Gå til innhold

Utregning av uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest trenger bedre økonomi
Skrevet

Hei. Jeg var tidligere selvstendig næringsdrivende. Jeg bygget opp en bedrift over 5 år, før jeg måtte gi tapt pga sykdom.

Omsetningen var hele tiden stigende, men pga manglende overskudd (bedriften gikk i 0 /svake plusstall) tok jeg aldri ut fast lønn. All inntekt ble brukt i bedriften, til gode lønninger, kurs, nye lokaler, nytt og bedre utstyr, samt større varelager. Da jeg solgte bedriften hadde jeg 3 ansatte, og jeg hadde oppnådd et godt navn innen bransjen.

Etter at jeg pga sykdom/100% uføretrygd solgte bedriften, (dette var i 2001), har den forsatt stigningen, og fremstår i dag som en attraktiv bedrift med gode plusstall. Den nye eieren overtok en svært godt, og "ferdig" opparbeidet bedrift, og kan nå ta ut høye lønninger til seg selv, i tillegg til at de ansatte får god lønn.

Så til det jeg lurer på: Siden jeg ikke hadde inntekt da jeg ble uføretrygdet (var aldri planen å bli syk, for å si det sånn..), beregnet de utifra anntatt intekt. Grunnpensjonen min er i dag på kr. 5241,- og tilleggspensjonen er på kr. 5569,-. Jeg er aleneforsørger for fire barn, og får barnetillegg på kr. 8386,-. Videre forskuddstrekk på kr. 2887,- slik at månedslig utbetaling er på kr. 16.309,-.

Kan høres mye ut, men vi er 5 personer i husstanden, og vi klarer oss ikke på dette. Iom at bedriften min hele veien var på stigende kurs, er det mulig å forhandle seg frem til større grunnpensjon, og eventuelt tilleggspensjon? Hvordan går man i tilfelle frem? Og hvordan ble egentlig pensjonen min regnet ut?

Takker så mye for svar.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Nei, det er nok ikke mulig, utregning av pensjon er på grunnlag av den inntekt du har hatt før du ble syk.

Men det hadde vel vært et poeng da du solgte firmaet å ta med at du skulle ha prosenter av fremtidig inntjening.

Hilsen

Gjest trenger bedre økonomi
Skrevet

Nei, det er nok ikke mulig, utregning av pensjon er på grunnlag av den inntekt du har hatt før du ble syk.

Men det hadde vel vært et poeng da du solgte firmaet å ta med at du skulle ha prosenter av fremtidig inntjening.

Hilsen

Er enig i at jeg, og spesielt advokaten, burde ha tenkt på dette.

Men mht inntekt, så hadde de ikke noe å beregne ut ifra, jeg hadde 0 i inntekt. Derfor anntatt intekt. Og om en ser på tallene fra bedriften, mens jeg eide den, var omsetningen stadig stigende.

Takk for svar!

• 1 måned senere...
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Dette er ikke noe forhandlingstema dessverre. De tall som likningskontoret har lagt til grunn for din lønn, er de tallene som avgjør pensjonen din.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...