Gå til innhold

Kollektiv straff for ugang

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man ville reagert om man innførte kollektive straffer for oss voksne.

Tyverier på arbeidsplassen: Alle får trekk i lønnen og må jobbe gratis overtid.

Uoppklart bankran: Alle i bygda må sone hver sin uke i fengsel.

Kollektiv straff utløst av enkeltpersoners handlinger viser ikke annet enn at "makthaverne" har mistet kontroll - og respekten for individet.

Kollektiv straff er kun relevant når en "forbrytelse" er utført av en hel gruppe.

Jeg synes heller ikke om å oppfordre til angiveri.

En annen sak er at det blant disse elevene sikkert har funtes noen med astma, bronkitt og andre luftveisplager som gjør en slik tynnkledd luftetur ganske katastrofal.

mvh

Det er jo kollektiv straff i militæret. Kommer en soldat seint på oppstilling venter hard fysisk straff, senere middag e.l.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• PieLill

5

• McLoud

2

• Mandolaika

1

Mest aktive i denne tråden

Lurer på hvordan man ville reagert om man innførte kollektive straffer for oss voksne.

Tyverier på arbeidsplassen: Alle får trekk i lønnen og må jobbe gratis overtid.

Uoppklart bankran: Alle i bygda må sone hver sin uke i fengsel.

Kollektiv straff utløst av enkeltpersoners handlinger viser ikke annet enn at "makthaverne" har mistet kontroll - og respekten for individet.

Kollektiv straff er kun relevant når en "forbrytelse" er utført av en hel gruppe.

Jeg synes heller ikke om å oppfordre til angiveri.

En annen sak er at det blant disse elevene sikkert har funtes noen med astma, bronkitt og andre luftveisplager som gjør en slik tynnkledd luftetur ganske katastrofal.

mvh

I det hele tatt betenkelig.

Det er jo kollektiv straff i militæret. Kommer en soldat seint på oppstilling venter hard fysisk straff, senere middag e.l.

Militæret utmerker seg vel heller ikke med utpreget rettferdighetssans og respekt for individet.

Jeg er glad for at mine barns skoler klarer å holde disiplin uten å ty til slike falittmidler.

mvh

Jeg antar alarmutlønsningen var ett tilfelle i en rekke av ymse uønsket adferd. En eller annen form for konsekvens må det få. Sannsynligvis var det flere som visste hvem det var, men gruppejustisen er relativt høy i aldersgruppa.

Jeg tipper at reaksjonen fra lærer/skole ikke var så gjennomtenkt.Det kunne helt sikkert vært løst på bedre måte. Men allikevel: det jeg absolutt ikke forstår er foreldrereaksjonen so kom. Å gå ut i avisen og si at ditt uskyldsrene lille englebarn har frosset på seg lungebetennelse henger ikke på greip i mine ører. Det er da jeg tenker at det er ikke først og fremst skolen som er problemet her.

Jeg vet om mange barn som kunne fått lungebetennelse av noe slikt. De samme som de som absolutt bør forsøke å unngå det og som trenger laaang tid på å bli friske igjen.

Kult å bli utsatt for noe slikt om man ha kuldeastma eller kronisk bronkitt.

Men det kan godt hende at de som hylte høyest ikke hadde størst grunn til det.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...