meimei Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Så for første gang dette heftet i dag, og må si at jeg håper aldri noen av lærerne til ungene mine får det mellom hendene sine. For snakk om¨å stigmatisering! Heftet kunne jo like gjerne vært en håndbok for pp-tjenesten. Vi snakker her om et hefte som skal gi skolen tips om hvordan de skal forholde seg til adopterte (noe som jeg i utgangspunktet synes er helt tullete), og så kan en gjennom hele heftet sette likhetstegn mellom adoptert og barn med spesielle behov og problemer.Ikke EN gang blir adopterte omtalt som en ressurs. Synes det er et paradoks at dette kommer fra adopsjonsforeningene, skulle ønske at de av alle innså at adopterte er like sammensatte og mangfoldige som alle andre barn. Jeg ønsker selvfølgelig at lærerne skal se barna mine og fange opp eventuelle problemer. Men jeg vil IKKE at de skal være ekstra på vakt fordi ungene er adopterte, jeg har tillitt til at skolen gjør jobben sin og ser det enkelte barn utfra deres adferd og historie - uansett hvor de er født . Nå venter jeg bare på at heftet "Norskfødte barn og skolen", som kan ta for seg alle de diagnoser/problemer/utfordringer som norskfødte barn kan få.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cool Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Klikket meg inn på heftet og leste grovt gjennom for litt siden. Reagerte veldig negativt på heftet. Kan ikke helt huske hva det var som var værst, men likte ikke heftet i det hele tatt. Gadd ikke å skrive det ut. Følte at det var helt ubrukelig. Husker ikke helt hva som stod i det nå, men tror ikke det var særlig mye alminnelig info. om adopsjon som vanlig måte å få barn på. Og bare så det er sagt: Jeg er ikke redd for at lærere og andre skal være oppmerksomme på om mine barn trenger ekstra hjelp, men innholdet var utrolig lite gjennomtenkt. Synes jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
latinomama Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 jeg vet at det er lagt ned mye jobb i dette heftet, og at det er ment som en hjelp og ikke som et bidrag til stigmatisering av våre barn. Derfor er det ekstremt viktig at din kritikk og evt. andres kritikk rettes til de som kan forbedre og evt. gjøre noe med heftet. Derfor håper jeg og oppfordrer jeg til at du tar deg tid til å skrive en mail til AF, og så er jeg helt sikker på at din mening vil bli tatt hensyn til. I hvertfall hvis den får følge av mange andre som mener det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Er det virkelig sant at det finnes et slikt hefte med et slikt innhold?!? Helt utrolig. Jeg trodde da at adopterte ble sett på på samme måte som norskfødte barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Helt utrolig med sånn uvitenhet i 2007. Forhåpentligvis er de fleste lærere oppegående nok til å se at adopterte ikke trenger særbehandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Klikket meg inn på heftet og leste grovt gjennom for litt siden. Reagerte veldig negativt på heftet. Kan ikke helt huske hva det var som var værst, men likte ikke heftet i det hele tatt. Gadd ikke å skrive det ut. Følte at det var helt ubrukelig. Husker ikke helt hva som stod i det nå, men tror ikke det var særlig mye alminnelig info. om adopsjon som vanlig måte å få barn på. Og bare så det er sagt: Jeg er ikke redd for at lærere og andre skal være oppmerksomme på om mine barn trenger ekstra hjelp, men innholdet var utrolig lite gjennomtenkt. Synes jeg! Har du link? *nysgjerrig* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
padre Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg forstår ikke disse lettere hysteriske reaksjonene på dette heftet.Er ikke sikkert på at det er lurt overfor barna våre å fornekte at starten på livet har vært mer brutal enn for de fleste andre barn, Synes heller ikke at det er veldig rart at en såpass brutal start kan bidra til at det dukker opp en del problemstillinger senere i oppveksten, som foreldre, barnehagepersonell og lærere bør forstå og forholde seg til. Hvorfor er noen av dere så engstelig for innse det? Nei, alle adoptivbarn får ikke problemer i skolen, men det sier heller ikke forfatterne av heftet. Derimot synes jeg det har satt navn på holdninger som kommer fram her, -en "fornektende tilnærming". Dette står det i innledningen til heftet: "Dette heftet har et hovedfokus mot adopterte barn og deres skolesituasjon. Da vi vet at de fleste barn i dag adopteres fra utlandet, vil disse barnas situasjon bli særlig omtalt. Det er imidlertid viktig, allerede innledningsvis, å peke på den store spredningen vi finner innenfor alle grupper av barn, også blant utenlandsadopterte. Mye av det som tas opp, vil derfor kunne gjelde for mange barn. Når stoffet likevel er fokusert mot en bestemt gruppe barn, skyldes dette at praksis har vist at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i forhold til læring og utvikling. I adopsjonsteorien omtales følgende tre ulike tilnærminger i forhold til adopsjon: fornekting, akseptering og stressing (Kirk, 1981, 1988; Brodzinsky, & Schechter, 1990; Sætersdal & Dalen, 1999). En fornektende tilnærming er preget av underkommunisering av at det er særlige forskjeller mellom biologiske og adopterte barn. Derfor bør det, for eksempel i skolesituasjonen, ikke gjøres noe spesielt for de adopterte barna. I en aksepterende tilnærming erkjennes det at det er vesensforskjeller mellom å være adoptert og biologisk barn både i familien og på skolen. Det betyr selvsagt ikke at det er verdiforskjeller, men at en kanskje må ha spesiell oppmerksomhet i forhold til noen av de adopterte barna. Det kan for eksempel være et barn som trenger ekstra språklig stimulering eller kontakt i skolesituasjonen. Det er imidlertid lett å havne i den tredje tilnærmingsformen, den stressende, som preges av at alle forhold ved et barns situasjon forklares ved at barnet er adoptert. Vi ønsker i dette heftet å innta en aksepterende tilnærming ved å erkjenne at noen utenlandsadopterte barn har behov for spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i skolesituasjonen. Bare ved å akseptere dette, har vi mulighet for å bygge opp nødvendig kompetanse slik at vi blir i stand til å yte adekvat hjelp. Dersom vi ikke erkjenner en slik forskjell, vil adopterte barns behov lett kunne bli oversett i skolesituasjonen." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg forstår ikke disse lettere hysteriske reaksjonene på dette heftet.Er ikke sikkert på at det er lurt overfor barna våre å fornekte at starten på livet har vært mer brutal enn for de fleste andre barn, Synes heller ikke at det er veldig rart at en såpass brutal start kan bidra til at det dukker opp en del problemstillinger senere i oppveksten, som foreldre, barnehagepersonell og lærere bør forstå og forholde seg til. Hvorfor er noen av dere så engstelig for innse det? Nei, alle adoptivbarn får ikke problemer i skolen, men det sier heller ikke forfatterne av heftet. Derimot synes jeg det har satt navn på holdninger som kommer fram her, -en "fornektende tilnærming". Dette står det i innledningen til heftet: "Dette heftet har et hovedfokus mot adopterte barn og deres skolesituasjon. Da vi vet at de fleste barn i dag adopteres fra utlandet, vil disse barnas situasjon bli særlig omtalt. Det er imidlertid viktig, allerede innledningsvis, å peke på den store spredningen vi finner innenfor alle grupper av barn, også blant utenlandsadopterte. Mye av det som tas opp, vil derfor kunne gjelde for mange barn. Når stoffet likevel er fokusert mot en bestemt gruppe barn, skyldes dette at praksis har vist at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i forhold til læring og utvikling. I adopsjonsteorien omtales følgende tre ulike tilnærminger i forhold til adopsjon: fornekting, akseptering og stressing (Kirk, 1981, 1988; Brodzinsky, & Schechter, 1990; Sætersdal & Dalen, 1999). En fornektende tilnærming er preget av underkommunisering av at det er særlige forskjeller mellom biologiske og adopterte barn. Derfor bør det, for eksempel i skolesituasjonen, ikke gjøres noe spesielt for de adopterte barna. I en aksepterende tilnærming erkjennes det at det er vesensforskjeller mellom å være adoptert og biologisk barn både i familien og på skolen. Det betyr selvsagt ikke at det er verdiforskjeller, men at en kanskje må ha spesiell oppmerksomhet i forhold til noen av de adopterte barna. Det kan for eksempel være et barn som trenger ekstra språklig stimulering eller kontakt i skolesituasjonen. Det er imidlertid lett å havne i den tredje tilnærmingsformen, den stressende, som preges av at alle forhold ved et barns situasjon forklares ved at barnet er adoptert. Vi ønsker i dette heftet å innta en aksepterende tilnærming ved å erkjenne at noen utenlandsadopterte barn har behov for spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i skolesituasjonen. Bare ved å akseptere dette, har vi mulighet for å bygge opp nødvendig kompetanse slik at vi blir i stand til å yte adekvat hjelp. Dersom vi ikke erkjenner en slik forskjell, vil adopterte barns behov lett kunne bli oversett i skolesituasjonen." "Det er imidlertid viktig, allerede innledningsvis, å peke på den store spredningen vi finner innenfor alle grupper av barn, også blant utenlandsadopterte. Mye av det som tas opp, vil derfor kunne gjelde for mange barn. Når stoffet likevel er fokusert mot en bestemt gruppe barn, skyldes dette at praksis har vist at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i forhold til læring og utvikling." Dette motsier seg jo selv. Det er viktig å påpeke at tingene som tas opp kan gjelde alle barn, men det fokuseres allikevel på denne "gruppen" fordi det har vist seg at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging (akkurat som andre barn). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
padre Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 "Det er imidlertid viktig, allerede innledningsvis, å peke på den store spredningen vi finner innenfor alle grupper av barn, også blant utenlandsadopterte. Mye av det som tas opp, vil derfor kunne gjelde for mange barn. Når stoffet likevel er fokusert mot en bestemt gruppe barn, skyldes dette at praksis har vist at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging og oppmerksomhet i forhold til læring og utvikling." Dette motsier seg jo selv. Det er viktig å påpeke at tingene som tas opp kan gjelde alle barn, men det fokuseres allikevel på denne "gruppen" fordi det har vist seg at noen av disse barna trenger spesiell tilrettelegging (akkurat som andre barn). Så adoptivbarn kan altså ikke ha spesielle problemer, FORDI de er adopterte? Er det du er engstlig for å innse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Så adoptivbarn kan altså ikke ha spesielle problemer, FORDI de er adopterte? Er det du er engstlig for å innse? Det står jo ettertrykkelig at problemene som tas opp kan gjelde alle barn. Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor det skal lages et hefte spesielt for adopterte når det i bunn og grunn gjelder alle barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Vet du, akkurat det samme tenkte jeg! Hadde først tenkt å gi heftet til skolen, men etter å ha lest det, så tenkte jeg det samme som deg. Dessverre :-( Derimot savnet jeg at det var fokus på problemer som alle adopterte kan oppleve - mobbing på grunn av hudfarge, og en del av de spørsmålene adopterte kan få fra barn (og voksne,,,) om opphav, adopsjon og diverse. Men så klart, har man et barn med denne typen problemer som heftet tar opp, så er jo heftet helt topp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg er gjerne den første til å påpeke at adopterte er som folk flest: forskjellige. Men når det er sagt, synes jeg det er viktig at de som skal undervise og omgåes barn som yrke får sette seg litt inn i forskjellige utfordringer, både i forhold til adopterte og andre eventuelle grupper. Adopsjon er noe som selv garvede pedagoger kan være forbløffende uvitende om, og derfor er det fint at et slikt hefte finnes. Selvsagt gjelder ikke noe i heftet for alle, eller alt for noen, men som en kort oversikt over eventuelle utfordringer og en enkel innføring i det samme, synes jeg heftet er veldig ålreit, jeg. Så får man jo også ha tiltro til at pedagoger og andre som faktisk skal forholde seg til ungene, har gangsyn til å ta heftet for hva det er, og evne å se _barnet_ i det hele. Akkurat det er jo tross alt jobben deres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Vet du, akkurat det samme tenkte jeg! Hadde først tenkt å gi heftet til skolen, men etter å ha lest det, så tenkte jeg det samme som deg. Dessverre :-( Derimot savnet jeg at det var fokus på problemer som alle adopterte kan oppleve - mobbing på grunn av hudfarge, og en del av de spørsmålene adopterte kan få fra barn (og voksne,,,) om opphav, adopsjon og diverse. Men så klart, har man et barn med denne typen problemer som heftet tar opp, så er jo heftet helt topp. "Men så klart, har man et barn med denne typen problemer som heftet tar opp, så er jo heftet helt topp." Men er det ikke nettopp det heftet er ment som, da - en hjelp for de som vil ta opp eventuelle utfordringer med barnehage/skolepersonell? For øvrig er jeg enig når det gjelder mobbing/rasismeproblematikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Så adoptivbarn kan altså ikke ha spesielle problemer, FORDI de er adopterte? Er det du er engstlig for å innse? Joda, adopterte kan helt klart ha problemer knyttet til det faktum at de har opplevd traumatiske ting som mishandling, omsorgssvikt, mange skifter av omsorgspersoner og diverse. Men jeg reagerte på at heftet presenterte adopterte barn som potensielle tikkende bomber. Følte langt på vei det ikke tok opp adoptertes problemer generelt men mer spesifikke problemer for barn med atferdsvansker. JEG savnet i alle fall mer fokus på det vi har opplevd som problem i forhold til skolehverdagen. Unger som erter på grunn av hudfarge, på grunn av at datteren vår ikke bor hos sine "ekte foreldre" osv. Jeg hadde forhåpninger om at det presenterte litt informasjon til skolen om adopsjon og det å være adoptert, ut over spesifike problemer som noen adopterte barn kan ha. Kanskje et opplegg for hvordan klassen kan ta opp adopsjon, hvis det er en adoptert i klassen. At det manglet skuffet meg. Jeg skumleste bare heftet, men jeg husker at jeg tenkte at de langt på vei kunne ha sendt ut en stensil der det stod "hvis barnet er urolig i timene og oppfører seg som et adhd-barn, så bør det behandles deretter". Kanskje litt flåsete sagt, men jeg følte rett og slett at heftet sa lite med veldig mange ord. Og som sagt at det ikke fylte våre behov, og at jeg følte som meimei - at dette var et hefte jeg håpte min datters skole ikke får tak i. Hun er en liten, normal jente med lopper i blodet, men etter å ha lest det der kan man jo lett tro at loppene skyldes at hun er adoptert... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 "Men så klart, har man et barn med denne typen problemer som heftet tar opp, så er jo heftet helt topp." Men er det ikke nettopp det heftet er ment som, da - en hjelp for de som vil ta opp eventuelle utfordringer med barnehage/skolepersonell? For øvrig er jeg enig når det gjelder mobbing/rasismeproblematikken. Det er kanskje det :-) men som sagt, for meg som hadde trodd at heftet tok opp litt andre ting også, så ble jeg skuffet. Følte at det ble fryktelig problemorientert, og rett og slett overdramatiserte. Men det er vel fordi jeg aldri (bank i bordet!!) har følt denne typen problemer på kroppen. Heftet er nok perfekt for dem som sliter med slike problemer, men det får likevel meg til å ønske at det ikke sendes ut til alle skoler, men at det begrenses til at de som har behovene leverer dem ut selv. Og da føler i alle fall jeg at de har bommet litt, feks i forhold til de tidligere heftene, som jeg ikke reagerte slik på. Men adopsjonsforeninene leser vel denne tråden, så da kan jeg vel ønske meg et hefte med opplegg for å ta opp temaet adopsjon på skolen. Ikke problemer den adopterte kan ha, men rett og slett det å være adoptert. DET hadde vært noe det ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg er gjerne den første til å påpeke at adopterte er som folk flest: forskjellige. Men når det er sagt, synes jeg det er viktig at de som skal undervise og omgåes barn som yrke får sette seg litt inn i forskjellige utfordringer, både i forhold til adopterte og andre eventuelle grupper. Adopsjon er noe som selv garvede pedagoger kan være forbløffende uvitende om, og derfor er det fint at et slikt hefte finnes. Selvsagt gjelder ikke noe i heftet for alle, eller alt for noen, men som en kort oversikt over eventuelle utfordringer og en enkel innføring i det samme, synes jeg heftet er veldig ålreit, jeg. Så får man jo også ha tiltro til at pedagoger og andre som faktisk skal forholde seg til ungene, har gangsyn til å ta heftet for hva det er, og evne å se _barnet_ i det hele. Akkurat det er jo tross alt jobben deres. Hehe, kanskje det er min tillitt til lærerne det skorter på? ;o) Jeg har som sagt bare skumlest heftet, og jeg husker at jeg tenkte at hjelpe meg, dette får vi håpe at ikke kommer vår skole for øynene, for da blir det vel ppt neste, siden vi har ei lita frøken som sliter med å sitte stille. Tittelen "adopterte barn i skolen" får det til å høres ut som om det skal favne bredt, noe jeg ikke følte det gjorde, iom at det kun tok opp et veldig smalt promlemfelt knyttet til det å være adoptert. Men som sagt, jeg er kanskje litt paranoid og med dårlig tillit til lærerstanden ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Det er kanskje det :-) men som sagt, for meg som hadde trodd at heftet tok opp litt andre ting også, så ble jeg skuffet. Følte at det ble fryktelig problemorientert, og rett og slett overdramatiserte. Men det er vel fordi jeg aldri (bank i bordet!!) har følt denne typen problemer på kroppen. Heftet er nok perfekt for dem som sliter med slike problemer, men det får likevel meg til å ønske at det ikke sendes ut til alle skoler, men at det begrenses til at de som har behovene leverer dem ut selv. Og da føler i alle fall jeg at de har bommet litt, feks i forhold til de tidligere heftene, som jeg ikke reagerte slik på. Men adopsjonsforeninene leser vel denne tråden, så da kan jeg vel ønske meg et hefte med opplegg for å ta opp temaet adopsjon på skolen. Ikke problemer den adopterte kan ha, men rett og slett det å være adoptert. DET hadde vært noe det ;o) Det skriver jeg gjerne under på. Hører dere, AF & co? Dette ønsker vi oss! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Har du link? *nysgjerrig* Du kan iallfall finne heftet her: http://verdensbarn.no/verdensbarn/media/pdf/4CE54C0A0C2B0E3B8A3FFB0F97B523B9up1bbd56s.pdf Selv har jeg ikke lest det og kommenterer derfor ikke innholdet.. iallfall ikke enda.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Du kan iallfall finne heftet her: http://verdensbarn.no/verdensbarn/media/pdf/4CE54C0A0C2B0E3B8A3FFB0F97B523B9up1bbd56s.pdf Selv har jeg ikke lest det og kommenterer derfor ikke innholdet.. iallfall ikke enda.. Takk! Er en annen som også har gitt meg det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliansmamma Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hehe, kanskje det er min tillitt til lærerne det skorter på? ;o) Jeg har som sagt bare skumlest heftet, og jeg husker at jeg tenkte at hjelpe meg, dette får vi håpe at ikke kommer vår skole for øynene, for da blir det vel ppt neste, siden vi har ei lita frøken som sliter med å sitte stille. Tittelen "adopterte barn i skolen" får det til å høres ut som om det skal favne bredt, noe jeg ikke følte det gjorde, iom at det kun tok opp et veldig smalt promlemfelt knyttet til det å være adoptert. Men som sagt, jeg er kanskje litt paranoid og med dårlig tillit til lærerstanden ;o) Snø,da. Gi oss litt kreditt. Tror du virkelig at lærere er så ureflekterte og unyanserte? Om du skjærer alle lærere over en kam, slik du føler heftet skjærer alle adoptivbarn over en kam, ja da er det ikke greit.;-) ;-) *rister liksom-strengt med hodet* Min erfaring som lærer er at lærere er flinke til å se at barn er forskjellige, og at man ikke kan stue sammen barn i en gruppe og gi dem et stempel. Vel, det kan jo tenkes at jeg er inhabil i denne saken, siden jeg er lærer selv, men siden jeg også har adoptert, kjenner jeg jo behovet for at folk skal se at adoptivbarn er like forskjellige som alle andre. Jeg føler at mine kollegaer er nyanserte, og har aldri hørt tale om å plassere noen barn i egen gruppe fordi de er adoptivbarn. Samtidig er vel dette en evig diskusjon også innad i adoptivmiljøet. Har aldri hørt mer deprimerende fremtidsutsikter enn da vi gikk på foreldreforberedende kurs, f.eks. Vel, en liten forsvarstale fra en lærer, he he. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263588-temaheftet-adopterte-barn-i-skolen/#findComment-2114875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.