Gjest trollmor Skrevet 3. mai 2001 Del Skrevet 3. mai 2001 Hei Jeg er en kvinne som har hatt problemer med magen i mange år. Har fått diagonose, har kronisk tynntarmbetennelse. Har da hatt mange problemer bla diarre oppblåst mage og uveld ,kvalmen. Etter rådføring av min naturterapaut så har jeg lagt om kosten min til vegetar. Noe som har fungert veldig godt. i 4 mnd. Men nå i det siste har jeg vært plaget av diarre og oppblåst mage. Hva kan dette komme av. Jeg har følt meg så god og ikke hatt noe diarre når jeg gikk på vegetarkost. Hva skal jeg gjøre, Hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26433-diarre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Kjære trollmor. Det er tydelig at du har vært inne på noe riktig da du la om kosten. Jeg vil anbefale at du forsøker en eliminasjonsdiett for å finne ut av hva du ikke tåler. ELIMINASJONSDIETT FORMÅL: Kartlegge matvareallergi eller matvareintoleranse. Typiske symptomer er diaré, oppblåsthet, vekslende avføring, magesmerter, hudutslett og eksem, kvalme, hodepine, nesetetthet, slimdannelser i luftveiene, tretthet, irritabilitet og konsentrasjonsvansker. PRINSIPP: Trinn 1. Utelukke de matvarene som mest sannsynlig er årsak til plagene. Hvis bedring av tilstanden: Trinn 2. Innføre matvarer en etter en med 2 dagers mellomrom. Hvis uheldig reaksjon skal matvaren ekskluderes fra dietten, og hvis ny bedring inntrer er det sannsynligvis snakk om en matvarereaksjon. Enda større sikkerhet opnås ved provokasjonsforsøk der man inntar en større mengde av den matvare som mistenkes å gi reaksjon. Før nøyaktig opptegnelse av reaksjonene. Trinn 3. Etterhvert sitter man igjen med en ja-liste og en nei-liste. Når det har gått 6 uker kan man forsøke å spise mat fra nei-listen da det ofte forekommer at tarmen har falt til ro og matintoleransen bedres. Ofte er det ikke snakk om en absolutt intoleranse, men derimot en individuell terskel. Hvis du ikke tåler melkeprodukter prøv med syrnet melk (dette skiller mellom melkesukkerintoleranse = tåler syrnet melk - og melke-proteinintoleranse = tåler ingen melkeprodukter). DISSE GIR OFTE SYMPTOMER OG BØR UNNGÅS: Melk og melkeprodukter, nøtter, stenfrukter, sitrusfrukt, egg, hvete, soya, fisk og skalldyr, svinekjøtt, jordbær, sjokolade og tomat. Visse tilsetningsstoffer som sitronsyre, fargestoffer og acetylsalicylsyre (finnes i dispril og albyl samt visse matvarer). Unngå også krydder, kaffe, øl, godteri og kosttilskudd den første uken. TILLATT MAT DEN FØRSTE UKEN: Ris inkluder riskaker, lammekjøtt, vilt (elg, reinsdyr,hjort,rype), kalkun og gås, salat, agurk, bakervarer av glutenfritt mel, melkefritt margarin (Vitaquell), gulrot, mais, sesamolje, vann og te. INNFØR ETTER TUR: Poteter, kylling, fisk og skalldyr, svinekjøtt, sitrusfrukt og jordbær, soya, egg, hvete, melk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26433-diarre/#findComment-109315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trollmor Skrevet 8. mai 2001 Del Skrevet 8. mai 2001 Hei og takk for svaret ditt. Føler at det ikke er noe ystem over de periodene jeg reagerer på. Har funnet ut at jeg ikke taler melkeprodukter dvs. Jeg kan ikke ha noe mat med melk i. Noen ganger reagerer jeg på en ting andre ganger reagerer jeg på ne annet. Så spiser jeg en ting og da reagerer jeg gjerne ikke på det som jeg reagerte på en annen gang. Da føler jeg at det ikke nytter å bruke den metoden du nevner, Hva kan det være da?? og hva skal jeg gjøre? Kan det være at jeg spiser for mye grønnsaker. Mat må jeg jo ha Taknemlig for hjelp Hilsen Trollmor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26433-diarre/#findComment-109650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei og takk for svaret ditt. Føler at det ikke er noe ystem over de periodene jeg reagerer på. Har funnet ut at jeg ikke taler melkeprodukter dvs. Jeg kan ikke ha noe mat med melk i. Noen ganger reagerer jeg på en ting andre ganger reagerer jeg på ne annet. Så spiser jeg en ting og da reagerer jeg gjerne ikke på det som jeg reagerte på en annen gang. Da føler jeg at det ikke nytter å bruke den metoden du nevner, Hva kan det være da?? og hva skal jeg gjøre? Kan det være at jeg spiser for mye grønnsaker. Mat må jeg jo ha Taknemlig for hjelp Hilsen Trollmor Kjære trollmor, Det er en rekke mennesker som reagerer på grønnsaker og det kan til og med være av betydning om grønnsakene er kokte eller rå. Noen ganger er det nesten umulig å finne ut hva man reagerer på og du bør derfor være forsiktig å ikke ende opp med et altfor snevert kosthold. Vi mennesker kan til en viss grad venne oss til å tåle matvarer så du kan jo en periode forsøke å spise mindre mengder av mange ulike typer grønnsaker og hovedsaklig kokte råvarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26433-diarre/#findComment-110401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.