Gå til innhold

Anbefalte innlegg

delphina1365380402

Hva med sardiner - i olje eller tomat, tunfisk i vann/gele eller olje, krabbepostei, røkt makrell (får kjøpt hele biter) eller røkt sild, stekt fiskefilet (med remulade under)?

Hos oss går det også mye i middagsrester - kjøttkake/karbonade med sylteagurk på, skiver av roastbeef eller annen stek osv.

Fortsetter under...

Ser ut som all prim er jenberiket, i motsetning til det jeg fikk vite på helsestasjonen?

Jeg klarer fortsatt ikke å bli helt enig med meg selv i om prim er sunt eller ikke.. ;-)

Som sagt, infoen der er feil, det er kun Litago brunost og Litago prim som er jernberiket.

Som sagt, infoen der er feil, det er kun Litago brunost og Litago prim som er jernberiket.

Ok, sånn å forstå...

Jeg trodde alle brunoster var jernberiket! Barnelærdom det ;-)

Men mulig det var sånn før og at de har fjernet jerninnholdet i vanlig brunost?

Ok, sånn å forstå...

Jeg trodde alle brunoster var jernberiket! Barnelærdom det ;-)

Men mulig det var sånn før og at de har fjernet jerninnholdet i vanlig brunost?

Ja, det skjedde en forandring på det området for få år siden.

De vise menn mente at norske borgere flest får i seg tilstrekkelig jern på annen måte, og at det derfor ikke er heldig at en såpass utbredt matvare som prim/brunost skulle fortsette å være jernberiket. Men fordi små barn ikke alltid har like gode jern-ressurser i kroppen, og oftere enn voksne har et begrenset kosthold, så valgte de å fortsette å tilsette jern i Litago-/barneproduktene.

Brunost gjør visst det, men Litago Prim skal visstnok være sunt. Skulle hatt en ernæringsekspert å spørre her inne nå;-)

Prim er ganske søtt pålegg, først og fremst melkesukker,men jeg tror den er sukret i tillegg. Jeg har lest på innholdsdeklarasjonen, og den grønne Litago-primen er tilsatt jern. De (fleste?) andre er ikke tilsatt jern. Jeg gir barna prim nesten daglig (dvs. den eldste liker ikke prim...), for det er nesten ingen andre jernrike matvarer som faller i smak...

Gjest sukkertøystangen

Snuppa mi får hjemmelagd syltetøy. Regner dette som minst like sundt som masse annet. Har jo plukket bærene selv, og lagd det selv. Er rørt bær, med bare litt fruktose i. Tror det er mindre sukker i den,enn det er i makrell. Ellers er det utrolig masse å velge mellom som faktisk er ganske så sunt. Gi dem pålegg med sunn fornuft du.

"Tror det er mindre sukker i den,enn det er i makrell."

Hvis du mener makrell i tomat, så kan det hende du har rett, men makrell uten tilsetning er det ikke sukker i i det hele tatt.

Bortsett fra det, ville jeg også definert syltetøyet ditt som sunt pålegg, ja.

Annonse

Gjest sukkertøystangen

Peanøttsmør er veldig sunt. Men forutsetter at det ikke er vektproblemer hos ungene dine, for det er jo fett og kcaloririkt, selv om det er sunt fett.

Med banan til/på er det visstnok enda sunnere, men det klarer ikke jeg å få i meg.

Ja, det skjedde en forandring på det området for få år siden.

De vise menn mente at norske borgere flest får i seg tilstrekkelig jern på annen måte, og at det derfor ikke er heldig at en såpass utbredt matvare som prim/brunost skulle fortsette å være jernberiket. Men fordi små barn ikke alltid har like gode jern-ressurser i kroppen, og oftere enn voksne har et begrenset kosthold, så valgte de å fortsette å tilsette jern i Litago-/barneproduktene.

Ok, synes jeg husker det når du sier det! Takk:-)

Prim er ganske søtt pålegg, først og fremst melkesukker,men jeg tror den er sukret i tillegg. Jeg har lest på innholdsdeklarasjonen, og den grønne Litago-primen er tilsatt jern. De (fleste?) andre er ikke tilsatt jern. Jeg gir barna prim nesten daglig (dvs. den eldste liker ikke prim...), for det er nesten ingen andre jernrike matvarer som faller i smak...

Det er den grønne vi spiser her i huset også. Toåringen og seksåringen elsker prim, så når vi har det, så spiser de stort sett ikke annet pålegg. Jeg er ellers anti-syltetøy og sjokoladepålegg, så satser på at helsestasjonen har rett ang. sunnhetsinnholdet i prim;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...