snart ett år, han betaler ikke barnebidrag,eller støtter oss på noen som helst annen måte. Hvilke rettigheter har han med hensyn til samvær? Kan han bare komme å kreve gutten kun fordi han er far på papir? Etter min mening er han dessuten uskikket som far, hvordan skal jeg gå frem? Bør jeg kontakte advokat for å ligge et skritt foran?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263536-kan-han-f%C3%A5-samv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verken må eller bør sende gutten til en far han ikke kjenner uten videre.

Hvis han vil ha samvær, er en tilvenningsperiode et minimumskrav. Det er dessuten ikke slik at "vanlig samvær" er noe alle har automatisk krav på. Barnet har krav på samvær med sin far så sant samværet ikke er skadelig, men hvordan samværet skal være, er noe som må avtales i hvert enkelt tilfelle.

Hvorvidt faren er uskikket er det ikke du som avgjør. Jeg aner ikke hva argumentene dine er, så det er umulig å si om du vil nå frem med dem, men de bør helst være gode. Jeg ville tatt en tur på familievernkontoret først og fått en orientering der, det er gratis, og du kan gjerne komme alene.

Foreldre har ikke krav på samvær med barnet, det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre. Tenk litt på dette du. Uansett hvor lite interesse han har vist tidligere, så kan han endre holdning. Det er lov å forandre seg og da har barnet ditt kanskje godt av samvær med sin far? Kan være grei å ha noen andre i livet sitt enn bare mamma også.

Gjest josefine1

Enig med Josemi, det er barnet som har krav på smavær med far, ikke omvendt.

Tilbake til din situasjon, så må du jo være glad for at pappaen endelig har "våknet" ?

Jeg hadde nok krevd at pappaen måtte tatt seg noen helgeturer til dere først for å bli kjent med sønnen sin, og at han deretter, kanskje i noen år fremover dro til dere for å ha samvær i helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...