Gå til innhold

Fødeerfaringer mottas med stor takk!

Anbefalte innlegg

Spør her inne siden det er så mange erfarne damer her.

Er i uke 37, jordmor mente idag at hodet er festet og godt nedi bekkenet. Barnet har ligget i hodeleie de siste 2 mnd. Slimproppen gikk for 2 uker siden. Har ikke kjent annet enn vanlige, smertefrie kynnere til nå.

Med nr 1 festet ikke hodet seg før fødselen startet med vannavgang. Dette var dagen før termin.

Jordmor pratet som om det mest sannsynlig blir fødsel de nærmeste ukene, men jeg er livredd for å håpe for mye på det. Blir så skuffet om jeg må gå over tiden da..

Noen som har erfaring med festet hode på nr 2 ? Når fødte dere isåfall ?

Ellers noen kloke ord å komme med...? (jada, vet at alt er individuelt, men artig å høre andres erfaringer)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263586-f%C3%B8deerfaringer-mottas-med-stor-takk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hodet var festet 5 uker før fødsel med nr. 2, første gang mener jeg det var 7-8 uker før.

Slimproppen gikk begge gangene to dager før barnet kom, vannet gikk en dag før fødsel på nr. 2. Med nr. 1 gikk aldri vannet, for det ble akutt keisersnitt. (var ikke noe vann der...) Nr. 2 måtte igangsettes, men jeg fødte vaginalt.

To veldig forskjellige måter å bli mamma på. Jeg foretrekker klart den siste.

Ønsker deg lykke til når dagen kommer :o)

Fødsel 1: vannet gikk kl. 1:10 (?) om natten, poden ble født kl. 4:07 natten etter. Hodet var ikke festet da vannet gikk og den gangen tilsa "reglene" at jeg ikke skulle reise meg opp etter vannavgang så jeg ble hentet hjemme med ambulanse. Han ble født 7 dager før termindato.

Fødsel 2: Vannet ble tatt kl. 12:15 (tror jeg det var) og ungen var ute kl. 16:13. Hodet hadde da vært festet siden uke 31-32, hun ble født 9 dager før termindato.

Fødsel 1: vannet gikk kl. 1:10 (?) om natten, poden ble født kl. 4:07 natten etter. Hodet var ikke festet da vannet gikk og den gangen tilsa "reglene" at jeg ikke skulle reise meg opp etter vannavgang så jeg ble hentet hjemme med ambulanse. Han ble født 7 dager før termindato.

Fødsel 2: Vannet ble tatt kl. 12:15 (tror jeg det var) og ungen var ute kl. 16:13. Hodet hadde da vært festet siden uke 31-32, hun ble født 9 dager før termindato.

Tilsier regelen ikke fortsatt at man skal legge seg ned hvis vannet går og hodet ikke er festet?

Kan jammen ikke huske om/når hodet var festet med nr. 2, men hun ble født 14 dager over termin... Selvom "alle" hadde sagt hun ville komme før... Håper du er litt heldigere enn meg (som i ettertid likevel er veldig fornøyd med dato hun kom på).

Annonse

Tror det, for da er det vel fare for at barnet kan få navlestrengen rundt halsen.

Har lest at det er fordi navlestrengen kan komme i klem mellom hodet og åpningen. Men ikke vet jeg, min jordmor sa ingenting spesielt om det da jeg på siste kontroll spurte om hodet var festet.

Kusina mi kom ut med navlestrengen om halsen fordi tanta mi hadde glemt å legge seg ned da vannet gikk, så jeg tror jeg vet hva jeg vil gjøre hvis hodet ikke er festet. :-)

Om navlestrengen havner rundt halsen eller ikke har ingenting med om man legger seg ned eller ikke å gjøre. Ungen turner jo gjerne rundt inni magen og den havner hos mange rundt halsen flere ganger og løsner så igjen når ungen turner tilbake.

Annonse

Om navlestrengen havner rundt halsen eller ikke har ingenting med om man legger seg ned eller ikke å gjøre. Ungen turner jo gjerne rundt inni magen og den havner hos mange rundt halsen flere ganger og løsner så igjen når ungen turner tilbake.

Hmm... det var det hun fikk beskjed om.

Kusina mi kom ut med navlestrengen om halsen fordi tanta mi hadde glemt å legge seg ned da vannet gikk, så jeg tror jeg vet hva jeg vil gjøre hvis hodet ikke er festet. :-)

Røyker tanta di? Eller hadde hun noen komplikasjoner i svangerskapet som kan ha gitt midlertidig begrenset med næring via morkaken?

Såvidt jeg husker og forsto av det jeg leste i Gro Nylanders "På Vei"-bok i går, så kan navlestrengen noen ganger bli mindre spent enn normalt, og da komme i større fare for å legge seg rundt barnets hals eller andre steder den ikke bør være. Dette fordi navlestrengen er ganske spent når den er fylt av blod og oksygen, mens den hos røykende mødre og andre som har visse komplikasjoner kan bli litt slappere innimellom.

Røyker tanta di? Eller hadde hun noen komplikasjoner i svangerskapet som kan ha gitt midlertidig begrenset med næring via morkaken?

Såvidt jeg husker og forsto av det jeg leste i Gro Nylanders "På Vei"-bok i går, så kan navlestrengen noen ganger bli mindre spent enn normalt, og da komme i større fare for å legge seg rundt barnets hals eller andre steder den ikke bør være. Dette fordi navlestrengen er ganske spent når den er fylt av blod og oksygen, mens den hos røykende mødre og andre som har visse komplikasjoner kan bli litt slappere innimellom.

Hun røyket ikke (gjør det heller ikke nå, bare så det er sagt), og så vidt jeg vet hadde hun ingen komplikasjoner under svangerskapet. Kvinnene i min familie har vært velsignet med lette svangerskap (og vanskelige fødsler).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...