Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sønnen min har en gangske stor, og en bitteliten på ryggen. han er 1,5 år. Den store skal fjernes når han blir 4 år pga. størreslen, ca. 4 mm i diameter. Legen sa de fjerner føflekker på barn som er 5 mm i diameter eller større på barn. Nettopp fordi det lettere kan bli kreft i store føflekker.

Hvorfor vi får føflekekr aner jeg ikke, jeg har i hvert fall nok. :)

Ta med sønnen din til hudlege og hør om noen bør fjernes, bruk godt med solkrem når han er i sola og vær oba hvis de forandrer seg, blør, klør eller er ujevne eller klumpete.

Har han lys hud (lettere for å få kreft) så bør føflekkene sjekkes jevnlig av hudlege.

Venninna mi fikk kreft i en føflekk da hun var 12 år, den var liten og brun og så ikke skummel ut i det hele tatt, men den klødde så legen tok den. Det hadde heldigvis ikke spredd seg, men om hun ikke hadde fjernet den hadde det nok gjort det. Hun er helt frisk i dag, men hun blir kontrollert en gang i året, hver høst for å følge med på føflekkene.

Annonse

Føflekker kommer somoftes fra 1 års alderen av. Sønnen min fikk vel ikke noen før en stund etter dette. E

lste jenta er derimot født med en rimelig stor ved ene øret. Denne skal hun fjerne i 8 års alderen og ifølge hudlegen har det aldri vært yngre barn enn dette med føflekkreft noensinne. Har hatt en del føflekkreft i familien, så vi kommer nok til å få den fjernet så fort hun blir stor nok til å forstå hva det går ut på (hun er to nå)

Minstejenta på 7 mnd har en bitteliten på ene armen allerede.

Min lille jente har hatt en på leggen helt siden hun ble født - har ikke tenkt noe på det og legen har heller ikke kommentert det, men jeg trodde jo egentlig at de pleide være litt eldre når de fikk de, men hun har altså hatt den siden hun var baby og er no 21mnd.

Datteren min har en på ryggen, den har hun hatt fra hun var 3-4 mnd! Den ser litt rar ut, mørk inni og lysere ytterst liksom, men den er sjekket av lege to ganger, tatt bilde av og sett på under forstørrelsesglass. Begge leger sa det er bra at vi følger med, men at den ser helt ufarlig ut.

Hun har bare denne ene foreløpig, nå er hun 14 mnd. Men det er vel fra nå og utover man kan vente på flere, tror jeg!

Og ja, barn kan nok også få føflekk-kreft, selvom det er sjelden. Vi ble ihvertfall tatt veldig på alvor da vi ville sjekke føflekken til snuppa.

Jeg mener å ha hørt at føflekk-kreft oftest forekommer etter 30-40 års alderen, men det er ikke dermed sagt at ikke barn kan få det.

Følg nøye med og kontakt lege dersom de vokser, forandrer farge, klør eller blør. Og smør godt med solkrem om sommeren.

Gjest Ikke akkurat i dag :o)

Sønnen min ble født med en stor føflekk på ryggen. Den ble sjekket da han var baby, og legene sa den skulle fjernes når han var utvokst (altså voksen).

Vi har dekket den med sinksalve når han er i sola, ellers har vi ikke tatt noen forholdsregler.

Han er nå 6 år og føflekken er ca 5-6 cm i diameter. Den er veldig ujevn i fargen og avgrensning, så etter å ha lest innleggene her skal jeg ringe hudlege og få en ny vurdering. Vil helst få den fjernet nå.....

Har deres barn mange føflekker?

De to eldste har noen. Minsten har ikke fått noen enda.

Hvorfor har vi føflekker?

Godt spørsmål, aner ikke. Det er vel en opphopning av fargestoff...

Hvor gamle er barna når disse kommer?

Mener de startet å komme rundt 2-års alderen.

Kan barn få føflekkkreft?

Det vil jeg tro, men det er vel ikke spesielt vanlig.

Har deres barn mange føflekker?

De to eldste har noen. Minsten har ikke fått noen enda.

Hvorfor har vi føflekker?

Godt spørsmål, aner ikke. Det er vel en opphopning av fargestoff...

Hvor gamle er barna når disse kommer?

Mener de startet å komme rundt 2-års alderen.

Kan barn få føflekkkreft?

Det vil jeg tro, men det er vel ikke spesielt vanlig.

Mitt barn har ingen føflekker...

Annonse

[quote name=Ikke akkurat i dag :o)' timestamp='1170062273' post='3500136]

Sønnen min ble født med en stor føflekk på ryggen. Den ble sjekket da han var baby, og legene sa den skulle fjernes når han var utvokst (altså voksen).

Vi har dekket den med sinksalve når han er i sola, ellers har vi ikke tatt noen forholdsregler.

Han er nå 6 år og føflekken er ca 5-6 cm i diameter. Den er veldig ujevn i fargen og avgrensning, så etter å ha lest innleggene her skal jeg ringe hudlege og få en ny vurdering. Vil helst få den fjernet nå.....

oi- så stor? Den vill jeg fjernet ja.. føflekker vokser med huden vettu. Vi fikk beskjed om at guttungens føflekk skal fjernes når han er ca. 4 år. Nettopp fordi den er på et solutsatt område, og derfor kan det sette seg kreft i den fortere. Også fordi den er medfødt. Medfødte føflekker er det større sjens for at det setter seg kreft i. Vi vil uansett få den bort, selv om den er "kjennemerket" hans, og sjarmerende. :)

Gjest Ikke akkurat i dag :O)

oi- så stor? Den vill jeg fjernet ja.. føflekker vokser med huden vettu. Vi fikk beskjed om at guttungens føflekk skal fjernes når han er ca. 4 år. Nettopp fordi den er på et solutsatt område, og derfor kan det sette seg kreft i den fortere. Også fordi den er medfødt. Medfødte føflekker er det større sjens for at det setter seg kreft i. Vi vil uansett få den bort, selv om den er "kjennemerket" hans, og sjarmerende. :)

Ja, den er ganske stor ja. Den var jo ikke så stor da han ble født, men den vokser jo med han.

Vi fikk bare beskjed om at barn sjelden fikk føflekk-kreft og en henvisning til hudlege da han var 6 mndr. De ville ikke fjerne den før han var utvokst pga at arret ville bli stramt når han vokser.

Vi slo oss til ro med det og siden har det liksom vært opp til oss å følge med. Men nå syns jeg den er litt skummel, og dessuten har jeg hørt om andre som har fjernet store føflekker som barn - så da må det jo gå an....

Skal ringe fastlege i morra og få henvisning til hudlege igjen. Syns det er på tide at vi får en ny vurdering på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...