Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på! Vet at variasjon er viktig, men hvilke pålegg regner du som sunne. Hvilket pålegg får barna "velge mellom" på hverdager?

Skulle gjerne hatt litt mer fisk på skiven til ungene (2 og 4 år). Makrell i tomat og fiskepudding liker de ikke. Andre tips? Har hørt noe om "havbris" hva er dette og hvor får man kjøpt det?

Kan jo fortelle at lillebror spiser leverpostei med servelat, kaviar og syltetøy på skiven. (vil ikke ha annet)

Storebror spiser litt leverpostei, servelat, syltetøy, baconost (tube), hvit ost.

De er ganske kresne, hvordan få dem til å smake på diverse pålegg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264289-hva-er-sunne-p%C3%A5legg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Ville kuttet ut syltetøy - ellers får da barna dine sunne pålegg? Kaviar inneholder dessuten mange av de samme næringsstoffene som fisk.

Barna mine liker også fiskekaker på skiven - skjærer da en fiskekake i to, slik at den bare blir halvparten så tykk. Til dette bruk kjøper jeg gjerne de billige 10-pakkene, men fiskekaker fra fiskedisken er jo langt bedre og antakelig sunnere.

Snuppa mi får hjemmelagd syltetøy. Regner dette som minst like sundt som masse annet. Har jo plukket bærene selv, og lagd det selv. Er rørt bær, med bare litt fruktose i. Tror det er mindre sukker i den,enn det er i makrell. Ellers er det utrolig masse å velge mellom som faktisk er ganske så sunt. Gi dem pålegg med sunn fornuft du.

Annonse

Gjest kikkolo

På Helsestasjonen ble jeg anbefalt å gi minstemor Litago Prim når hun slutta med pupp og grøt. Litago Prim er tilsatt jern og de definerte det som et sunt pålegg..

huff...sa de virkelig at litago prim var sunt?

Inneholder ikke det for det meste bare melksukker da? Og litt melkfett som slett ikke er sunt...

Annonse

På Helsestasjonen ble jeg anbefalt å gi minstemor Litago Prim når hun slutta med pupp og grøt. Litago Prim er tilsatt jern og de definerte det som et sunt pålegg..

Her er andre tips om hva som inneholder jern og som er anbefalt for små barn:

http://www.baby.no/mat/barnemat/jern/

(opplysningene er ikke helt oppdatert om at det bare er litago brunost og prim som er jernberiket)

ylvali1365381015

Leste ikke andre svar til deg, så du får tilgi meg om jeg repeterer.

Salatblader, tomater alle typer paprika er fint å pynte skiva med, uansett pålegg.

Alternativ til kaviar og makrell i tomat er tunfisk (den i olje er best), lakspålegg på tube eller varmrøkt laks/makrell.

Leverpostei(hjertegod eller mager/hjemmelaget er bedre enn den runde, gule boksen). Diverse skinke og magrere oster (=proteiner uten så masse fett). Kylling/kalkunpålegg. Alt av frukt og grønt, ikke minst er moset banan og avocado i skiver godt.

Heller tinte/friske bær enn syltetøy. Og heller ekte smør (ev bremykt) enn margarin.

Med litt entusiasme fra deg og mulighet til å stadig prøve nye ting, tror jeg barna dine vil bli mindre kresne. Men da må du kaste ev syltetøy og sjokopålegg. ;-)

huff...sa de virkelig at litago prim var sunt?

Inneholder ikke det for det meste bare melksukker da? Og litt melkfett som slett ikke er sunt...

Det var det jeg sa på helsestasjonen også.., men de sa at sukkermengden var såpass liten og jerninnholdet så bra at de mente dette var å regne som et sunt pålegg for barn...

Her er andre tips om hva som inneholder jern og som er anbefalt for små barn:

http://www.baby.no/mat/barnemat/jern/

(opplysningene er ikke helt oppdatert om at det bare er litago brunost og prim som er jernberiket)

Ser ut som all prim er jenberiket, i motsetning til det jeg fikk vite på helsestasjonen?

Jeg klarer fortsatt ikke å bli helt enig med meg selv i om prim er sunt eller ikke.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...