Spirello Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Gutten min på 1,5 år er ikke særlig glad i "vanlig" middag. Kjøttpuddig med poteter grønnsaker og brun saus er en av de tingene han spiser. Ris spytter han ut igjen. Noen grønnsaker går ned: erter, mais og gulrøtter hvis det er blanda i sausmat. Favoritten er spagetti med kjøttboller og tomatsaus og middagspølser med potetstappe og grønnsaker i. Men nesten alt annet vil han ikke spise... Hvordan vende han til å spise mer middag? Han får spise selv (vi har hver vår skje, så hjelper han litt) og bruke den tiden han trenger. men blir ofte mer gris enn spising. Så endre ofte med at han får middagsglass i stedet. Jeg vil helst kutte ut disse nå. Eneste måltiden hvor han spiser opp er frokost som er grøt. Han er egentlig et matvrak og vil ha mat så fort han ser noen andre ha noe. Han spiste 4 brødskiver i barnehagen, men i dqag hadde han spist en halv skive hele dagen! Sendte med en kiwi og, men den hadde de ikke gitt han. Han hadde vel fåttt den til ettermiddagsmat, men han ble hentet før de spiste. Han pleier å få leverpostei, servelat, kremost med salami, kaviar, makrell i tomat eller ost. Nå har jeg lagd en litt mer spennende matpakke med brødskive med taffelost med skinke, servelat, annen type brød med leverpostei, noen agurkskiver til å knaske på, minigulrøtter som er kokt, babybell ost, blix kjeks (sånn avlang med masse fullkorn og lite sukker), noen rosiner. Spiser deres små rundt samme alder alt? Hva får de i matpakka? Når er det vanlig at barn spiser det meste? Tror dere mer variasjon i matpakka frister eller gjør det ingen forskjell? Tips til småsnacks jeg kan ha i matpakka som er sunt? Vet noen hvor jeg får kjøpt matpakke/plastboks med mange rom jeg kan ha oppskjært frukt og grønnsaker i? begynner å bli frustrert over at han alltid skla ha noe annet enn det han får servert.. Får han ikke noe annet spiser han ikke rett og slett. Gode råd når det gjelder mat til gutten? Brus, kake, godis og boller er han helt vill etter, men får svært svært sjelden. bare fårr smakt brus så vidt det er. kake fåes kun i bursdager eller når vi er borte - men bare bittelitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg tror rett og slett det bare er forskjell på unger. Jenta mi har ALDRI likt grøt, og jeg tviler på at hun noen gang kommer til å gjøre det. Middag spiser hun det meste av, pålegg er det noen typer hun ikke vil ha, men det meste går ned. Frukt liker hun, men av grønnsaker har jeg vel enda ikke funnet noe særlig hun liker. Av småsnacks til å ha i matpakka har jeg testa ut knaskerøtter og cherrytomater, men hun bare kliner med det så det ble med et par ganger. Hun pleier også å få med seg en yoghurt hver dag. De får frukt i barnehagen, ellers ville jeg nok sendt med banan, eple, pære... Brødskivene hennes er nok ikke verdens mest spennende. I barnehagen går det mest i leverpostei, makrell i tomat, og smøreoster. Hjemme blir det litt gulost, brunost og servelat i tillegg, men da må hun passes på hele tiden så hun ikke bare spiser pålegget, så det regner jeg med barnehagen ikke har tid til. Du får forsette å lage vanlige middager og tilby han syns jeg. Ville ikke kjørt noe spesialopplegg til han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Mine gutter likte ikke pannekaker (går det an, tenkte jeg?), men alt annet. Snuppa spiser alt utenom fiskeboller, dem pælmer hun bortover bordet. Hun HATER konsistensen. Ikke lag noen egen meny til han - på lang sikt får du da en sær unge som bæljer om han ikke får viljen sin. Jeg hadde aldri laget en sånn matpakke som du snakker om. Brødmat + en grønnsak/frukt. Ungen din sulter ikke ihjel, det tror jeg neppe. Min 4-åring var et matvrak før, nå har han knapt spist det siste året. Han får ingen spesialmeny, til middag legger jeg opp maten på tallerkenet hans (bare litt, slik at det ser overkommelig ut). Han MÅ smake/spise det lille jeg legger på. Se på det som en periode-greie. Han spiser igjen når kroppen er sulten. Det viktigste er å kutte ut all godis, kjeks og småspising mellom måltidene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Friske barn sulter ikke Så slutt med å lag spesialmat til ham. Spiser han ikke til ett måltid, så spiser han sannsynligvis mer til neste. Dessuten går det med appetitten i bølger har jeg funnet ut. Mine barn kan spise som noen hester i en periode, for så å spise som noen fugler en periode. Så lenge de utvikler seg greit og har det bra bekymrer jeg meg ikke. Det høres ut som om du varierer godt med matpakka. Det kan jo være greit. Men ikke stress for mye med det. OK, så spiste han bare 1/2 skive, i morgen spiser han kanskje 4 igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Våre to håpefulle (på hhv. 3 og 5 år) e veldig forskjellige i matfatet. Storesøster er en feinsmecker av rang. Hun har aldri vært spesielt glad i mat generelt - og særdeles ikke middag. Men gi henne dessert, kaker eller is .... så sklir det ned på høykant ) Hun får ikke særbehandling i matveien. Vi lager kun én rett til middag. Kunsten har vært å legge opp så lite, at hun klarer å spise opp. I perioder har vi hatt dessert som belønning for de som spiser opp middagen. Det har fungert greit. Også når det gjelder brødmat o.l. har hun vært småspist, og det er ikke få timer jeg har tilbrakt med henne ved bordet ... for å få i henne mat. Etterhvert som jeg ble trygg i foreldrerollen har jeg skjønt at hun ikke kommer til å sulte i hjel, selv om hun ikke spiser så veldig mye ;o) Og vi lærte at hun var en ungen som abolutt ikke burde få noe mat mellom måltidene. Ikke en fruktbit, ikke en kjeks, ikke noen-som-helst. F.eks. hadde de fruktstund i bhg. ca. kl. 14.45 - og da kunne vi bare glemme å gi henne middag kl. 16.00 .... for da var hun mett. Når har de flyttet fruktstunda i bhg. til tidligere på dagen (ikke vi som ba om det) - og nå er hun sulten til middag. Lillesøster har vært glad i mat fra første dag. Spiser nok dobbelt så mye til middag som storesøster. Så med henne har det vært veldig lettvint. Ungene våre spsier både frokost og lunsj i bhg. De har med seg 2,5-3 brødskiver hver i matboksen - og det rekker til begge måltidene. Som regel er det litt igjen også. Så de spiser ikke så veldig mye i løpet av dagen. Vanlig pålegg i matpakken er brunost, hvitost, spekepølse, skinke, smøreoster, leverpostei, egg, røkt laks, omelett eller syltetøy. I og med at de får frukt i bhg. så sender ikke vi det med som en fast regel, men innimellom får de med seg litt ekstra frukt. Noen ganger en yoghurt - eller ei pannekake hver hvis vi har hatt det til middag dagen før. Har inntrykk av at de syns det er litt stas med noe "ekstra" i matpakken innimellom, men jeg tror ikke det har noe å si for mengden mat de spiser. Om vi sender med noen "ekstra", så er det mer brødmat igjen, enn om vi ikke sender med noe "ekstra". Etter middag får de lov til å spise litt frukt hjemme. Skjærer opp forskjellig og legger på et fat. Det er stas. Lillesøster spiser gjerne småtomater (cherry) også. Tror det er lurt å ha litt is i magen. Ikke har forventninger til at han skal spise så mye til hvert måltid. Det svinger fort fra dag til dag. Storesøster kan plutselig glimte til å spise to skiver til kveldsmat, mens normalen er 1/2 brødskive!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Mine gutter likte ikke pannekaker (går det an, tenkte jeg?), men alt annet. Snuppa spiser alt utenom fiskeboller, dem pælmer hun bortover bordet. Hun HATER konsistensen. Ikke lag noen egen meny til han - på lang sikt får du da en sær unge som bæljer om han ikke får viljen sin. Jeg hadde aldri laget en sånn matpakke som du snakker om. Brødmat + en grønnsak/frukt. Ungen din sulter ikke ihjel, det tror jeg neppe. Min 4-åring var et matvrak før, nå har han knapt spist det siste året. Han får ingen spesialmeny, til middag legger jeg opp maten på tallerkenet hans (bare litt, slik at det ser overkommelig ut). Han MÅ smake/spise det lille jeg legger på. Se på det som en periode-greie. Han spiser igjen når kroppen er sulten. Det viktigste er å kutte ut all godis, kjeks og småspising mellom måltidene. Gutten min likte heller ikke pannekaker. Og de hadde suppe og pannekaker hver onsdag i barnehagen. Men jeg fant ut at han spiste det dersom han slapp å spise med fingra, han ville ikke bli klissete! Han fiksa forresten ikke å male med fingermaling i barnehagen heller. "jeg får pensel, jeg, mamma", sa han fornøyd. Og da de skulle lage sånne hånd- og fottrykk i ramme til oss til jul, var vi de eneste som ikke fikk, for han nekta plent å få maling på føtter og hender. Han ler seg omtrent ihjæl av det nå mange år etter, når jeg har fortalt om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Guttene mine er veldig ensidige når det gjelder matpakke. De vil ikke ha noe variasjon. Helst samme pålegget hver bidige dag. Yngstemann er en skikkelig påleggsfanatiker, så hvis jeg finner på å ta på noe annet enn det vanlige, kommer matpakken urørt hjem igjen. Når det gjelder middag er han veldig kresen der også, men etter som årene har gått har reportoaret gradvis blitt utvidet så han spiser mer variert enn før. Det gjelder å ikke sette i gang med særbehandling, og ikke lage masse styr for å få dem til å spise. Jeg forsøker å late som om det er den naturligste ting av verden når han ikke vil spise. Det eneste jeg forventer er at han sitter ved bordet sammen med oss. Så kan han i det minste ta et glass vann og prate litt ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Gutten min likte heller ikke pannekaker. Og de hadde suppe og pannekaker hver onsdag i barnehagen. Men jeg fant ut at han spiste det dersom han slapp å spise med fingra, han ville ikke bli klissete! Han fiksa forresten ikke å male med fingermaling i barnehagen heller. "jeg får pensel, jeg, mamma", sa han fornøyd. Og da de skulle lage sånne hånd- og fottrykk i ramme til oss til jul, var vi de eneste som ikke fikk, for han nekta plent å få maling på føtter og hender. Han ler seg omtrent ihjæl av det nå mange år etter, når jeg har fortalt om det. *hehe* Han blir nok ikke bilmekaniker med skitne hender, han der *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 *hehe* Han blir nok ikke bilmekaniker med skitne hender, han der *s* Nope. Men han har faktisk snakket om at han vil bli kokk når han blir stor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Her er en sånn matboks: http://www.laptoplunches.com/cgi-bin/shopper.cgi?key=300020&preadd=action Tror også at TupperWare har slike bokser, men da må du finne noen som forhandler TupperWare (hovedsaklig homeparty-basert). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flystripa Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Nope. Men han har faktisk snakket om at han vil bli kokk når han blir stor. Ja, det passer vel perfekt, for da har han alltid vask og såpe i nærheten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264148-middag-og-matpakker-til-sm%C3%A5-barn/#findComment-2121694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.