Gå til innhold

Adopsjon og legejournal

Anbefalte innlegg

Gjest snart adoptant

Mannen min og jeg skal adoptere et barn. Sjekker etaten legejournalen til alle fastleger jeg har hatt? Kan jeg be om å få slettet forhold/tidligere sykdom i journalen som jeg har opplyst av egen vilje. Legen spør jo omkring sykdomshistorie når man har første time hos ny fastlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264140-adopsjon-og-legejournal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å få slettet noe i en legejournal. Hvis f.eks. det er skrevet noe feil i journalen din så kan det kun skrives inn at dette ikke medfører riktighet (hvis det ikke gjør det i legens øyne). Det vil altså for alltid stå der med en evt. korrigering.

Ved en adopsjon har jeg ikke hørt at legejournaler innhentes. Det skal skrives en legeattest hvor legen skriver om dere har noen fysisk eller psykisk sykdom samt tar noen prøver.

Hvis du har en sykdom bør du få en uttalelse fra en spesialist på hvordan sykdommen arter seg, hvordan du lever med sykdommen samt prognoser for fremtiden.

En adopsjon er en lang prosess og det kan måtte bli nødvendig å levere legeattest både 2 og 3 ganger underveis. Det er derfor lurt å spille med åpne kort i fra begynnelsen. Det kan ellers bli en stor psykisk belastning å forsøke å holde noe skjult både i intervjuer med barnevern, ved evt. spørsmål om tilleggsinfo.fra bufetat,eller fra landet dere skal adoptere fra.

Spill med åpne kort. Vis at dere har opplevd ting i livet som dere har kommet styrket ut av/lært noe av. Trenger ikke være negativt hvis det ikke er et stort problem for dere i dag.

Husk at de skal vurdere om det er godt for et barn å bo hos/ vokse opp hos dere.

Ønsker masse lykke til med prosessen.

Bufetat kan be om at dere samtykker til at deres rådgivende lege får innsyn i deres medisinske dokumenter. Vet ikke hva det innebærer i praksis. Dette er vel i de tilfeller hvor det er gjort noen anmerkninger i helseattestene, selv om f.eks. spesialist har uttalt at "sykdommen" ikke er hemmende e.l......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...