Gå til innhold

Barnevakten vår (2)

Anbefalte innlegg

(2)

Eller skal vi kutte henne helt ut? Skal vi informere mora til barnevakten (som vi kjenner, og som er veldig OK) om det vi har hørt - eller er det "sladring"? Jeg kjenner litt til en lærer ved den skolen, jeg kunne kanskje snakket med ham?

Har IKKE lyst til å ha disse to snokende rundt i huset vårt - når jeg vet at de bruker hasj.... Hun som fortalte dette, kan jeg stole på, det er jeg temmelig sikker på. Hun sa at det var de desidert SISTE hun kunne tenke seg var barnevakter hos oss....

UFF!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264212-barnevakten-v%C3%A5r-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt av et dilemma. Siden barnevakten er grei med barna dine.

Men jeg hadde nok vært betenkt, hvis hun plutselig en dag ruser seg mens hun passer ungene??

Hadde ihvertfall ikke sluppet inn typen hennes, nei.

Kanskje sjekk opp litt med den læreren, kanskje dette er noe som skolen kan gripe tak i, for å hjelpe ungdommene før skitten drar dem ned i uføret?

Gjest hos oss

Jeg ville snakket med læreren du kjenner, for å høre om det er noe i ryktene (en oppegående lærer vet om det er et hasjmiljø på en ungsdomsskole).

Hvis dere er trygge på jenta, men ikke når hun har med seg besøk, ville jeg sagt at hun var på jobb når hun var hos dere, og fikk betalt for det, og at du mener hun er mest oppmerksom barnevakt når hun er alene.

Hvis dere ikke stoler på henne lenger, ville jeg funnet en annen ordning (familie, venner, nabo) en liten periode, slik at dere ikke tydelig bytter henne ut med en klassevenninne etc, særlig hvis du kjenner moren og det vil være ubehagelig). Og så skaffet en ny barnevakt dere stolte på, og som dere ga klare regler fra føste dag (mht besøk osv).

Hvis du får bekreftet hasjryktene fra læreren, ville jeg bedt læreren om å ta initiativ til at skolen sendte ut informasjon til alle / de aktuelle foreldrene at det var et slikt miljø der, og hva skolen gjorde for å komme dette til livs.

Jeg var i et miljø når jeg gikk på u-skole og vgs, hvor vi var litt spesielt kledt og hørte på annen musikk enn mainstream-gjengen. Kanskje en eller to perifere personer i denne gjengen hadde prøvd hasj. Jeg vet at vi (fra noen) hadde rykte på oss å være i en hasj-gjeng, selv om jeg og mine venner var de mest skoleflinke, pliktoppfyllende og voksne elevene du kan tenke deg, og jeg har aldri prøvd hasj. Så ikke spre rykter (til foreldre eller andre) som det ikke ligger noe i. Det kan ødelegge mye. Men å høre med en lærer, helst uten å nevne navn, det er greit.

"Har IKKE lyst til å ha disse to snokende rundt i huset vårt - når jeg vet at de bruker hasj...."

VET du det da? De er 15 år. Du husker kanskje hvor mye rykter og baksnakking som foregikk da du selv var på den alderen? Og kanskje har de prøvd hasj én gang og fjæra har blitt til fem høns?

Forsikre deg i allefall først om at dette ikke bare er rykter. Jeg hadde IKKE snakket med jentas mor så lenge du ikke vet. Hvorfor ikke spørre jenta? Si til henne at du har hørt dette (men ikke fra hvem) og at du ønsker at hun er ærlig med deg ettersom hun faktisk skal passe barna dine. Kanskje får du ikke et ærlig svar, men da vet hun i allefall at du er obs på dette.

Hva med å si hva du har hørt. Da gir du også signaler om at voksne vet hva som skjer. Hun vet jo også at du kjenner moren. Det kan være nok til at hun slutter med hasj. Egentlig er det en vanskelig situasjon, men du må ta mest hensyn til dine barns sikkerhet.

Gjest venter tredjemann

Jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg ville kuttet barnevakten.

Samtidig ville jeg snakket med moren om saken. Ville tatt forbehold om at det kunne være feil i informasjonen. Men om det er riktig kan moren få en sjanse til å hjelpe jente over i et annet miljø!

Annonse

Jeg tror jeg hadde gjort litt research med den læreren du kjenner. Vedkommende har selvsagt taushetsplikt, men kan si noe på generell basis om skolen har et reelt rusproblem eller ikke.

Så ville jeg nok rett og slett konfrontert jenta med ryktene, og hørt hva hun hadde og si. Du kan jo spørre henne hva hun tenker, og hvordan hun tenker at situasjonen kan løses?

Hvis barnevakten var din datter, hva ville du at "du" skulle gjort da. Ville du at moren til barna datteren din passer skulle komme med den informasjonen du sitter på?

Hadde hun vært min datter ville jeg svært gjerne visst!

Når det gjelder hva du skal gjøre med din situasjon...

Det er litt vanskelig å si uten å kjenne barnevakten. Men jeg tror nok jeg hadde ønsket å finne en ny barnevakt.

Uff, så trist!

Gjest sånn kan det gå

Hvem hun velger å ha som venner trenger overhodet ikke ha noe å gjøre med hva hun gjør selv, og enda mindre med hva hun gjør sammen med barna eller i forbindelse med barnevakt.

Jeg ville uansett reagert dersom jeg faktisk hadde bevis på at kjæresten kom selv om dere hadde sagt nei, men utenom det hang jeg også sammen med "hasj-gjengen" - og fikk dermed et rimelig ufint rykte på meg blant "sladrekjerringene" som etterhvert fant det for godt at det sikkert var jeg som var hovedproblemet i hele gjengen (jeg var vel kanskje den eneste som _ikke_ rørte slikt).

Gjest Elextra

Da jeg var 15 år vanket jeg også i miljøer der enkelte røyket hasj. Men selv var jeg ganske så ordentlig, og tror få hadde hatt grunn til å være betenkt med å ha meg som barnevakt.

Tross alt er det bare rykter du har hørt. Jeg synes du bør ta det du har hørt opp med henne, og se reaksjonen hennes.

Er vel unødvendig å nevne at hun ikke kan være barnevakt om det er noen som helst grunn til å tro at hun ruser seg, det være seg på alkohol eller hasj.

,

Litt av et dilemma. Siden barnevakten er grei med barna dine.

Men jeg hadde nok vært betenkt, hvis hun plutselig en dag ruser seg mens hun passer ungene??

Hadde ihvertfall ikke sluppet inn typen hennes, nei.

Kanskje sjekk opp litt med den læreren, kanskje dette er noe som skolen kan gripe tak i, for å hjelpe ungdommene før skitten drar dem ned i uføret?

Traff på den læreren i ettermiddag, og fikk en veldig OK prat med ham. Han var faktisk sosiallærer på den skolen, og hadde ganske bra oversikt over det som skjer, men ikke at det var noe hasj-miljø akkurat nå.

Hvis barnevakten var din datter, hva ville du at "du" skulle gjort da. Ville du at moren til barna datteren din passer skulle komme med den informasjonen du sitter på?

Hadde hun vært min datter ville jeg svært gjerne visst!

Når det gjelder hva du skal gjøre med din situasjon...

Det er litt vanskelig å si uten å kjenne barnevakten. Men jeg tror nok jeg hadde ønsket å finne en ny barnevakt.

Uff, så trist!

Jeg er veldig i tvil om jeg skal kontakte mora. Egentlig er det rett - men jeg er veldig redd for at det skal kunne spores til den personen jeg hørte dette av - og det vil jeg ikke.

Er enig med deg at mora BØR få vite om ryktene. Men vanskelig. Har snakket med sosiallæreren på skolen, så nå er han informert.

Annonse

Jeg tror jeg hadde gjort litt research med den læreren du kjenner. Vedkommende har selvsagt taushetsplikt, men kan si noe på generell basis om skolen har et reelt rusproblem eller ikke.

Så ville jeg nok rett og slett konfrontert jenta med ryktene, og hørt hva hun hadde og si. Du kan jo spørre henne hva hun tenker, og hvordan hun tenker at situasjonen kan løses?

Snakket med læreren. De har hatt hasj-miljø tidligere, men han kjente ikke til noe nå. Var glad for å få informasjon. Har veldig godt samarbeid med forebyggende arbeid hos politiet, og oppfordret meg til å kontakte politiet i bydelen og si i fra, en slags bekymringsmelding.

Gjør ikke noe overilt i forhold til jenta eller hennes foreldre. Må tenke meg om - er veldig redd for at det skal kunne spores til den som fortalte meg det, og eventuelle represalier der.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal kontakte mora. Egentlig er det rett - men jeg er veldig redd for at det skal kunne spores til den personen jeg hørte dette av - og det vil jeg ikke.

Er enig med deg at mora BØR få vite om ryktene. Men vanskelig. Har snakket med sosiallæreren på skolen, så nå er han informert.

Lurt å snakke med sosiallæreren!

Og jeg skjønner reservasjonene du har mot å snakke med moren.

Har du bestemt deg for om du vil fortsette å ha henne som barnevakt?

Lurt å snakke med sosiallæreren!

Og jeg skjønner reservasjonene du har mot å snakke med moren.

Har du bestemt deg for om du vil fortsette å ha henne som barnevakt?

Vi har ikke bestemt oss for noe ennå. Mannen min er veldig skeptisk til å ha henne her mer. Jeg føler kanskje mer ansvar, og har lyst til å vise henne tillit - men UTEN kjæresten. Det vil vi være krystallklare på heretter!

Sosiallæreren sa at det trolig var viktig for henne å ha en slik liten jobb som hun mestret godt. Og det tror jeg på. Hun har fortalt at det ikke går noe bra med karakterene på skolen - særlig matte, men ogaå andre teorifag sliter hun med.

Jeg har ikke lyst til å la henne forsvinne, og så liksom tro at problemet er løst. For det er det jo ikke.

Jeg ringer nok til den politimannen i morgen og forteller om min bekymring for disse ryktene - kanskje uten å nevne navn.

Vi har ikke bestemt oss for noe ennå. Mannen min er veldig skeptisk til å ha henne her mer. Jeg føler kanskje mer ansvar, og har lyst til å vise henne tillit - men UTEN kjæresten. Det vil vi være krystallklare på heretter!

Sosiallæreren sa at det trolig var viktig for henne å ha en slik liten jobb som hun mestret godt. Og det tror jeg på. Hun har fortalt at det ikke går noe bra med karakterene på skolen - særlig matte, men ogaå andre teorifag sliter hun med.

Jeg har ikke lyst til å la henne forsvinne, og så liksom tro at problemet er løst. For det er det jo ikke.

Jeg ringer nok til den politimannen i morgen og forteller om min bekymring for disse ryktene - kanskje uten å nevne navn.

Det kan absolutt tenkes at sosiallæreren har rett, at det er godt for henne å ha noe hun virkelig gjør bra. Men jeg er enig i at kjæresten ikke bør være der.

Jeg tror også det er lurt å informere politiet.

Her jeg bor har politiet nettopp vært ute i lokalavisa og innrømmet at de ikke trodde narkotikaproblemet var så stort her som det er. Det florerer visst narkotika i byen, og det er mange unge som bruker. Triste greier. Og veldig skremmende med tanke på at om noen år er det mine barn som skal ut og feste...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...