Gå til innhold

Barnefrie soner på fly

Anbefalte innlegg

Bortsett fra det med tidligere innsjekking og bedre mat (som jeg synes er hårreisende!) så synes jeg det høres helt greit ut jeg. Og ja, jeg har to unger selv.

Når jeg har barnefri så liker jeg å ha nettopp det, også fra andres unger - i alle fall så lenge som en flytur til Thailand tar!

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

6

• keinstein

5

• Lillemus

4

• jubalong70

4

Gjest er jeg helt på jordet?

Det er litt forskjell på situasjoner der barn eller ungdom (uten tilsyn av foreldrene sine) gjør gale ting, kontra det at barn ikke oppfører seg på fx fly, når de er under oppsyn av sine foreldre.

De fleste foreldre tåler svært dårlig at man direkte eller indirekte kritiserer deres oppdragelse eller barna deres på noe vis.

Og på et fly, så er det temmelig guffent å skulle si ifra, når man vet at man er "stuck" i det samme setet i x antall timer, enten det blir slik at man kommer i konflikt med foreldrene eller man er oppgitt over ufordragelige unger som ikke kan oppføre seg.

Joda, jeg er enig med deg i det du sier der, men jeg skulle altså ønske at de fleste voksne ville være modigere!

Det må da være feil hvis en voksen ikke skal kunne si fra på en høflig måte at det er ubehagelig og sitte i setet når ungen bak sparker hele tiden. Hvis flere sa fra ble det mer vanlig og mer akseptert. For det er jo ikke ok at unger får lov til og herje som de vil...

Hvis min unge nektet og slutte og sparke i setet foran på flyet, tror jeg at jeg ville satt pris på at voksne medpassasjerer sa fra på en grei måte, tror det ville hjelpe meg i min oppdragelse av ungene.

Men unger som slår seg helt vrang hyler som besatt "uten grunn" er selvsagt en utfordring både for foreldre og andre nedpassasjerer.

Joda, jeg er enig med deg i det du sier der, men jeg skulle altså ønske at de fleste voksne ville være modigere!

Det må da være feil hvis en voksen ikke skal kunne si fra på en høflig måte at det er ubehagelig og sitte i setet når ungen bak sparker hele tiden. Hvis flere sa fra ble det mer vanlig og mer akseptert. For det er jo ikke ok at unger får lov til og herje som de vil...

Hvis min unge nektet og slutte og sparke i setet foran på flyet, tror jeg at jeg ville satt pris på at voksne medpassasjerer sa fra på en grei måte, tror det ville hjelpe meg i min oppdragelse av ungene.

Men unger som slår seg helt vrang hyler som besatt "uten grunn" er selvsagt en utfordring både for foreldre og andre nedpassasjerer.

Hvis man vet at man ikke har bedre kontroll på barna sine enn at man selv ikke klarer å hindre de fra å fx sparke i setet foran, så bør man vel heller holde seg hjemme, enn å håpe at medpassasjerer skal hjelpe til med oppdragelsen...!

Ellers er jeg selvsagt enig i at folk bør kunne i si ifra, og har selv gjort det i ulike situasjoner der det er på sin plass, med påfølgende svært dårlig reaksjon fra foreldrene hvis disse er til stede, eller svært frekke svar fra rampete barn uten foreldrene til stede (snakker ikke om fly-situasjon her nå).

LOL (ler ennå, og greier ikke å slutte) Har du også et råd for å greie å slutte å le? Ler meg rett i hjel her jeg ligger. :)

Folk burde slippe å se kropper, høre kroppslyder og kjenne kroppslukter. Hva med å bestille tre seter neste gang og ha med to oppblåsbare dokker i full størrelse? Reglene for flyseter er litt spesielle, så det er ikke sikkert det funker så godt.

være litt barn underveis? Mener du da bråk som ikke er hyling fra små babyer som ikke kan stoppes, men bråk som du som mor kunne stoppet?

Hører til de som setter grenser for barna, med mer og mindre hell. Urimelig masing på fremmede medpassasjerer er ikke aktuelt! Men vi opplevde på en lengre flyreise at han var mistilpass og gråt mye før han klarte å sovne. Skulle gjerne ha betalt noen hundrelapper ekstra da, for å slippe sure blikk og kommentarer fra medpassasjerer.

Bortsett fra det med tidligere innsjekking og bedre mat (som jeg synes er hårreisende!) så synes jeg det høres helt greit ut jeg. Og ja, jeg har to unger selv.

Når jeg har barnefri så liker jeg å ha nettopp det, også fra andres unger - i alle fall så lenge som en flytur til Thailand tar!

Har du bestilt en barnefri tur, så har du bestilt en barnefri tur.

Annonse

Jeg ser ikke problemet. Det er tydeligvis et marked for det, og folk er villige til å betale for det. Det må da vel være greit?

Ja, det kan være ganske slitsomt å høre på barneskrik i mange timer.

NSB har også egne komfort-vogner hvor det skal være rolig, og det koster litt ekstra. Det blir vel omtrent det samme.

Hvis man vet at man ikke har bedre kontroll på barna sine enn at man selv ikke klarer å hindre de fra å fx sparke i setet foran, så bør man vel heller holde seg hjemme, enn å håpe at medpassasjerer skal hjelpe til med oppdragelsen...!

Ellers er jeg selvsagt enig i at folk bør kunne i si ifra, og har selv gjort det i ulike situasjoner der det er på sin plass, med påfølgende svært dårlig reaksjon fra foreldrene hvis disse er til stede, eller svært frekke svar fra rampete barn uten foreldrene til stede (snakker ikke om fly-situasjon her nå).

ok, jeg tror ikke noen oppsøker situasjoner der de håper at andre voksne skal kunne hjelpe til med oppdragelsen av egne unger, det var ikke det jeg mente. Men barn er et produkt av den kulturen og den tiden vi lever i og det jeg mener er at alle voksne vil kunne bidra med noe positivt i forhold til oppdragelse av barn.

Det finnes et afrikansk ordtak som sier at "det trengs en hel landsby for og oppdra et barn"

Jeg syns det er så bra sagt.

Jeg syns det er helt vanvittig tragisk at foreldre reagerer negativt på andre voksne som gir konstruktiv og høflig tilbakemelding på oppførslen til barna deres når det er åpenbart at ungene forstyrrer eller ødelegger for andres ve og vel.

Vel og merke saklige tilbakemeldinger og ikke sure og sinte meldinger...

ok, jeg tror ikke noen oppsøker situasjoner der de håper at andre voksne skal kunne hjelpe til med oppdragelsen av egne unger, det var ikke det jeg mente. Men barn er et produkt av den kulturen og den tiden vi lever i og det jeg mener er at alle voksne vil kunne bidra med noe positivt i forhold til oppdragelse av barn.

Det finnes et afrikansk ordtak som sier at "det trengs en hel landsby for og oppdra et barn"

Jeg syns det er så bra sagt.

Jeg syns det er helt vanvittig tragisk at foreldre reagerer negativt på andre voksne som gir konstruktiv og høflig tilbakemelding på oppførslen til barna deres når det er åpenbart at ungene forstyrrer eller ødelegger for andres ve og vel.

Vel og merke saklige tilbakemeldinger og ikke sure og sinte meldinger...

Jeg gikk en gang i en matbutikk hvor jeg la merke til mor og barn (ca 3-4 år). Først, rett innenfor dørene, så tar moren en halvannenliters brusflaske fra hyllene/stabel på gulvet, og begynner å drikke av denne, og heller etterpå ned i gapet på ungen sin. Jeg tenker mitt, men sier ikke noe. Husker da fra jeg selv var barn, at vi lærte at vi ikke kunne spise/drikke det vi kjøpte i butikken før det var betalt i kassa.

Jeg går videre og plukker mine varer, og treffer så på mor og sønn igjen, nå ved frukt og grønt. Mor plukker grønnsaker, og står da med ryggen til frukten, hvor sønnen hennes finner et fristende eple, som han setter til munnen. Usikker på om han bare sleiket på det, eller satte tennene i det.

Moren ser bare at han holder eplet i hånden, og ber ham legge det tilbake, de skal ikke kjøpe epler i dag.

Da kunne jeg ikke dy meg, og gikk bort og fortalte - helt rolig - hva jeg nettopp hadde sett, og at hun nok burde passe litt bedre på, av hensynet til andre som også handler der. Lite hyggelig å komme hjem med fx epler med bitemerker i...

Dama ble så utrolig sur, og gikk totalt i vranglås, istedetfor å bare beklage sin uoppmerksomhet.

Gjest Lydia Nalen

Jeg gikk en gang i en matbutikk hvor jeg la merke til mor og barn (ca 3-4 år). Først, rett innenfor dørene, så tar moren en halvannenliters brusflaske fra hyllene/stabel på gulvet, og begynner å drikke av denne, og heller etterpå ned i gapet på ungen sin. Jeg tenker mitt, men sier ikke noe. Husker da fra jeg selv var barn, at vi lærte at vi ikke kunne spise/drikke det vi kjøpte i butikken før det var betalt i kassa.

Jeg går videre og plukker mine varer, og treffer så på mor og sønn igjen, nå ved frukt og grønt. Mor plukker grønnsaker, og står da med ryggen til frukten, hvor sønnen hennes finner et fristende eple, som han setter til munnen. Usikker på om han bare sleiket på det, eller satte tennene i det.

Moren ser bare at han holder eplet i hånden, og ber ham legge det tilbake, de skal ikke kjøpe epler i dag.

Da kunne jeg ikke dy meg, og gikk bort og fortalte - helt rolig - hva jeg nettopp hadde sett, og at hun nok burde passe litt bedre på, av hensynet til andre som også handler der. Lite hyggelig å komme hjem med fx epler med bitemerker i...

Dama ble så utrolig sur, og gikk totalt i vranglås, istedetfor å bare beklage sin uoppmerksomhet.

"It's the sign of the time", desverre.

Ja, er nok det. Så etter hvert prøver man stadig oftere å bite i seg det man gjerne ville ha sagt, fordi det uansett ikke når fram, eller fordi man ikke gidder å forsure sin egen dag.

Jeg skjønner akkurat hva du mener, jeg biter i meg kommentarer selv, men jeg skulle altså ønske at alle voksne var litt mer modige-meg selv inkludert.

Annonse

Caloni Makaroni

Tja...med tanke på at man betaler 990 kroner ekstra for en billett, så synes jeg ikke det er så ille at man får bedre mat på kjøpet.

Nå vet jeg hvorfor dette skurret i mine ører!

Jeg syns det er så tragisk at det lages små "barnesamfunn" ved siden av "det andre samfunnet"

Folk med unger går på mac donalds og spiser, for der kan ungene leke og hoppe rundt omkring i stedet for å lære seg og sitte ved bordet når det spises mat.

Det krever selvsagt mer av foreldrene om man må passe på at ungene oppfører seg når man er ute og spiser, men når skal ungene lære hvis de alldri blir utfordret på dette?

Og så skal ikke ungene lære seg og ta hensyn til medpassasjerer heller? Det er mye enklere og opprette barnesoner hvor ungene kan herje rundt!

Syns det er trist jeg...

Jeg skjønner alt dette med at det er utrolig slitsomt med hylende unger i nabosetet, men syns det er så feil måte og løse dette på og lage små barneunivers overalt. De skal da oppdras til og fungere sammen med andre folk!

Når skal de lære det egentlig? Etter at de har fyllt femten? Litt sent da kanskje...?

Jeg har egentlig ingenting imot differensierte priser på flyreiser, hvor man kan betale seg til enkelte fordeler, så lenge forholdene for de som bare betaler grunnprisen også er akseptable.

Jeg synes det er mer irriterende at man kan sitte ved siden av noen som har betalt bare halvparten pga. en eller annen bagatell, men som får akkurat det samme (men det vet man jo heldigvis ikke).

Derimot reagerer jeg på at folk tror det har noe med oppdragelsen å gjøre at småbarn ikke klarer å sitte stille under en flyreise som tar 8 - 10 timer. Tenker ikke på sparking i setet, som burde kunne stoppes, men på gråt og motstand mot å bli spent fast. Ingen normale småbarn finner seg i å være passive i så lang tid hvis de ikke sover eller dopes.

Jeg ville da heller aldri utsatt småbarn for en slik tur, så sant det kunne unngås. Mest av hensyn til dem selv, men også til medpassasjerene. Jeg synes sånt får vente til de blir store nok til å korte tiden med (lyd)bøker og til de er ferdige med å skrike i protest.

Må man ta med småbarn på så lange flyreiser, er det antakelig en lettelse for foreldrene å vite at de som irriterer seg aller mest over uroen, kan betale seg ut av den. Det betyr ikke at man bare skal la ungene herje som om de var på en lekeplass.

Gjest NSB komfort og stillevogn

Jeg ser ikke problemet. Det er tydeligvis et marked for det, og folk er villige til å betale for det. Det må da vel være greit?

Ja, det kan være ganske slitsomt å høre på barneskrik i mange timer.

NSB har også egne komfort-vogner hvor det skal være rolig, og det koster litt ekstra. Det blir vel omtrent det samme.

NSB har stille-vogner hvor mobilen skal være avslått/lydløs og stemmeleiet skal være lavt. Dette alternativet er for alle (som kan være stille), dvs du betaler ikke ekstra for å sitte i stillevogn.

NSB Komfort betaler du 75 kr ekstra for, og der er det ikke alltid like stille. Det er kontorvogn, der folk sitter og jobber, og gjerne har et telefonmøte.

Gjest Elextra

Nå vet jeg hvorfor dette skurret i mine ører!

Jeg syns det er så tragisk at det lages små "barnesamfunn" ved siden av "det andre samfunnet"

Folk med unger går på mac donalds og spiser, for der kan ungene leke og hoppe rundt omkring i stedet for å lære seg og sitte ved bordet når det spises mat.

Det krever selvsagt mer av foreldrene om man må passe på at ungene oppfører seg når man er ute og spiser, men når skal ungene lære hvis de alldri blir utfordret på dette?

Og så skal ikke ungene lære seg og ta hensyn til medpassasjerer heller? Det er mye enklere og opprette barnesoner hvor ungene kan herje rundt!

Syns det er trist jeg...

Jeg skjønner alt dette med at det er utrolig slitsomt med hylende unger i nabosetet, men syns det er så feil måte og løse dette på og lage små barneunivers overalt. De skal da oppdras til og fungere sammen med andre folk!

Når skal de lære det egentlig? Etter at de har fyllt femten? Litt sent da kanskje...?

Det går ikke an å lære en to-tre-åring å sitte stille i 7-8 timer.

Gjest ungdomsmor

Det må da være lov til å kjøpe seg en barnefri plass om en skulle ønske det? Kanskje vi som er ferdige med småbarn synes det er OK å slippe hylende, overtrøtte småunger når vi skal på ferie og kose oss? Vi har nå barn på 10 og 13 og flyr til Sør-Afrika på "hytta" 1-2 ganger i året, og reisen kan bli fæl hvis vi havner midt oppi småbarnsfamilier. Nei, slutt å irriterer deg - du kommer jo dit selv en gang, vær du sikker!

Tja...med tanke på at man betaler 990 kroner ekstra for en billett, så synes jeg ikke det er så ille at man får bedre mat på kjøpet.

Jooo, men hva med barneforeldre som også vil ha bedre mat da? En egen sone for dem også? Da må muligheten for bedre mat være der på alle billettene for en ekstra sum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...