Gå til innhold

Kollektiv straff for ugang

Anbefalte innlegg

Jeg antar alarmutlønsningen var ett tilfelle i en rekke av ymse uønsket adferd. En eller annen form for konsekvens må det få. Sannsynligvis var det flere som visste hvem det var, men gruppejustisen er relativt høy i aldersgruppa.

Jeg tipper at reaksjonen fra lærer/skole ikke var så gjennomtenkt.Det kunne helt sikkert vært løst på bedre måte. Men allikevel: det jeg absolutt ikke forstår er foreldrereaksjonen so kom. Å gå ut i avisen og si at ditt uskyldsrene lille englebarn har frosset på seg lungebetennelse henger ikke på greip i mine ører. Det er da jeg tenker at det er ikke først og fremst skolen som er problemet her.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• PieLill

5

• McLoud

2

• Mandolaika

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest hos oss

En januardag på skolen ( i motsetning til hvis man har vært borte fra folk og smitte de siste ukene på vei til en pol) vil en viss prosentandel ha virus og bakterier i seg, som lettere vil slå ut i sykdom hvis man blir nedkjølt. Så at denne hendelsen medfører et par ekstra sykdomstilfeller, tror jeg er sansynlig. Uten at det behøver å være så alvorlig.

Jeg er også enig i at dette gjør at barna neste gang brannalarmen går, vil være mest opptatt av å få på seg varme nok klær til å stå stille ute en time, mer enn å komme seg raskt ut i sikkerhet.

Personlig trenger jeg mye mer klær for å holde varmen når jeg skal stå stille tre kvarter enn om jeg skal leke rundt i knappe timinutters friminutt. Mine barn kler ikke på seg rubbel og bit for en luftetur i frimnuttet, da ville helle friminuttet gått med til på- og avkledning.

Kollektiv straff har erfaringsmessig ikke vært en effektiv måte å sosialisere inn regelverk på.

Hvis det skal ha noe for seg, må ihvertfall konsekvensen henge naturlig sammen med ugjerningen som er gjort. Koster det 20 000 for en falsk alarm, får dette feks trekkes fra et budsjett som alle ser / merker.

Det å plage folk så lenge at de til slutt tyster på medelever, er heller ikke positivt synes jeg.

Jeg synes ikke dette er en stor sak som skal opp i nasjonale medier, men som prinsipp tror jeg ikke denne skolen eller lærerne får noe bedre miljø av slike hendelser, tvert i mot.

Jeg antar alarmutlønsningen var ett tilfelle i en rekke av ymse uønsket adferd. En eller annen form for konsekvens må det få. Sannsynligvis var det flere som visste hvem det var, men gruppejustisen er relativt høy i aldersgruppa.

Jeg tipper at reaksjonen fra lærer/skole ikke var så gjennomtenkt.Det kunne helt sikkert vært løst på bedre måte. Men allikevel: det jeg absolutt ikke forstår er foreldrereaksjonen so kom. Å gå ut i avisen og si at ditt uskyldsrene lille englebarn har frosset på seg lungebetennelse henger ikke på greip i mine ører. Det er da jeg tenker at det er ikke først og fremst skolen som er problemet her.

Haha, jeg kjenner en lærer som sier at det er ingen sak med elevene, hadde det bare ikke vært for alle de håpløse foreldrene.

Det tror jeg på! :-)

Vi må ut av bygningen når brannalarmen går på jobben også... Noen ganger uten jakke, fordi vi har en valgt ansvarlig som skyfler oss nedover trappene, 5 etasjer, på høye hæler, ut i kulda til brannvesenet kommer og konstanterer at det ikke brenner....ingen som klager over brukne ankler, frostskader eller lignende.

Når det gjelder prinsippet om kollektiv straff, så er det en utmerket metode for å praktisere handling/konsekvens når synderen ikke er kjent. Synes det er helt på sin plass at elevene lærer at det å forholde seg til regler betyr at det vil ha en konsekvens å bryte dem...det er dette det handler om.

Jeg tror ikke at elevene ble syke av å stå ute en stund. Men selve opplegget er etter mitt syn feilslått, og jeg er helt enig: alarm er alarm, og må ikke brukes til annet enn det. Det kan være livsfarlig hvis barna neste gang begynner å finne frem klær og somle istedet for å komme seg ut raskest mulig...

Og jeg har ikke noe særlig til overs for kollektiv straff for å få noen til å tilstå heller.

Absurd å lære barn kollektiv avstraffing. Jeg sprutet sennep i stikkontakten på skolekjøkkenet i 1970. Me den følge at hele klassen fikk sitte igjen. valktmesteren kom med en historie om brannfare og store katastrofer, noe som en elektrikerfar kunne tilbakevise. Hele reaksjonen innga ikke akkurat noen samfunnsmessig nytte, og derfor fikk de heller ikke oppgitt hvem som gjorde det. De som visste det ville gi lærerne og rektor en lærepenge. En syndebukk ble utpekt, og tok på seg skylda med et digert flir, han visste også det var meg. Hans ordenskarakter var under pari, og min var ikke noe bedre. vi to og ikke misnt klassen kunne gjort det mye bedre på skolen om de voksne hadde "vett i hue". vi fikk INGENTING av det vi trengte, ikke motivasjon, respekt, positiv oppmerksomhet, tid, fagmessig oppfølging... INGENTING annet enn kjeft.

Jeg misliker sterkt kollektiv straff. Jeg husker det ble brukt da jeg var elev. Det førte kun unntaksvis til at de skyldige ble funnet.

Det er et primitiv forsøk på å "røyke ut" den skyldige eller presse det svakeste leddet til å være tyster.

I det hele tatt veldig uklokt og primitivt.

Annonse

Gjest Soveskinn

Jeg syns at dette er en sak for den aktuelle skolen og skolen alene . Ikke foreldrene, og ikke samfunnet forøvrig. Rektor er helt i sin rett til å be elever stå ute i 40 minutter. Skolen burde kunne klage til foreldrene over at barna er sendt til skolen for dårlig kledt, at de har hensiktsmessige klær er en del av skoleplikten. Det var FRIMINUTT og elevene var allerede ute, da er det ikke skolens feil hvis de fryser.

Om denne episoden skaper et uheldig forhold til sikkerhetsrutiner får skolen ta opp det med elevene. Å sette igang falske brannalarmer skaper i hverfall en dårlig holdning til sikkerhetsrutiner, så jeg syns det er viktig at skolen tar akkurat det svært alvorlig. Men det er ikke min sak. Og ikke foreldrenes. Og det har ingen ting i nyhetene å gjøre.

Vi må ut av bygningen når brannalarmen går på jobben også... Noen ganger uten jakke, fordi vi har en valgt ansvarlig som skyfler oss nedover trappene, 5 etasjer, på høye hæler, ut i kulda til brannvesenet kommer og konstanterer at det ikke brenner....ingen som klager over brukne ankler, frostskader eller lignende.

Når det gjelder prinsippet om kollektiv straff, så er det en utmerket metode for å praktisere handling/konsekvens når synderen ikke er kjent. Synes det er helt på sin plass at elevene lærer at det å forholde seg til regler betyr at det vil ha en konsekvens å bryte dem...det er dette det handler om.

"Synes det er helt på sin plass at elevene lærer at det å forholde seg til regler betyr at det vil ha en konsekvens å bryte dem...det er dette det handler om."

Har du tenkt på at det er mennesker det gjelder, ikke maskiner? Eldre vil huske okkupasjonsårene 1940-45 hvor tusenvis ble myrdet for det andre gjorde. Hjemmefronten kunne drept hele NS-ledelsen enkelt ved å sprenge Colloseum-kuppelen ned over hodet på dem. men de turde ikke pga hevnen de ville begått overfor uskyldige. Prinsippet om represalier overfor uskyldige er ikke heldig.

Hva hvis politiiet kom og arresterte deg og din familie for det din eks-ektefelle har gjort?

"Å gå ut i avisen og si at ditt uskyldsrene lille englebarn har frosset på seg lungebetennelse henger ikke på greip "

Det hørtes unektelig ganske sutrete og lite troverdig ut. På en skole med et par hundre elever er det ikke uvanlig at 10% er syke på denne tida av året. Noen år har hele klasser vært syke. Et år her nede slo de sammen 3 klasser og satt med 20 elever, de andre 50 var syke i influensa.

En januardag på skolen ( i motsetning til hvis man har vært borte fra folk og smitte de siste ukene på vei til en pol) vil en viss prosentandel ha virus og bakterier i seg, som lettere vil slå ut i sykdom hvis man blir nedkjølt. Så at denne hendelsen medfører et par ekstra sykdomstilfeller, tror jeg er sansynlig. Uten at det behøver å være så alvorlig.

Jeg er også enig i at dette gjør at barna neste gang brannalarmen går, vil være mest opptatt av å få på seg varme nok klær til å stå stille ute en time, mer enn å komme seg raskt ut i sikkerhet.

Personlig trenger jeg mye mer klær for å holde varmen når jeg skal stå stille tre kvarter enn om jeg skal leke rundt i knappe timinutters friminutt. Mine barn kler ikke på seg rubbel og bit for en luftetur i frimnuttet, da ville helle friminuttet gått med til på- og avkledning.

Kollektiv straff har erfaringsmessig ikke vært en effektiv måte å sosialisere inn regelverk på.

Hvis det skal ha noe for seg, må ihvertfall konsekvensen henge naturlig sammen med ugjerningen som er gjort. Koster det 20 000 for en falsk alarm, får dette feks trekkes fra et budsjett som alle ser / merker.

Det å plage folk så lenge at de til slutt tyster på medelever, er heller ikke positivt synes jeg.

Jeg synes ikke dette er en stor sak som skal opp i nasjonale medier, men som prinsipp tror jeg ikke denne skolen eller lærerne får noe bedre miljø av slike hendelser, tvert i mot.

Fjortisene her burde vært døddsyke med den påkledninge de presterer i kulda. I forrige uke hadde de snøballkrig i mienst en time, og hadde t o m snø nedi trusa og inni bh'en. De ble ikke syke, men derimot ganske raske til å bytte til en forandring.

Jeg syns at dette er en sak for den aktuelle skolen og skolen alene . Ikke foreldrene, og ikke samfunnet forøvrig. Rektor er helt i sin rett til å be elever stå ute i 40 minutter. Skolen burde kunne klage til foreldrene over at barna er sendt til skolen for dårlig kledt, at de har hensiktsmessige klær er en del av skoleplikten. Det var FRIMINUTT og elevene var allerede ute, da er det ikke skolens feil hvis de fryser.

Om denne episoden skaper et uheldig forhold til sikkerhetsrutiner får skolen ta opp det med elevene. Å sette igang falske brannalarmer skaper i hverfall en dårlig holdning til sikkerhetsrutiner, så jeg syns det er viktig at skolen tar akkurat det svært alvorlig. Men det er ikke min sak. Og ikke foreldrenes. Og det har ingen ting i nyhetene å gjøre.

Uansett hva elevene finner på, så er det de voksnes ansvar å opptre ansvarlig. Hvis de voksne tvinges til desperasjon, så er det de voksnes feil. En enkeltelev kan stilles til ansvar for sine handlinger, men ikke hele skolen. Finner de ikke den skyldige, så skal de ikke gjlre noe. De MÅ ikke "gjøre noe", altså hva som helst.

Annonse

Gjest Soveskinn

Uansett hva elevene finner på, så er det de voksnes ansvar å opptre ansvarlig. Hvis de voksne tvinges til desperasjon, så er det de voksnes feil. En enkeltelev kan stilles til ansvar for sine handlinger, men ikke hele skolen. Finner de ikke den skyldige, så skal de ikke gjlre noe. De MÅ ikke "gjøre noe", altså hva som helst.

Selvfølgelig kan skolen gjennomføre kollektive regler og kollektive reaksjoner. Er det mange som ikke gjør lekser = hyppigere lekseprøver. Er det mye løping i gangen = forbud mot løping i gangen. Er det noen som stjeler i kiosken på hjørnet i friminuttene = fornbud mot å gå i kiosken. Det skjer jo hele tiden, og foreldre og andre kan ikke skrike opp og undergrave skolens soleklare rett til å lage sine egne ordensregler. Mulig det var uheldig i dette tilfellet, det får de diskutere på lærerværelset på den aktuelle skolen.

Jeg syns ikke det er uansvarlig at noen unger en gang måtte være ute i 40 minutter i stedetfor ti.

Vi har det ganske godt her i landet når dette blir en nyhetssak!

Selvfølgelig kan skolen gjennomføre kollektive regler og kollektive reaksjoner. Er det mange som ikke gjør lekser = hyppigere lekseprøver. Er det mye løping i gangen = forbud mot løping i gangen. Er det noen som stjeler i kiosken på hjørnet i friminuttene = fornbud mot å gå i kiosken. Det skjer jo hele tiden, og foreldre og andre kan ikke skrike opp og undergrave skolens soleklare rett til å lage sine egne ordensregler. Mulig det var uheldig i dette tilfellet, det får de diskutere på lærerværelset på den aktuelle skolen.

Jeg syns ikke det er uansvarlig at noen unger en gang måtte være ute i 40 minutter i stedetfor ti.

Det er tiltak med et fornuftig grunnlag som man kan forstå.

Vi fikk ikke lov å gå utenfor portene, men vi forsto at folk ikke ville ha "rekende fant" i hagene og butikkene sine.

Jeg kjenner ikke denne saken, men kollektiv straff er ofte HELT feil. Det er utrolig urettferdig overfor de som faktisk oppfører seg bra. dessuten får de som har oppført seg dårlig vanvittig mye (negativ) oppmerksomhet, og for mange er all oppmerksomhet bra oppmerksomhet. Så jeg tror heller ikke at det virker. Sorry...

Å lage ordensregler er i grunn noe annet enn en engangs-straff. Som går ut over mange som tross alt er greie. Kollektiv straff er en straff, altså en reaksjon på negativ atferd. Ordensregler er ment for å forhindre slik atferd. Det er forskjellen. Ordensregler =bra, kollektiv avstraffelse=dårlig. Det er min mening.

Jeg gikk selv i en klasse med mange bråkmakere, og var en stille og flink elev selv. Men ble stadig plaget av slike urettferdige straffer. Fikk ikke mer respekt for lærere av det, nei.

Men jeg kjenner ikke denne saken, men omtaler kollektiv straff på generelt grunnlag.

Jeg kjenner ikke denne saken, men kollektiv straff er ofte HELT feil. Det er utrolig urettferdig overfor de som faktisk oppfører seg bra. dessuten får de som har oppført seg dårlig vanvittig mye (negativ) oppmerksomhet, og for mange er all oppmerksomhet bra oppmerksomhet. Så jeg tror heller ikke at det virker. Sorry...

I forsvaret er det vanlig med kollektiv avstraffelse. Det ender ofte med juling for den som er skyldig. Meget uheldig, men f eks hvis noen sovner på vakt, kan det koste liv.

Lurer på hvordan man ville reagert om man innførte kollektive straffer for oss voksne.

Tyverier på arbeidsplassen: Alle får trekk i lønnen og må jobbe gratis overtid.

Uoppklart bankran: Alle i bygda må sone hver sin uke i fengsel.

Kollektiv straff utløst av enkeltpersoners handlinger viser ikke annet enn at "makthaverne" har mistet kontroll - og respekten for individet.

Kollektiv straff er kun relevant når en "forbrytelse" er utført av en hel gruppe.

Jeg synes heller ikke om å oppfordre til angiveri.

En annen sak er at det blant disse elevene sikkert har funtes noen med astma, bronkitt og andre luftveisplager som gjør en slik tynnkledd luftetur ganske katastrofal.

mvh

Jeg tror ikke at elevene ble syke av å stå ute en stund. Men selve opplegget er etter mitt syn feilslått, og jeg er helt enig: alarm er alarm, og må ikke brukes til annet enn det. Det kan være livsfarlig hvis barna neste gang begynner å finne frem klær og somle istedet for å komme seg ut raskest mulig...

Og jeg har ikke noe særlig til overs for kollektiv straff for å få noen til å tilstå heller.

De som har astma og andre luftveisplager, hadde det nok ikke godt og kunne fort fått en infeksjon.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...