Gå til innhold

Re: Kan han få samvær??

Anbefalte innlegg

Gjest Aine_20

Jeg kan kanskje legge til at gutten min har en mann i livet sitt som han ser på som sin far. Jeg har dessuten gode grunner til å si at den ekte faren til barnet er usikket som far. Vet at det beste for barnet under normale forhold er å ha kontakt med begge sine biologiske foreldre, men ikke for enhver pris. Alt jeg lurer på er hvilke rettigheter hans ekte far har? Trenger ingen leksjon om hva som er best for barnet mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263545-re-kan-han-f%C3%A5-samv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ta kontakt med et familievernkontor da?

De har vel også taushetsplikt slik at du kan forklare situasjonen bedre enn du kan gjøre her.

Jeg ville ikke kontaktet advokat enda. Mange av dem er bare ute etter å suge penger ut av folk.

Det du trenger er noen som kan gi råd ut fra barnets beste, ikke ditt eller farens.

du er ute igjen idag også ....

Var det meg du siktet til? Var det du som slettet innlegget mitt? I såfall av hvilken grunn?

Svar:

Foreldre har ikke krav på samvær med barnet, det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre. Tenk litt på dette du. Uansett hvor lite interesse han har vist tidligere, så kan han endre holdning. Det er lov å forandre seg og da har barnet ditt kanskje godt av samvær med sin far? Kan være grei å ha noen andre i livet sitt enn bare mamma også.

Annonse

Gjest Aine_20

Var det meg du siktet til? Var det du som slettet innlegget mitt? I såfall av hvilken grunn?

Svar:

Foreldre har ikke krav på samvær med barnet, det er barnet som har krav på samvær med sine foreldre. Tenk litt på dette du. Uansett hvor lite interesse han har vist tidligere, så kan han endre holdning. Det er lov å forandre seg og da har barnet ditt kanskje godt av samvær med sin far? Kan være grei å ha noen andre i livet sitt enn bare mamma også.

Har ikke slettet noe innlegg tror jeg, er ikke helt inne i dette. Men om jeg så har slettet noe så var det ikke bevisst.

Akkurat, så du har funnet en ny mann som du vil at skal være barnets far, og derfor vil du nekte biologisk far kontakt. Du ønsker å holde han borte fra barnets liv fordi dette er best og mest praktisk for deg.

Hvilken muligheter faren har? Han har gode muligheter for å få samvær med faren, men det vil selvsagt bli stilt spørsmål om hvorfor han ikke har betalt bidrag og dette vil bli innkrevd (syns det er merkelig at det ikke er gjort alt da men), men det er ikke nok til å hindre han samvær.

Akkurat, så du har funnet en ny mann som du vil at skal være barnets far, og derfor vil du nekte biologisk far kontakt. Du ønsker å holde han borte fra barnets liv fordi dette er best og mest praktisk for deg.

Hvilken muligheter faren har? Han har gode muligheter for å få samvær med faren, men det vil selvsagt bli stilt spørsmål om hvorfor han ikke har betalt bidrag og dette vil bli innkrevd (syns det er merkelig at det ikke er gjort alt da men), men det er ikke nok til å hindre han samvær.

"det vil selvsagt bli stilt spørsmål om hvorfor han ikke har betalt bidrag og dette vil bli innkrevd "

Det er i sånne situasjoner jeg savner emoticons på dol.

Her skulle jeg hatt et "ruller-rundt-på-gulvet-og-ler-hysterisk" emoticon.

"det vil selvsagt bli stilt spørsmål om hvorfor han ikke har betalt bidrag og dette vil bli innkrevd "

Du kan jo bare bruke *ROFL*

;)

Har ikke slettet noe innlegg tror jeg, er ikke helt inne i dette. Men om jeg så har slettet noe så var det ikke bevisst.

Du har ikke slettet noe, ingen brukere har mulighet til å slette innlegg, det er det kun webbiser som kan, og muligens fagpersonene.

Annonse

Svar:

Innlegget ditt er ikke slettet - dette er en ny tråd.

Ja, da fikk jeg fremskaffet litt latter i dag også da, det var jo hyggelig.

Men neppe for den dette handler om, for selv om man ikke har betalt bidrag, så få man faktisk samværsrett om noen tror noe annet. Det skal nemlig mer til enn noen ubetalte bidrag å nekte noen samværsrett.

Ja, da fikk jeg fremskaffet litt latter i dag også da, det var jo hyggelig.

Men neppe for den dette handler om, for selv om man ikke har betalt bidrag, så få man faktisk samværsrett om noen tror noe annet. Det skal nemlig mer til enn noen ubetalte bidrag å nekte noen samværsrett.

Det vet jeg vel.

Men bidraget ser hun neppe noe til uansett.

Det skal veldig mye til før han kan bli nektet samvær. Men samvær med ham alene i starten er selvsagt uaktuelt. Det bør være sammen med deg (eller en annen gutten kjenner godt).

Hvis du mener han er så uskikket som far at han bør nektes samvær, tror jeg du må gå rettens vei.

Hvordan det er når han ikke betaler bidrag vet jeg ikke, men det trekker i alle fall ned.

Svar:

Visst har foreldre rett til samvær: "Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær." -barnelovens §43

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...