Gå til innhold

Kollektiv straff for ugang

Anbefalte innlegg

Hva syns du om kollektiv sraff (stå ute i 10 kalde i 40 min) for å utløse brannalarmen?

Jeg ville (som elev) bare ta med nok tøy når alarmen gikk neste gang. Jeg har (som elev) aldri utløst noen falsk alarm. Brannvernet vil ikke at elever bruker tid på å ta på tøy, og det er riktig nok.

Sikkerhetsregler må aldri forbindes med straff. Sikkerhetsregler må aldri assosieres med noe annet enn 100% ren sikkerhet.

Om så noen må gå nakne ut av dusjen når alarmen går, så må de det. Røyk er svært giftig, og tar ikke hensyn til noen.

En rektor har ikke noe med å benytte sikkerhetsregler som et middel for å innordne disiplin.

På den annen side vil jeg like å se dokumentert at kulde utløser forkjølelse og at antallet forkjølte (sykdom) i elevmassen økte som følge av 40 min moderat kulde. Det er i tilfelle en sensasjon. Selv ikke polarforskere eller polfarere er/var mere syke enn andre. Snarere mindre. Forutsatt at de ikke var syke fra før (smittet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264313-kollektiv-straff-for-ugang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• PieLill

5

• McLoud

2

• Mandolaika

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror ikke at elevene ble syke av å stå ute en stund. Men selve opplegget er etter mitt syn feilslått, og jeg er helt enig: alarm er alarm, og må ikke brukes til annet enn det. Det kan være livsfarlig hvis barna neste gang begynner å finne frem klær og somle istedet for å komme seg ut raskest mulig...

Og jeg har ikke noe særlig til overs for kollektiv straff for å få noen til å tilstå heller.

Jeg tror ikke at elevene ble syke av å stå ute en stund. Men selve opplegget er etter mitt syn feilslått, og jeg er helt enig: alarm er alarm, og må ikke brukes til annet enn det. Det kan være livsfarlig hvis barna neste gang begynner å finne frem klær og somle istedet for å komme seg ut raskest mulig...

Og jeg har ikke noe særlig til overs for kollektiv straff for å få noen til å tilstå heller.

En som begynner å fomle og stå i veien kan hindre 20-30 å komme ut. Utallige har dødd av mindre enn det.

Kanskje løsningen er å opprette brannkommandoer av trente elever som sørger for disiplin?

Jeg misliker sterkt kollektiv straff. Jeg husker det ble brukt da jeg var elev. Det førte kun unntaksvis til at de skyldige ble funnet.

Det er et primitiv forsøk på å "røyke ut" den skyldige eller presse det svakeste leddet til å være tyster.

"Primitiv forsøk" er et annet ord for "snarvei".

Akkurat som vold er en snarvei til god oppdragelse. Noe er feil i rutinene.

En enkelt falsk alarm er kilde til trening i brannvernadferd.

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...