Katt-ja Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Permisjon? Tja, det føles vel litt tidlig. Men, sånn er reglene. Han ble dømt til nesten max-straff, og det ligger i kortene at man slipper gradvis ut i permisjon. For å sikre at det går best mulig når han en gang slipper ut. At de fleste nok kunne ønske seg en strengere straff for sånne bestialske handlinger, det er så. Vi har f.eks. ikke dødsstraff i Norge, og vil vel heller ikke ha det? Synes det hadde vært bedre om en annen hadde satt fingeren på det eventuelle problemet enn moren til en av de drepte. Enig i at det er litt "sleipt",- hun er jo på en måte uangripelig,- det verste på jord har hendt henne. Hun kunne si hva som helst og likevel fått sympati. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2122273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Syns straffen de fik er for lav. Syns generellt at straff for alvorlige forbrytelser som drap, voldtekt er for lav. At en som har vært involvert i voldtekt, og på en brutal måte drept to små jenter med overlegg. Skal få lov til å slippe ut på permisjon KUN 6 år etterpå. Er ikke bra nok. Syns faktiskt at det er helt utrolig, 6 år.. hva er det... 2 små jenter får ikke vokse opp. Nei, jeg blir bare forbannet. Moren ber bare om at bli hørt når de vurderer permisjon. Og hvorfor ikke det ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2122888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest man må nok erfare det for å kunne forstå Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 "som sagt så er dette også en prinsipell sak for Austegarde om klagerett til permisjon. Klart det også blir et personlig korstog. Hvordan kan sånne spørsmål for henne ikke bli personlig?" Men det er da like personlig for hun som fikk faren sin drept? Eller de som fikk sin voksne sønn drept? Eller de som fikk bestemoren sin drept? Om Austegaard skal ha mulighetene til å klage på permisjon, må da alle andre pårørende også ha det? Selvsagt er Baneheia.saken er grusom tragedie og det føles ekstra ille når det går ut over barn. Men man kan da ikke måle sorg? Er Austegaards sorg større og viktigere enn min venninnes? Man skal være ytterst forsiktig med å "taksere" sorg. Ikke vet jeg bakgrunnen for hvordan faren til venninna di ble drept. Det hadde vært helt for jævlig om en av mine kjære hadde blitt skutt, stukket ned eller slått ihjel. Likevel tror jeg faktisk det hadde føltes enda verre dersom jeg visste at vedkommende hadde vært utsatt for psykisk og/eller fysisk tortur før drapet. Som f.eks å være åtte år, veldig redd, ha veldig vondt når du blir voldtatt, og i tillegg (for en av jentene var jo det tilfelle) være vitne til at venninna di blir voldtatt og drept. Jeg vil nødig gradere noe som helst her, hverken hva sorg eller smerte angår, men jeg er ikke i tvil om at tanken på at jenta så og hørte hva de gjorde med bestevenninna hennes - og vite at det var hennes tur etterpå - må ha gjort det ekstra vanskelig å bearbeide avmakt, sorg og sinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2122944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Man skal være ytterst forsiktig med å "taksere" sorg. Ikke vet jeg bakgrunnen for hvordan faren til venninna di ble drept. Det hadde vært helt for jævlig om en av mine kjære hadde blitt skutt, stukket ned eller slått ihjel. Likevel tror jeg faktisk det hadde føltes enda verre dersom jeg visste at vedkommende hadde vært utsatt for psykisk og/eller fysisk tortur før drapet. Som f.eks å være åtte år, veldig redd, ha veldig vondt når du blir voldtatt, og i tillegg (for en av jentene var jo det tilfelle) være vitne til at venninna di blir voldtatt og drept. Jeg vil nødig gradere noe som helst her, hverken hva sorg eller smerte angår, men jeg er ikke i tvil om at tanken på at jenta så og hørte hva de gjorde med bestevenninna hennes - og vite at det var hennes tur etterpå - må ha gjort det ekstra vanskelig å bearbeide avmakt, sorg og sinne. "Man skal være ytterst forsiktig med å "taksere" sorg". Nettopp. Man kan ikke måle sorg. Og nå har jeg heller ikke sagt hvordan min venninnes far ble drept. Men er det en selvfølge at ei jente på 16 har en mindre sorg enn hun på 40? For som Morsk skriver: "Livet er like ukrenkelig uansett offerets alder". Man kan da ikke bare bestemme eller anta at moren til det drepte barnet har det verre enn hun som fikk faren sin drept eller hun som mistet sin voksne datter i en ulykke? Folk reagerer så utrolig forskjellig og nettopp derfor sier jeg at slike regler Austegaard etterlyster, bør gjelde for alle om de skulle gjelde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2122986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dirflos79 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Syns straffen de fik er for lav. Syns generellt at straff for alvorlige forbrytelser som drap, voldtekt er for lav. At en som har vært involvert i voldtekt, og på en brutal måte drept to små jenter med overlegg. Skal få lov til å slippe ut på permisjon KUN 6 år etterpå. Er ikke bra nok. Syns faktiskt at det er helt utrolig, 6 år.. hva er det... 2 små jenter får ikke vokse opp. Nei, jeg blir bare forbannet. Moren ber bare om at bli hørt når de vurderer permisjon. Og hvorfor ikke det ? Eg forstår veldig godt reaksjonen til mor til Stine Sofie i denne situasjonen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deanna Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 "Man skal være ytterst forsiktig med å "taksere" sorg". Nettopp. Man kan ikke måle sorg. Og nå har jeg heller ikke sagt hvordan min venninnes far ble drept. Men er det en selvfølge at ei jente på 16 har en mindre sorg enn hun på 40? For som Morsk skriver: "Livet er like ukrenkelig uansett offerets alder". Man kan da ikke bare bestemme eller anta at moren til det drepte barnet har det verre enn hun som fikk faren sin drept eller hun som mistet sin voksne datter i en ulykke? Folk reagerer så utrolig forskjellig og nettopp derfor sier jeg at slike regler Austegaard etterlyster, bør gjelde for alle om de skulle gjelde. Det er generelle regler om at pårørenrende eller fornærmede skal informeres om permisjoner etc. men fakta er at de reglene ikke funker så godt i dag og mange opplever å ikke få informasjon. Eller de får informasjon om permisjonen for seint slik at de ikke kan forberede seg ved å feks velge å reise bort den helgen etc. Er mange fine regler som eksisterer i dag,men de blir ikke fulgt opp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pampen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ja, jeg synes det er greit. Denne unge mannen skal tilbakeføres til samfunnet når han slipper ut. Det er ikke bare familien til de to drepte jentene som er offer her, drapsmennene og deres familier er også ofre. Ada ser ikke lengre enn sin egen nesetipp når det gjelder dette. Jeg har full forståelse for at Jan Helges mor ikke ønsker at hennes sønn skal bli brukt i dette "prinsippielle" søksmålet. Ada straffer ikke bare drapsmannen, men og hans familie som aldri vil få fred. Pårørende bør ikke få bestemme over gjerningsmannens liv, det er det vi har rettsaparatet til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tulismebo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det de to gjorde med to små jenter, det er så hinsides enhver fatteevne, kan fortsatt bli lamslått når jeg tenker på den saken. Husker dere at de lokket jentene vekk fra stien ved å be dem om å være med å lete etter kattunger, det stod i Dagbladet. Sånne "se på/lete etter små kjæledyr"-påskudd er typisk for pedofile overgripere. Og jentene ble funnet med feil klær på, de hadde kledd dem både av og på. Mer orker jeg ikke å nevne. Faren til den ene jenta gikk rett i fosterstilling på sofaen med store smerter, der låg han i flere uker og ble stelt av familie og venner, psykisk reaksjon som gir seg utslag i smerte. Jeg forstår dessverre veldig godt at pårørende forsøker å hindre drapsmenn i å få permisjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ja, jeg synes det er greit. Denne unge mannen skal tilbakeføres til samfunnet når han slipper ut. Det er ikke bare familien til de to drepte jentene som er offer her, drapsmennene og deres familier er også ofre. Ada ser ikke lengre enn sin egen nesetipp når det gjelder dette. Jeg har full forståelse for at Jan Helges mor ikke ønsker at hennes sønn skal bli brukt i dette "prinsippielle" søksmålet. Ada straffer ikke bare drapsmannen, men og hans familie som aldri vil få fred. Pårørende bør ikke få bestemme over gjerningsmannens liv, det er det vi har rettsaparatet til. At familien til drapsmennene er offre er jeg enig i. Men at si at drapsmennene er offre skjønner jeg ingenting av. hvorfor det ? Det Ada ber om er at bli hørt før permissjon blir gitt, blir vel ikke slik at de bestemmer noe, men at de kan være med å påvirke. Syns jeg er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pampen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 At familien til drapsmennene er offre er jeg enig i. Men at si at drapsmennene er offre skjønner jeg ingenting av. hvorfor det ? Det Ada ber om er at bli hørt før permissjon blir gitt, blir vel ikke slik at de bestemmer noe, men at de kan være med å påvirke. Syns jeg er helt greit. Gjerningsmannen har og fått ødelagt sitt liv og vil aldri kunne leve normalt. Offerets familie må gjerne ha meninger om permisjonen, men å være med å påvirke den bør de ikke, det er det vi har et rettsvesen til, og de kan være objektive, samt tenke på alle parter i saken, noe Ada ikke kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Gjerningsmannen har og fått ødelagt sitt liv og vil aldri kunne leve normalt. Offerets familie må gjerne ha meninger om permisjonen, men å være med å påvirke den bør de ikke, det er det vi har et rettsvesen til, og de kan være objektive, samt tenke på alle parter i saken, noe Ada ikke kan. At gjerningsmennene er offre, fordi de har fått livet ødelagt. Nei, vet du... der er jeg litt uenig med deg. De tok et valg når de drepte de to jentene, og så har det konsekvens. Offre ? nei, vi får vel bli uenige 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dirflos79 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Det de to gjorde med to små jenter, det er så hinsides enhver fatteevne, kan fortsatt bli lamslått når jeg tenker på den saken. Husker dere at de lokket jentene vekk fra stien ved å be dem om å være med å lete etter kattunger, det stod i Dagbladet. Sånne "se på/lete etter små kjæledyr"-påskudd er typisk for pedofile overgripere. Og jentene ble funnet med feil klær på, de hadde kledd dem både av og på. Mer orker jeg ikke å nevne. Faren til den ene jenta gikk rett i fosterstilling på sofaen med store smerter, der låg han i flere uker og ble stelt av familie og venner, psykisk reaksjon som gir seg utslag i smerte. Jeg forstår dessverre veldig godt at pårørende forsøker å hindre drapsmenn i å få permisjon. Korleis veit du alt dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jussbasse jom Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Gjerningsmannen har og fått ødelagt sitt liv og vil aldri kunne leve normalt. Offerets familie må gjerne ha meninger om permisjonen, men å være med å påvirke den bør de ikke, det er det vi har et rettsvesen til, og de kan være objektive, samt tenke på alle parter i saken, noe Ada ikke kan. For å være et offer må man på en måte være utsatt for noe selv, slik at man uten skyld har havnet i den situasjonen man er i. Hva konkret er disse drapsmennene utsatt for som gjør dem til ofre ? Det er deres egne handlinger som har ført dem dit de nå sitter. Jeg synes man skal spare på offer-definisjonen til de som virkelig er ofrene i slike saker. Ordbruk er viktig i sånne spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pampen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 For å være et offer må man på en måte være utsatt for noe selv, slik at man uten skyld har havnet i den situasjonen man er i. Hva konkret er disse drapsmennene utsatt for som gjør dem til ofre ? Det er deres egne handlinger som har ført dem dit de nå sitter. Jeg synes man skal spare på offer-definisjonen til de som virkelig er ofrene i slike saker. Ordbruk er viktig i sånne spørsmål. Det er ikke noe krav at et offer skal være uskyldig. Så ja, de er offre de også. Offre for syke tanker som fikk dem til å gjøre ugjerningen. Offre for heksejakten som Ada prøver å starte. Når disse guttene skal ut i samfunnet igjen, vil nok hun sørge for at de aldri vil kunne leve et normalt liv eller bli rehabilitert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pampen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 At gjerningsmennene er offre, fordi de har fått livet ødelagt. Nei, vet du... der er jeg litt uenig med deg. De tok et valg når de drepte de to jentene, og så har det konsekvens. Offre ? nei, vi får vel bli uenige Vi får nok bli det ja:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er ikke noe krav at et offer skal være uskyldig. Så ja, de er offre de også. Offre for syke tanker som fikk dem til å gjøre ugjerningen. Offre for heksejakten som Ada prøver å starte. Når disse guttene skal ut i samfunnet igjen, vil nok hun sørge for at de aldri vil kunne leve et normalt liv eller bli rehabilitert. Syns ikke det er heksejakt det hun starter, hvorfor mener du det ? Er helt enig med henne jeg.. Er forresten enig at de som dreper andre med fullt overlegg bør egentlig ikke få lov til å gå ut i samfunnet igjen. Da mener jeg de sakene som er høytt oppe på grotesk skalaen. banaheia saken er en av de, ikke bare fordi de ble myrdet men fordi de ble lemlestet og voldtatt. Hvorfor skal personer som utøver slike handlinger ha noen som helst rett til å gå ut i samfunnet igjen... Ord som rehabilitering.. Ja går det an å rehabilitere en person som klarer å gjøre noe så groteskt ? Det tviler jeg på, men det er bare min personlige mening. Men jeg er jo ganske streng hehe.. Og loven er ikke enig med meg der, men kansje loven bør endres ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pampen Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Syns ikke det er heksejakt det hun starter, hvorfor mener du det ? Er helt enig med henne jeg.. Er forresten enig at de som dreper andre med fullt overlegg bør egentlig ikke få lov til å gå ut i samfunnet igjen. Da mener jeg de sakene som er høytt oppe på grotesk skalaen. banaheia saken er en av de, ikke bare fordi de ble myrdet men fordi de ble lemlestet og voldtatt. Hvorfor skal personer som utøver slike handlinger ha noen som helst rett til å gå ut i samfunnet igjen... Ord som rehabilitering.. Ja går det an å rehabilitere en person som klarer å gjøre noe så groteskt ? Det tviler jeg på, men det er bare min personlige mening. Men jeg er jo ganske streng hehe.. Og loven er ikke enig med meg der, men kansje loven bør endres ? Jeg er enig med moren til Jan Helge som ser på dette som en heksejakt. De tenker ikke over at morderen har en familie, og at de også er nødt til å leve videre med dette her. Og ja, jeg tror god han kan bli et relativt normalt menneske, dersom han får lov til å sone i fred, motta terapi og slippe å bli uthengt i media når han er hjemme på perm. Det er godt loven ikke er enig med deg. Alle mennesker fortjener en ny sjangse og å bli fullverdige borgere av samfunnet igjen og hvordan dette skal skje er opp til fagfolk å bedømme, ikke mennesker som har for mye affekt i forhold til saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Det er ikke noe krav at et offer skal være uskyldig. Så ja, de er offre de også. Offre for syke tanker som fikk dem til å gjøre ugjerningen. Offre for heksejakten som Ada prøver å starte. Når disse guttene skal ut i samfunnet igjen, vil nok hun sørge for at de aldri vil kunne leve et normalt liv eller bli rehabilitert. Dummeste jeg har lest! Mordere er ikke ofre! Hadde de vært dømt i USA hadde vi aldri hatt denne problemstillingen, fordi de aldri ville kommet ut i frihet igjen... Strafferammene i Norge er et hån mot ofre og ofrenes etterlatte! At drapsmenn ikke får et ordentlig liv etter soning, bryr meg midt i navla.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg er enig med moren til Jan Helge som ser på dette som en heksejakt. De tenker ikke over at morderen har en familie, og at de også er nødt til å leve videre med dette her. Og ja, jeg tror god han kan bli et relativt normalt menneske, dersom han får lov til å sone i fred, motta terapi og slippe å bli uthengt i media når han er hjemme på perm. Det er godt loven ikke er enig med deg. Alle mennesker fortjener en ny sjangse og å bli fullverdige borgere av samfunnet igjen og hvordan dette skal skje er opp til fagfolk å bedømme, ikke mennesker som har for mye affekt i forhold til saken. At en som har drept et barn fortjener så veldig mye så kort tid etterpå er jeg ikke enig i. Å få permisjon 6 år etterpå er et hån mot offerets familie. Jeg kan skjønne moren til Jan Helge, men jeg synes det tar seg dårlig ut på en måte likevel den måten hun går ut på. Det er sønnen hennes som har voldtatt et barn, og skåret over strupen på barnet etterpå. Og seks år etterpå skal han starte på sin reise ut i samfunnet igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Dummeste jeg har lest! Mordere er ikke ofre! Hadde de vært dømt i USA hadde vi aldri hatt denne problemstillingen, fordi de aldri ville kommet ut i frihet igjen... Strafferammene i Norge er et hån mot ofre og ofrenes etterlatte! At drapsmenn ikke får et ordentlig liv etter soning, bryr meg midt i navla.... Men hvis du snur flisa på hodet... Din sønn hadde begått denne forferdelige ugjerningen. Hadde du da ment det samme? Ikke for å forsvare noen i denne forferdelige saken, men.. Hadde min sønn gjort noe så grusomt, hadde jeg fortsatt vært glad i han. Jeg hadde visst at han var født uskyldig og at det enten var fysiske eller psykiske grunner til at han kunne synke så lavt. Jeg ville ønsket at han skulle ta straffen sin, samtidig som jeg hadde ønsket at han skulle få hjelp til å bli "normal" når han kom ut fra fengselet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264208-baneheia/page/2/#findComment-2123687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.