Gå til innhold

Lekser og krangel

Anbefalte innlegg

Gjest sorrymom

Heisan

Min pode er 9 år. Han er en kjekk og grei gutt egentlig, ganske moden for alderen.

Men han er ikke særlig samarbeidsvillig når det gjelder lekser. han gjør dem til samme tid hver dag, men tåler ikke korreksjoner hverken når det gjelder rett/pen-skrift eller mine løsningsforslag i matte. samtidig er han avhenging av at jeg sitter ved han når han skal gjøre lekser, han beg. ikke før jeg setter meg. Han blir utrolig fort ukonsentrert og opptatt av andre ting, så jeg skur av både tv, radio og lillesøster ;-) mens vi gjør lekser. Ofte ender det med krangel og han kan blir så sint at bøker og penner flyr....hva kan vi gjøre for å gjøre leksestunden mer givende for ungen? Er premiering en ide? Skjønner at ungene er slitne etter skoledagen, men det viser seg at de har krefter til alt annet, det som behager dem mest. (spill,tv, ut etc)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263575-lekser-og-krangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man venter til han blir eldre.

Dessuten lar man være å sammelikne ham med jenter på samme alder.

* sukk *

Et lite knep, forresten: Legg lekseperioden til et så tidlig tidspunkt på dagen som mulig, slik at han ser at det vil være noe igjen av ettermiddagen til lystbetonte ting dersom han faktisk bruker tiden på å _gjøre_ leksene i stedet for å klage over / grue seg til dem. Snakk om dette før dere begynner ("hvis du nå blir ferdig i løpet av 20 minutter, rekker du å...").

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263575-lekser-og-krangel/#findComment-2113960
Del på andre sider

Vi har også hatt samme problem. Viktig at trivsel går forann lekser, ikke gjør det til en kamp. Skriv heller en lapp til lærer hvis det blir for mye. Det er ikke meningen at lekser skal være en belastning.

Vi har gjort lekselesing til fars ansvar i perioder. Gir BARE posetiv feedback, og tar det ofte i forbindelse med at jeg gjør noe skrive/lesearbeid.

Vi tenner lys, og lager noe godt å spise.

Lekser er kort og godt noe dritt. Men det er smart å ikke formidle det til ungen. Gå heller entusiastik inn i oppgaven.

Vi tar lekser som en del av middagen også, hva har dere om på skolen. Ok hva vet du om Finand da. Så snakker vi om Finland og slår opp i leksikon osv. Kan mye på skolen etterhvert, men det skyldes ikke overivrig lekselesing.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263575-lekser-og-krangel/#findComment-2114369
Del på andre sider

• 3 uker senere...
tobarns_fario

Jeg tror man venter til han blir eldre.

Dessuten lar man være å sammelikne ham med jenter på samme alder.

* sukk *

Et lite knep, forresten: Legg lekseperioden til et så tidlig tidspunkt på dagen som mulig, slik at han ser at det vil være noe igjen av ettermiddagen til lystbetonte ting dersom han faktisk bruker tiden på å _gjøre_ leksene i stedet for å klage over / grue seg til dem. Snakk om dette før dere begynner ("hvis du nå blir ferdig i løpet av 20 minutter, rekker du å...").

Kan jo være at han har add. adhd uten hyperaktivitet. Der er ofte problemet å motivere seg om ting som ikke er av interesse. Min nivø har det han var 13 år da han fikk diagnosen. Aldrig noe problemer hjemme men stor konsentrasjonsproblmer på skolen, Han hadde helt lik oppførsel som din sønn da han var 9 år. Ingen ting ellers virket unormalt før han ble eldre. Så hvorfor ikke undersøk det nærmere ta problemet ved roten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263575-lekser-og-krangel/#findComment-2150023
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...