Gå til innhold

Hvorfor skal jeg på ekstra ultralyd?

Anbefalte innlegg

Ja, det må jeg faktisk spørre dere damer om. Synes ikke jordmor ga meg noe ordentlig svar, så jeg er bare forvirra.

Er i uke 40, hodet har på de siste ukers kontroller stått langt nede, men ikke vært helt festet. I dag lå hun imidlertid på skrå.

Derfor bestilte jordmor en ultralyd til vurdering, som hun sa, på sykehuset.

Og jeg lurte da på hva de skulle vurdere. Og her kom det ikke noe ordentlig svar selv om jeg spurte mange ganger - svaret var at det var greit å se hvordan ungen ligger, og få et notat i journalen. Men det viktigste var at jeg selv er klar over det, i tilfelle fødselen nå skulle sette i gang.

Jeg spurte flere ganger, fordi jeg forsto ikke, og skjønner fremdeles ikke. Ungen kan jo fint legge seg ned i bekkenet ennå? Og hvorfor skal jeg da ha ultralyd på tirsdag når ungen kan endre leie etter det?

Hva skal vurderes - er det om ungen skal tas med tang, sugekopp, keisersnitt, eller skal det gjøres manuell leieendring?

Enlighten me, please, jeg ble lei av å spørre uten å få noe svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263705-hvorfor-skal-jeg-p%C3%A5-ekstra-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje for å se om hun er på vei til å legge seg i sete-, eller tverrleie?

Kan de forutse det altså?

Jeg spurte ikke om det jeg ramset opp på slutten av innlegget, ville ikke "krisemaksimere", men om det er så enkelt, hvorfor sier hun det ikke.. :-(

Gjest seteleie -> ofte keisersnitt

Jeg spurte ikke om det jeg ramset opp på slutten av innlegget, ville ikke "krisemaksimere", men om det er så enkelt, hvorfor sier hun det ikke.. :-(

Legger barnet seg i seteleie, blir det vurdert keisersnitt, så det er veldig greit å sjekke slik at det evt. blir et planlagt keisersnitt snart (da skal en ikke gå frem til terminen i fare for at fødselen starter av seg selv) og ikke ett hastesnitt.

[quote name=seteleie -> ofte keisersnitt' timestamp='1169817648' post='3495451]

Legger barnet seg i seteleie, blir det vurdert keisersnitt, så det er veldig greit å sjekke slik at det evt. blir et planlagt keisersnitt snart (da skal en ikke gå frem til terminen i fare for at fødselen starter av seg selv) og ikke ett hastesnitt.

OK, jeg tenkte også på det.. Men om det er så "enkelt", hvorfor sier hun det ikke bare.. *frustrert*

Takk for svar! :-)

OK, jeg tenkte også på det.. Men om det er så "enkelt", hvorfor sier hun det ikke bare.. *frustrert*

Takk for svar! :-)

Min teori:

Svært mange jordmødre er livredde for at gravide damer skal bli redde. Derfor velger de ofte å bytte ut god, saklig informasjon med trygghetspropaganda.

Problemet er at gravide, i likehet med andre mennesker, raskt merke når de blir tvangsberoliget på usaklig grunnlag framfor å få redelige svar. Dermed blir folk uttrygge, irriterte og frustrerte i stedet. Tilliten til den som forsøker å berolige vokser seg heller ikke stor og sterk på denne måten.

;-)

mvh

Annonse

Min teori:

Svært mange jordmødre er livredde for at gravide damer skal bli redde. Derfor velger de ofte å bytte ut god, saklig informasjon med trygghetspropaganda.

Problemet er at gravide, i likehet med andre mennesker, raskt merke når de blir tvangsberoliget på usaklig grunnlag framfor å få redelige svar. Dermed blir folk uttrygge, irriterte og frustrerte i stedet. Tilliten til den som forsøker å berolige vokser seg heller ikke stor og sterk på denne måten.

;-)

mvh

Du har sikkert rett i at hun ikke vil engste meg unødig.

Men jeg har for ikke lenge siden hatt ekstra time hos henne for å snakke om fødselsangst. Så jeg synes ikke det henger på greip heller...

Jeg vil at det er så enkelt som hun sa først. For å vurdere om hvordan fødselen bør gå for seg.. Ligger hun i seteleie på tirsdag vil de kanskje vurdere keisersnitt. Eller så kan nurket ha lagt seg til rette med hodet godt ned i bekkenet. Er bare for en ekstra titt sikkert, så de kan gardere seg før fødsel. :)

Skikkelig dumt at hun ikke sa hvorfor hun henviste deg. Men hvis hun sa at babyen lå på skrå vil de vil sjekke. Ikke særlig kuult å prøve å føde ut en tverrliggende baby :)

Det du kan gjøre så lenge er å prøve å hjelpe babyen til å legge seg rett vei. Ligg med hoftene høyere enn hodet i minst 20 minutter om dagen. Det skal visstnok gjøre at babyen kan få lyst til å snu seg rette veien.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...