Gå til innhold

God bok om barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

ja, det høres patetisk ut! :) Men jeg er ute etter en god bok om barneoppdragelse. Ikke alltid like lett å vite hva som er "rett og galt", selv om alle har sine oppdragelsesmetoder. F.eks når man prøver å være grei noen ganger kan det gå helt galt.. ungen slår seg vrang og planen går i vasken. Så noen råd og vink er greit å ha i bakhodet. Gutten min begynner å en bestemt liten krabat selv om han ikke er eldre enn 1,5 år. :)

Så har dere en god bok å foreslå så setter jeg pris på det! Ikke int. i fri oppdraglse bøker eller i den duren, her skal det være didiplin! hehe.. ;) Neida, men han skal vite hvem som bestemmer når det kommer til avgjørelser både ved mating, legging og stell. Prøver å finne gode metoder for å unngå hyl og bråk, og det har vi klart bra så langt, men merker at det blir verre og verre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263733-god-bok-om-barneoppdragelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sansen for Stein Erik Ulvund. Har ikke lest disse bøkene selv, men planlegger å kjøpe en av dem.

http://www.cappelen.no/main/Katalog.aspx?f=8599

Jeg ville heller lest bøkene hans enn å hørt på han snakke på God morgen Norge eller hvor det er han piper på tv.

Jeg har sansen for Stein Erik Ulvund. Har ikke lest disse bøkene selv, men planlegger å kjøpe en av dem.

http://www.cappelen.no/main/Katalog.aspx?f=8599

Har "forstå barnet ditt 0-2 år", men må si jeg ikke synes noe om den boka. Fant ingen tips jeg vil bruke der, kanskje par om søvn, men det var det. Kjedet meg da jeg leste boken.. I motsettning til "Den store barneboka" som jeg leste flittig i. :) Men det er ikke om oppdragelse.

Annonse

Her er noen av de bøkene som har hjulpet meg:

"Barneboka" av Anna Wahlgren. (Noe der forkaster jeg, mens andre ting har jeg trykket godt til mitt hjerte.)

"Å sette grenser for barn" av Are Skodvin. (Kjempepositiv bok med forklarende eksempler.)

"Children learn what they live" av Dorothy Law Nolte. (Kjempefin bok som gir god inspirasjon.)

"Family First" av Dr. Phil McGraw. (Inspirerende og lærerik bok om det å få en godtfungerende familie.)

Her er noen av de bøkene som har hjulpet meg:

"Barneboka" av Anna Wahlgren. (Noe der forkaster jeg, mens andre ting har jeg trykket godt til mitt hjerte.)

"Å sette grenser for barn" av Are Skodvin. (Kjempepositiv bok med forklarende eksempler.)

"Children learn what they live" av Dorothy Law Nolte. (Kjempefin bok som gir god inspirasjon.)

"Family First" av Dr. Phil McGraw. (Inspirerende og lærerik bok om det å få en godtfungerende familie.)

Takker for tips! :) Skal sjekke ut de bøkene..

Gjest Nicole-85

"Gode knep for småbarnsforeldre"

av Elisabeth Gerhardsen.

Tell Forlag.

Lettlest.

Gode forklaringer og morsom.

Den er virkelig verdt å prøve.

Eks fra boka:

Gi valg.

Det å få velge har en nesten magisk virkning på de fleste småbarn, selv om du bestemmer hva hun kan velge mellom. Hvis du sier "nå skal vi kle på oss!", eller "nå er det mat!", kan du få inntrykk av at det er nærmest er et signal på kamp. Hopp heller over hele annonseringen, og gåå rett på de tå la han velge selv:

"skal du kle på deg selv, eller skal mamma gjøre det?"

"Skal du ha på leverpostei eller kaviar".

I stedet for å komme inn på badet og si " Nå skal du opp av karet!", så start heller med å spørre: "skal du trekke oppp proppen eller skal mamma gjøre det?"

Når unger får velge, legger de som oftest ikke merke til at det er du som bestemmer hva det er å velge mellom. Dermed kommer de heller ikke til å protestere.

:)

sammfunnskritiker

Siden dere merker at hyl og bråk bare blir værre og værre, tenker jeg at det har forekommet noen bommerter i forhold til tanken om "hvem som er sjefen".

Jeg har ingen gode bøker på oppdragelse, men noen personer du kan finne litt mer ut om.

1. Stein Bråten dr. piilos i psykologi og professor i sosilologi, ledende inne forskning på barn og barns utvikling, spessielt i forhold til kommunikasjon mellom barn og voksne. Han er anerkjent internasjonalt og jobbet med forskning ved flere anerkjente universiteter i usa blant annet. (Cambridge university har gikk ut forskningsresultatene blant5 annet).

en litt lettere variant er;

Jesper jul og ditt kompetente barn, som blir mer praktiker- men som også vektlegger kommunikasjon med barn som middel for oppdragelse.

Ellers noen av skinners teorier som utgangspukt for mellommsk forsåelse.

Noe å ta med på veien? Kanksje kanskje ikke.

sammfunnskritiker

"Gode knep for småbarnsforeldre"

av Elisabeth Gerhardsen.

Tell Forlag.

Lettlest.

Gode forklaringer og morsom.

Den er virkelig verdt å prøve.

Eks fra boka:

Gi valg.

Det å få velge har en nesten magisk virkning på de fleste småbarn, selv om du bestemmer hva hun kan velge mellom. Hvis du sier "nå skal vi kle på oss!", eller "nå er det mat!", kan du få inntrykk av at det er nærmest er et signal på kamp. Hopp heller over hele annonseringen, og gåå rett på de tå la han velge selv:

"skal du kle på deg selv, eller skal mamma gjøre det?"

"Skal du ha på leverpostei eller kaviar".

I stedet for å komme inn på badet og si " Nå skal du opp av karet!", så start heller med å spørre: "skal du trekke oppp proppen eller skal mamma gjøre det?"

Når unger får velge, legger de som oftest ikke merke til at det er du som bestemmer hva det er å velge mellom. Dermed kommer de heller ikke til å protestere.

:)

Kjempegodt tips. Dette virker også utmerket i forhold til voksne. BAre prøv.

Annonse

"foreldrehjelpen", laget av de samme psykologene som hadde et tv-program med samme tittel, tror det var på tv2? eller nrk? Jeg hsueker ikke navnene derse, har boka med jeg finner den ikke nå...Programmet var av de bedre i sin "genre", fikk blal skryt fra helsesøster i vår bydel. Boka er god på å vise deg hvordan du kan bruke belønning for å fremme god atferd.

Jesper Juul får jeg ikke helt tak på, særlig det han sier om at barn ikke skal roses. Det skurrer for meg.

sammfunnskritiker

"foreldrehjelpen", laget av de samme psykologene som hadde et tv-program med samme tittel, tror det var på tv2? eller nrk? Jeg hsueker ikke navnene derse, har boka med jeg finner den ikke nå...Programmet var av de bedre i sin "genre", fikk blal skryt fra helsesøster i vår bydel. Boka er god på å vise deg hvordan du kan bruke belønning for å fremme god atferd.

Jesper Juul får jeg ikke helt tak på, særlig det han sier om at barn ikke skal roses. Det skurrer for meg.

Bare en liten oppklaring. Jesper Juul sier at vi må SE barnet og ikke skryte av det, i stedet for å se.

Men dersom du faktisk ser barnet og skryter av det samtidig har ikke Juul noen innvendinger.

F. eks dersom mannen min kommer fra jobben og sier, deilig å komme hjem når det er ryddig så roser han. Men dersom han sier; Du har jo rukket både kjelleren og kjøkkennet jo, og det ble jo så bra med dem ommøbleringen har han både SETT og gitt SKRYT.

Jesper juul sier også; dersom barnet ber om å bli sett, f. eks når et barn sier; "se på meg mamma", så skal vi gjøre det barnet ber om nettopp å se.

HEr sier Juul at vi ofte må inn og vurdere barnet. BArnet sier se på meg, se tegningen e.l Da har vi som voksne lett for å si; så flink du er til å ake, flink du er til å tegne, nei du må ikke klatre så høyt o.l

Poenget til juul er jo at du kan skryte av barnet, men ikke når barnet primært ber om noe annet av deg som "tilskuer".

Gjest altfr tynn

Kjempegodt tips. Dette virker også utmerket i forhold til voksne. BAre prøv.

Jeg vet:)

Vi er jo mennesker som har vært barn alle sammen og mange voksne er ikke så langt unna barndommen:) hehe.

Boka er kjempegod. Mange gode tips og råd. Prøver å følge den så godt jeg kan:)

punky brewster

Ros i alle sammenhenger gjør barn usikre, de føler at de blir vurdert om dette er bra eller dårlig når det de ønsker i utgangspunktet er en bekreftelse på om dere ser dem.

Eksemplet til Jesper jul om en gutt som klater i et tre og roper heia mamma. Da kan du rope hei tilbake eller om du vil bekrefte barnet mer kan du si Åj, det der ser artig ut, men kanskje litt skummelt også. Da setter du ord på tingene, istedenfor å rope åj, så flink du er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...