Gå til innhold

Barnebøker - har dere noen favoritter?

Anbefalte innlegg

Gjest Bokvennene

Hvilke bøker (bildebøker) liker du å lese sammen med barna dine? For mine barn har jeg disse favorittene som jeg kommer på akkurat nå:

Bøkene om Frosken ( av Max Velthuijs)

Bø og Bæ-bøkene

Når to-bøkene (Tor-Åge Bringsvær)

Albert Åberg-serien (spes. Albert Åberg er en tyv og Albert og Skybert)

Karsten og Petra-bøkene

Ludde-bøkene er morsomme (liker best de om den rampete bamsen og når Ludde skal kle på seg)

Hm..kommer ikke på så mye for øyeblikket.. Har noen noe å anbefale, noen skatter som faller i smak hos både store og små?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263570-barneb%C3%B8ker-har-dere-noen-favoritter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den lille muldvarpen som lurte på hvem det var som hadde bæsjet på hodet hans.

Dette er en utrolig morsom bok, med masse onomatopoetikon som skaper hysterisk latter hos oss.

Ellers er vi nesten altetende når det kommer til barnelitteratur. Men jeg liker ikke bøkene om Rampete Robin.

Gjest Bokvennene

Dette er en utrolig morsom bok, med masse onomatopoetikon som skaper hysterisk latter hos oss.

Ellers er vi nesten altetende når det kommer til barnelitteratur. Men jeg liker ikke bøkene om Rampete Robin.

Glemte Muldvarpen ! Herlig bok!

Gubben og Katta er bra! :-)

Vi har de fleste i den serien tror jeg. Har jo begynt å gå episoder på barne tv også nå har jeg sett.

Kardemommeby og Hakkebakkeskogen er også favoritter

Her er noen favoritter fra billedbok-perioden, i tilleg til de du nevner:

Pulverheksa-serien

Simon og Kaia-serien

Serien om gubben Petterson og katten Findus

Mamma Mø-serien

Datteren min elsket også "Solegget" av Elsa Beskow

Og lillebroren var glad i

"Jeg kan kjøre alle biler som fins", av Astrid Lindgrens datter Karin Nyman

Annonse

Ser at de fleste av våre favoritter allerede er nevnt i tråden.

En annen som slo veldig godt an her, husker jeg ikke navnet på dessverre - men det er en liten billedbok som handler om noen en liten potetlignende fyr fra en annen planet som besøker jorden. Han havner i mange pussige situasjoner fordi menneskene på den nye planeten faktisk tror han er en potet (!)

Jeg benytter sjansen til å legge ut en fin link også:

http://www.barnebokkritikk.no/

"Lille larven aldri mett" er en gammel klassiker som jeg selv elsket da jeg var liten.

Det er gøy å se at ungene er like glad i den som jeg var.

De bøkene vi leser oftest og som er de største favorittene her i huset er et par bøker vi har kjøpt gjennom Goboken. De heter "Hopp inn" og "Nå bytter vi" De er skrevet av Ian Whybrow og illustrert av David Melling.

Annonse

Nå er storesøster blitt 6 1/2 år, og menyen ser ganske annerledes ut enn for 3-4 år siden, men i aldersgruppa 2-4 år, er disse virkelig å anbefale:

Mick Inkepens skattkammer. 4 fantastisk søte og morsomme historier.

Barbro Lindgren: Den store boka om den ville ungen. 3 herlige historier - på nynorsk - om den ville ungen.

Kari Grossmans bøker har fenget veldig her også.

Janosch: Løvepappa og de sju ungene. Ellevill og morsom bok!

Vi leser mye, og har alltid gjort det, men bøkene ovenfor er de som har satt tydeligst spor i meg, i alle fall. Nå for tiden er det Astrid Lindgrens litt mer "avanserte" bøker som gjelder, som Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio, og alt av Roald Dahl. Anne-Cath Vestly er også populær. Storesøster kunne altså like godt ha vært barn da jeg var barn ; ). Vi tar gjerne imot tips til denne aldersgruppen, gjerne av litt nyere dato ...

Her i huset er det bare EN bok som gjelder, og det er Den lille muldvarpen som lurte på hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

"Gis bæsj? Nin bæsj? Jætt bæsj? Vovva bæsja muvve."

He he, den er jo helt fantastisk da. Det var storebror sin favoritt da han var i 2-3årsalderen. Så den på teater også og det var helt knall:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...