Gå til innhold

Skremmende, (eller er jeg ei pingle)

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa

4-åringen hadde feber, oppkast og diarè i helga, og i går fikk snuppa på 18 mnd faenskapet *sukk*

Det som er så skremmende er at jentungen ikke tåler feber særlig godt. Vi hadde en runde med feberkrampe/ambulanse/sykehus i fjor sommer, og fikk beskjed om å følge EKSTRA godt med ved økning i temperatur.

Vel, jeg er meget påpasselig, og ved 38,5 grader er det "nok" for jenta - hun tåler ikke mer enn det, og vi har fått utskrevet krampedempende Stesolid (rektal), som skal benyttes om hun får krampe.

Jeg sjekket tempen, den var 38,3 grader. Ungen er "frisk", altså ingen paracet er nødvendig. 45 minutter senere sjekker jeg tempen igjen, og den er da 41! Dvs stigning på 2,7 grader på tre kvarter + plutselig spy og diarè. Jeg bevarer fatningen, men merker at jeg blir _redd_. Redd for krampe (det er forferdelig ekkelt, øynene ruller, slim renner fra munnen, hele ungen skjelver og man får ingen kontakt. Hun hadde pustestopp pga av krampe i fjor sommer = jeg ble hysterisk).

Så jeg har stort sett vært våken i natt. Bleieskift, spy og paracet og vasking. *stønn*

4-åringen har fridag i barnehagen, og størstemann er på skolen. Jeg håper på legge meg nedpå en stakket stund, når snuppa sover formiddagsdupp. *gjesp*

*syt*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264202-skremmende-eller-er-jeg-ei-pingle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, stakkars deg, og stakkars lillejenta di! :(

Jeg tror nesten jeg ville gitt paracet "forebyggendge", jeg. Altså når feberen runda 38 grader. Det er kanskje ikke helt riktig, men når den stiger så inn i hampen fort og ute av kontroll...? Det er sikkert ikke snakk om SÅ ofte, tross alt, og paracet i kontrollerte former er ikke farlig.

Stakkars! Det er utrolig slitsomt med syke barn og påfølgende lite søvn.

Du skal være ekstra påpasselig med dem som har hatt feberkramper. Vi fikk også utskrevet Stesolid til mellomste etter at hun hadde feberkramper da hun var 1,5. (Helt fryktelig!!!) Men hun har til dags dato enda ikke hatt flere kramper (hun blir straks 6 år).

Vi har vært raske med å gi henne Paracet hvis feberen har blitt 39 eller høyere. Og vi har vært veldig påpasselige med å ha på henne lite klær + gi henne masse å drikke når hun har hatt feber.

Håper det går over snart, og at det ikke blir noe mer kramper på henne :)

Annonse

Nei du er ingen pingle. Har ikke sett feberkramper selv, kun et epilepsianfall hos en voksen person.

Tenker bare at hvis jeg hadde fått en unge med lignende "oppførsel" så hadde jeg blitt redd.

Nå er jeg i utgangspunktet en person med fobi mot oppkast og magesyke, så jeg er "oppunder taket" hver gang mine har det der. Så jeg skjønner hvordan du har det..

Har vært litt oppe selv inatt med en gutt som er snørrete og hadde 40 i feber igårkveld, så er litt i svima selv..

God bedring i huset!!

Tror jeg hadde sitti og sett på ungen hele natta med tempen i stumpen. :) Neida, ikke så ille - men hadde ikke sovet godt den natta der nei. Skjønner deg godt. Glad jeg ikke har opplevd feberkramper, høres så fælt ut. God bedring til snuppa da..

Huff, jeg husker fortsatt for et par år siden, da mine unger hadde magevirus (NORO-virus, trodde de). Høy feber, diare og spy. Begge barna mine har også hat feberkrampe, og det kan være ugreit å få Paracet i en unge med diare og oppkast, det kommer jo bare i retur...

Føler med deg, god bedring!

*Trøste klem*

Akkurat sånn var min eldste også (9 år nå)... Hun ble forferdelig syk når hun hadde feber og feberen svingte som en jojo. Ble helt hypernervøs når hun hadde feber, spesielt etter det første feberkrampeanfallet når hun var 15 mnd gammel. Det er det verste jeg har vært med på :-(

For jenta mi stoppa feberkramper og store svingninger i temperatur når hun tok mandlene rett før treårsdagen. Hun ble som en "ny" unge!

Småsøstrene (seks og to) har vært/er helt andre typer. Hos dem stiger feberen gradvis og de har aldri vært i nærheten av krampeanfall. Minsten var syk hele forrige uke. Hun hadde feber opp mot 41 grader, men ikke antydning til kramper. Jeg ble en smule nervøs i og med at jeg ikke har erfaring med feber hos henne. Heldigvis ser det ut som hun har arva mellomsøster her :-)

Mitt aller beste råd mht datteren din, er at du gir henne kaldt å spise/drikke når hun har feber. Eldstejenta mi fikk ubegrensa tilgang på f.eks. saftis når hun hadde feber. Hun gikk rundt i huset i bare bleia og ble hun for varm, tok jeg gjerne på henne avkjølte, våte sokker for å få temperaturen gradvis ned. Det er de store svingningene i temperatur som fører til krampene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...