Gå til innhold

ADD/ADHD


Gjest Færsk mamma innenfor ADHD/ADD - diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest mamma'n hans

Her er studien jeg viser til - hentet nettopp fra den veilederen du nevner:

Pkt. 5.2

En stor amerikansk behandlingsstudie av barn 7-10 år, den såkalte MTA-studien, viste at optimal behandling med legemidler, oftest metylfenidat, var den mest effektive behandlingsformen ved AD/HD, både når det gjaldt kjernesymptomene konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet og impulsivitet og for skoleprestasjoner og sosial fungering. (Jensen et al., 2001) Studien viste også at optimal medisinering i kombinasjon med psykososiale tiltak ga tilleggsgevinster på visse områder. Dersom den positive effekten av slik behandling skal vedvare, er det nødvendig med gode rutiner for oppfølging over tid.

(http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00012/IS-1244__12977a.doc) - veileder revidert 11/2005.

Her står det altså svart på hvitt at medisinering gir god effekt, dersom den kombineres med miljøtiltak, enda bedre effekt. Det betyr at bare miljøtiltak _ikke_ gir så god effekt som bare medisin eller som medisin kombinert med miljø.

Da blir lista slik:

1)medisin og miljø

2)bare medisin

3)bare miljø

I Ugeskrift for leger, Danmark står det slik:

Resultater

I alle fire grupper så man en signifikant forbedring i ADHD-symptomerne, dog med den største ændring i den kombinerede gruppe og i gruppen med medikamentel behandling, som var signifikant forskellig fra de to andre grupper. Der var dog ingen signifikant forskel de to grupper indbyrdes

(http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2005/UFL_EKCMA_2005_48/UFL_EKCMA_2005_48_45659) fra 2005.

Å gi medisin, også som eneste tiltak dersom det skjer, er med andre ord bedre behandling enn å ikke gjøre noe, eller å bare sette igang med miljø-tiltak. Å få en diagnose og å oppnå de forandringer i atferden som medisinering gjør for mange, forårsaker dessutan som regel miljømessige forandringer av seg selv.

En annen ting er at sette inn miljøtiltak kan være med på å finne dem med adhd og skille dem fra andre barn som sliter av andre, f.eks.miljømessige, årsaker.

Beklager - er det noen som vet hvorfor mitt innlegg blir så vanskelig å lese og ikke holder seg til margene her inne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2126563
Del på andre sider

Fortsetter under...

sammfunnskritiker

Her er studien jeg viser til - hentet nettopp fra den veilederen du nevner:

Pkt. 5.2

En stor amerikansk behandlingsstudie av barn 7-10 år, den såkalte MTA-studien, viste at optimal behandling med legemidler, oftest metylfenidat, var den mest effektive behandlingsformen ved AD/HD, både når det gjaldt kjernesymptomene konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet og impulsivitet og for skoleprestasjoner og sosial fungering. (Jensen et al., 2001) Studien viste også at optimal medisinering i kombinasjon med psykososiale tiltak ga tilleggsgevinster på visse områder. Dersom den positive effekten av slik behandling skal vedvare, er det nødvendig med gode rutiner for oppfølging over tid.

(http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00012/IS-1244__12977a.doc) - veileder revidert 11/2005.

Her står det altså svart på hvitt at medisinering gir god effekt, dersom den kombineres med miljøtiltak, enda bedre effekt. Det betyr at bare miljøtiltak _ikke_ gir så god effekt som bare medisin eller som medisin kombinert med miljø.

Da blir lista slik:

1)medisin og miljø

2)bare medisin

3)bare miljø

I Ugeskrift for leger, Danmark står det slik:

Resultater

I alle fire grupper så man en signifikant forbedring i ADHD-symptomerne, dog med den største ændring i den kombinerede gruppe og i gruppen med medikamentel behandling, som var signifikant forskellig fra de to andre grupper. Der var dog ingen signifikant forskel de to grupper indbyrdes

(http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2005/UFL_EKCMA_2005_48/UFL_EKCMA_2005_48_45659) fra 2005.

Å gi medisin, også som eneste tiltak dersom det skjer, er med andre ord bedre behandling enn å ikke gjøre noe, eller å bare sette igang med miljø-tiltak. Å få en diagnose og å oppnå de forandringer i atferden som medisinering gjør for mange, forårsaker dessutan som regel miljømessige forandringer av seg selv.

En annen ting er at sette inn miljøtiltak kan være med på å finne dem med adhd og skille dem fra andre barn som sliter av andre, f.eks.miljømessige, årsaker.

I forhold til medikamenter mener jeg, at det bør skilles på add/adhd. Nettopp fordi den ene diagnoesen kjennetegnes med

høyt aktivitetsnivå. FElles er vel konsentrasjonsvansker.

Den største utfordringen for disse personene er ofte konsentrasjon.Der mener jeg miljømessige tiltak skal prøves. Jeg syns det ville vært rett uetisk å medisere barn, og det er jo der norge også blir kritisert fordi vi alt for fort tyr til medikamentell behandling.

i artikkelen du viser til, så sies det jo at struktur må settes i system og kunne holdes over lang tid. Erfaringsmessig vet jeg også at barn som i tilegg til struktur- og som i tilegg kutter gluten og laktulose produkter- kan slippe medikamenter- eller gå på minimal dosering. JEg syns det er verdt et forsøk. men men...

Ellers så lurer jeg hvordan denne pillet f. eks skal lære barna til å håndere konflikter? eller styre agresjonskontrollen? JEg tror det er naivt å tro at pillen gjør alt. I arbeid i institusjoner/barnevern slutter vi jo ikke med miljøbetingelser, dersom et barn/ungdom begynner på medisiner.

Når vi henviser ungdommene til lege, så skal legen ha kopier for rutiner, regler og alternative tiltak som er prøvd ut før legen skriver ut medikamentene. Dersom det gikk automatikk i diagnose = medikamenter, hvorfor er det så få leger som får skrive ut akurat disse medikamentene?

hva sier retningslinjene der og hvilken praksis har vi her i landet vs andre land, sverige og danmark som det er naturlig å sammenligne seg med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2127804
Del på andre sider

Gjest Beklager langt svar..

I forhold til medikamenter mener jeg, at det bør skilles på add/adhd. Nettopp fordi den ene diagnoesen kjennetegnes med

høyt aktivitetsnivå. FElles er vel konsentrasjonsvansker.

Den største utfordringen for disse personene er ofte konsentrasjon.Der mener jeg miljømessige tiltak skal prøves. Jeg syns det ville vært rett uetisk å medisere barn, og det er jo der norge også blir kritisert fordi vi alt for fort tyr til medikamentell behandling.

i artikkelen du viser til, så sies det jo at struktur må settes i system og kunne holdes over lang tid. Erfaringsmessig vet jeg også at barn som i tilegg til struktur- og som i tilegg kutter gluten og laktulose produkter- kan slippe medikamenter- eller gå på minimal dosering. JEg syns det er verdt et forsøk. men men...

Ellers så lurer jeg hvordan denne pillet f. eks skal lære barna til å håndere konflikter? eller styre agresjonskontrollen? JEg tror det er naivt å tro at pillen gjør alt. I arbeid i institusjoner/barnevern slutter vi jo ikke med miljøbetingelser, dersom et barn/ungdom begynner på medisiner.

Når vi henviser ungdommene til lege, så skal legen ha kopier for rutiner, regler og alternative tiltak som er prøvd ut før legen skriver ut medikamentene. Dersom det gikk automatikk i diagnose = medikamenter, hvorfor er det så få leger som får skrive ut akurat disse medikamentene?

hva sier retningslinjene der og hvilken praksis har vi her i landet vs andre land, sverige og danmark som det er naturlig å sammenligne seg med?

For oss som har arbeidet med barn/ungdom med ADD/ADHD(/Tourettes) er det ingen tvil om at medisiner veldig ofte er et nødvendig onde. De har en medfødt kjemisk ubalanse i hjernen som vanskeliggjør læring. Dette varierer selvsagt i styrke, men det er ikke uvanlig at det medfører sterkt redusert livskvalitet. De får sjelden ut potensialet sitt. Jeg har med selvsyn sett mange som har gått fra å være håpløse og dumme problembarn til å være ressurssterke, harmoniske og lærevillige elever. Grunnen til at jeg fremdeles kaller medisiner et nødvendig onde, er at de skyter spurv med kanoner. Et problem av begrenset lokalitet blir løst med medisiner som påvirker hele organismen. Å finne rett medisin og dosering er derfor en kontinuerlig prosess hvor målet er å finne den perfekte balansen mellom problematikk og bivirkninger.

Det er godt mulig det kan finnes enkelte alternativer (tran, styrt kosthold e.l.), men slik situasjonen er i dag, er det mange som har elendighet som eneste alternativ til medisiner.

Hvis du ønsker å kritisere bruken av medisinering, håper jeg du skaffer deg førstehåndskilder og ikke baserer deg på aviser/medier. Snakk med ADHD_barn og deres foreldre. Spør hvordan livet var før og etter medisinering. Spør hvor mange terapeutiske læremetoder som har vært prøvd ut. Vær sammen med ADHD-barn og se hvordan de blir når virkningen av medisinene begynner å gå ut. Et barn som lider sterkt under ADHD vil aldri klare å sitte i ro, uansett hvilken straff eller belønning eller forklaring du klarer å komme opp med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2127830
Del på andre sider

sammfunnskritiker

For oss som har arbeidet med barn/ungdom med ADD/ADHD(/Tourettes) er det ingen tvil om at medisiner veldig ofte er et nødvendig onde. De har en medfødt kjemisk ubalanse i hjernen som vanskeliggjør læring. Dette varierer selvsagt i styrke, men det er ikke uvanlig at det medfører sterkt redusert livskvalitet. De får sjelden ut potensialet sitt. Jeg har med selvsyn sett mange som har gått fra å være håpløse og dumme problembarn til å være ressurssterke, harmoniske og lærevillige elever. Grunnen til at jeg fremdeles kaller medisiner et nødvendig onde, er at de skyter spurv med kanoner. Et problem av begrenset lokalitet blir løst med medisiner som påvirker hele organismen. Å finne rett medisin og dosering er derfor en kontinuerlig prosess hvor målet er å finne den perfekte balansen mellom problematikk og bivirkninger.

Det er godt mulig det kan finnes enkelte alternativer (tran, styrt kosthold e.l.), men slik situasjonen er i dag, er det mange som har elendighet som eneste alternativ til medisiner.

Hvis du ønsker å kritisere bruken av medisinering, håper jeg du skaffer deg førstehåndskilder og ikke baserer deg på aviser/medier. Snakk med ADHD_barn og deres foreldre. Spør hvordan livet var før og etter medisinering. Spør hvor mange terapeutiske læremetoder som har vært prøvd ut. Vær sammen med ADHD-barn og se hvordan de blir når virkningen av medisinene begynner å gå ut. Et barn som lider sterkt under ADHD vil aldri klare å sitte i ro, uansett hvilken straff eller belønning eller forklaring du klarer å komme opp med.

Jeg sier ikke at medisiner ikke skal brukes. Jeg mener tver om, men at de bør brukes i kombinasjon med miljøtiltak.

Et paradoks er jo at det finne mange populærdianoser, og gode dokumenterte opplæringsmetodikker i forhold til disse. Likevell er det slik at lærere/skolen ikke fikser denne utfordringen. Hvorfor det? Jeg mener bestemt at fokuset på en "Bli bra" pille har vært for stor, og at dette har gått på bekostning av hva voksne kan gjøre for å hjelpe disse barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2127956
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Jeg har fått forståelsen av at det helst må komme en diagnose før det blir tilrettelagt noe. Gutten min har dessverre ikke fått noe ekstra hjelp så langt.

Jeg har forsøkt å snakke med dem om dette, fordi jeg ikke helt forstår poenget med å putte barn i ADHD-båsen. Hvorfor kan de ikke i stedet begynne med å kartlegge barnas hjelpebehov og så sette inn tiltak? Men da fikk jeg til svar at det var et økonomisk spørsmål, hvis barnet ikke har en diagnose får ikke skolen pengestøtte til hjelpetiltak.

+ at mange lærere faktisk ikke har peiling eller er i stand til å møte utfordringene med disse annerledes barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2127958
Del på andre sider

+ at mange lærere faktisk ikke har peiling eller er i stand til å møte utfordringene med disse annerledes barna.

Nei, og her har PPT og BUP en viktig rolle å fylle med veiledning av lærerne. Man kan ikke forvente at lærerne skal kunne alt sånt.

Diagnose eller ei mener jeg at BUP og PPT burde kunne være med på å skreddersy et opplegg med ekstra oppfølging av en elev.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2130484
Del på andre sider

Annonse

sammfunnskritiker

Nei, og her har PPT og BUP en viktig rolle å fylle med veiledning av lærerne. Man kan ikke forvente at lærerne skal kunne alt sånt.

Diagnose eller ei mener jeg at BUP og PPT burde kunne være med på å skreddersy et opplegg med ekstra oppfølging av en elev.

Jeg syns disse barna går inn som en del av mangfoldet, og synd dette burde vært mer vektlagt i lærernes utdanning. Men helt enig med deg, mer veiledning og oppfølgingsansvar fra både 1 og 2 linje tenesten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2132025
Del på andre sider

tobarns_fario

Jeg syns disse barna går inn som en del av mangfoldet, og synd dette burde vært mer vektlagt i lærernes utdanning. Men helt enig med deg, mer veiledning og oppfølgingsansvar fra både 1 og 2 linje tenesten!

Hei Samfunskritikker.

Er du medlemm av sientologikirken? Når det gjelder programmet du enviser til stille på pille så er det et programm som består av direkte løgn. De sa at Norge intet land bruker mere adhd medisin enn Norge. At utviklingen i Norge var unik det den var de i de andre Nordiske landene. De henviste til FN som påstår dette. De sammenlignet medisineringen i Norge med de andre nordiske landene. Men de tok ikke med et land i oversikten det er Island. De slettet Island fra Norden. På Island bruker de 3 ganger mere adhd medisin enn norge. Norge er engang ikke nevnt i FN sin rapport om land med stor økning i ADHD medisineringen.

Det er slik med alle tilstander hvor det finnes medisiner at det er det mest effentive hjelpemiddelet for stort sett de aller fleste. Hvordan hadde diabetes hvært uten insulin, kreft uten cellegift og aids uten aids medisin?

Jeg vil nå henvise til FN sin rapport.

http://www.incb.org/pdf/e/tr/psy/2005/psychotropics_comments_en.pdf

side 35 så ser du selv.

Ja barn trenger annen oppfølgning enn kun medisiner. Men det er mangel på menskeligressurser i forbindelse hvor mange har utdannelse innenfor evnet. Samt budsjetter slik er det i alle land. Men i Norge så prøver en å gjøre noe med det.

Selv med mangel på ressurser så er det vel bra at vi kan tilby barna det som hjelper best på de aller fleste.

Så slutt å skrem folk se fakta i øynene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2134736
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Hei Samfunskritikker.

Er du medlemm av sientologikirken? Når det gjelder programmet du enviser til stille på pille så er det et programm som består av direkte løgn. De sa at Norge intet land bruker mere adhd medisin enn Norge. At utviklingen i Norge var unik det den var de i de andre Nordiske landene. De henviste til FN som påstår dette. De sammenlignet medisineringen i Norge med de andre nordiske landene. Men de tok ikke med et land i oversikten det er Island. De slettet Island fra Norden. På Island bruker de 3 ganger mere adhd medisin enn norge. Norge er engang ikke nevnt i FN sin rapport om land med stor økning i ADHD medisineringen.

Det er slik med alle tilstander hvor det finnes medisiner at det er det mest effentive hjelpemiddelet for stort sett de aller fleste. Hvordan hadde diabetes hvært uten insulin, kreft uten cellegift og aids uten aids medisin?

Jeg vil nå henvise til FN sin rapport.

http://www.incb.org/pdf/e/tr/psy/2005/psychotropics_comments_en.pdf

side 35 så ser du selv.

Ja barn trenger annen oppfølgning enn kun medisiner. Men det er mangel på menskeligressurser i forbindelse hvor mange har utdannelse innenfor evnet. Samt budsjetter slik er det i alle land. Men i Norge så prøver en å gjøre noe med det.

Selv med mangel på ressurser så er det vel bra at vi kan tilby barna det som hjelper best på de aller fleste.

Så slutt å skrem folk se fakta i øynene.

Hei igjen.

Jeg vet egentlig ikke hva

sientologikirken er, men jeg beklager virkelig dersom jeg "skremmer" folk, for det har aldri vært min intensjon.

Personlig syns jeg det blir HELT feil når lærerne i skolen skriker MEDISNER, vi må få en "SITTE STILLE PILLE", for det her fikser vi rett og slett ikke".

Mitt poeng er vell at medikamentene må ikke, være ensbetydene med at fagfolkene og lærerne slipper unna kompetanseheving og læring omkring disse barna som utfordrer på en litt annen måte enn "normal barna".

Jeg tror det også er på tide å flytte fokus på hva barnet kan og skal gjøre annerledes til- hva kan vi som voksne gjøre for barna?

Erfaringsmessig vet jeg at miljøtiltak alene kan gjøre utrolig mye for et barn med hyperkinetisk atferdsforstyrrelse. F. eks jobbet jeg med en ungsom som fikk mange bivirkninger og som ønsket å kutte medikamentene etter eget ønske. For denne ungdommen ble alternative tiltak et absolutt krav.

Håper du fikk med poenget mitt. JEg er faktisk tilhenger av medikamenter, og syns det skal ha sin rettmessige plass i forhold til disse barna. Men å være snevertsynt- og bare basere seg på en faktor i tilretteleggingen/assistansen i forhold til disse barna blir for meg helt feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2136484
Del på andre sider

tobarns_fario

Hei igjen.

Jeg vet egentlig ikke hva

sientologikirken er, men jeg beklager virkelig dersom jeg "skremmer" folk, for det har aldri vært min intensjon.

Personlig syns jeg det blir HELT feil når lærerne i skolen skriker MEDISNER, vi må få en "SITTE STILLE PILLE", for det her fikser vi rett og slett ikke".

Mitt poeng er vell at medikamentene må ikke, være ensbetydene med at fagfolkene og lærerne slipper unna kompetanseheving og læring omkring disse barna som utfordrer på en litt annen måte enn "normal barna".

Jeg tror det også er på tide å flytte fokus på hva barnet kan og skal gjøre annerledes til- hva kan vi som voksne gjøre for barna?

Erfaringsmessig vet jeg at miljøtiltak alene kan gjøre utrolig mye for et barn med hyperkinetisk atferdsforstyrrelse. F. eks jobbet jeg med en ungsom som fikk mange bivirkninger og som ønsket å kutte medikamentene etter eget ønske. For denne ungdommen ble alternative tiltak et absolutt krav.

Håper du fikk med poenget mitt. JEg er faktisk tilhenger av medikamenter, og syns det skal ha sin rettmessige plass i forhold til disse barna. Men å være snevertsynt- og bare basere seg på en faktor i tilretteleggingen/assistansen i forhold til disse barna blir for meg helt feil.

Der er jeg helt med deg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2136991
Del på andre sider

...den evige natteravn...

Hei, et lite tips... Gå inn på bokstavbarna.no og registrer deg som medlem.

Der er det mange i din situasjon som kan gi gode svar på mange ting.

Dette er et diskusjonsforum for alle som er interesserte i det som rører seg rundt det med "bokstavdiagnoser"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2149616
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Beklager - er det noen som vet hvorfor mitt innlegg blir så vanskelig å lese og ikke holder seg til margene her inne?

Det kommer av den lange linken din.

Andre kan sikkert gi deg - og meg - en oppskrift på forkorting av linker (jeg har fått den flere ganger, men husker det aldri...).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/page/2/#findComment-2186840
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...