Gå til innhold

Barnefrie soner på fly

Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg skjønner det godt - selv om jeg har barn selv.

Når vi reiste hjem fra USA i sommer var det en tysk familie med 3 barn som satt 2 seterader foran oss. Flyet dro fra USA kl. 20 på kvelden. Det yngste barnet - ca. 1,5 år gammelt ville ikke sove. Foreldrene byttet på å gå i midtgangen med ham. Han roet seg da etter en stund. Så satte de seg, og han hylskreik. Og da mener jeg hylskreik. Han gjorde så våre to eldste ikke fikk sove, og han vekket minstemann (som da var 8 mnd) flere ganger.

Kabinpersonalet kom en gang og tilbød dem et sete på businessclass. De takket nei.

Mannen min og jeg snakket om at vi absolutt hadde takket ja. Da kunne de voksne ha byttet på å sitte der fremme, og den lille gutten kunne fått et eget sete og kanskje fått sove han også.

De 6 timene flyturen tok, så hylskrek han hele tiden (bortsett fra mens foreldrene gikk med ham i armene).

Vil tro at de som ikke hadde barn på den flyturen ønsket familien dit pepper'n grodde...

(Men dette var ikke charter da.)

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

6

• keinstein

5

• Lillemus

4

• jubalong70

4

Gjest Elextra

Barn er selvsagt helt ok, men...

...da vi (samboeren og jeg) dro fra ferie i fjor, satt det et par med to barn på raden bak oss. Barna var ca. 2 og 5 år gamle. Og den ene ungen HYLTE. Han småskreik ikke. Han vræla! Og det i 6 timer! Helt seriøst, han var ikke stille ett sekund. Flyet gikk kl. 23 på kvelden. Altså hylte han til vi landet klokken 05. Det var grusomt! Jeg kunne skjønt det om ungen var syk e.l, men da vi etterpå sto og ventet på bagasjen, var krapylet blid som en sol. Overhørte moren og en venninne snakke om det seks timers lange raserianfallet skyldtes at han ikke ville sitte i setet men gå i midtgangen. Men moren mente han burde sitte i ro ettersom det var natt. Hun tenkte altså mye på vår nattesøvn...

Jeg betaler gledelig litt ekstra for å slippe å sitt i nærheten av noe slikt igjen.

Lignende opplevelse har jeg, skulle på jobb på vestkysten av USA og en titimers flytur. Ikke særlig uthvilt i de møtene, nei...

Synes barnefrie soner var en strålende idé!

Syns det er en god ide at de som har særønsker i fhd til seteplassering kan betale ekstra og få det. Da vil jeg slappe litt bedre av hvis junior trenger å være litt barn underveis. I trygg forvissing om at de som ikke takler det har satt seg et annet sted.

Mitt hjertesukk er at jeg ønsker meg parfymefrie fly... Ikke at folk ikke skal kunne parfymere seg vanlig. Men de som insisterer på å teste all taxfree-parfymen underveis, de ødelegger virkelig turen for meg. Og astmaen blir ofte ikke god før ei uke etter. Hadde gladelig betalt en tusenlapp ekstra for å sikre meg mot det, ja.

Helt enig - selv om jeg ikke har astma synes jeg det er grusomt med de som er neddynket i parfyme.

Skjønner at det er et marked for dette, sikkert mange som vil betale de ekstra kronene...

Men det er virkelig synd at et har blitt sånn. At voksne må kjøpe seg fri på den måten.

Tenk om du satt foran den ungen som sparket i setet hele tiden kunne si fra til ungen at dette er ganske ubehagelig, tenk om du som hørte på bipbip spill kunne si fra til ungen at det var best om han spillte uten lyd...

Tenk om andre voksne kunne bry seg!

Joda, men bør ikke foreldrene være litt påpasselige også?

Hvis mine barn sparker i setet foran, sier jeg i fra med en gang at de ikke skal gjøre det.

Bipbip-spill kan man skru av lyden på!

Gjest Elextra

Synes det var en strålende idé, positiv både ford de med og de uten barn.

Har selv hatt noen skrekkopplevelser på lange flyturer uten barn, både før og etter jeg fikk barn selv.

Når jeg nå reiser med barn er det litt beroligende å vite at mest "sensitive" antakelig sitter et helt annet sted.

Annonse

Jeg tror at jeg er uenig med deg, jeg. Jeg ville ha satt pris på ro og fred selv hvis jeg skulle reist uten barn. Særlig spebarnsgråt er ingen behagelig lyd. Det jo langt til Thailand også, og mange vil vel prøve å sove litt?

Dessuten ville jeg som mor synes det var mer avslappende at fanilien satt i en "sone" med barn, både fordi ungene kanskje kunne få seg noen "kompiser" på veien (blir ikke så kjedelig for dem) og fordi jeg da ville slappet bedre av med at ungene lagde litt lyd enn om vi satt ved siden av et nyforelsket par som var på vei til kjærlighetsferie.....

Jeg syns det er et godt tilbud jeg, det er slitsomt å sitte på fly i 12 timer med barn som hyler, spesielt om man ikke har barn selv.

Jeg satt på fly fra Chicago til London bak en familie som hadde et lite barn på under året som hylte nesten hele turen. Jeg skulle gjerne gitt en tusenlapp for å sitte et annet sted.

Syns tiltaket er flott.

Når man reiser med barn er det ikke gøy å forstyrre andre, nå har jeg forsåvidt hatt rolige barn, men dog..

Og hvis jeg skulle være så lykkelig en dag å få meg en liten reise uten barn, så hadde det vært deilig og få slippe ståket og styret det er og ha barn rundt seg på fly.

Helt supert!

Gjest Persille

Jeg synes det er helt greit, jeg.

Så lenge foreldre ikke tar ansvar og har kontroll på ungene sine i større grad enn de har - så er det kanskje sånne ting som må til.

Og ja, jeg har fløyet langt med barn, til Australia, kjappe 26 timer på fly.

Det samme på restaurant, jeg irriterer meg over foreldre som ikke irettesetter barn som ikke oppfører seg - eller tar dem med og går.

Jeg betaler ikke i dyre dommer for ting for at andres barn skal ødelegge opplevelsen for meg...

Jeg betaler for dundrefrie soner (kvinner og menn), psykopatfrie, skravlefrie, skrikelatterfrie, snorkefrie, alkoholtørstefrie, urokkeligfrie, neseplukkerfrie, tåfistrollfrie og en hel det annet.

Han som satt ved siden av meg sist hadde ikke kroppsprofil eller vektklasse lik Pippi Langstrømpe. Obelix? Armen og beina stakk minst 10 cm inn på mitt område uansett om han trakk inn alt og holdt pusten.

Gjest Efraimsdottir

Jeg betaler for dundrefrie soner (kvinner og menn), psykopatfrie, skravlefrie, skrikelatterfrie, snorkefrie, alkoholtørstefrie, urokkeligfrie, neseplukkerfrie, tåfistrollfrie og en hel det annet.

Han som satt ved siden av meg sist hadde ikke kroppsprofil eller vektklasse lik Pippi Langstrømpe. Obelix? Armen og beina stakk minst 10 cm inn på mitt område uansett om han trakk inn alt og holdt pusten.

Enig med deg! Hos hvilket selskap får man reiser med slik garanti?

Annonse

Gjest er jeg helt på jordet?

Alt det er vel foreldrenes ansvar?

Visst er det foreldrenes ansvar, jeg syns bare at det er sånn overlt nå at enhver er seg selv nok og ingen tør og blande seg inn noen steder og være en voksen som sier i fra, om det nå gjelder bøllefrø på flyet eller sløve undommer som kaster søppel på gata eller slenger stygge ord etter ei gammel dame på butikken....

Visst er det foreldrenes ansvar, jeg syns bare at det er sånn overlt nå at enhver er seg selv nok og ingen tør og blande seg inn noen steder og være en voksen som sier i fra, om det nå gjelder bøllefrø på flyet eller sløve undommer som kaster søppel på gata eller slenger stygge ord etter ei gammel dame på butikken....

Det er litt forskjell på situasjoner der barn eller ungdom (uten tilsyn av foreldrene sine) gjør gale ting, kontra det at barn ikke oppfører seg på fx fly, når de er under oppsyn av sine foreldre.

De fleste foreldre tåler svært dårlig at man direkte eller indirekte kritiserer deres oppdragelse eller barna deres på noe vis.

Og på et fly, så er det temmelig guffent å skulle si ifra, når man vet at man er "stuck" i det samme setet i x antall timer, enten det blir slik at man kommer i konflikt med foreldrene eller man er oppgitt over ufordragelige unger som ikke kan oppføre seg.

Gjest Efraimsdottir

Hos alle. Det heter 1. klasse eller business.

Det er noen få irritasjonsmomenter der også, bl a skravlebøtter, men du kan få bytte plass.

Og det er garantert ingen som svulmer kroppen sin over på min avgrensede plass, og ingen sure tær eller neseplukkere?

Og det er garantert ingen som svulmer kroppen sin over på min avgrensede plass, og ingen sure tær eller neseplukkere?

Du får sikkert låne strikkepinner å stikke blubberne med, plastposer med strikk å tre over stinkelabbene og forheng for å slippe å se busefiskerne.

Gjest Elextra

Hos alle. Det heter 1. klasse eller business.

Det er noen få irritasjonsmomenter der også, bl a skravlebøtter, men du kan få bytte plass.

Men for å reise business eller 1. klasse må du nok betale mer enn en tusenlapp ekstra! Ofte er det vel flere ganger mer?

Reiser utrolig sjelden business, stort sett bare om jeg skal på tur med jobben og det er ikke er andre billetter å oppdrive. Og skal da ofte bare på korte turer hvor det ikke er forskjell på business og økonomi :/.

Gjest Efraimsdottir

Du får sikkert låne strikkepinner å stikke blubberne med, plastposer med strikk å tre over stinkelabbene og forheng for å slippe å se busefiskerne.

LOL (ler ennå, og greier ikke å slutte) Har du også et råd for å greie å slutte å le? Ler meg rett i hjel her jeg ligger. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...